Hop til indhold

"højavls schæferen"


skade
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Jeg så en såkaldt "højavls" schæfer i parken her den anden dag.

 

Den har ikke været særlig gammel for det ene øre var endnu ikke helt oppe og stå.

 

Og hvor SÅ den ud :cry: Jeg tror faktisk jeg kom til at stå og glo på den på den der lidt uhøflige måde.

 

Den skrånede helt sindsygt på den sidste del af ryggen, det lignede at halen kronisk kun kunne hænge ned mellem bagbenene ..

 

Og bagbenene :cry: De så så deforme ud og vrikkede fra den ene side til den anden, fuldstændigt ude af kontrol.

 

Jeg så ikke den hund løbe eller trave rundt én gang. Den gik rundt - godt nok i hurtigt og langsomt tempo - men kun i skridt. :cry:

 

Havde jeg ikke vidst at det var sådan man gerne ville have udstillings-schæferen til at se ud, havde jeg troet det var en form for deformitet fra fødslen.

 

jeg kunne ikke være mere enig ,det er forfærdeligt , jeg har råbt og skreget om dette problem i årevis i schæferkredse er snart uvenner med alle ingen lytter og alle siger man har hul i hovedet , fordi de mener schæferen skal være en traver og derfor skal de have de overvinkler ,

 

brugslinjer er ved og gå samme vej og der er ingen tænker på racens fremtræden samt dens almene sundhed hundene får rygproblemer af disse vinkler :stupid::stupid::hmm:og hundene kan ikke arbejde hensigtsmæssigt endnu en grund til jeg ikke vil støtte danskerene i deres avl og derfor kører til frankrig på fredag

 

ingen i schæferkredse kan se at en ordenlig brugbar hund burde ligne det som Max skabte i sin tid ikke en banan

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en såkaldt "højavls" schæfer i parken her den anden dag.

 

Den har ikke været særlig gammel for det ene øre var endnu ikke helt oppe og stå.

 

Og hvor SÅ den ud :cry: Jeg tror faktisk jeg kom til at stå og glo på den på den der lidt uhøflige måde.

 

Den skrånede helt sindsygt på den sidste del af ryggen, det lignede at halen kronisk kun kunne hænge ned mellem bagbenene ..

 

Og bagbenene :cry: De så så deforme ud og vrikkede fra den ene side til den anden, fuldstændigt ude af kontrol.

 

Jeg så ikke den hund løbe eller trave rundt én gang. Den gik rundt - godt nok i hurtigt og langsomt tempo - men kun i skridt. :cry:

 

Havde jeg ikke vidst at det var sådan man gerne ville have udstillings-schæferen til at se ud, havde jeg troet det var en form for deformitet fra fødslen.

 

Puha, sådan en hvalp så jeg også i Tivoli :cry: Nej, hvor var det forfærdeligt! Den kunne slet ikke styre bagbenene... Hvalp eller ej, så direkte skadeligt ustabile skal bagbensbevægelserne altså ikke være...

 

Har set hvalpede bevægelser, men det var det her altså ikke bare... Den var direkte deform.

 

Om standarden ønsker det eller ej, så er det deformitet.

 

Heldigvis kender jeg en højavlsschæfer, der var meget stærkere i bagbenene som hvalp og er knap så deform :lun: Omend stadig skæv i ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en såkaldt "højavls" schæfer i parken her den anden dag.

 

Den har ikke været særlig gammel for det ene øre var endnu ikke helt oppe og stå.

 

Og hvor SÅ den ud :cry: Jeg tror faktisk jeg kom til at stå og glo på den på den der lidt uhøflige måde.

 

Den skrånede helt sindsygt på den sidste del af ryggen, det lignede at halen kronisk kun kunne hænge ned mellem bagbenene ..

 

Og bagbenene :cry: De så så deforme ud og vrikkede fra den ene side til den anden, fuldstændigt ude af kontrol.

 

Jeg så ikke den hund løbe eller trave rundt én gang. Den gik rundt - godt nok i hurtigt og langsomt tempo - men kun i skridt. :cry:

 

Havde jeg ikke vidst at det var sådan man gerne ville have udstillings-schæferen til at se ud, havde jeg troet det var en form for deformitet fra fødslen.

 

Hvor frygteligt, det er præcis det jeg vil undgå, vil jo ha en hund der kan bruges og som nyder at bruge sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder super spændende - håber at se masser af billeder, når den tid engang kommer :lol:

Jeg har tabt mit hjerte til Schæferen. Holder meget af både brugs- og højavlslinierne

:lun: - og har igennem de sidste 17 år selv haft schæfere af højalvslinier.

