Hop til indhold

Nogen der kender til Clumber Spaniels????


Gæst Chocolate Labrador
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador

Hej :-)

 

Er gået hen og blevet lidt lun på Clumber Spaniel. Forelskelsen er ret ny, men en hurtig google giver ikke så mange informationer. Nogen der kender til gode sider om Clumber Spaniels?, bøger, kenneler?

 

Knus herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gå til Kennel Chervood, hvis jeg var på jagt efter clumber.

 

Er der noget specifikt du vil vide om clumberen, så sig endelig til. Så skal jeg gerne besvare.

 

Mine umiddelbare tanker om racen er, at det er en race, der har haft visse udfordringer. Således har The Kennel Club ændret i racestandarden to gange de seneste fem år. Ikke noget stort, men man har haft behov for at understrege, at det ikke er en stor tung hund. Det er nu understreget i standarden, og jeg mener mange er godt på vej, til at få en type som jeg personligt syntes er at gå efter.

 

Ellers er den generelt kendt som den gamle mands jagthund, fordi den ikke bevæger sig så hurtigt i terrænet, som vi kender det fra de andre spaniels. Til gengæld går den gennem alt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hej Mk101

 

Tak for dit svar :-) jammen vi er sådan set lidt på jagt efter hund nr. 2. Vi har en labrador retriver i forvejen på 2 år nu. Hund nr. 2 er dog ikke sådan "lige på trapperne" men er blevet godt bidt af jagttræningen med min lab. Jeg er dog ikke jæger. Overvejer så småt et jagttegn.

 

Mine umiddelbare tanker er: (og jeg har ikke brugt så mange timer på et surfe racen endnu ;-) er

 

- hvordan vil den fungere med en steriliseret labtæve. Klassisk lab, frisk ude, rolig hjeme. Så vi vil gerne have en hund nr. 2 med en god on-off knap.

 

- Clumberens "tunghed" - vil de modeller der er i DK idag fungere til praktisk jagt som apporterende jagthund? Synes at den bliver reklameret som "vilje over fat" :-)

 

- hvordan er den i forhold til fører? i forhold til f.eks. de øvrige spaniels? f.eks. den engelske, som jo også er en suuupper lækker hund :lun:

:lun:

- Er det Ad, hd og øjne der er sundheds-faktorerne?

 

Uhh jeg kunne stille mange spørgsmål, men vil holde her. Håber du har tid og lyst til at svare. Hvis det ikke bliver en labrador mere, tror jeg vi ender over i en spaniel som hund nr. 2.

 

På forhånd tak.

 

C.L.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mk101

 

Tak for dit svar :-) jammen vi er sådan set lidt på jagt efter hund nr. 2. Vi har en labrador retriver i forvejen på 2 år nu. Hund nr. 2 er dog ikke sådan "lige på trapperne" men er blevet godt bidt af jagttræningen med min lab. Jeg er dog ikke jæger. Overvejer så småt et jagttegn.

 

Endte selv med jagttegn fordi jeg gik med som hundefører på jagterne og havde begivet mig ud i at gå på prøver. Har aldrig rigtigt fået brugt tegnet til det store, da jeg vitterligt syntes, at det er sjovere at gå med hundene. At tage jagttegn har dog givet en god forståelse for en bunke ting, men hvis man ikke ligefrem har penge til overs eller et ønske om selv at komme ud og afgive skud, så klarer man sig super som hundefører uden. Hvis nu du stadig ikke har besluttet dig om anskaffelse.

 

Mine umiddelbare tanker er: (og jeg har ikke brugt så mange timer på et surfe racen endnu ;-) er

 

- hvordan vil den fungere med en steriliseret labtæve. Klassisk lab, frisk ude, rolig hjeme. Så vi vil gerne have en hund nr. 2 med en god on-off knap.

 

Har jo aldrig selv boet med racen og kun haft fornøjelsen af dem til diverse arrangementer. Der er desværre ikke nogen herhjemme, der bruger dem på jagt. Så derfor har jeg heller ikke set dem herhjemme i fri dressur. Der er dog clumbere fra Chervood, der går på prøver i Kroatien. Og vinder bunker af udstillinger ved siden af.

 

Clumberen er en sjov hund, men tror absolut ikke du vil få nogen problemer, med at finde en off knap på den. On er ligeså nem at finde, men du får ikke omdrejninger som hos en cocker. Så kort: kan absolut ikke se at den ville få problemer i et hjem med en lab (eller andre racer, sådan helt generelt).

 

Clumberens "tunghed" - vil de modeller der er i DK idag fungere til praktisk jagt som apporterende jagthund? Synes at den bliver reklameret som "vilje over fat" :-)

 

Ja og jo. Husk endelig, at en spaniel ikke er apportør som det første. Den er stødende. Retrieverne tager sig af apporteringerne. Med forbehold, naturligvis. For man kan godt lære racerne tingene på tværs. Men de er avlet til at lave et ihærdigt forskudsarbejde.

 

Chervood har som nævnt opmærksomhed på det med massen hos racen. Ser også at de tager højde for det i den parring, de netop har planlagt. Clumberen skal være tung (med måde) og fungerer fint med at være det. Den er hverken så væver som cockeren eller den engelske springer. Den er til gengæld modig overfor terræn og er ihærdig.

 

Og ja, vilje over fart er nok ikke forkert. Den er fremavlet til at gå i hårdt og svært tilgængeligt terræn. Herhjemme plejer vi at omtale den som jagthundenes bulldozer. De arbejder fortsat med den i England. Mere end vi (desværre) ser herhjemme: Working Clumber Spaniel Society

 

- hvordan er den i forhold til fører? i forhold til f.eks. de øvrige spaniels? f.eks. den engelske, som jo også er en suuupper lækker hund :lun:

:lun:

- Er det Ad, hd og øjne der er sundheds-faktorerne?

 

Spaniel at heart = opmærksom på fører og meget villig til at ville arbejde. Som nævnt tidligere, skal du nok ikke forvente at få den samme iver som hos en springer. Men eftersom langt, langt, langt de fleste går som hyggehunde hjemme, må jeg være dig svar skyldig. Har endnu ikke haft en på træningspladsen, aldrig set en på prøve eller jagt og hygger kun med dem på udstilling.

 

I forhold til sundhed tjekker man for HD og øjne. Her kun PRA og Cataract. Hængende øjne etc. burde blive snuppet på udstilling (og er en af de ting, man fra klubbernes side har bedt om får større opmærksomhed), men ikke alle bliver det. Og for at være helt ærlig: så længe et sådan fund ikke definitivt udelukker hunden fra avl, så har den nok eller skal nok få sin avlsgodkendelse.

 

Så på det punkt ville jeg som hvalpekøber være meget opmærksom. De døjer noget med HD, men man ser dem ikke "ramt" af det. Clumberen er en hund fremavlet på dværgvækst, så derfor er der en lidt anden positionering af lårbenet i hofteskålen. Opdrætterne kan være nødsaget til at bruge hunde med C-status for at holde genpuljen på et fornuftigt plan, og det ville ikke afskrække mig - hvis jeg kunne få lov til at se hvordan forældredyret fungerede med det.

 

Uhh jeg kunne stille mange spørgsmål, men vil holde her. Håber du har tid og lyst til at svare. Hvis det ikke bliver en labrador mere, tror jeg vi ender over i en spaniel som hund nr. 2.

 

På forhånd tak.

 

C.L.

 

Spaniels er dejlige. Det er der selvfølgelig så mange racer der er, men jeg har helt klart fundet mig til rette med jagthundene. Især de fra gruppe 8...

 

Og så forresten: i forhold til hvad vi talte om vedrørende racens tunge ry og udseende. Nedenfor en clumber fra 1915 og en fra 2011.

 

bibi3.jpg

 

 

Og så lige et link til alle de, der elsker hundebebies: http://www.chervood-kennel.com/litters_files/polka-puppies/3weeks/album/index.html

Clumber_Spaniel_from_1915.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Uhh jeg har ogsaa vaeret lun paa denne forholdsvis sjaeldent sete race! Hvis man er interesseret er der bl.a denne bog jeg kan varmt anbefale om dem. let laeselig men med et godt indhold.71WGBWQXJDL._SL500_AA300_.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...