Lenschow Skrevet Oktober 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2011 Jeg har en del cases med alene hjemme hunde, og gennemgående oplever jeg igen og igen, at ejeren aldrig før har hørt rådet om at lære hunden at være alene i hjemmet fx bag et børnegitter, mens ejer er hjemme. Derfor poster jeg nu tippet her, da jeg har kigget lidt i forskellige bøger og jeg må indrømme, at det ikke er mange steder det fremgår - og hvordan pokker skal man så vide det som ejer. Tippet er naturligvis forenklet, hvis nogle vil vide mere om, hvordan man træner det, så spørg bare. - Hvalpen vænnes altså til ganske gradvis og hele tiden under hvalpens stresstærskel at være bag et børnegitter, og synes godt om at være der. - Når din hvalp kan være alene bag et gitter mens du er hjemme i en til to timer i ro, så kan du begynde at forlade hvalpen/hjemmet - Først herefter starter den deciderede forlad hjemmet træning. Det er min klare erfaring, at mange hunde udvikler problemet senere, fordi de ikke har lært dette del, og at man derfor kan afværge en del kommende alene hjemme problemer ved at starte der. Naturligvis kan alene hjemem problemer have MANGE andre årsager, men denne årsag er den, som jeg støderpå oftest. Derudover er det smadder smart at kunne lukke sin hund væk i forskellige situationer og hvalpen får både ro og hvile. Det kan være en fordel også senere, når hunden er voksen, at den kan tolerere adskillelse fra ejer/familie, selvom familien er hjemme. Endelig giver det impulskontrol - hvilket altid er en god ting at lære en hund fra lille. Tip hermed givet videre i tilfælde af, at nogle kan bruge det MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Jeg tror bestemt, at det kan være smart at lære hunden, og det virkede jo rigtig godt på din Hugo. Men jeg studser lidt over, at du skriver: Naturligvis kan alene hjemem problemer have MANGE andre årsager, men denne årsag er den, som jeg støderpå oftest. Hvordan kan du sige, at det er årsagen? Hvis hunden først har udviklet alene-hjemme problemer, har jeg svært ved at se, at man kan sige, at årsagen til problemet er, at den ikke har lært at være alene bag børnegitter. Hvilket ikke er at sige, at det ikke vil være en fordel for den at lære det. Men måske definerer vi bare "årsag" forskelligt i denne sammenhæng? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Oktober 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Ja undskyld - ikke årsag - løsningen:-) Men man kan forebygge ved at lære dem det - men der kan jo ske ting og sager i deres liv senere naturligvis... Men du har helt ret. (jeg skrev det lidt sent i nat:-)) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Det er et super godt råd... Vores alenehjemme træning er faktisk udelukkende den træning du beskriver der... Vi lærte Dexter at være alene nedenunder, imens vi er i stuen (der er åbent ved et gitter, så han kan høre os, og vi kan se ham (og hvis han kiggede op kunne han se os)... Efter han lærte det gik der ingen tid før han kunne være alene hjemme... Vi trænede faktisk slet ikke alene hjemme, det kom helt af sig selv og helt naturligt for ham at være i køkkenet... Og det er super smart når man har en familie som ikke alle er lige vilde med hunde, at vi kan sidde i stuen og selvom han kan høre os, så ligger han stadig bare og sover Super godt råd!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Oktober 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 16, 2011 Ja undskyld - ikke årsag - løsningen:-) Men man kan forebygge ved at lære dem det - men der kan jo ske ting og sager i deres liv senere naturligvis... Men du har helt ret. (jeg skrev det lidt sent i nat:-)) Arh, ok, jeg undrede mig altså også lidt. Men så er vi enige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 17, 2011 Jeg har en del cases med alene hjemme hunde, og gennemgående oplever jeg igen og igen, at ejeren aldrig før har hørt rådet om at lære hunden at være alene i hjemmet fx bag et børnegitter, mens ejer er hjemme. Jeg synes ofte børnegitter bliver nævnt i denne sammenhæng på diverse fora Jeg har spørgsmål: - Hvalpen vænnes altså til ganske gradvis og hele tiden under hvalpens stresstærskel at være bag et børnegitter, og synes godt om at være der. den synes jeg ikke harmonerer med denne her: Endelig giver det impulskontrol Vil du uddybe hvad du mener? Som jeg læser dit indlæg opfordrer du til, at hvalpene lærer at være alene hjemme i et rum med børnegitter for, altså ikke har adgang til hele/det meste af boligen. Er det korrrekt opfattet? I mit hjem er børnegitter en mulighed for bryggersdøren eller badeværelset. Der er ikke meget plads. Og så endnu et spørgsmål, jeg undskylder på forhånd. Når du skriver dette: Det er min klare erfaring, at mange hunde udvikler problemet senere, fordi de ikke har lært dette del, og at man derfor kan afværge en del kommende alene hjemme problemer ved at starte der. Hvordan kan vi vide, at separationsproblemet er blevet udviklet på baggrund af manglende træning bag gitter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Oktober 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Jeps Impuslkontrol = ikke at reagere på sin første umiddelbare impuls - når hvalpen gradvis lære at denne kontekst - at være bag gitter - er lig med ro, så vil man kunne bruge det aktivt senere fx når der er ulvetime eller på andre tider, hvor man har brug for at vams falder ned. Jeg anvender samme læring med snoren. Man kan lære en hund, at når den får sin snor på indenfor, så er det lig med ro. Det har en afsmittende effekt på andre dele af hundens liv at lære at forholde sig alene i ro i visse situationer - det smitter til andre situationer. Det er op til ejeren om hvalpen skal have adgang til hele huset, den del tager man stilling til senere i forlad hjemme træningen. At være bag b-gitter indlæres først for sig selv, herefter forlader man hvalpen. Med en hvalp tager det ikke lang tid - de suger læring til sig. I starten kan det være en fordel at hvalpen er bag gitteret, når man går, for der er den tryg og kender området - men senere oplever jeg ikke, at det giver problemer at give den adgang til hele huset. Den del er helt op til ejeren selv. Selve denne læring handler om at lære at være alene i ro - uden at ejer er til rådighed, selvom ejer er hjemme. Herefter er det nemmere at bygge det at være helt alene i ro oven på, da det er en naturlig forlængelse af den første start indlæring. Det sidste kan man ikke vide, da vi ikke kan spørge hundene. Men jeg har set rigtig mange alene hjemme problemer blive rettet ved at ejeren går tilbage og starter med at lære hunden dette, hvorefter de træner forlad hjemmet delen - jeg gjorde det også med min egen hund, der som nogle ved, trives fint alene nu. Jeg ville gøre det forebyggende med en hvalp, fordi forlad hjemmet træningen så bygegs oven på en allerede velkendt adfærd MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Oktober 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 PS man arbejder naturligvis i små intervaller, så det er behageligt for hvalpen hele tiden at være der - man giver gode oplevelser, godbidder osv - selve træningen kan jeg godt beskrive i generelle træk, hvis nogle ønsker det? Og så arbejder man hele tiden under hvalpens stresstærskel. Begynder hvalpen at pibe osv så lukker man den ud, jeg venter ikke til den stopper, jeg går tilbage senere og sætter mine kritierier lavere og undgår at det sker igen. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Jeps Impuslkontrol = ikke at reagere på sin første umiddelbare impuls - når hvalpen gradvis lære at denne kontekst - at være bag gitter - er lig med ro, så vil man kunne bruge det aktivt senere fx når der er ulvetime eller på andre tider, hvor man har brug for at vams falder ned. Jeg anvender samme læring med snoren. Man kan lære en hund, at når den får sin snor på indenfor, så er det lig med ro. Det har en afsmittende effekt på andre dele af hundens liv at lære at forholde sig alene i ro i visse situationer - det smitter til andre situationer. Jeg er fuldt vidende om hvad impulskontrol betyder, men jeg mener, at så længe vi træner under hvalpens tolerancegrænse, at vi kun lader den være bag gitteret når den er i ro og tryg, og det dermed er det den lærer, så vil den ikke reagere på opståede impulser i denne situation. Giver det mening? Hvis jeg helt forstår hvad du mener, så er det at når hvalpen reagerer på ydre/indre stimuli og f.eks. bliver "for" livlig, så lukkes den bag gitter? Bare sådan? Det er op til ejeren om hvalpen skal have adgang til hele huset, den del tager man stilling til senere i forlad hjemme træningen. At være bag b-gitter indlæres først for sig selv, herefter forlader man hvalpen. Med en hvalp tager det ikke lang tid - de suger læring til sig. I starten kan det være en fordel at hvalpen er bag gitteret, når man går, for der er den tryg og kender området - men senere oplever jeg ikke, at det giver problemer at give den adgang til hele huset. Den del er helt op til ejeren selv. Selve denne læring handler om at lære at være alene i ro - uden at ejer er til rådighed, selvom ejer er hjemme. Herefter er det nemmere at bygge det at være helt alene i ro oven på, da det er en naturlig forlængelse af den første start indlæring. Så er jeg med på hvad du mener Det sidste kan man ikke vide, da vi ikke kan spørge hundene. Men jeg har set rigtig mange alene hjemme problemer blive rettet ved at ejeren går tilbage og starter med at lære hunden dette, hvorefter de træner forlad hjemmet delen - jeg gjorde det også med min egen hund, der som nogle ved, trives fint alene nu. Jeg ville gøre det forebyggende med en hvalp, fordi forlad hjemmet træningen så bygegs oven på en allerede velkendt adfærd MVH Jeg sætter slet ikke spørgsmål ved, at det er en god ide at lære sin hvalp fysisk adskillelse, jeg pointer bare at man ikke ud fra en succesfuld gittertræning kan konkludere at det er dette alene, der har gjort forskellen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Oktober 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 "jeg mener, at så længe vi træner under hvalpens tolerancegrænse, at vi kun lader den være bag gitteret når den er i ro og tryg, og det dermed er det den lærer, så vil den ikke reagere på opståede impulser i denne situation. Giver det mening? Hvis jeg helt forstår hvad du mener, så er det at når hvalpen reagerer på ydre/indre stimuli og f.eks. bliver "for" livlig, så lukkes den bag gitter? Bare sådan?" Nej du arbejder under tærsklen - men det gør jeg altid... Jeg tror ikke jeg helt forstår spørgsmålet? Når jeg arbejder med impulskontrol ellers, så arbejder jeg jo også under tærsklen - kører hunden over den, så finder der ingen brugbar læring sted, så jeg arbejder aldrig over den tærskel, så jeg forstår ikke.. jeg tror jeg misforstår dig lidt....? Måske er vi enige om formulere os lidt forskelligt:-) Meningen er IKKE at lukke hvalpen derind "bare sådan" - man indlære det ved at sidde op af gitteret og lade guffer droppe derind eller give hvalpen anden rolig aktivering bag gitteret mens man gradvis øger tiden... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Det sidste kan man ikke vide, da vi ikke kan spørge hundene. Men jeg har set rigtig mange alene hjemme problemer blive rettet ved at ejeren går tilbage og starter med at lære hunden dette, hvorefter de træner forlad hjemmet delen - jeg gjorde det også med min egen hund, der som nogle ved, trives fint alene nu. Jeg ville gøre det forebyggende med en hvalp, fordi forlad hjemmet træningen så bygegs oven på en allerede velkendt adfærd Jeg har tidligere afprøvet børnegitter-metoden til min hund med alene hjemme-problemer. Det havde ikke nogen synderlig effekt. Lige meget hvor længe vi arbejdede under tolerancetærsklen, så kom der altid et tidspunkt, hvor han ramte "muren". Vi gjorde det endda endnu mere gradvist. Først meget lang tid, hvor han lærte at være tryg bag gitteret, mens vi var i køkkenet. Så meget meget lang tid, hvor han lærte at være tryg bag gitteret, mens vi var i køkkenet med en dør lukket imellem os. Og til sidst meget meget lang tid, hvor han (så ikke) lærte at være tryg bag gitteret, mens vi var i køkkenet med lukket dør imellem os og vi forlod hjemmet. Så det er desværre ikke et "quick-fix" (ja, det er så ironisk ment...) for alle hunde med alene hjemme problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 jeg kan ikke komme videre til det næste indlæg i tråden, prøver bare at skrive noget for at se om det hjælper... Og det gjorde det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Jeg tog dette PS med her: PS man arbejder naturligvis i små intervaller, så det er behageligt for hvalpen hele tiden at være der - man giver gode oplevelser, godbidder osv - selve træningen kan jeg godt beskrive i generelle træk, hvis nogle ønsker det? Og så arbejder man hele tiden under hvalpens stresstærskel. Begynder hvalpen at pibe osv så lukker man den ud, jeg venter ikke til den stopper, jeg går tilbage senere og sætter mine kritierier lavere og undgår at det sker igen. Jeg er heller ikke tilhænger af at en hvalp skal forblive i en situation hvor den bliver urolig jeg mener, at så længe vi træner under hvalpens tolerancegrænse, at vi kun lader den være bag gitteret når den er i ro og tryg, og det dermed er det den lærer, så vil den ikke reagere på opståede impulser i denne situation. Giver det mening?Hvis jeg helt forstår hvad du mener, så er det at når hvalpen reagerer på ydre/indre stimuli og f.eks. bliver "for" livlig, så lukkes den bag gitter? Bare sådan?" Nej du arbejder under tærsklen - men det gør jeg altid... Jeg tror ikke jeg helt forstår spørgsmålet?Når jeg arbejder med impulskontrol ellers, så arbejder jeg jo også under tærsklen - kører hunden over den, så finder der ingen brugbar læring sted, så jeg arbejder aldrig over den tærskel, så jeg forstår ikke.. jeg tror jeg misforstår dig lidt....? Det er sikkert mig der er for diffus... Det jeg mener, at når vi arbejder under hvalpens tolerancetærskel, du kalder det stresstærskel og det kan derfor være noget forskelligt vi taler om, så arbejder vi på at udvide hvalpens grænser for hvilke stimuli den skal reagere på = impulskontrol i situationen. Det jeg bare ville sige var at du havde det med som dobbeltkonfekt idet du skrev at vi yderligere lærte hvalpen impulskontrol. Jep, jeg er detaljefikseret (detaljenørd? ) da jeg har lært at det er summen af detaljerne der giver resultatet/forståelsen [/quote=Lenschow]Måske er vi enige om formulere os lidt forskelligt:-) Meningen er IKKE at lukke hvalpen derind "bare sådan" - man indlære det ved at sidde op af gitteret og lade guffer droppe derind eller give hvalpen anden rolig aktivering bag gitteret mens man gradvis øger tiden... Det er jeg med på, jeg tænker bare, som altid, at den energi der skal lægges i at gøre dette ordentligt, om det er bur eller aflukke, giver samme resultat ved at lære hvalpen at være alene på andre måder. Tiden, engagementet, strukturen i det Det der kan være en hjælp i denne metode er at, hvis det skal gøres ordentligt, er hundeejeren nødt til at træne engageret og struktureret hvilket måske i virkeligheden er der det går galt i mange, mange tilfælde når hvalpen lærer at den ikke vil/kan være alene? Giver det mening? Jeg har intet imod at lære en hvalp at være bag gitter eller i bur. Jeg har noget imod at de skal være i et lille indelukke/bur mange timer dagligt og at hundeejeren kan forledes til at bruge indelukke/bur dagligt/ofte for at få ro på hunden og i stedet for at opdrage den til at kunne håndtere "besværlige" situationer med f.eks. gæster. Her har vi Pelle i bur i en af træningsfaserne, sammen med katteungen Mille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret November 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 14, 2011 Nu kan jeg måske svare igen herinde:-) Ja det skal være struktureret og kræver planlægning og nej der findes generelt ikke hurtige løsninger på træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret November 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 14, 2011 Yes jeg kan poste igen:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts