Hop til indhold

Recommended Posts

.... med min hund, når det blæser.

Audrey vil jagte blade!

Har fået at vide for noget tid siden, at jeg skulle nyde det så længe det varede, men problemet er, at hun faktisk stresser ret meget over det. Jeg snakkede med min træner, som godt kunne se at Audreys fokus ikke er helt normalt, og hun har rådet mig til ikke at lade hende spæne frem og tilbage efter bladene men i stedet gå ind med hende, eller prøve at distrahere hende. Da jeg ikke synes det er så praktisk, at blive indendørs hver gang det blæser (især årstiden taget i betragtning :engel:) prøver jeg at træne med hende, når vi går tur, så hun i hvert fald lærer at hun ikke skal jagte blade når hun er i snor...

I dag har jeg slet ikke kunnet få øjenkontakt med hende da vi trænede, og det var ligemeget hvad jeg gjorde. Jeg lavede lyde, hoppede lidt rundt, viftede godbidder om næsen på hende, INTET virkede! :vedikke:

Hun kunne godt sidde i plads selvom bladene føg (i snor altså) men det var som om hun slet ikke registrerede mig og til sidst gik jeg ind med hende, fordi den smule kontakt jeg åbenbart har haft til hende også forsvandt.

Audrey er kun 7 måneder og jeg håber/regner med at hendes fascination af blæsevejr går over på et tidspunkt, men indtil da kunne jeg virkelig godt bruge nogle råd til, hvordan jeg måske kan aflede hendes opmærksomhed fra alt andet. I vindstille vejr går det jo rigtig fint...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du været for tæt på bladene? Kan du gå væk og så få kontakt måske 20 eller 50 meter væk og først derfra nærme jer langsomt, men ikke komme tættere på, end at hun stadig kan fokusere på dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er kun en ting at gøre. At aflede hundens opmærksomhed. Det er nøjagtig det samme problem jeg har, det er dog mere alvorligt, for min vil gerne jagte bilerne, og de kan ramme hårdt når man bare er en lille border collieprinsesse på 6 mdr.

Jamen det er jo netop det jeg forsøger at gøre! Det er bare ikke nok hvad jeg gør nu...

Har du været for tæt på bladene? Kan du gå væk og så få kontakt måske 20 eller 50 meter væk og først derfra nærme jer langsomt, men ikke komme tættere på, end at hun stadig kan fokusere på dig?

Altså hvis vi går tur hvor der ikke er så mange blade er det lidt nemmere at distrahere hende, men hvis vi er nede på plænen og træne som i dag, er den hel gal. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvis vi går tur hvor der ikke er så mange blade er det lidt nemmere at distrahere hende, men hvis vi er nede på plænen og træne som i dag, er den hel gal. :roll:

Jeg tror du nærmest skal træne helt fra i går ud af døren hjemme. Så du opdager hvornår det bliver sværere at få kontakt og så gå 5 skridt baglæns (eller hvornår du kan "få fat" i hende igen).

Altså ligesom at man ikke træner passer anden hund ved at starte helt tæt på, man starter med måske 15 meters afstand eller kortere eller længere.

Hun er vel vant til at jagte blade på plænen, så er det klart hun ikke "hører" dig, hun er vel fokuseret på bladene allerede når i lige er nået plænen eller noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft amme problem med Oscar - dog var det med pinde der lå på træningspladsen vi var på... Jeg arbejdede mig ud af det ved at træne med få pinde, så flere pinde og til slut alle pinde der nu lå.

Det er selvfølgelig svært i forhold til blade og årstiden. Men se om du kan finde steder hvor der ikke er mange blade og så kør massebelønning på kontakt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du nærmest skal træne helt fra i går ud af døren hjemme. Så du opdager hvornår det bliver sværere at få kontakt og så gå 5 skridt baglæns (eller hvornår du kan "få fat" i hende igen).

Altså ligesom at man ikke træner passer anden hund ved at starte helt tæt på, man starter med måske 15 meters afstand eller kortere eller længere.

Hun er vel vant til at jagte blade på plænen, så er det klart hun ikke "hører" dig, hun er vel fokuseret på bladene allerede når i lige er nået plænen eller noget?

Havde ikke lige tænkt over, at hun jo indtil for nyligt bare har fået lov til at give den gas på plænen.. :oops:

Det lyder meget logisk. Kan være jeg skal prøve det med at holde afstand og så træne os derhen. Men ja, svært når blade ligger stort set over det hele.. :blink:

Jeg har haft amme problem med Oscar - dog var det med pinde der lå på træningspladsen vi var på... Jeg arbejdede mig ud af det ved at træne med få pinde, så flere pinde og til slut alle pinde der nu lå.

Det er selvfølgelig svært i forhold til blade og årstiden. Men se om du kan finde steder hvor der ikke er mange blade og så kør massebelønning på kontakt...

Jeg prøver at belønne idet jeg får kontakt, men ja, jeg skal måske prøve at gribe det an, som alt andet hun har lært fra bunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg vil råde dig at massebelønne. Du har en enorm konkurrence i de fantastiske blade, så derfor må belønningerne opreguleres. :5up:

Problemet med min lille retriever er bare, at hun er meget lidt interesseret i mad, hvis der er legetøj i nærheden og blade overgår bare alt!

Men det med at rose for hvert enkelt lille skridt som i starten er nok værd at prøve :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke aflede, men i stedet vente på at hun selv tager kontakt og så belønne det. Det kræver at du starter et sted med relativt få blade. Lad hende kigge på bladene og vent til hun tager kontakt til dig. Når hun gør beløn med noget af høj værdi.

Gør det på steder med flere og flere blade (det kommer nok af sig selv som efteråret skrider frem), og når hun har lært at det ikke er en mulighed at jage dem og kontakt giver belønning, kan du begynde at bede hende om at udføre øvelser hun kan godt i nærheden af blade.

Du kan desuden sætte et signal på det at jage rundt efter blade og bruge det det at jage blade som en belønning for kontakt eller andet du beder hende om.

Hun skal ikke have mulighed for at blæse rundt i bladene mens i træner dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør du for at hun skal søge kontakt?

I sådanne situationer (når hunde kører uhensigtsmæssigt op) går jeg ind for at tage kontrol over situationen.

Det er rigtig fint at belønne "frivillig" kontakt, problemet er bare at hun kan skrue sig op til et niveau hvor det er umuligt at få denne kontakt og så står man der med fletningerne i brevsprækken :cry:

Ud over at søge steder uden for stor belastning når dette er muligt ville jeg etablere et stopord, som hun lærer at stoppe sin adfærd på, f.eks. et "stop", "nix" eller andet og straks belønne for stoppet adfærd og etablere en god kontakt derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør du for at hun skal søge kontakt?

I sådanne situationer (når hunde kører uhensigtsmæssigt op) går jeg ind for at tage kontrol over situationen.

Det er rigtig fint at belønne "frivillig" kontakt, problemet er bare at hun kan skrue sig op til et niveau hvor det er umuligt at få denne kontakt og så står man der med fletningerne i brevsprækken :cry:

Ud over at søge steder uden for stor belastning når dette er muligt ville jeg etablere et stopord, som hun lærer at stoppe sin adfærd på, f.eks. et "stop", "nix" eller andet og straks belønne for stoppet adfærd og etablere en god kontakt derefter.

Jamen jeg prøver først med en kommando, nogle gange med hendes navn forinden, måske fløjter jeg. Når det ikke virker prøver jeg at hoppe/danse lidt rundt men det virker så heller ikke..

Det er KUN når hun har blade på hjernen, at jeg har problemer med kontakten... :vedikke:

Efter at jeg er begyndt at "træne blæsevejrsadfærd" med hende, roser jeg hende når hun ikke prøver at fange blade, men altså alt kan jo blive bedre. Må nok indse som flere af jer skriver, at det er back to basics og se på det, som en øvelse i sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites