Gæst Jessie Skrevet Oktober 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2011 Hej alle. Jeg vil meget gerne høre jeres ideer om hvad der kan være "galt" med min dejlige GD hvalp på snart 5 mdr. For ca. 1 måned siden havde hun en gang opkast og røg på skånekost ordineret af dyrlægen. Kedelige kogte ris. Det gik hurtigt over og hun var frisk og fin inden for et døgn. I sidste uge fik hun så tynd, tynd mave. Det løb ud af hende og hendes mave rumsterede højlydt. Endnu engang fik hun skånekost i nogle dage. Desværre er hun blevet noget tynd, fordi der jo ikke er nok næring i kogte ris og meget lidt tørfoder. Hun har så haft en fin mave fra i lørdags og frem til i morges. Hun fik dog en gang ormekur i mandags, for at sikre at det ikke er det. I morges så det igen ærgerligt ud. Hendes afføring var i starten normal og endte ud med tynd mave. Ham der lufter hende mens vi er på job fortalte også hun havde haft tynd mave og igen da hun gik eftermiddagstur. Så nu er hun igen på kedelige kogte ris, men har ikke rudt mig om, at tage tørfoderet fra hende, fordi hun jo er blevet noget tynd. Hun har ikke skiftet foder, men hun spiser alt hun kommer i nærheden af. Det være sig ræve og hjorte puha, hønsefoder eller som i går, hvor hun fandt noget gammelt brød til hønsene. Desværre var det muggent og derfor lagt væk, hvor jeg troede hun ikke kunne nå. Vi prøver at styre hvad hun indtager, men hun er ved at finde ud af, at hun er stor nok til at komme over børnegitter og kan nå overalt på bordene. Hun virker helt som hun plejer, leger, drikker og er lige til at kysse på. Nogle gode ideer til hvad der er los??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Hvad fodrer I hende med? Måske det var en idé at blande det almindelige tørfoder med eksempelvis Gastro-intestinal, som er lavet til hunde med sart mave. Når jeg læser, at hun er altædende på den måde, så tænker jeg også lidt at det er en ond cirkel. For hun får slet ikke den næring, hun bør få og er derfor sulten. Så æder hun alt muligt forskelligt og får dårlig mave. Jeg ville nok også give canikur eller prokolin fast i en periode, som supplement. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Hun får hvalpe foder til giganter fra Brite Care, tror jeg det hedder. Og har fået det siden vi fik hende hjem (med en meeeget langsom overgang fra det mad hun fik fra opdrætter) Jeg må op til dyrlægen og hente noget Canikur, eller hvad de har deroppe til sart mave. Hvad er det der gastro-intestinal? Vi har overvejet at skifte over til Royal canin til large breed, men har læst meget om, at man skal passe på med protein indtag til en gd der vokser og der er en smule mindre i Brite Care. Hun har sådan set heller ikke tabt sig i denne periode, men bare taget for langsomt på, i forhold til hvor meget hun skyder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 19, 2011 Man kan jo få taget en prøve af afføringen, både for orm men også diverse infektioner - f.eks. har begge mine haft giardia som hvalpe, denne gang blev de ved med at have løs afføring, så diarre, så ok mave og forfra, efter 2 uger syntes jeg det var for mystisk og fik taget prøven. De testede for mange ting, så den var ret dyr, 8-900kr. HVIS du tror det kan være andet end at hun simpelthen ikke får ro nok i maven, så overvej at tal engang til med din dyrlæge. Hvis hun mangler ro i maven og du ikke bryder dig om hun får så meget skånekost, så har dyrlægen også skånekost som tørfoder, der er blandet vitaminer og diverse i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Gastro intestinal fra Royal Canin er tørkost som alt mulig andet (kan også fås som vådfoder). Det er bare behandlet, kan ikke huske hvordan, så det er mest skånsomt for maven. Det er virkelig godt. Samtidig får hunden den næring og vitaminer den skal have og maven får ro til at komme ovenpå igen. Det sammen med prokolin eller zoolack, har været rigtig effektivt når mine hunde har haft dårlige maver. Jeg har altid Gastro intestinal stående... Kan ikke forstå din dyrlæge ikke har anbefalet det når du nu synes hun er blevet så tynd. Når du nu siger hun æder en masse mystisk, kunne du også lige spørge dyrlægen hvordan de vil have afføringsprøverne og så aflevere ind til at få testet for hjerte/lunge orm. Det har intet med en almindelig ormekur at gøre, så selv om hun har fået ormekur kan hun stadig godt have hjerte/lunge orm... Håber I finder ud af det. Prøv at læse lidt på nettet om hjerte/lunge orm, så kan du også se symptomer. Men lad dig ikke helt narre af det, for vores den ene havde hjerte/lunge orm sidste efterår og hun havde INGEN symptomer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Hej Alle. Mange tak for svar. Jessies mave ser allerede bedre ud i dag, men tror nu alligevel, at jeg vil få lavet nogle prøver på hende. Det skal lige siges, at dyrlægen foreslog en ormeprøve først, fordi vi ikke fik givet hende en da hun blev vaccineret. Hun sagde dog, at vi skulle være opmærksomme og så komme igen, hvis ikke det stabiliserede sig. Jeg vil helt klart læse om de dersens hjerteorme, for det lyder bestemt ikke rart. Og hun spiser alt... Troede bestemt ikke, at det var en labrador, jeg havde fået mig;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Din hund er ung og spiser alting, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Din hund er ung og spiser alting, så en test for hjerte/lungeorm er bestemt en god ide. Også selv om maven nu kommer i orden. <br> <br> Det meste af Danmark, -især Sjælland-- er efterhånden "højrisiko-område", så selv uden nogen symptomer ville jeg da lade min hund teste 1-2 gange om året. <br> <a href="http://www.kardiologi.life.ku.dk/Dyreejere/Fransk_hjerteorm.aspx" target="_blank">Fransk hjerteorm</a><br> <br> Min egen Silke havde ikke andre symptomer end vægttab og ulyst til sit foder, -og lidt slimet afføring-- da hun blev syg som helt ung. <br> Men ligepludselig fik hun voldsom hoste, og på det tidspunkt var hendes hjerte fuld af orm, der producerede æg i tusindvis....... DET kunne have kostet hende livet.. <br> ---Andre hunde HAR ingen symptomer, men dør uventet af indre blødninger. <br> <br> Silke bliver testet 2 gange årligt, hvis hun ingen symptomer har. Hvis hun bliver syg, så bliver hun testet en ekstra gang. <br> <br> MEN vi har også haft nogle voldsomme skybrud i løbet af året. Og det kan have givet læk fra kloakker til overfladevand. Altså, der har været rigtig mange tilfælde af giardia i år. <br> <br> Du kan læse lidt om den sygdom her: <br> <br> <a href="http://www.aalborgdyrehospital.dk/Default.aspx?ID=68&Action=1&NewsId=148¤tPage=2&PID=269" target="_blank">Giardia kan give lind afføring</a><br> <br> Så der er grund nok til at holde øje med sin hunds afføring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 ....... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 AAARRRRRGHHH.. Jeg bliver vanvittig af detteher.......:stupid::damn::slem: Jeg kan ikke engang få lov til at redigere nogle af de mange ens indlæg væk..... Jææælp... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Det har jeg også lige vrisset over. Selvom computeren giver besked om at du ikke har redigeret/postet et indlæg, så gør den det. Du skal "bare" gå ud af tråden og ind igen, så kan du se det redigerede indlæg... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 ---Forsøger lige at sætte linkene ind igen... hjerteorm: Fransk hjerteorm Giardia: Giardia kan give lind afføring Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Synes også jeg har lidt problemer og så skriver den ERROR, så man bliver i tvivl om det er postet eller ej... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2011 Jeg kan somme tider ikke få lov at svare, så siger den database ERROR... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2011 Det har jeg også lige vrisset over. Selvom computeren giver besked om at du ikke har redigeret/postet et indlæg, så gør den det. Du skal "bare" gå ud af tråden og ind igen, så kan du se det redigerede indlæg... Der VAR altså ikke noget, der virkede i går. Selv om jeg lukkede helt ned, i frustration, og kikkede ind senere igen, så kunne jeg ikke se mine egne sidste indlæg. ---Og nu er indlægget med de to links pludselig dukket op?? Nåmen... måske virker det hele nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2011 Øhh, det har jeg også lige opdaget Birgitta. I går kunne jeg heller ikke se nogen indlæg jeg skrev... Det kan jeg så nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 22, 2011 hej Alle. tak for jeres forslag, selvom teknikken gør sit til, at det skal være svært at svare:damn: Synes ikke det går bedre. Selv om hendes xxxx var næsten normalt i går aftes og i morges, så har hun siden haft hyppigere afføring og nu er det rigtig tyndt. Hun virker stadig glad - men MEGET sulten og også ret tørstig. Jeg er blevet hjemme hos hende i dag, og har tænkt at give hende en skefuld kogte ris med ca. en times mellemrum og se hvordan det går. Og under alle omstændigheder, så bliver dyrlægen kontaktet på mandag. Jeg synes det er svært at vurdere hvornår det er vagt dyrlægen jeg skal ringe til? Hun er jo glad og vil gerne lege og spise, meeen... Hvad ville der skulle til, for at I kontakter vagtdyrlægen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 22, 2011 Hvis hun får blodig diarre eller begynder at blive sløv eller synligt dårlig, så vil jeg kontakte vagtdyrlægen. Men nu har hun haft dårlig mave i et stykke tid, så selvom det er træls, synes jeg nu godt du kan vente til på mandag. Vagtdyrlægen er jo dobbelt så dyr (altså hvis du mener tage ind til konsultation). Men du kan samle pølseprøver, så er de i hvert fald klar til på mandag. Tag lidt pølse fra toppen (det som ikke har rørt jorden) med din hundepose eller en plastiskske, bind knude på og så i køleskabet (evt i en lukket boks). 1 prøve om dagen, så kan du lige nå at få 3 med på mandag (vores dyrlæge vil have 3 prøver, nogle vil have flere). Forklar dyrlægen om hendes forløb, det lyder i mine ører som noget tarminfektion - som heldigvis normalt er nemt at behandle. Vores fik 2 piller dagligt i 10 dage og så var det det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 22, 2011 Tak Buddha. Det vil jeg gøre. Havde allerede spekuleret om, jeg skulle gå ud og samle lidt xxxx... Er det lige meget, at det er af den mere hmm flydende slags, eller skal jeg satse på, at de bliver lidt mere faste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 22, 2011 Tak Buddha.Det vil jeg gøre. Havde allerede spekuleret om, jeg skulle gå ud og samle lidt xxxx... Er det lige meget, at det er af den mere hmm flydende slags, eller skal jeg satse på, at de bliver lidt mere faste? Du kan jo prøve at samle fra hele dagen i dag, og se om noget af det er mere fast og så gemme det, men man må vel tage hvad man kan? Det er mest det at der helst ikke skal komme jord eller andet "skidt" fra gaden med i prøven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 22, 2011 hej Alle.tak for jeres forslag, selvom teknikken gør sit til, at det skal være svært at svare:damn: Synes ikke det går bedre. Selv om hendes xxxx var næsten normalt i går aftes og i morges, så har hun siden haft hyppigere afføring og nu er det rigtig tyndt. Hun virker stadig glad - men MEGET sulten og også ret tørstig. Jeg er blevet hjemme hos hende i dag, og har tænkt at give hende en skefuld kogte ris med ca. en times mellemrum og se hvordan det går. Og under alle omstændigheder, så bliver dyrlægen kontaktet på mandag. Jeg synes det er svært at vurdere hvornår det er vagt dyrlægen jeg skal ringe til? Hun er jo glad og vil gerne lege og spise, meeen... Hvad ville der skulle til, for at I kontakter vagtdyrlægen? Nu er hun jo ikke en lille hund. Hvis hun var en pomeranier eller en chihuahua, så ville du nok have været hos dyrlægen for længst. Eller hvis hun var under 3 mdr. ---Men det ER ikke så heldigt, at hun bliver ved med at have problemer. Hun er jo ikke