Hop til indhold

Fra grønt til Gråt

Recommended Posts

Gæst Aston-Martin

Hej alle sammen ( dem der læser den har tråd )

Jeg har en labrador hvalp på 4 mdr. som kort fortalt er rigtig dygtig.

jeg har haft ham i snart 3 uger, men han lystre mig som jeg har haft ham altid.

jeg har lært ham at sitte, dække, aport, og gå pænt med og uden snor.

DOG.. når vi så har været på et grønt område for at lege/træne, og er på vej hjem, får han lov til at gå uden snor. det der så sker er, at han får færten for at tisse eller lave nummer 2. hvilket oftes sker PÅ det grønne område efter vi har leget.. men når vi så når til der hvor der er fortorv og vej "stadig uden snor" hvilket han jo godt kan.. sker det alligevel at han løber ud på vejen. Jeg ved godt at han endnu ikke kan skælne melem vej/fortorv og græsplæne. men hvordan skal jeg lige bærer mig ad med at lærer ham dette.. han skal jo gerne kunne gå uden snor HOS mig uden jeg skal værer bekymret for om han bliver kørt ned.

mvh A_M

Link til indlæg
Del på andre sites

hvilket han jo godt kan.. sker det alligevel at han løber ud på vejen.

Altså det forstår jeg ikke du tør... Og jeg ville ikke mene at han "godt kan" gå uden snor ved en vej, når han bare een gang kan finde på at løbe ud på vejen... Tænk hvis det var et barn som var bange for hunde eller en anden hund som måske blev bange eller aggressiv han løb hen til, eller der kom en bil...

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 months later...

Jeg ville træne det ved at gå på en MEGET stille vej hvor der er fortov. Så ville jeg gå frem og tilbage med ham. Hver gang han er på vej ud over kantstenen ville jeg sige AHH og når han vender om vil jeg rose ham. Der går ikke lang tid før de forstår det! Når du så har den på plads ville jeg fortsætte træningen med at gå hen til kantstenen, få ham på plads og først gå over når du siger god for det - jeg plejer at sige 'Helt over'. og så lad ham løbe over mens du løber med. Derfra kan du begynde at træne ham til at gå ved siden af dig, hvis nu du kun skal ud på midten af en vej... De kan blive rigtig dygtige til det - mine hunde har altid kunne mestre det - og selv ikke hunde eller katte på den anden side af vejen var nok til at lokke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg syntes det er for meget og forvente i en alder af en 4 mdr hvalp at den skal kunne modstå fristelser og instinkter allerede , jeg syntes det er fint og træne og øve med hvalpen at man ikke må overskride fortovet , det gjorde jeg ved at smide feks legetøj eller godbidder ud over kantstenen mens jeg holdt min tidligere hund i snor og sagde nej men det øvede vi først efter tandskifte , den første tid gik mere med leg og observation af hvalpen og en smule træning feks små lydigheds øvelser og indkald men ikke for meget.

jeg tror ikke man allerede kan forvente at en så ung hvalp skal lære og være så lydig allerede jeg syntes mere at tillid og leg er en vigtigere ting og lave med hvalpen da når du har det er det andet også nemmere idet du har lært hvalpen og holde sig til dig da du er spændene og sjov og den har tillid til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at din hvalp er så lærenem, men helt ærlig, ville du også lade dit impulsive 2 årige barn gå uden kontrol op af trafikerede veje. Mht hvalp, hvad gør den så , hvis der pludselig ser en kat, egern, pindsvin eller anden hund i nærheden.Eller bare en flyvende plastpose. Altså, hvis den er normal. Den farer efter det , det skal jo fanges.

Men skån din hvalp fra at skulle opfører sig som en 100 % toplydig hund, før alt indlæring sidder 100 % fast. Det er simpelthen for høje krav til så lille en hvalp.

Lad din hvalp være hvalp og skån den for krav, dens hjerne slet ikke er udviklet til at opfylde.Det kræver for meget negativ træning i for ung en alder.

Link til indlæg
Del på andre sites