 

Som flere allerede har svaret vil mit bedste råd også være at komme ud og se med egne øjne. Billederne er svære at tolke noget ud fra pga opstillingen og flere (især hvis man går på pedigreedatabase.com) er også ændret i et eller andet fotoprogram så toplinien (?) er jævnt hældende eller hvad der nu end måtte være ønskeligt. Men ja ud og tjek til skuer, træning osv og find det du søger. De fleste nyder at vise deres hunde frem :blink:

 

Brug de veje du kan - evt bekendtskaber der er velbevaret i racen, hundeweb osv osv. Pas på sundheden (især allergi og HD imo).

 

 

 

 

Det er samme standard der dømmes efter (bortset fra pelslængde/type) så der bør ikke være forskel i bedømmelse af vinkling osv. (det er også de samme dommere der dømmer).

 

 

 

Helt enig. Jeg var på en udstilling engang hvor en af tæverne åbenbart ikke havde den rigtige vinkling og handleren fik den til at stå helt igennem gyseligt så det lignede hunden var sygt skrå - om jeg fatter at dette på nogen måde kan være en ønskelig måde at vise sin schæferhund frem på. Dommeren kommenterede det dog med at han stadig godt kunne se op og ned, eller noget lignende. At nogen kan finde den opstilling/den type attraktiv at fremvise er mig en gåde.

 

 

 

Nu har jeg ikke set den hvalp du så og det kan meget vel være at det er udtryk for rigtig dårlig avl. Det kan også være at du så en lille (?) hvalp i en størrelse 45 pote, som de altså kan have ret svært ved at styre til de passer lidt bedre sammen rent forholdsmæssigt.

 

Men ingen tvivl om at der er ekstremt overvinklede hunde der ude, som jeg (også) får ondt i maven over at se på. Og ingen tvivl om at også jeg gerne så større fokus på overvinkling fra klubben, dommerne, opdrætterne, hvalpekøberne og hvem ellers der har indflydelse på morgendagens schæferhund.

 

HELDIGVIS kender og knuselsker jeg højavlsschæferen fortrinsvis som en skøn, aktiv, adræt og fysisk robust, intelligent følgesvend :lun::lun::lun::lun::lun: Og derfor vil der altid være mindst en her ved min side.

 

Beklager fotospam :oops:

 

73842_129611220429041_100001404911024_185633_7345853_n.jpg

 

 

hop.jpg

 

b4293c65.jpg

 

EnzoMols.jpg

 

 

(Tak til Trei for nedenstående billeder :5up:)

0817-1.jpg

 

0052-1.jpg

 

frivedfod3-1.jpg

 

 

Tak for svar, jeg kan ikke lige finde ud af kun at citere noget af teksten derfor er hele indlægget med.

Jeg ved godt at der er en del sundhedsmæssigt man skal være opmærksom på ved schæferen, men jeg har god tid så det er bare med at udnytte det og få undersøgt og set en masse schæfere.

Så vil jeg bare lige sige: wow en lækker hund du har:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ganske enig I at man sagtens kunne kigge noget mere på sundhed, på schæfer og mange andre racer.

 

Hvis schæferen virkelig kun var skravl hele vejen igennem vil der ikke være så mange dejlige lækre schæfere derude, der er desværre alt for mange brådne kar i mellem, og det er svært at skælne fårene fra bukken.

 

Jeg har så de mest fantastiske billeder fra i dag med en schæfer med halen top krøllet op over ryggen flyvene i trav - og ellers et par stykker i fuld gallop :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ganske enig I at man sagtens kunne kigge noget mere på sundhed, på schæfer og mange andre racer.

 

Hvis schæferen virkelig kun var skravl hele vejen igennem vil der ikke være så mange dejlige lækre schæfere derude, der er desværre alt for mange brådne kar i mellem, og det er svært at skælne fårene fra bukken.

 

Jeg har så de mest fantastiske billeder fra i dag med en schæfer med halen top krøllet op over ryggen flyvene i trav - og ellers et par stykker i fuld gallop :mrgreen:

 

Det kan bare virke lidt uoverskueligt når der er så mange problemer, men selvfølgelig findes de sunde også, men er det mere held end forstand om man får en sund hvalp eller findes der nogle linier/kenneler hvor man kan købe fra og vide sig ret sikker på en sund hvalp.

Jeg har bare haft "syge" hunde før og det er for hårdt at sige farvel til en unghund der burde have masser af år tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle at selv sunde racer kan have fejl - min søster har nu to gange måtte sige farvel alt for tideligt til sine hunde...

Den sidste havde hun gennem tjekket forældre - set tidligere kuld fra samme forældre mv.

Alligevel endte hun op med en syg hund - så gardere sig kan man aldrig!

 

Hundeweb er et godt værktøj - desværre er der rigtig mange der bliver solgt til familie hunde som aldrig bliver testet og derfor kan man ikke tjekke linierne fuldt ud

 

(så kan vi starte en diskution om hvorvidt alle hunde med DKK papir burde tjekkes og registres).

 

Jeg kan godt forstå du syntes det er uoverskueligt - det samme gjorde jeg bestemt også..!

 

jeg havde fat i hundetrænere mf som havde schæfer for at finde et godt sted, og da stedet var fundet kunne de ikke levere hvad vi ønskede os...

Så i sammenråd med dem, fandt vi en ny kennel.

 

Om linierne er fantastiske ved jeg ikke, jeg syntes det er svært at vudere når man ikke har alle resultaterne i dataen..

 

Fint af mor har A og 0, men hvad hvis alle hendes søskende har C og 2 - det står der ikke hvis de er solgt som familie hunde.

 

Så det er desværre ikke datas der er fantastiske at bygge en masse på.

 

For mig var sindet om ikke andet lige så vigtig! Så det var vigtig at det var en kennel der havde hundene som familie hunde også. Her boede de i et vilakvarter, havde børnebørn der færdes med hundene osv!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

En sådan lidt trist orientering - Inherited diseases in dogs

Kig ind under shæferen ....og find 51 arvelige sygdomme :cry:

 

Ville ønske at sundhed blev taget meget meget mere alvorligt i raceavl

 

 

Fra en tidligere tråd i dette forum:

jeg må tilstå at jeg kender mange dejlige schæferhunde men ikke ret mange raske - og næsten ingen der er blevet over 6-7 år.

 

Jeg kan egentlig ikke forstå at man i raceavlen ikke gør noget seriøst ved avlsarbejdet i forhold til sundhed.

HD og AD og allergi ja og så sandelig også gedigne problemer med bugspytkirtlen ...og...

 

Ja prøv at kigge ind på dette link - hele 51 arvelige sygdomme på schæfer . Tak for kaffe!Inherited diseases in dogs

 

Jeg har brokket mig over sundhed på riesenavlen i DK - men vi når da ikke schæferen til anklerne.

 

 

Fordi de har så mange problemer. Mange andre racer lykkes det væsentligt bedre med i forhold til sygdomme - se på mallen i linket f.eks.

 

 

 

Nu er det anden gang jeg ser dig henvise til ovenstående link, og jeg må lige høre dig hvad du mener det link viser?

At schæferen er overrepræsenteret i forhold til andre racer ift arvelige sygdomme? At der er forsket mere i schæferens arvelige sygdomme? Noget tredje?

 

 

Jeg slog 4 racer op på ovenstående link og fandt:

2 for mallen, 3 for papillion, 36 for labradoren, 40 for schnauzeren, 51 for schæferen.

 

 

  • Breed: German Shepherd
  • Disease: Cataract
  • Comments: Defective eyesight due to opacity of lens.
  • References: Von Hippel, 1930; Bras et al., 2007

More info

 

  • Breed: German Shepherd
  • Disease: Cataract
  • Comments: Defective eyesight due to opacity of lens.
  • References: Barnett 1986

  • Breed: German Shepherd
  • Disease: Black Coat Colour
  • Comments: Recessive inheritance of a uniform black coat.
  • References: Kerns et al., 2004

  • Breed: German Shepherd
  • Disease: coat length
  • Comments: Long hair is recessive to short hair.
  • References: Housley and Venta., 2006

 

Heldigvis er det ikke en sygdom at være sort schæfer :lun: eller langhåret :lun:

This web site contains a guide to diseases/conditions of pure bred dogs which are likely to be transmitted wholly or partly through a genetic mechanism

Ikke at det gør den store forskel at fjerne tre fra listen (hurtig skimning - ved ikke om der er flere).

 

Jeg vil på ingen måde underkende at Schæferhunden har sit at slås med mht sundhed. Man skal ikke lede længe efter forskellige brugere herinde som har oplevet det på egen krop :cry:

- Men jeg savner en lidt mere nøgtern debat generelt. Har man kildehenvisninger så skal disse bruges som de var ment - og der må være en debat/overvejelse om de egentlig viser det man vil illustrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begynder at blive lidt bekymret om man overhoved kan finde en sund hvalp....

 

Dette er også altid min bekymring, når jeg har kigget hvalp. Desværre er det ikke ulig mange af mine hundebekendte som har andre racer end schæferen.

 

Selv den bedste og mest omhyggelige opdrætter risikerer at få en syg hvalp i sit kuld - der er bare desværre ingen garantier.

 

Men ja der er helt sikkert linier der er sundere end andre. Min gamle schæferhund fik konstateret allergi og min dyrlæge havde kendskab til flere hunde fra samme kennel som havde atopi (inhallationsallergi) - dette vidste jeg jo desværre ikke da jeg købte min lille guldklump. Kennelen eksisterer heldigvis ikke i dag.

 

7-9-13 er min nuværende ballademager tæt på de 2 år og han virker sund og rask:5up:. Men hvem ved hvad morgendagen bringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle at selv sunde racer kan have fejl - min søster har nu to gange måtte sige farvel alt for tideligt til sine hunde...

Den sidste havde hun gennem tjekket forældre - set tidligere kuld fra samme forældre mv.

Alligevel endte hun op med en syg hund - så gardere sig kan man aldrig!

 

Hundeweb er et godt værktøj - desværre er der rigtig mange der bliver solgt til familie hunde som aldrig bliver testet og derfor kan man ikke tjekke linierne fuldt ud

 

(så kan vi starte en diskution om hvorvidt alle hunde med DKK papir burde tjekkes og registres).

 

Jeg kan godt forstå du syntes det er uoverskueligt - det samme gjorde jeg bestemt også..!

 

jeg havde fat i hundetrænere mf som havde schæfer for at finde et godt sted, og da stedet var fundet kunne de ikke levere hvad vi ønskede os...

Så i sammenråd med dem, fandt vi en ny kennel.

 

Om linierne er fantastiske ved jeg ikke, jeg syntes det er svært at vudere når man ikke har alle resultaterne i dataen..

 

Fint af mor har A og 0, men hvad hvis alle hendes søskende har C og 2 - det står der ikke hvis de er solgt som familie hunde.

 

Så det er desværre ikke datas der er fantastiske at bygge en masse på.

 

For mig var sindet om ikke andet lige så vigtig! Så det var vigtig at det var en kennel der havde hundene som familie hunde også. Her boede de i et vilakvarter, havde børnebørn der færdes med hundene osv!

 

 

Jeg ved godt at man aldrig kan hel gardere sig, jeg har bare haft nogle rigtig hårde oplevelser med "syge" hunde, og det har gjort mig meget utryg ved at få hund igen.

Jeg ved godt hundeweb er et godt værktøj, men jeg har ingen erfaring med at bruge det og som du skriver så er det jo langt fra alle hunde der bliver testet og registreret så man kan stadig ikke vær sikker.

Jeg har også oplevet at man ikke kan regne med opdrætteren, at denne overholder aftaler mm. så alt i alt er jeg ret utryg ved hvalpe køb, godt der er længe til jeg skal ha hund igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er også altid min bekymring, når jeg har kigget hvalp. Desværre er det ikke ulig mange af mine hundebekendte som har andre racer end schæferen.

 

Selv den bedste og mest omhyggelige opdrætter risikerer at få en syg hvalp i sit kuld - der er bare desværre ingen garantier.

 

Men ja der er helt sikkert linier der er sundere end andre. Min gamle schæferhund fik konstateret allergi og min dyrlæge havde kendskab til flere hunde fra samme kennel som havde atopi (inhallationsallergi) - dette vidste jeg jo desværre ikke da jeg købte min lille guldklump. Kennelen eksisterer heldigvis ikke i dag.

 

7-9-13 er min nuværende ballademager tæt på de 2 år og han virker sund og rask:5up:. Men hvem ved hvad morgendagen bringer.

 

Jeg ved godt det også gældr andre racer, de "syge" hunde jeg har oplevet har nemlig været af anden race end schæfer, de fleste racer slås jo med noget (også blandings hunde, har haft to af slagsen med problemer) hvis der bare var en race (der selvfølgelig ville passe i mit liv med mine krav og ønsker) hvor jeg var sikker på en rask hund så ville jeg da købe sådan en, men der er jo aldrig nogle garantier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg sige at det sagtens kan lade sig gøre med at finde en rask schæfer har ikke haft problemer med mine egne og xaro blev 13 år af en brugt hund og ingen af mine fejler noget som helst andet end småting der nu kan komme

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...