Hop til indhold

Verdens ældste hund?

Recommended Posts

Gæst Peder Degnbol

Hej allesammen.

Jeg har i lang tid ønsket at anskaffe mig en hund. Der er bare det problem at jeg synes at de dør i en forfærdelig ung alder. Så hvis der er en eller flere som kender noget til en hunderace, som bliver ældre end gennemsnittet, vil jeg være utrolig taknemmelig, for at få noget at vide om den.

Mvh. Peder

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok svært at sige, for der er ingen regler uden undtagelser og hunden kan også komme ud for et uheld eller sygdom. Jeg har hørt fugle synge om at pekingser bliver gamle. Min tidligere genbo havde faktisk også en som var 17 år gammel. Ellers har jeg hørt at papiliion også bliver gamle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peder Degnbol

Tak Stella!

Kattiie.

for mig dør en hund tidligt vis den ikke bliver 18-25 år??? det lyder nok åndsvagt i hundeverdenen??? men vis jeg skulle have en "bedste ven" ville jeg blive forfærdelig ked af det vis den skulle dø i en alder af ca. 12 år! :o

Redigeret af Peder Degnbol
Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en liste over de ældste kendte hunde: List of oldest dogs - Wikipedia, the free encyclopedia

Det passer dog ikke at nr. 2 på listen er en Labrador. Det var en blandingshund.

Generelt lever Spidshunde og nogle hyrdehunde længere end andre racer, og blandinger af sunde racer længere end renracede. Men den alder, du sætter som mål, er faktisk ikke naturlig for en hund, så jeg tvivler på at du får held med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine bedsteforældres blandingshund blev 17 år, hun var en australsk cattledog blanding... synes også at huske, at en australsk cattledog på et tidspunkt vist var verdens ældste hund med sine nogle og 20 år....

Men jeg tror dit ønske er lidt utopisk desværre.... hvor meget vi end gerne ville det, så lever vores hunde bare ikke så længe...

"En hund har kun en fejl, dens liv er alt for kort" :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige ved at være så flabet og forslå en miniature hest eller shetlandspony. De kan blive 30-40 år gammel og er på størresle med en stor hund. Men det ER jo ikke en hund. Hmmm jeg tror simpelthen ikke der findes nogen hunde der kan blive 18-25 år.

Min ene ridelærer er lige kommet af med sin dalmatiner på 16 år og det er også en meget høj alder for en dalmatiner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er lidt sært at vælge en hund ud fra hvor gammel den bliver :hmm:.

Hva nu hvis den kunne blive 25 år gammel, men du ikke kunne give den hva den krævede?

Jeg vil altså også hellere have den perfekte bedste ven i 10 år, end en lorte ven der ikke helt passede til mig i 25 år :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den Australske Cattledog har en høj levealder og er en middelstor hund.

Meeeen, det er altså ikke en sofahund - den skal ud og bruge hovedet og også aktiveres fysisk!

Læste engang en annonce med en mand der desværre skulle af med sin 12 år gamle Cattledog, og han fortalte at den stadig uden problemer løb med på halvmaraton. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Her er en liste over de ældste kendte hunde: List of oldest dogs - Wikipedia, the free encyclopedia

Det passer dog ikke at nr. 2 på listen er en Labrador. Det var en blandingshund.

Generelt lever Spidshunde og nogle hyrdehunde længere end andre racer, og blandinger af sunde racer længere end renracede. Men den alder, du sætter som mål, er faktisk ikke naturlig for en hund, så jeg tvivler på at du får held med det.

Huhu - min Charlie er en sund blanding med hyrdehund i sig, og så er han tilmed lille. Han bliver bare 50, manner! :banan::vuf::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg vil altså også hellere have den perfekte bedste ven i 10 år, end en lorte ven der ikke helt passede til mig i 25 år :lol::lol:

Enig (selvom INGEN hunde da kan være "lortevenner", ligefrem). Men i princippet enig. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset om hunden bliver 10, 20 eller 50 år så gør det jo lige ondt den dag man skal sige farvel og det samme gælder den kærlighed man har til den, den er jo ikke mindre fordi hunden kun bliver 10 :hjerte:

Den sværeste overvejelse omkring det at få hund er vel nærmest "kan jeg sige farvel, den dag det er påkrævet?" :genert:

nogle af mine forældres naboer har en foxterrier der er 16 år og den tudser stadig rundt og hygger sig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Har det lidt på samme måde som flere af de andre...hundens levealder er ikke som sådan væsentlig for mig...

Jeg vil hellere have en aktiv, glad og sund hund der bliver 8 år, end en sofakartoffel der bliver 15....

Jeg elsker Pablo og Victoria betingelsesløst, og når deres tid engang kommer, vil de leve videre i mit hjerte til den dag vi igen mødes ved regnbuebroen...det er det smukke ved kærlighed: selv når noget fysisk er væk fra denne jord, kan vi altid finde det frem og nyde det igen fordi kærligheden holder det i live...

Og når nu man ved at vores tid sammen er begrænset, så er det da bare om at intensivere kærligheden og omsorgen...hvis et menneskeår er 7 hundeår...såmå der også skulle klemmes 7 gange så meget love ind på et år...:lun::hjerte:

Undskylder for sukkersødheden...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

tulles avler fortalt noget i retning af at vis man vel holle grand danois så kan man godt instelle sig på at det er en hund man har i nuet ikke i morgen eller på torsdag men lige nu. måske let sentemnetalt.

men det er vel en del af at holle hund man for sig en hvalp man svæver rundt på en lysserød sky hunden bliver voksen bliver en herlig del af dagligdagen hunden bliver gammel og tilsist er brandetiden brugt man går i koma for sig måske en ny hvalp og starter forfra.

tror bare man er pine nød til at apsetere det nu en gang er sånden tingene virker.

jeg har aldrig prøvet at meste en hund men tanken om at tage til dyrlægen med sin store smukke vuffer og gå derfra igen kon med en slit snor og et haldsbånd er mildt sagt ubehalig.

Link til indlæg
Del på andre sites

tulles avler fortalt noget i retning af at vis man vel holle grand danois så kan man godt instelle sig på at det er en hund man har i nuet ikke i morgen eller på torsdag men lige nu. måske let sentemnetalt.

men det er vel en del af at holle hund man for sig en hvalp man svæver rundt på en lysserød sky hunden bliver voksen bliver en herlig del af dagligdagen hunden bliver gammel og tilsist er brandetiden brugt man går i koma for sig måske en ny hvalp og starter forfra.

tror bare man er pine nød til at apsetere det nu en gang er sånden tingene virker.

jeg har aldrig prøvet at meste en hund men tanken om at tage til dyrlægen med sin store smukke vuffer og gå derfra igen kon med en slit snor og et haldsbånd er mildt sagt ubehalig.

Ja, men så er det jo , at vi skal prøve at leve i nuet ligesom vores vovser gør det og som vi gjorde da vi var børn.

I morgen eksistere jo i realiteten ikke, men nuet er lige her og nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alligevel synes jeg det er en god måde at formulere det på.

---

Mht til selveste verdens ældste hund, ja, jeg har hørt om hunde der her opnået helt utrolige aldre. Men til hvilken pris? Hvis en hund er 25 år gammel, og de sidste 10 år vitterlig kun har kunnet ligge i en kurv og trække vejret ved egen hjælp, er det vel ikke noget at stræbe efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men alligevel synes jeg det er en god måde at formulere det på.

---

Mht til selveste verdens ældste hund, ja, jeg har hørt om hunde der her opnået helt utrolige aldre. Men til hvilken pris? Hvis en hund er 25 år gammel, og de sidste 10 år vitterlig kun har kunnet ligge i en kurv og trække vejret ved egen hjælp, er det vel ikke noget at stræbe efter?

Nu skal jeg nok passe på med at gøre mig til dommer over andres hundehold...men jeg er faktisk enig med dig...:-D

Jeg holder tand for tunge, men jeg kan ikke undgå at tænke det er lidt synd når folk fortæller om hunde der ikke længere kan gå selv, men som for enhver pris alligevel holdes i live...

Men nu ligger tanken om et inaktivt hundeliv også så langt fra min verden...kan selvfølgelig ikke undgå at Pablo og Victoria ældes og der er jo heldigvis stadig fuld fart over feltet...men jeg vil kunne se mig selv i øjnene når vi har sagt farvel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i hvad de andre skriver.

Der er urealistisk af regne med at få en hund som bliver 18-25år og stadig vil fungere nogenlunde optimalt. Vi håber alle at vores hunde lever for evigt men vi ved godt, at det gør de ikke og derfor må man sige farvel når tiden er selvom det er hårdt.

Selvfølgelig er der nogle racer, som bliver ældre end andre men uanset hvad, så skal man sige farvel til hunden på et tidspunkt.

Ps. så synes jeg, at der er vigtigere ting at tænke på når man ønsker sig en hund - end hvor gammel den bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites