Hop til indhold

Recommended Posts

Som mange herinde nok ved, så er jeg ikke tilhænger af at sterillisere min tæve, jeg vil gerne bevare hendes hormoner intakte :mrgreen:

Men alligevel nager tanken mig om at hun måske en dag kunne blive drægtig ved et uheld, så jeg valgte at ringe til vores dyrlæge og spørge om man kunne nøjes med at neutralisere hende, altså nøjes med at skære æggelederne over.

På denne måde er det eneste der sker, at æggene ikke når ned så de kan blive befrugtet, alt andet vil forblive som det er, så hun vil stadig have sine løbetider, og hendes hormonbalance vil ikke ændres.

Da jeg ringede til dyrlægen fik jeg først sygeplejeskeelev i røret, og hun sagde straks, at selvfølgelig kunne de det... Jeg begyndte så at uddybe hvad det var jeg ville, og hun begyndte pludselig at høre efter (hun troede bare det var en standard sterillisering), og herefter var hun ikke længere så sikker :blink:

Så hun ville få en dyrlæge til at ringe til mig.

Efter et par timer ringede dyrlægen så til mig, og hun måtte indrømme at hun aldrig havde fået sådan en forespørgsel før, som regel ønskede folk at sterillisere netop fordi at de så kunne slippe for løbetiden. Men efter lidt snak frem og tilbage, så sagde hun at hun ville tage det op på deres morgenmøde dagen efter, og derefter ringe til mig.

Dagen efter ringede hun og sagde at det godt kunne lade sig gøre, og prisen ville være den samme som ved en normal sterillisation :5up:

Nu har jeg så lige ringet og lagt besked til hende igen, jeg kom nemlig til at tænke på om en neutraliseret tæve mon bliver højløbsk :hmm: Jeg er udemærket klar over at hun stadig vil gå i løb, men når nu ægget ikke kan komme ned og sætte sig fast, og hun dermed aldrig bliver klar til parring, vil hun mon så også bliver højløbsk :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

----Og hvis hun ikke bliver højløbsk, hvor længe fortsætter løbetiden så?

Jeg tænker på, at højløbskheden er jo vendepunktet i den cyklus, der medfører ægløsning, og jeg går ud fra, at selve ægløsningen kan være med til at stoppe de hormoner, der fremkalder løbetiden...

Men jeg ved det ikke:vedikke:.. Og hvis dyrlægen heller ingen erfaring har i det spørgsmål, så kan jeg ikke rigtig se, hvordan du kan få svar...

Måske kan man google sig til noget..:hmm:

Under alle omstændigheder vil du stå med en tæve, som stadig er i risiko for at få underlivskræft eller livmoderbetændelse...

---Hvad vil golde parringer gøre ved hendes underliv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ærligt, hvis jeg var i dit tilfælde vælge at få hende sterialiseret... Ja ja jeg ved godt du er imod, jeg ville bare tænke at der er en masse sundhedsmæssige faktorer som du forbedre.. kræft osv... Og når du nu har besluttet at hun skal "ordnes", så kan jeg ikke se hvorfor man absolut vil beholde løbetiden og hormonerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes cyklusser vil forløbe fuldstændig som en normal cyklus uden befrugtning. Hun vil få ægløsning og æggene vil bevæge sig ned mod livmoderen men dog uden at nå denne. Det at ægget ikke når livmoderen har intet med hvordan cyklussen vil forløbe eller ende at gøre. Et ubefrugtet æg vil jo heller ikke sætte sig fast og livmoderen kan ikke registrere hvorvidt ægget passere eller fosvinder ud i bughulen. Sådan er det i hvert fald for mennesker der bliver steriliseret, alt er normalt med hormon feedback, ægløsning og menstruation men da æggene ikke passerer livmoderen kan man ikke blive gravid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så lige ringet og lagt besked til hende igen, jeg kom nemlig til at tænke på om en neutraliseret tæve mon bliver højløbsk :hmm: Jeg er udemærket klar over at hun stadig vil gå i løb, men når nu ægget ikke kan komme ned og sætte sig fast, og hun dermed aldrig bliver klar til parring, vil hun mon så også bliver højløbsk :confused:

Det er ikke det at ægget sætter sig fast der gør hun er klar til parring/højløbsk. Ægget kan først sætte sig fast hvis hun er befrugtet. Dvs. en tæve der aldrig er blevet parret vil aldrig opnå at et æg sætter sig fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes cyklusser vil forløbe fuldstændig som en normal cyklus uden befrugtning. Hun vil få ægløsning og æggene vil bevæge sig ned mod livmoderen men dog uden at nå denne. Det at ægget ikke når livmoderen har intet med hvordan cyklussen vil forløbe eller ende at gøre. Et ubefrugtet æg vil jo heller ikke sætte sig fast og livmoderen kan ikke registrere hvorvidt ægget passere eller fosvinder ud i bughulen. Sådan er det i hvert fald for mennesker der bliver steriliseret, alt er normalt med hormon feedback, ægløsning og menstruation men da æggene ikke passerer livmoderen kan man ikke blive gravid.

Det er ikke det at ægget sætter sig fast der gør hun er klar til parring/højløbsk. Ægget kan først sætte sig fast hvis hun er befrugtet. Dvs. en tæve der aldrig er blevet parret vil aldrig opnå at et æg sætter sig fast.

Og der blev det så lige bevist hvor lidt jeg ved om befrugtning :oops:

Men umiddelbart vil hun stadig blive højløbsk, det er selvfølgelig lidt svært at sige det med 100% sikkerhed da mennesker og hunde jo kan være forskellige, men det er mest sandsynlig at hun stadig vil blive højløbsk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der blev det så lige bevist hvor lidt jeg ved om befrugtning :oops:

Men umiddelbart vil hun stadig blive højløbsk, det er selvfølgelig lidt svært at sige det med 100% sikkerhed da mennesker og hunde jo kan være forskellige, men det er mest sandsynlig at hun stadig vil blive højløbsk.

Jo hun vil stadig blive højløbsk. Hun bliver højløbsk pga. hormoner og disse bliver der ikke ændret ved fordi der bliver fjernet en smule væv der forhindrer ægget i at nå livmoderen. Du vil have en normalt fungerende tæve, med alt hvad det indebære af hormoner, adfærd og blodbad, men uden (næsten) risiko for hvalpe:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo hun vil stadig blive højløbsk. Hun bliver højløbsk pga. hormoner og disse bliver der ikke ændret ved fordi der bliver fjernet en smule væv der forhindrer ægget i at nå livmoderen. Du vil have en normalt fungerende tæve, med alt hvad det indebære af hormoner, adfærd og blodbad, men uden (næsten) risiko for hvalpe:)

Og det var jo lige netop sådan jeg gerne ville have det :5up:

Jeg troede bare at det med at være højløbsk måske havde noget at gøre med at ægget var klar, men du har selvfølgelig ret, det hele styres af hormonerne, og dem bliver der jo lige netop ikke ændret ved :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ærligt, hvis jeg var i dit tilfælde vælge at få hende sterialiseret... Ja ja jeg ved godt du er imod, jeg ville bare tænke at der er en masse sundhedsmæssige faktorer som du forbedre.. kræft osv... Og når du nu har besluttet at hun skal "ordnes", så kan jeg ikke se hvorfor man absolut vil beholde løbetiden og hormonerne...

Og det ville du være i din fulde ret til at vælge, præcist som jeg har ret til at vælge at undlade at gøre det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede bare at det med at være højløbsk måske havde noget at gøre med at ægget var klar, men du har selvfølgelig ret, det hele styres af hormonerne, og dem bliver der jo lige netop ikke ændret ved :-D

Det har også noget at gøre med om ægget er modnet og klar til befrugtning, hvilket det også bliver selvom hun har fået et indgreb så det ikke kan komme ned i livmoderen. Medmindre din dyrlæge fjerner æggestokkene, for så forsvinder hele hormon produktionen, som ved en fuld sterilisering og der kommer ingen løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæven bliver højløbsk når ægget er klar til befrugtning = ægløsning. Ægget løsnes fra æggestokken og skal derefter bevæge sig mod livmoderen, men da denne vej er blokeret (pga operationen) kommer ægget aldrig derned og kan derfor ikke befrugtes og sætte sig fast i livmoderslimhinden. Medmindre din dyrlæge fjerner æggestokkene vil tæven fungere fuldstændig som normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

.......:hmm:Jeg kom lige til at tænke på............

Hvis du er bange for hvad en sterilisation gør ved hendes sind, -men du ikke er imod sterilisationen som sådan, hvad så med kun at få fjernet hendes livmoder? Så æggestokkene fortsat producerer hormoner, men hun slipper for løbetid?

:vedikke:

Det må da være det ideelle, hvis du vil vælge at lade hende leve med alle hormonerne...

Du kunne da snakke med dyrlægen om den mulighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det ville du være i din fulde ret til at vælge, præcist som jeg har ret til at vælge at undlade at gøre det :-D

Det er rigtigt, og har dyb respekt for at du vælger denne løsning! Det er bare fordi jeg synes det er så monster klammo med deres løbetid, og en af grundene til jeg altid har haft hanner :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har også noget at gøre med om ægget er modnet og klar til befrugtning, hvilket det også bliver selvom hun har fået et indgreb så det ikke kan komme ned i livmoderen. Medmindre din dyrlæge fjerner æggestokkene, for så forsvinder hele hormon produktionen, som ved en fuld sterilisering og der kommer ingen løbetid.

Dyrlægen fjerner ikke æggestokkene, det er nemlig lige netop det jeg forsøger at undgå ved at gøre det på denne måde :-D

.......:hmm:Jeg kom lige til at tænke på............

Hvis du er bange for hvad en sterilisation gør ved hendes sind, -men du ikke er imod sterilisationen som sådan, hvad så med kun at få fjernet hendes livmoder? Så æggestokkene fortsat producerer hormoner, men hun slipper for løbetid?

:vedikke:

Det må da være det ideelle, hvis du vil vælge at lade hende leve med alle hormonerne...

Du kunne da snakke med dyrlægen om den mulighed...

Så du mener, at ved at fjerne livmoderen, men ikke æggestokkene, så ville jeg kunne få en tæve uden løbetider, men med sin hormonbalance i behold?

Det har jeg slet ikke tænkt over at man kunne, men jeg vil da straks spørge dyrlægen og høre hvilke eventuelle konsekvenser det ville have.

Det er rigtigt, og har dyb respekt for at du vælger denne løsning! Det er bare fordi jeg synes det er så monster klammo med deres løbetid, og en af grundene til jeg altid har haft hanner :oops:

Jeg har intet imod løbetiden, jeg har bare en spand sæbevand stående fremme hele tiden, og så er den klaret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny, jeg kender ikke nogen, der har fået lavet nogle af disse indgreb - enten skære æggelederne over, eller fjerne livmoderen alene. Men jeg spekulerer over, ved det første, om der er en chance for at de kan gro sammen igen, som de kan ved mennesker?

Og ved det andet, om det er muligt for hunde at blive gravide udenfor livmoderen?

Det er i hvert fald noget, jeg ville spørge dyrlægen om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver lyder for mig som at ægleder skal fjernes/underbindes så alt andet er intakt.Dette vil forhindre evt befrugtede æg i at passere ned i livmoderen og sætte sig til fostre. Faktisk foregår vel befrugtningen i mødet af kønsceller i æglederen og ofte går der op til 10 dage, før de er nede og fæstnes i væggen i livmoder.

Ved dette får du en tæve med præcis de samme symtomer på højløbsthed som 100 % fertile tæver. Det svarer til de kvinder, hvor en underlivsbetændelse med efterfølgende arvæv har gjort passe af befrugtede æg umuligt. Fordi enten kan hansæden ikke komme op eller det befrugte æg komme ned i livmoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne tråd forsvandt helt i mine febertåger, så jeg beklager at jeg ikke lige har svaret jer der har besværet jer med at svare, men jeg har haft influenza de sidste 14 dage :genert:

Jeg har ringet til dyrlægen endnu engang, og vi har endevendt alle muligheder, så nu går jeg og tænker :hmm:

Birgitta's forslag med at fjerne livmoderen og lade æggestokkene blive lød jo rigtig godt, men desværre siger dyrlægen nej, for det første vil æggestokkene højst sandsynlig "visne" uden livmoderen og hormonproduktionen vil gå i stå, og desuden vil der være en risiko for at hun stadig kan få "livmoderbetændelse", men da den ikke vil blive indesluttet af livmoderen, så vil denne betændelse i stedet løbe ud i bughulen, og vil gå ubemærket hen indtil Luna ville være dødsyg. Så dette er ikke en valgmulighed, og dyrlægen sagde også lige ud, at de nægtede at gøre det.

Så der er stadig kun opbinding af æggeledere eller fuld sterillisation som muligheder, og jeg spekulerer videre :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår egentlig ikke din frygt for en parring :hmm:

Det vil kræve at Luna er løs uden opsyn når hun er højløbsk, altså en risiko for et uheld på hvad 5 - 6 dage på et år? Hvis der f.eks. kom en ivrig hanhund ind i jeres have, skulle hundene lige stifte bekendtskab og enes om at ville, før en parring bliver til noget. Det sker, men nok ikke så tit, at en han og tæve bare smakparrer ved første møde.

Det jeg tænker er, at vi har langt større statistisk risiko for at uheld i trafikken, men det afholder os jo ikke fra at køre bil :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites