Hop til indhold

Lettet og bekymret på samme tid!

Recommended Posts

Hmmm - ved næsten ikke hvor jeg skal starte!

Humle, min hvalp på knapt 13 uger, har, siden vi fik ham hjem, tisset enormt meget i sine vågne timer. Han har fra dag 1 været renlig hele natten. Jeg har vaklet mellem, at det retter sig nok med tiden, over blærebetændelse, til at være sikker på, at han da mindst måtte have nyrekræft. Typisk adfærdsmønster for mig!

I dag har han så været til 12 uger tjek, og jeg havde en urinprøve med.

Vi havde også vores 2 andre hunde med, da deres øjne snasker meget.

Først blev Luffe, den ældste, undersøgt. Han blev dømt allergiker pga. gentagne omgange øregangsbetændelse, jeg var nok klar over, at det bar i den retning. Og jeps, også voldsom øregangsbetændelse i dag. Og så lige en pæn øjenbetændelse som en side gevinst.

Så blev det Buddys tur. Han slap gudskelov med øjenbetændelse.

Men jeg kunne slet ikke koncentrere mig om at at lytte til dyrlægen - og jeg havde mest lyst til at afbryde hende, og spørge til Humles urinprøve. Sad der med hjertebanken, kvalme og sveden drivende af mig....

Så blev det Humles tur. Først bemærkede hun, at han da vist tissede meget, sagt med en bekymret mine. Her eskalerede mit bekymringsgen, og jeg blev sgu næsten dårlig. Fik svaret, at ja da også havde medbragt en urinprøve af samme grund.

Den gik hun så ud og kiggede på, og samtidig skulle hun kigge på et skrab fra Luffes ører.

Fik jaget datteren udenfor med de 2 ældste, som begge rystede og hader dyrlægen.

Føj hvor gik der lang tid inden dyrlægen dukkede op igen - i hverfald i mit hoved. Langt om længe kom hun - med favnen fuld at medicin.

Hun begyndte at tale om bassernes ører - men jeg blev nødt til at afbryde hende, og spørge til urinprøven, for at få ro på mig selv. Er sikker på jeg lød pænt desperat!

Nå ja, Humle har blærebetændelse og fik et skud penicillin og en pillekur med hjem. SÅ ingen 12-ugers vaccine til ham i dag.

Så kunne jeg endelig koncentrere mig om basserne. Skrabet fra Luffes øre var slemt - meget slemt. Faktisk havde hun aldrig set så mange stafylokokker på en gang før. Og hun kunne ikke udelukke, at der gemte sig andre baktierer under stafylokokkerne. Arme Luffe!

Og øjenbetændelsen, ja den er smitsom - noget hunde ellers sjældent har. Hun mente, at Humle har haft den med hjem - så øjendråber x2 dagligt i 8 dage til alle 3 hunde.

Hun fablede om stofskifteprøve fra Luffe, og egentlig allergiudredning mht. evt. vaccine mod det han ikke tåler...Allergifoder i 12 uger osv.

Og nu sidder jeg her og ved ikke hvordan jeg føler.

Ok - der er så en forklaring på Humles overdrevne sjattisseri. Alligevel er jeg ikke beroliget. For hvad nu hvis.... Hvad nu hvis det blot er symptom på noget mere alvorligt? Hvad nu hvis det ikke aftager weekenden over, som hun sagde det skulle?

Og arme Luffe. Havde sådan på fornemmelsen at hans øreproblemer dækkede over allergi. Tænk hvis han fremover ikke må få godbidder ligesom de andre 2 - det kan jeg næsten ikke overskue!

Mit bekymringsgen er i den grad i omdrejninger. Og på dage som disse siger jeg til mig selv - aldrig mere hund igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Men nu er de tjekket og udredt :kys:

Med hensyn til allergien, vi har været igennem 12 ugers kuren og med een hund er det faktisk ok.

Vi lavede godbidder ud af tørfoderet.

Tog tørfoder piller, maste dem til smulder (en kødhammer og en post og t træskærebræt :mrgreen: ) puttede vand i indtil det havde en bolledejls konsistens, og så i ovnen i 30 min ved 180 grader og Aslan elskede dem :5up::5up:

Og de andre hunde bliver jo ikke skadet af at smage sådan en godbid.

Så hyrer du bare datteren til at lave dem :mrgreen::mrgreen:

Og så skal du egentlig være stolt af Humle, for han blev jo lidt bedre TRODS blærebetændelse, så jeg tror at Humle jo måske faktisk er en rigtig rigtig renlig hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hej.

Sikke da en omgang :shock: Jeg kan søreme godt forstå, at du føler dig lidt overvældet. Men men men godt du tog alle tre hunde med og fik dem tjekket. Kender sgu kun alt for godt det med, at bekymringsgenet tager over.

Mit bedste råd er at tage én dag ad gangen. Har selv for ca. 1,5 måned begyndt hypo-programmet (allergi vaccine) for hustøvmider og lagermider, og det er for tidligt at sige noget, men er optimistisk. Så der ER jo meget at gøre. Allergi behøver ikke betyde et sølle liv for en hund. Hvad du skal gøre, og hvor meget det indskrænker jer, afhænger jo af, om der er en allergi, og hvad det er, din hund reagerer på.

Stort knus herfra - godt gået, at du tager hånd om problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvor jeg føler med dig. Jeg har det også sådan lige nu at jeg måske skulle købe nogle gubbi fisk i stedet for, sikkert billigere i dyrlæge og mindre bekymring :roll:

En ulykke kommer sjælden alene, det regner oftes med dem. Tjalfe har også fået slem øjenbetændelse. Det var godt at høre at der var en forklaring på Humles tisseri, det andet lød bestemt hellere ikke normalt. Så håber jeg at Humle stopper med at tisse så meget, så du kan spare noget køkkenrulle og slippe for at vaske gulv 400 gange om dagen.

Forstår dig fuldt ud med alle dine bekymringer. Stort trøstekram herfra :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Sikke da en omgang :shock: Jeg kan søreme godt forstå, at du føler dig lidt overvældet. Men men men godt du tog alle tre hunde med og fik dem tjekket. Kender sgu kun alt for godt det med, at bekymringsgenet tager over.

Mit bedste råd er at tage én dag ad gangen. Har selv for ca. 1,5 måned begyndt hypo-programmet (allergi vaccine) for hustøvmider og lagermider, og det er for tidligt at sige noget, men er optimistisk. Så der ER jo meget at gøre. Allergi behøver ikke betyde et sølle liv for en hund. Hvad du skal gøre, og hvor meget det indskrænker jer, afhænger jo af, om der er en allergi, og hvad det er, din hund reagerer på.

Stort knus herfra - godt gået, at du tager hånd om problemer.

Det var netop det program dyrlægen talte om. Synes det lyder helt uoverskueligt at komme igang med.

Luffes eneste problem er de evigt tilbagevendende øregangsbetændelser. Jeg var pænt chokeret da hun sagde, at hun aldrig har set så mange bakterier i en prøve... Men vi havde selv talt om, at han måtte have noget allergi, for et års tid siden, havde han ofte diarre - men det klarede vi med et foderskift.

Jeg tror vi aftalte med dyrlægen, at når han er færdig med øre og øjendråber, så skifter vi til noget nyt foder, som vist nok hedder noget med specific, og som skulle være rigtigt godt for hunde med hudproblemer/allergi.

Hvis det ikke gør en forskel skal der tages stofskifte + allergiprøver - PUHA, det virker uiverskueligt - men hunden SKAL have det godt, det er det vigtigste.

Og så har jeg lige talt med min mor som sagde; Nå, og hvad skyldtes Humles blærebetændelse så? Øhmm, svarede jeg.... Ja sagde hun, det er da ikke normalt at hanhunde får blærebetændelse....Så nu kan jeg så tænke mere over det - dobbelt SUK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvor jeg føler med dig. Jeg har det også sådan lige nu at jeg måske skulle købe nogle gubbi fisk i stedet for, sikkert billigere i dyrlæge og mindre bekymring :roll:

En ulykke kommer sjælden alene, det regner oftes med dem. Tjalfe har også fået slem øjenbetændelse. Det var godt at høre at der var en forklaring på Humles tisseri, det andet lød bestemt hellere ikke normalt. Så håber jeg at Humle stopper med at tisse så meget, så du kan spare noget køkkenrulle og slippe for at vaske gulv 400 gange om dagen.

Forstår dig fuldt ud med alle dine bekymringer. Stort trøstekram herfra :bighug:

TAK - Stella. Du har ret, et uheld kommer sjældent alene.

Men nu synes jeg da vi begge har taget vores del af slæbet. Så nu må det vende!

Min datter var meget meget syg som baby - og lå i respirator, og det så slemt ud. Men hun kom sig. Som lidt ældre fik hun en sjælden sygdom, hvor alle led i kroppen hæver og ligner gigt, og alle de små blodkar i underhuden springer og bløder. Nyrerne bløder og mavesækken bløder. Hun havde længe blod i urinen - men kom sig.

Hun er stort set ikke været syg siden! Sådan må det også gå med vores hunde. De tager det hele nu - og lever langt og sygdomsfrit bagefter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja sagde hun, det er da ikke normalt at hanhunde får blærebetændelse....Så nu kan jeg så tænke mere over det - dobbelt SUK.

Nej det sagde alle også til os :mrgreen: og alligevel fik Aslan det :mrgreen:

Men bare fordi det ikke er normalt, betyder det jo ikke at nogle af vores hunde kan blive ramt af det.

Tror altså ikke du skal ligge mere i det :vedikke: Vente indtil pinicilin behandlingen er overstået og så 3 dage senere kør ned med en ny prøve og få dem til at dyrke den. Så er betændelses sikkert væk og Humle har det super og i mærker aldrig mere til sygdom :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det sagde alle også til os :mrgreen: og alligevel fik Aslan det :mrgreen:

Men bare fordi det ikke er normalt, betyder det jo ikke at nogle af vores hunde kan blive ramt af det.

Tror altså ikke du skal ligge mere i det :vedikke: Vente indtil pinicilin behandlingen er overstået og så 3 dage senere kør ned med en ny prøve og få dem til at dyrke den. Så er betændelses sikkert væk og Humle har det super og i mærker aldrig mere til sygdom :x:

TAK Dorte!

Er da også selv lidt overrasket over, hvor bekymret jeg bliver...

Link til indlæg
Del på andre sites

TAK Dorte!

Er da også selv lidt overrasket over, hvor bekymret jeg bliver...

Det ER hårdt :ae:

Alle de ting folk foreslår det kan være, men prøv at lukke af, se om pinicilinen ikke hjælper, og så få en ny urin dyrket, så du er sikker på blærebetændelsen er væk.

Og så tag den derfra :kys:

Og med hensyn til allergien, du skal ikke lade dig slå ud, det er 2 mdr og her fløj de næsten afsted. Men få familien til at hjælpe (det virker det nu såmænd også som om de ville :kys: )

Aslan er også ørehund, men det viste sig jo at det IKKE var allergien :5up:

Der er håb forude, hold fast i det, få pinicilin og foder overstået :kys:

Og har du brug for hjælp siger du til, jeg kommer gerne og bager godbidder :blink::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en omgang. Jeg ville lige kommentere det med øjenbetændelsen. Sille har også lige haft det og da jeg nævnte det i fortvivlelse til vores træner, sagde hun: Jamen, det er der faktisk mange der har lige nu.

Så jeg ved ikke om det kan være noget med årstiden...

Vi har også en "øre-hund", pga. allergi. Vi barbere begge hunde i ørerne 1 gang om måneden og renser dem i ørerens. Det er med til at mindske det (dyrlægens anbefaling) Vi bruger Silles mad som godbidder til begge hunde. Det fungere fint :5up:

Selv om alt virker håbløst lige nu, så op på hesten og glæd dig over at behandlingerne er i gang.

God bedring til dem alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare ønske god bedring. Det var da godt I fandt årsagen!

Vinnie har også øjenbetændelse pt. så det er da muligt at der er "noget i luften". Vi har fået Fucithalmic, og hun er godt sur på mig over at jeg rager hende i øjet to gange dagligt ;-)

Det er også det vi har fået - og ja, her er hundene heller ikke overlykkelige for os i disse dage - især Luffe, som både får dryppet øjne 2 gange dagligt og ører 4 gange dagligt - arme hund.

God bedring til Vinne også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med vapserne?

Jo tak - tror det går fremad :-D

For første gang siden Humle kom hjem, er der ikke blevet vasket flere maskinfulde gulvklude og viskestykker...Han har stort set ikke tisset inden for hele weekenden, så vi begynder at kunne se lyset forude :-D

Han sjatter stadig lidt udenfor og på gåture, men kan altså styre det inde, så...

Bassernes øjne ser også meget bedre ud :-D

Jeg ved ikke med Luffes ører, betændelsen sidder jo helt inde i øregangen, og denne var stort set lukket, men jeg håber meget at øredråberne gør underværk. Han har tidligere været i fuld narkose for at få åbnet øregangen - det håber jeg vi undgår denne gang. Hans hud på især et øre er meget tør og lidt skællende og han klør ørerne en del, så noget er der nok endnu.

Men alt i alt fremgang :-D

Link til indlæg
Del på andre sites