Hop til indhold

Hvor meget sover en hvalp på 5 måneder?


Gæst Coda
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at være lidt desperat, jeg har nemlig ikke sovet ordenligt de sidste to måneder. :megaked:

 

Coda, lab hvalp på 5 måneder, sover stort set ikke. Ej det er ikke helt rigtigt, fordi jeg har på fornemmelsen han sover meget af de 7 timer jeg er på arbejde. Men derefter så er det også slut.. :vedikke: Det er som sådan også lige meget om eftermiddagen/aftenen, så længe han får søvn nok en 5 måneder gammel hvalp at være. Problemet er om natten, han falder nemlig først rigtig i søvn ved eleve-tolv tiden, kl halv to vågner han så første gang og skal vaske sig selv, bide lidt i sit tæppe eller andet. Det kan jeg nogenlunde sove fra, desværre går der så ikke andet end tre timer så vil han op første gang. :gab: Så fra kl halv fem om morgenen vækker han mig ca. engang hver halv time, jeg kan få ham til at ligge sig i mellemtiden indtil kl seks, så nægter han fuldstændig at sove mere. Jeg står først op kl seks-halv syv da jeg ikke vil give ham vanen om at vi står op så snart han vil. Til at starte med troede jeg også at det bare skulle blive en vane at vi sover til kl halv syv, det er jo ikke fordi han skal tisse, men det har vist sig ikke at holde. :confused:

 

Til at starte med troede jeg selvfølgelig det var fordi han skulle besøge, men når vi går ud så bruger han de første 10-15 min på, for det første at kigge på mig som om han tænker "Jep nu er vi her, hvad skal der så ske?" og så at snusse rundt, bide lidt i bolden, nippe lidt til græsset, osv. Og så kan jeg stå og sige "tis" nok så mange gange... Han kommer jo også ud og tisser inden han går i seng omkring eleve, og normalt kan han sagtens holde sig 7-8 timer.

 

Er der nogen der har nogen råd til hvad man kan gøre? Eller nogen betrygende ord om at det går over? Hvis jeg bare var sikker på det ville gå over, men nu har det stået på i lang tid og jeg syntes bare det bliver værre. Da han var helt lille sov han hele vejen igennem natte og stod først op når mit vækkeur ringede halv syv. For et par uger siden vågnede han først kl fem, så ku' jeg bede ham ligge sig og så gjorde han det til kl seks. Nu vågner han halv fem og så er det umuligt at få ham til at ligge sig igen i en længere sammenhængende periode...

 

Så har jeg tænkt om det kan være fordi vi ikke aktivere ham nok, jeg syntes dog han er godt aktiveret når man tænker på han ikke er ældre. :vedikke: Tja generelt er jeg lidt på bar bund over hvad jeg gør galt, eller om jeg overhovedet gør noget galt. Det kan jo også være helt almindelig han lige nu ikke sover mere, og så er det jo fint, så er det bare en periode vi skal igennem. Men hvis han fortsætter må jeg finde en længervarende løsning fordi jeg kan ikke stå op hver dag kl halv fem! :megaked: Og jeg er ikke meget for at tvinge ham til at sove alene i et andet rum, det er nemlig det eneste råd jeg har fået indtil nu.

 

Undskyld det rodede og lange indlæg, men jeg er lidt desperat og på bar bund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne tyde på, at han sover så godt, når han er alene hjemme, at han stort set er frisk og udhvilet, når i skal i seng.

Vil tro , at han skal aktiveres rigtig meget, når du kommer hjem, d.v.s gennem leg og lange gåture.

Kender du evt. en som kunne komme og gå nogle ture med ham engang imellem mens du er på arbejde, kunne det måske hjælpe.

Jeg ved , at der nogle steder i landet er nogle der har oprettet hundedagpleje, hvor ens hund kan være sammen med andre hunde og hygge sig, til gavn og glæde for både hund og ejer.

Ved ikke hvor meget det koster eller hvor i landet de ligger, men det kan nok findes på nettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står op, normal bruger vi 10 min på at nusse lidt i sofaen, så går vi ud og tisser og går en kort tur på ca. 10 min. Når vi kommer hjem får han morgenmaden sprædt ud på græsplænen og han bruger 20-25 min på at finde den og hygge lidt rundt i haven.

Når han er færdig kommer han ind og nusser lidt rundt med min kæreste i 1-1½ time, indtil han skal i bad og så på arbejde. Her har jeg på fornemmelsen han trisser lidt rundt, men ligger mest og sover/slapper af.

 

Han er alene fra 9-15:30/16. Når jeg kommer hjem hygger vi lidt i 5-10 min (han skal som regl vise mig hans bamse, pind, andet legetøj, osv) og så går vi en tur i haven hvor han først besøger og så leget vi rund 15-20 min. Vi laver lidt kontakt øvelser, men kun lidt.

Når han har fået afløb for hans direkte kontaktbehov går vi en tur. Enten bliver vi i området, går en tur i skoven, rundt i nabolaget, osv eller også tager vi bilen og kører i hundeskoven, på stranden eller lignende. Her er vi afsted mellem 30-60 min alt efter hvad der foregår, hvor vi er osv.

Vi laver lidt kontaktøvelser udervejs, leger lidt, laver et spor, tja hvad vi nu kan finde på af sjove ting.

 

Når vi kommer hjem vælger han som regl at blive i haven lidt, eller går direkte ind og ligger sig. Jeg går igang med aftensmad så som regl ligger han ved siden af mig i køkkenet og kigger. Han kan godt ligge sig helt og sove lidt, men det er ikke tit, det dufter so dejligt og tænk hvis jeg tabte noget mad og han gik glip af det. :blink:

Når min kæreste kommer hjem, mens jeg laver mad, liver han op igen og vil lege lidt. Han har været ved at skifte tænder, så helst lege hvor han ku få lov til at bide i noget. Så kl syv når vi spiser får han hans aftensmad i skål.

 

Efter aftensmad kan han ikke rigtigt falde til ro igen. Vi har prøvet at gøre det fra start at efter aftensmad er det hygge/slappe af tid og ikke lege vildt, men det er ikke altid han fanger den. Som regl render han rundt for sig selv, det plejer at være her han begynder på små ulykker som at nippe i sofaen, planten, vil ud og ind hele tiden.

Ved ni tiden går min kæreste så en kort tur med ham og derefter slapper vi af på sofaen. Lige inden sengetid får han så en lille tur i haven hvor han bare tisser af.

 

Vi har snakket lidt om aftentur, som regl falder han nemlig først til ro ved halv ti tiden om aftenen, hvilket jeg syntes er sent når man tænker på han er 5 måneder og faktisk slet ikke sover fra jeg kommer hjem kl fire til kl halv ti. Så vi snakkede om om aftenturen helt skulle droppes, om den skulle rykkes frem til omkring kl otte, eller tilbage til at gå en tur inden sengetid kun i stedet for en tur tidligere og en tissetur i haven lige inden. Men jeg ved det ikke... :hmm: Vi prøvede engang at droppe den "lange" aftentur, 15-20 min, men det gjorde intet ved søvnmønsteret.

 

Jeg lavede på et tidspunkt en tråd om overstimulering og efter råd fra andre HF'er med hvalpe ændrede vi aktivering til ovenstående.

Det skal så også lige siges at selv når vi har været til hvalpetrænning i to timer, hvor vi har gået spor, leget med de andre hvalpe, osv, så sover han en time og er frisk igen! :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er som Sonjas at han er overstimuleret. Katla er nu knap 8 mdr og vores dag ser ca sådan ud:

 

Kl. 7: Kæresten står op, giver morgenmad og hundene kommer kort i haven får at tisse af. Derefter går de ind til mig igen og sover til jeg står op, tiest omkring 8-9 tiden.

 

Kl. 9: En tur i haven eller en tur over på en stort sportsplads vi har lige overfor. Derefter ind og sove igen.

 

 

Kl 14:15 kommer kæresten hjem fra arbejde og først her vågner Katla op igen. De leger lidt, bliver luftet i haven og hun får middagsmad. Minimum 1 af måltiderne bliver spredt i haven, tiest middagsmaden.

Imellem kl 15 og Kl 18 er der små lure, hygge, og vi ordner i hus/have, hvor hun følger med.

 

 

Efter aftensmad er vi enten til træning (1 gang i ugen) eller vi går over på sportspladsen og træner en smule og ellers bare løber rundt og leget. Alt imellem 30 min og 1½ time.

 

Og så sover hun, kun afledt en aftentissetur i haven, indtil næste morgen.

 

 

 

Jeg tror desværre i har overstimuleret ham alt for meget da han var helt lille hvalp. Dette kan give livsvarigt skade, så hunden bliver hyper. Dette har jeg set ved flere tilfælde.

Katla bliver hyper, hvis hun er overtræt og så er der kun én ting vi kan gøre. Sætte os i sofaen med benene op og slappe af. Så ender det med, efter lidt piven og ulykker, at hun lægger sig til at sove....

 

Håber det giver dig et billede af, hvordan vores hverdag med Katla ser ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 schæferhunde...Den en er en hvalp på 5.5 mdr. Vi ståt op kl. 7. Morgenmad uden for i frit søg med de 2 andre, så spiser jeg morgenm. og alle 3 hunde venter spændt på om der bliver noget til overs...Så afsted på den første tur til stranden, fri kleg med alle de andre hunde vi møder og kender, lidt træning...Hjem, så sover alle bjæfferne hvis jeg sidder stille, hvis jeg skal lave noget i hus eller have, så deltager de meget aktivt...Sidst på eftermiddagen tur igen til stranden, så aftensmad, denne gang i skål....Så nuser alle 3 hunde jo rundt og leger med hinanden...Vi går i seng ca, 23-24....

Jeg kan godt genkende lidt det du skriver med at vågne om natten....Det har mine også gjort alle sammen i den alder, men så har jeg knurret ad dem, og efter et par gange falder de så i søvn igen...Så jeg synes ikke du har overstimuleret den...Men jeg synes så, at du godt kan fortælle din hvalp, at nu sover vi altså....Det er også noget som skal læres....

Nb. Det er så først nu hoveddøren er blevet lukket...Den har stået åben, så hvalp eller hundene har kunne gå ind og ud som de ville....Dejligt, ikke noget med at stå op fordi hvalpen skal ud og tisse, mens den er lille, det klare de selv...

Men jeg vil så tilføje, at jeg er MEGET glad for de 2 voksne hunde...Der er altid en af dem som er parart til leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 schæferhunde...Den en er en hvalp på 5.5 mdr. Vi ståt op kl. 7. Morgenmad uden for i frit søg med de 2 andre, så spiser jeg morgenm. og alle 3 hunde venter spændt på om der bliver noget til overs...Så afsted på den første tur til stranden, fri kleg med alle de andre hunde vi møder og kender, lidt træning...Hjem, så sover alle bjæfferne hvis jeg sidder stille, hvis jeg skal lave noget i hus eller have, så deltager de meget aktivt...Sidst på eftermiddagen tur igen til stranden, så aftensmad, denne gang i skål....Så nuser alle 3 hunde jo rundt og leger med hinanden...Vi går i seng ca, 23-24....

Jeg kan godt genkende lidt det du skriver med at vågne om natten....Det har mine også gjort alle sammen i den alder, men så har jeg knurret ad dem, og efter et par gange falder de så i søvn igen...Så jeg synes ikke du har overstimuleret den...Men jeg synes så, at du godt kan fortælle din hvalp, at nu sover vi altså....Det er også noget som skal læres....

Nb. Det er så først nu hoveddøren er blevet lukket...Den har stået åben, så hvalp eller hundene har kunne gå ind og ud som de ville....Dejligt, ikke noget med at stå op fordi hvalpen skal ud og tisse, mens den er lille, det klare de selv...

Men jeg vil så tilføje, at jeg er MEGET glad for de 2 voksne hunde...Der er altid en af dem som er parart til leg.

 

:5up: Så lyder det jo ikke helt unormalt det vi gør. Jeg vil sige han sover også lidt i løbet af dagen, imellem gåtur osv, men lige så snart jeg rejser mig skal han med. Han er lidt mor-syg og jeg skal helst ikke forsvinde for langt væk. :genert:

 

Jeg fortæller ham også at nu skal vi sove, og det der også undre mig meget er at vi aldrig har været oppe om natten for at lukke ham ud. Jo de første tre dage indtil vi fandt ud af han søvnigt satte sig ned på græsset og kiggede på os i forventning om der skulle ske noget, men ikke tissede overhovedet. :stupid: Vi ville netop ikke give ham den vane med vi skal op midt om natten for at lege. I weekenderne hvor vi går hjemme ligger han sig også til at sove igen 1-1½ time efter vi er stået op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er som Sonjas at han er overstimuleret. Katla er nu knap 8 mdr og vores dag ser ca sådan ud:

 

Kl. 7: Kæresten står op, giver morgenmad og hundene kommer kort i haven får at tisse af. Derefter går de ind til mig igen og sover til jeg står op, tiest omkring 8-9 tiden.

 

Kl. 9: En tur i haven eller en tur over på en stort sportsplads vi har lige overfor. Derefter ind og sove igen.

 

 

Kl 14:15 kommer kæresten hjem fra arbejde og først her vågner Katla op igen. De leger lidt, bliver luftet i haven og hun får middagsmad. Minimum 1 af måltiderne bliver spredt i haven, tiest middagsmaden.

Imellem kl 15 og Kl 18 er der små lure, hygge, og vi ordner i hus/have, hvor hun følger med.

 

 

Efter aftensmad er vi enten til træning (1 gang i ugen) eller vi går over på sportspladsen og træner en smule og ellers bare løber rundt og leget. Alt imellem 30 min og 1½ time.

 

Og så sover hun, kun afledt en aftentissetur i haven, indtil næste morgen.

 

 

 

Jeg tror desværre i har overstimuleret ham alt for meget da han var helt lille hvalp. Dette kan give livsvarigt skade, så hunden bliver hyper. Dette har jeg set ved flere tilfælde.

Katla bliver hyper, hvis hun er overtræt og så er der kun én ting vi kan gøre. Sætte os i sofaen med benene op og slappe af. Så ender det med, efter lidt piven og ulykker, at hun lægger sig til at sove....

 

Håber det giver dig et billede af, hvordan vores hverdag med Katla ser ud...

 

Desværre har vi ikke mulighed for at sprede det sådan ud på hele dagen. :cry:

 

Mht overstimulering har vi ikke kørt den samme rutine jeg nævner siden han var lille. Det jeg beskriver er hans hverdag lige nu, ikke som 10 uger gammel hvalp. :pift: Vi havde en periode ved 2 måneders alderen hvor han blev overstimuleret, men det lavede vi hurtigt om på efter råd herinde fra.

Så jeg er ikke enig i at vi har overstimuleret ham fra start, men det var et bud så tak. :genert::mrgreen: Og hvis det viser sig vi har ødelagt ham som du siger, så må vi jo leve med det. :vedikke::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre har vi ikke mulighed for at sprede det sådan ud på hele dagen. :cry:

 

Mht overstimulering har vi ikke kørt den samme rutine jeg nævner siden han var lille. Det jeg beskriver er hans hverdag lige nu, ikke som 10 uger gammel hvalp. :pift: Vi havde en periode ved 2 måneders alderen hvor han blev overstimuleret, men det lavede vi hurtigt om på efter råd herinde fra.

Så jeg er ikke enig i at vi har overstimuleret ham fra start, men det var et bud så tak. :genert::mrgreen: Og hvis det viser sig vi har ødelagt ham som du siger, så må vi jo leve med det. :vedikke::blink:

 

 

Det var ikke for at dunke dig i hovedet, som jeg fornemmer du tager det som, overhovedet! Det var bare, at jeg har set hvad overstimulering af lille hvalp kan gøre og jeg kan slet ikke se Katla og hendes aktivitetsniveau i Coda...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er forskel på hvalpe, Motor sov ret meget, Voodoo er ligesom Coda, han kan være vågen forevigt - uden at gå grassat eller noget, bare tulle rundt, holde øje, lege lidt med sig selv (når Motor sover). Motor sover stadig mere end Voodoo.

 

Det er først for nyligt Voodoo er stoppet med at stå op halv syv-syv (vi skal op mellem halv otte og otte). Vi har bare ignoreret ham, ok lige snuppet vores yndlingsting tilbage når vi kunne høre han stjal dem, men ellers har han bare tusset rundt i fred. Jeg vender ryggen til ham hvis han hopper op i sengen og vil lege, eller sætter ham ned på gulvet.

Altså jeg har så osse et meeeget stort sovehjerte, så jeg kan ignorere ret meget om morgenen hehe. Motor gider ham heller ikke kl. halv syv :lol:

 

Voodoo får en lille morgentur og så en længere varende tur med Motor om eftermiddagen, alt mellem 1/2 og 1,5 time. Efter den tur plejer de at lege et stykke tid i haven (gerne grave i mine bede selvf), på et eller andet tidspunkt stopper de så og lidt senere får de aftensmad, nogle gange først senere, kommer an på hvornår vi henter manden fra job (nogle gange bytter vi rundt så de først leger i haven, så kommer på tur og så henter manden direkte) - aftensmad får de som det lige passer ind.

 

Så plejer de vist bare at stene lidt, men Voodoo sover ikke altid. Han kan sagtens bare ligge og tygge i noget eller ja, jeg ved ikke, men han er sådan ret rolig. Nogle gange får han et af de der psykoflip om aftenen, hvis en af os eller Motor gider, ja så hærger han igennem, hvis vi ikke gider, så tager vi Voodoo i snor til han falder til ro.

 

Og så er det forskelligt om de får en kort tissetur ude på stien eller bare i haven. Men der er Voodoo som regel faldet helt til ro, det er tit først ved 11-tiden de får den nattissetur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke for at dunke dig i hovedet, som jeg fornemmer du tager det som, overhovedet! Det var bare, at jeg har set hvad overstimulering af lille hvalp kan gøre og jeg kan slet ikke se Katla og hendes aktivitetsniveau i Coda...

 

Lidt ja, men bare rolig jeg tager det ikke så tungt. :blink:

 

Mht aktivitetsniveau er alle hunde jo også forskellige, ligesom børn er. Vi går f.eks. til hvalpetrænning med en som er endnu mere aktiv end Coda og han er med sikkerhed ikke blevet overstimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er forskel på hvalpe, Motor sov ret meget, Voodoo er ligesom Coda, han kan være vågen forevigt - uden at gå grassat eller noget, bare tulle rundt, holde øje, lege lidt med sig selv (når Motor sover). Motor sover stadig mere end Voodoo.

 

Det er først for nyligt Voodoo er stoppet med at stå op halv syv-syv (vi skal op mellem halv otte og otte). Vi har bare ignoreret ham, ok lige snuppet vores yndlingsting tilbage når vi kunne høre han stjal dem, men ellers har han bare tusset rundt i fred. Jeg vender ryggen til ham hvis han hopper op i sengen og vil lege, eller sætter ham ned på gulvet.

Altså jeg har så osse et meeeget stort sovehjerte, så jeg kan ignorere ret meget om morgenen hehe. Motor gider ham heller ikke kl. halv syv :lol:

 

Voodoo får en lille morgentur og så en længere varende tur med Motor om eftermiddagen, alt mellem 1/2 og 1,5 time. Efter den tur plejer de at lege et stykke tid i haven (gerne grave i mine bede selvf), på et eller andet tidspunkt stopper de så og lidt senere får de aftensmad, nogle gange først senere, kommer an på hvornår vi henter manden fra job (nogle gange bytter vi rundt så de først leger i haven, så kommer på tur og så henter manden direkte) - aftensmad får de som det lige passer ind.

 

Så plejer de vist bare at stene lidt, men Voodoo sover ikke altid. Han kan sagtens bare ligge og tygge i noget eller ja, jeg ved ikke, men han er sådan ret rolig. Nogle gange får han et af de der psykoflip om aftenen, hvis en af os eller Motor gider, ja så hærger han igennem, hvis vi ikke gider, så tager vi Voodoo i snor til han falder til ro.

 

Og så er det forskelligt om de får en kort tissetur ude på stien eller bare i haven. Men der er Voodoo som regel faldet helt til ro, det er tit først ved 11-tiden de får den nattissetur.

 

Så tror jeg bare jeg skal væbne mig med tålmodighed og håbe på Coda også engang når dertil hvor han vil sove lidt længere... :blink: Selv om kl halv fem nu er MEGET tidligt for mig... :genert: Desværre vågner jeg let, især fordi Coda ikke begynder at rumstere rundt af sig selv, han sætter sig ved sidden af sengen, lige ved mit hoved og kigger på mig, nej stirrer på mig. Og jeg kan mærke det, selv om jeg ikke kan se ham ved jeg han er der... :stupid: Hvis jeg så ikke reagere efter ½ min tid får jeg potten og som regl rammer han enten min hals eller min skulder og det gør lidt ond, hans klør mod bar hud! Så kan jeg ikke abstrahere fra det mere... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter aftensmad kan han ikke rigtigt falde til ro igen. Vi har prøvet at gøre det fra start at efter aftensmad er det hygge/slappe af tid og ikke lege vildt, men det er ikke altid han fanger den. Som regl render han rundt for sig selv, det plejer at være her han begynder på små ulykker som at nippe i sofaen, planten, vil ud og ind hele tiden.

Ved ni tiden går min kæreste så en kort tur med ham og derefter slapper vi af på sofaen. Lige inden sengetid får han så en lille tur i haven hvor han bare tisser af.

:genert:

 

Du må da være ved at være godt træt, når Coda vækker dig :fornaermet: Der er 2 ting som jeg er kommet til at tænke på, da jeg læste dine indlæg.

 

1. Han er ved at skifte tænder - i den periode var Kiki også mere urolig, sikkert fordi det gjorde ondt. Vi legede kun med det bløde ting, indtil hun havde skiftet alle tænderne. Derefter var hun mere rolig igen :-D

 

2. Jeg har et par ritualer om aftenen som jeg laver med hende, det første er søgelege. Forskellige fra dag til dag. En som du måske ville have glæde af, på flere fronter er at kalde ham til et rum, bede ham om at sætte sig, og sige vent eller bliv. Jeg lukker døren i og går ind i stuen og gemmer nogle 8 - 10 guffer rundt i stuen, under legetøj, oppe i reolen eller på paneler og går tilbage og lader hende dufte til hånden og beder hende om at søge. Jeg går med og hjælper med at vise området hvis hun ikke selv kan. Dette trætter hjernen og samtidigt så er hun mere rolig når jeg forlader hende - der sker jo noget spændende bagefter. Jeg giver kommandoen slut når alle guffer er fundet. Legen tager i alt ca. 5 - 10 min. Dette har jeg også gjort med legetøj, men der viser jeg hende det og siger navnet på det inden jeg går ud og gemmer det. Så er belønningen lidt leg og nogle gange så gemmer jeg den igen.

 

Det andet vi gør hver aften men det er lige inden sengetid er at børste hende, kigge lidt øre, poter osv. så hun vender sig til det. Og så får hun "børstet" tænder. I starten bed hun bare lidt i den og det var meget forsigtigt da hun skiftede tænder. Nu hvor hun har alle sine blivende, arbejder jeg på at må løfte hendes læber så vi kan komme helt ind bagerst. Hver gang jeg åbner den skuffe hvor børste og hundetandpasta er så kommer hun bare løbende :klap:Og der er fremgang dag for dag.

 

Jeg håber du kan bruge lidt af det til inspiration så du snart kan få en hel nats søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt ja, men bare rolig jeg tager det ikke så tungt. :blink:

 

Mht aktivitetsniveau er alle hunde jo også forskellige, ligesom børn er. Vi går f.eks. til hvalpetrænning med en som er endnu mere aktiv end Coda og han er med sikkerhed ikke blevet overstimuleret.

 

 

Åhh det var slet ikk ment som dunk i hovedet, men det skulle lige gå lidt stærkt da jeg er midt i en eksamens-synopsis (som jeg lige er blevet færdig med :banan:), så var nok lidt kort for hovedet, det må du undskylde!

 

Men ja, du har nok ret i at hvalpe/hunde er meget forskellige...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med at lade ham sove i et bur i soveværelset? måske kan han bedre falde til ro i en lille hule...

 

det skal selvfølgelig indlæres positivt osv og ikke bruges bare for at lukke

ham væk. men det tror jeg nu heller du kunne finde på :blink:

 

Vores soveværelse er bare så småt at et bur ikke kan være der. :cry: Så skal han sove i stuen og så kan det næsten være det samme. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må da være ved at være godt træt, når Coda vækker dig :fornaermet: Der er 2 ting som jeg er kommet til at tænke på, da jeg læste dine indlæg.

 

1. Han er ved at skifte tænder - i den periode var Kiki også mere urolig, sikkert fordi det gjorde ondt. Vi legede kun med det bløde ting, indtil hun havde skiftet alle tænderne. Derefter var hun mere rolig igen :-D

 

2. Jeg har et par ritualer om aftenen som jeg laver med hende, det første er søgelege. Forskellige fra dag til dag. En som du måske ville have glæde af, på flere fronter er at kalde ham til et rum, bede ham om at sætte sig, og sige vent eller bliv. Jeg lukker døren i og går ind i stuen og gemmer nogle 8 - 10 guffer rundt i stuen, under legetøj, oppe i reolen eller på paneler og går tilbage og lader hende dufte til hånden og beder hende om at søge. Jeg går med og hjælper med at vise området hvis hun ikke selv kan. Dette trætter hjernen og samtidigt så er hun mere rolig når jeg forlader hende - der sker jo noget spændende bagefter. Jeg giver kommandoen slut når alle guffer er fundet. Legen tager i alt ca. 5 - 10 min. Dette har jeg også gjort med legetøj, men der viser jeg hende det og siger navnet på det inden jeg går ud og gemmer det. Så er belønningen lidt leg og nogle gange så gemmer jeg den igen.

 

Det andet vi gør hver aften men det er lige inden sengetid er at børste hende, kigge lidt øre, poter osv. så hun vender sig til det. Og så får hun "børstet" tænder. I starten bed hun bare lidt i den og det var meget forsigtigt da hun skiftede tænder. Nu hvor hun har alle sine blivende, arbejder jeg på at må løfte hendes læber så vi kan komme helt ind bagerst. Hver gang jeg åbner den skuffe hvor børste og hundetandpasta er så kommer hun bare løbende :klap:Og der er fremgang dag for dag.

 

Jeg håber du kan bruge lidt af det til inspiration så du snart kan få en hel nats søvn.

 

Jeg er ved at være rigtig træt, og ser ud derefter!! :megaked: Ikke rart når alle spørg om der er noget galt fordi jeg ligner en der har grædt hele natten! :genert::fornaermet:

 

Men søgetipsene tror jeg kommer til at hjælpe, vi laver godt nok søg med ham men det er mest om morgenen og om eftermiddagen. Det kunne være vi skulle flytte det til om aftenen i stedet. :hmm::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh det var slet ikk ment som dunk i hovedet, men det skulle lige gå lidt stærkt da jeg er midt i en eksamens-synopsis (som jeg lige er blevet færdig med :banan:), så var nok lidt kort for hovedet, det må du undskylde!

 

Men ja, du har nok ret i at hvalpe/hunde er meget forskellige...:5up:

 

Det skal du ikke tænke på... :blink: Og håber så at din eksamenssynopsis gik godt! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...