Hop til indhold

Springer og gør

Recommended Posts

Gæst vluther

Hej alle.

Jeg har en dejlig hovawart han ved navn buller på snart 10 måneder.

Buller har desværre en dum vane med at springe efter biler, løbende eller folk der cykler; så jeg bliver nød til at holde ham i helt kort snor eller gå uden om når der er et spring på vej.

- Mit andet problem med buller er at når vi får gæster gør han konstant ad dem, og vil nærmest ikke stoppe. Måske lige hvis han får en godbid, men så begynder han efter nogle min igen.

Er der nogle der har en løsning på disse problemer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror din hund ville have godt af at du trænede: Jeg skal have øjenkontakt, før du får lov til at,...(og så stort set alt hunden finder positivt, ligefra at gå ud af døren, til at få sin mad). Når du træner "øjenkontakt for at få lov til noget" derhjemme, skal du efterhånden skære ned på hjælpen og bare vente til Buller tilbyder øjenkontakten af sig selv, når han f.eks. skal ud af døren.

Du starter med at sige hundens navn mens han kigger på dig og giver ham en lille lækker godbid. Kigger han ikke på dig må du sige en lyd, men ikke navnet, for så mister navnet sin betydning. Når din hund kan tage øjenkontakt, selvom han står i et andet rum derhjemme (altså kommer ind i det rum du er i, for at kigge dig i øjnene), og kan holde kontakten et stykke tid, kan du forsøge at sige "Buller" når du kan se at der kommer en bil kørende, når I er ude at gå tur. Og så er det om at holde hundens fokus på dig, f.eks. ved at træne en lille øvelse som Buller synes er sjov, mens bilen kører forbi. Virker det ikke kan du skifte godbidden ud med noget mere lækkert, eller evt. noget legetøj, forudsat at det ikke udvikler sig til for vild leg.

Mht. gæster, så ville jeg sørge for at Buller var kørt træt mentalt, inden de ankom. Dvs. at du har trænet med ham, lavet opgaver til ham, lagt spor til ham, smidt foder ud på græsset eller lign., så hjernen ikke har energi til at lave ballade. Så ville jeg købe et hult kalkben og tage noget leverpostej, vådfoder eller noget hjemmelavet smørbart og smøre på indersiden af knoglen og smide den i fryseren. Når gæsterne ringede på døren ville jeg strø lidt foder ud på gulvet og hente benet i fryseren. Buller kunne så hygge sig med benet og samtidig ville han vænne sig til at der var besøgende i huset.

Og så er der selvfølgelig alt det generelle med aktivering. Måske skal du overveje at vælge nogle mere rolige aktiviteter til Buller, men også finde muligheder for at han kan løbe omkring og være hund. Men det er bare et gæt, for jeg ved jo ikke hvordan og hvorledes I har det i jeres hverdag og hvad I laver sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du starter med at sige hundens navn mens han kigger på dig og giver ham en lille lækker godbid. Kigger han ikke på dig må du sige en lyd, men ikke navnet, for så mister navnet sin betydning. Når din hund kan tage øjenkontakt, selvom han står i et andet rum derhjemme (altså kommer ind i det rum du er i, for at kigge dig i øjnene), og kan holde kontakten et stykke tid, kan du forsøge at sige "Buller" når du kan se at der kommer en bil kørende, når I er ude at gå tur. Og så er det om at holde hundens fokus på dig, f.eks. ved at træne en lille øvelse som Buller synes er sjov, mens bilen kører forbi. Virker det ikke kan du skifte godbidden ud med noget mere lækkert, eller evt. noget legetøj, forudsat at det ikke udvikler sig til for vild leg.

Forslaget er rigtig godt, og ville være præcist det samme jeg ville være kommet med for et lille års tid siden...

Luna har også selvmorderiske tendenser og springer gerne ud foran biler, så jeg trænede præcist som Ascha har beskrevet, og det gik rent faktisk rigtig godt, og Luna blev bedre og bedre til at fokuserer på mig. Men pludselig en dag mens jeg stod med godbidder og belønnede hende for at holde kontakt, så syntes hun åbenbart at bilen var mere spændende, og fordi jeg var optaget af at træne, så havde jeg ikke kortet snoren godt nok af (svært med klikker i den ene hånd, og godbidder i den anden), og det lykkedes Luna at hoppe ud foran bilen :shock:

Så mit råd vil næsten være det samme som Aschas, dog med den tilføjelse "stol ALDRIG på din hund omkring biler", sørg for at holde god afstand så den ikke ved et uheld alligevel springer ud foran bilen. Og min personlige holdning er, at resten af Luna's liv vil jeg aldrig stole på hende i nærheden af biler, vi vil forsat træne, men jeg vil aldrig igen risikerer at hun alligevel springer ud foran en bil...

Link til indlæg
Del på andre sites

..... Og måske derfor er det, at man ikke svarer helt nye brugere, der bare kommer ind og smider et par spørgsmål. Det er set så fantastisk ofte at de aldrig vender tilbage, og på den måde spiller alles tid.

Jeg svarede egentlig kun Vluthers indlæg fordi der ikke var andre der havde gjort det, men synes egentlig at man burde give karantæne for sådan noget, for det ødelægger jo en del af HF`s funktion (altså at man kan søge svar i en forsamling). Tror ihvertfald at de mere erfarne brugere er ved at være godt trætte af episoder som denne.

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

..... Og måske derfor er det, at man ikke svarer helt nye brugere, der bare kommer ind og smider et par spørgsmål. Det er set så fantastisk ofte at de aldrig vender tilbage, og på den måde spiller alles tid.

Jeg svarede egentlig kun Vluthers indlæg fordi der ikke var andre der havde gjort det, men synes egentlig at man burde give karantæne for sådan noget, for det ødelægger jo en del af HF`s funktion (altså at man kan søge svar i en forsamling). Tror ihvertfald at de mere erfarne brugere er ved at være godt trætte af episoder som denne.

Enig! Og dette gør så desværre at man ofte undlader at besvare indlæg fra nye brugere, og det går så ud over dem som rent faktisk er seriøse...

Link til indlæg
Del på andre sites