så gammel. Hvad med Canicur eller lignende? Fik du fat i sådan noget i onsdags? Ellers kan du måske finde et apotek der har weekend-åbent? Heldigt er det, at hun drikker. Dog ville jeg måske sikre mig at det ikke er vandet hun bliver syg af? Hun må endelig IKKE!! drikke når I går tur. Hvis det er giardia, hun har, så er det netop vandpytter og småsøer, der kan være smittekilde. For en sikkerheds skyld, så kunne du prøve at koge hendes drikkevand.. Det skal spilkoge i nogle minutter, og derefter køles hurtigt af f.eks. i vandbad. Men jeg ville ligesom Buddha ringe til vagtlæge hvis afføringen blev blodig eller hvis hunden begyndte at virke mat eller på anden måde påvirket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 25, 2011 Lige en update. Prøver er afleveret hos dyrlægen og jeg venter med længsel på svar, som forhåbentlig kommer i morgen eller allersenest torsdag. Jeg har købt noget allergifoder, på opfordring fra dyrlægen, som jeg så måtte bytte igen, da dyrlægen ringede og fortalte, de havde talt med foderkonsulenterne og det første var ikke godt til en GD der vokser, så har købt noget andet. Jeg synes ikke der er meget fremgang, eller engang imellem er der. Både i går aftes og i morges, var hendes afføring ikke tynd, men i løet af dagen har den så været tynd igen. Min nabo der lufter hende mens vi er på arbejde, synes det virkede som om, hun havde lidt ondt i maven i dag... Hun spiser og drikker stadig fint og ææælllsssker det nye allergi mad, men hvor ville jeg gerne hun snart fik det bedre. Har aftalt med dyrlægen, at jeg skal se hendes tilstand i morgen. Hvis hun virker som om hun har ondt, så må jeg til dyrlægen i morgen tidlig og ellers må vi vente på prøverne. Puuha, det er hårdt synes jeg. Uvisheden og bekymringerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 25, 2011 Håber næsten det er giardia, for så kan i få nogle piller og så er det det, så går der ikke så længe før hun er god i maven igen. Der er mange der har haft det de sidste par måneder, så det ville ikke være helt mærkeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 26, 2011 Hey! Hvordan går det med Jessie i dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jessie Besvaret Oktober 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 27, 2011 Jeg var ikke på nettet i går, så fik desværre ikke svaret dig Birgitta. Egentlig giik det ok i går. Hendes afføring var igen fast og fin. Men hun var/er bare så træt. Fik her til morgen svar fra dyrlægen og der var faktisk ikke det, som hun ikke fejler. Det eneste hun ikke fejler er giardia. Men som jeg forstod dyrlægen, så er det nogenlunde sådan her: Det der højst sandsynligt giver diarren og vægttabet er en parasit, som man normalt ser hos kalve eller kaniner. (Vi har ingen af delene). Hun har derfor nok fået det med fra moders mave. Den hede noget med tosk... et eller andet. Ligeledes har hun også nogle parasitter som man ser hos gnavere...???? Heller ikke noget vi har. De er vist ikke særlige farlige. Så havde hun stadig nogle spoleorme æg, selvom hun har fået ormekur, så hun skal have en anden. Som bonusinfo fik vi at vide, at vores heste skal have en gang ormekur og at hun spiser harehøm høm!!!! Hehe. Det korte af det lange er, at hun skal have en antibiotikakur de næste 6 dage og at mine heste skal have ormekur:-) Jeg er så utrolig lettet og håber at det bare var det. Jeg glemte dog at spørge om det kan smitte til andre hunde, da vi får gæster i weekenden, der har deres hunde med og om vi skal fortsætte med allergifoderet, eller om vi skal gå tilbage til hendes normale mad. Men det er småting hvis min hvalp bliver sig selv igen. Hjerte/lungeorms prøven er ikke kommet endnu, men dyrlægen mener ikke at hun har det, fordi hun jo ikke hoster og sådan. Men nu ser vi. Mange tak for jeres bekymringer og svar. I skulle vide hvor meget det har hjulpet for sådan en førstegangs hvalpeejer som mig. Så stort stort tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts