Hop til indhold

Stamtavle eller ej?


Gæst mkvr83
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen.

 

Jeg har i princip altid ment at skulle jeg have rottweiler eller schæfer skulle tavlen være der... En eller anden ide om at jeg er sikret lidt bedre mod indavl og blandingshund....

 

Er bare kommet lidt i tvivl om hvor vigtigt det egentlig er?

 

Jeg har jo fået min første rottweiler og hold kæft hvor er jeg da glad for hende ;)

Hun fylder snart 10 mdr. og er utrolig lydig og glad :) Og hun har en fin stamtavle...

 

Så det er altså ikke fordi jeg står og skal ud og have en hund, men blev bare lidt i tvivl om det er nødvendigt ;)

 

Mvh

Maria21587.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stamtavlen er ingen garanti, den er et arbejdsredskab.

 

Bruger man den ikke, som det redskab den er, er man på mange måder lige så godt stillet med en tavleløs racehund, som med en med tavle.

 

Og dog...

 

De fleste racer har et minimum af avlskrav. Rottweiler og schæferhund har f.eks. et krav om HD-fotografering (hofteledsdysplasi).

 

Ved de fleste racer er der krav om, at de skal møde op på en udstilling og få tildelt mindst en bestemt præmiering, hvormed du sikres en vis garanti for, at hvalpene bliver racetypiske - dvs. har racetypiske bevægelser, vinkling, ryglinie osv. og derudover har de racemæssige præg (snudelængde, øreansætning, haleføring, farver).

 

De etiske regler i DKK er så vidt jeg ved blevet lavet om til egentlige regler, hvilket vil sige, at du er sikret mod indavl, hvor indavlskoefficienten overstiger 6,25 - hvilket svarer til en fætter-kusine-parring (tilladt hos mennesket).

 

Uden stamtavle, har du ingen sikring mod noget som helst - hverken racetypiskhed, tjek for racetypiske sygdomme, indavl eller noget som helst. Der står og falder det på tillid til opdrætter.

 

Jeg personligt sværger til stamtavle fra Dansk Kennel Klub - men det betyder ikke, at jeg køber hund fra den første og den bedste DKK-opdrætter. Langt fra.

 

Lige præcis ting så som HD og indavl er virkelig lette at undersøge, hvis man har adgang til hundeweb og så er man allerede langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er indavl jo ikke noget der for enhver pris bør undgås, men du har helt ret i at tavlen er dit eneste redskab hvis du VIL have en hund der ikke indeholder indavl og ikke indeholder andre racer end den du køber den som. Samtidig gør man som hvalpekøber en aktiv indsats for at støtte det seriøse avlsarbejde ved at indkøbe sin hvalp hos en DKK-opdrætter - når man vel at mærke ikke tror at tavlen er adgangsbevis til et blåt stempel af opdrætteren, men at man selvfølgelig bruger klubbens hundeweb til at kigge opdrætter og dennes afkom efter i kortene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget den enkelte må gøre op med sig selv, for der er fordele og ulemper på begge sider.

Jeg har aldrig selv haft en hund med stambog, og kan heller ikke forestille mig at jeg nogensinde får det. Jeg har valgt at købe uden stambog, fordi jeg lige netop ikke vil støtte indavl og anden uetisk avlspraksis, som overtypning, kuldreduktion, tvangsparring, kejsersnit osv.

Det er selvfølgelig ikke alle opdrættere, der bruger disse metoder, men det, at de er accepterede i raceavlen og af de stambogsførende foreninger, gør at jeg ikke vil lægge mine penge der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine to er med tavle, og da vi bevidst går efter voksne genbrugshunde (ikke nødvendigvis racerene), er det slet ikke noget vi går op i. Dog har jeg bemærket at flere brugere herinde har ville spare de penge en hvalpe med tavle kostede, og købt en "ægte uden tavle", for senere at fortryde fordi der er arrangementer de er eksluderede fra pga den manglende tavle.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så én af dem der altid vil købe hunde med stamtavle. For mig er stamtavlen af størst betydning før jeg køber hund - når jeg vel har hunden, er der ikke rigtig noget jeg kan bruge den til, sådan lidt groft sat op.

 

Stamtavlen betyder at jeg kan lave research når jeg leder efter min kommende hvalp, både mht. sygdomme, men også mht. type. Jeg ved hvilke hunde jeg gerne vil ha' i anerne, og hvilke jeg helst vil undgå, for at få en hund efter min smag. Det ville jo være umuligt uden stamtavler, hundeweb, udenlandske databaser og lignende. Det vil også være umuligt at gøre noget ved arvelige sygdomme uden stambogsføring, da man ganske enkelt ikke kan vide hvad der ligger bag hunden.

 

Når hvalpen vel er i hus, har jeg få gange brugt stambogen for at kunne udstille. Det er ikke noget jeg er den store tilhænger af, men gør det da enkelte gange, mest for opdrætters skyld. Hvis man har de lyster, så skal hunden også være stambogsført for at f.eks. komme på landsholdet - hvilket dog aldrig bli'r min ambition... :lol: Mener også at hunden skal være stambogsført for at træne i visse specialklubber..?

 

Så afhængig af hvad man "vil med sin hund", er stambogen uundværlig for nogen, hvor andre ikke synes de har noget at bruge den til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med en race-ren hund uden stamtavle er at man ikke kan se om der er indavl i, det kunne jo i princippet være en parring mellem kuld-søskende eller forældre/afkom. En race-ren uden stamtavle har jo også nøjagtig de samme helbreds mæssige problemstillinger som dem med stamtavle, men det bliver bare ikke registreret. Jeg ville aldrig købe en race hund uden stamtavle, men med blandinger er jeg ikke helt så firkantet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med en race-ren hund uden stamtavle er at man ikke kan se om der er indavl i, det kunne jo i princippet være en parring mellem kuld-søskende eller forældre/afkom. En race-ren uden stamtavle har jo også nøjagtig de samme helbreds mæssige problemstillinger som dem med stamtavle, men det bliver bare ikke registreret. Jeg ville aldrig købe en race hund uden stamtavle, men med blandinger er jeg ikke helt så firkantet:)

 

Der er da helt lige præcis samme sandsynlighed for at din blandingshund er indavl :vedikke: Og der er du 100% på herrens mark, fordi du ikke ANER hvad den så er indavlet "på"... Alle sygdommen kan være der!

 

Har du en renracet du ikke ved om er indavlet så er det "forholdsvis let" at finde ud af hvilke sygdomme racen bærer på... Selvfølgelig kan den enkelte linie bærer forskellige sygdomme, men stadigvæk...

 

Jeg synes det er noget pjat at gå efter stamtavle fordi man bare vil tjekke for indavl.. Som om hundene er raske bare fordi det ikke er indavl... En stamtavle er super god fordi man kan tjekke for sygdomme hos forældre, og længere bagud, og man kan på den måde sikre sig at hundene er raske.. Det er faktisk lige meget om der er indavl hvis alle hundene er raske! Men det er jo en debat vi har haft før og folk bliver vidst aldrig enige om det!

 

Dertil sagt alt efter hvad man vil med sin hund er stamtavle også godt at have..

 

Jeg synes dog at stamtavlen er blevet lidt for dyr... Forskellen er oftest 3-4000 kr på en med og en uden... Og SÅ meget koster den stamtavle altså ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da helt lige præcis samme sandsynlighed for at din blandingshund er indavl :vedikke: Og der er du 100% på herrens mark, fordi du ikke ANER hvad den så er indavlet "på"... Alle sygdommen kan være der!

 

Har du en renracet du ikke ved om er indavlet så er det "forholdsvis let" at finde ud af hvilke sygdomme racen bærer på... Selvfølgelig kan den enkelte linie bærer forskellige sygdomme, men stadigvæk...

 

Jeg synes det er noget pjat at gå efter stamtavle fordi man bare vil tjekke for indavl.. Som om hundene er raske bare fordi det ikke er indavl... En stamtavle er super god fordi man kan tjekke for sygdomme hos forældre, og længere bagud, og man kan på den måde sikre sig at hundene er raske.. Det er faktisk lige meget om der er indavl hvis alle hundene er raske! Men det er jo en debat vi har haft før og folk bliver vidst aldrig enige om det!

 

Dertil sagt alt efter hvad man vil med sin hund er stamtavle også godt at have..

 

Jeg synes dog at stamtavlen er blevet lidt for dyr... Forskellen er oftest 3-4000 kr på en med og en uden... Og SÅ meget koster den stamtavle altså ikke :-D

 

Jeg har ikke sagt at blandinger ikke kunne være indavlede. Men jeg ville hellere købe en blanding end en raceren uden tavle. I øvrigt skrev jeg netop også at det ikke kun er indavl der kan tjekkes på en tavle, men også eventuelt indregistrerede helbreds mæssige problemer. I min race er det så først for nyligt at der skal registreres noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis valget stod mellem en blandingshund eller en "ren race" uden tavle, så ville jeg osse til enhver tid snuppe blandingen.

Man må jo overveje hvorfor tavlehunde indgår i uregistreret opdræt og jeg kan ikke finde nogen anden grund end at de enkelte individer ikke har en kvalitet der gør dem egnet til tavleopdræt og sådan et afkom vil jeg godt være fri for. Med sådan en hund er jeg samtidig afskåret fra at kunne undersøge hvad den er lavet af, når der er tavle på en hund kan jeg sætte mig ind i dens forventede egenskaber og temperament.

 

Med en blandingshund bliver jeg i det mindste ikke "lovet" noget, der ved selv den mest uvidende at det er fuldkommen tilfældigt hvad man kommer hjem med når man henter sådan en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Forstår ikke det der med "Raceren uden tavle".....

Hvorfor så ikke bare vælge en blanding? :vedikke:

 

Man har alligevel ikke nogen ide om hvad der reelt ligger i anerne og i princippet kan der jo være blandet alt muligt andet i hunden.

Så det giver ikke den store mening for mig, at købe racerent uden tavle...

 

Men vi har selv haft en raceren kleiner, som ikke kunne få en tavle da moderen var DKK registreret og faderen var registreret i DRU.

Så er det jo ikke muligt at få tavle på den - Eller, det var det i hvertfald ikke dengang.

I sådanne tilfælde er det for mig bedøvende ligegyldigt om der er tavle på hunden eller ej, hvis man ikke vil avle, udstille, eller starte konkurrencer på højt plan.

Hunden var billigere end hvis der havde været tavle på hende og vi havde stadig alle muligheder for at tjekke alle de ting vi ville.

Men kender godt nok ikke ret mange af den slags hunde....

 

Har selv 2 (snart 3) blandinger, så har absolut intet imod blandinger - Tværtimod, så er det blandingerne jeg forelsker mig i.

Men man aner ikke hvad for en hund man får og det skal man bare være bevidst om - Og det samme gælder for tavleløse, men renracede hunde.

Dog så kan der selvfølgelig være tilfælde hvor man kan finde en hund ligene vores gamle, hvor man kan tjekke aner, sygdomme osv. men hvor noget gør der ikke kan komme tavle på hvalpene, og så er det for min skyld helt fint og så har man i mine øjne samme mulighed for at vælge hvalpene til eller fra, som med en DKK eller DRU tavle på hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis valget stod mellem en blandingshund eller en "ren race" uden tavle, så ville jeg osse til enhver tid snuppe blandingen.

Man må jo overveje hvorfor tavlehunde indgår i uregistreret opdræt og jeg kan ikke finde nogen anden grund end at de enkelte individer ikke har en kvalitet der gør dem egnet til tavleopdræt og sådan et afkom vil jeg godt være fri for. Med sådan en hund er jeg samtidig afskåret fra at kunne undersøge hvad den er lavet af, når der er tavle på en hund kan jeg sætte mig ind i dens forventede egenskaber og temperament.

 

Med en blandingshund bliver jeg i det mindste ikke "lovet" noget, der ved selv den mest uvidende at det er fuldkommen tilfældigt hvad man kommer hjem med når man henter sådan en hvalp.

 

Måske er det bare mig der er for godtroende... Vi har købt en husky uden stamtavle, vi har set papirer og undersøgelser på forældre, vi besøgte opdrættere flere gange før vi tog valget, og vi fik endda tilsniget os et uanmeldt besøg også...

 

Jeg tror ikke det handler om at man er god eller dårlig opdrætter hvis man fravælger at opdrætter uden stamtavle.. Jeg er da HELT sikker på der findes folk som opdrætter på dårlige dyr og så fravælger at stambogsføre dem.. Og jeg er HELT sikker på at langt de fleste som opdrætter uden stamtavler nok ikke får undersøgt alle de ting de skal... Men det betyder jo ikke at de alle er dårlige...

 

I mine øjne er det bare en forkert klasse at stoppe alle "renracet uden stamtavle" i en kasse og sige så er det bedre at købe en blandingshund... Det er selvfølgelig helt op til den individuelle.. Men hvis du gør dit fodarbejde så er det nu engang LIGEMEGET hvad du køber! Så har du jo gjort dit, undersøgt hvad du kunne, og sørget for at alt er i orden! Om hunden så er raceren eller ej, har jo ingen betydning...

 

Hvis jeg skulle købe lad os sige en blandings hund af en labrador og en schæfer, så vil jeg da kræve at se HD resultatet af forældrene, lige så meget som jeg vil kræve det fra "renracet uden stamtavle"...

 

Den ENESTE forskel der er på en hund med stamtavle og en uden er at du ved hvad der er i hunden med stamtavle, det gør du ikke (altid) i den uden stamtavle... Kravene til ALLE hunde bør være de samme, og man bør STADIGVÆK sætte krav om at forældrene skal være tjekket for diverse sygdomme, selvom man "bare" køber sig en blandings hvalp! Det er bare min mening, og den er der rigtig mange som mener kan være ligemeget...

 

Blandingshunde kan også have problemer med hofter og albuer osv. osv. lige så vel som renracet uden stamtavle!

 

(Og det kan btw stærk frarådes at købe en renracet tavleløs husky uden at tjekke linier, da der meget meget ofte er blandet malamut ind i, og man derfor ender op med en meeeeget stor husky)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hør her - jeg kunne aldrig drømme om at købe hverken en blanding eller en tavleløs racehunde.... Så du behøver ikke at fortælle mig at det er en lisså dårlig ide at købe en blandingshund ;-)

Men netop den forskel du selv understreger, at man kender anerne på hunde med tavler er jo detop den afgørende forskel. Du kan finde et hvalpekuld efter testede forældre som har et så lavt index at det ikke giver mening at den kombination er lavet. Det er ikke nok at vide noget om forældredyrene.

Det samme gælder for temperamentet, et par flinke hunde giver ikke automatisk flinke hvalpe. Et par driftige hunde giver ikke automatisk driftige hvalpe.

Kun at vide noget om forældrehundene er det samme som kun at kende den halve sandhed og det kan derfor ikke bruges til andet end at kunne sige at "se, vi har testet vores hunde".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Der er da helt lige præcis samme sandsynlighed for at din blandingshund er indavl :vedikke: Og der er du 100% på herrens mark, fordi du ikke ANER hvad den så er indavlet "på"... Alle sygdommen kan være der!

 

Har du en renracet du ikke ved om er indavlet så er det "forholdsvis let" at finde ud af hvilke sygdomme racen bærer på... Selvfølgelig kan den enkelte linie bærer forskellige sygdomme, men stadigvæk...

 

Jeg synes det er noget pjat at gå efter stamtavle fordi man bare vil tjekke for indavl.. Som om hundene er raske bare fordi det ikke er indavl... En stamtavle er super god fordi man kan tjekke for sygdomme hos forældre, og længere bagud, og man kan på den måde sikre sig at hundene er raske.. Det er faktisk lige meget om der er indavl hvis alle hundene er raske! Men det er jo en debat vi har haft før og folk bliver vidst aldrig enige om det!

 

Dertil sagt alt efter hvad man vil med sin hund er stamtavle også godt at have..

 

Jeg synes dog at stamtavlen er blevet lidt for dyr... Forskellen er oftest 3-4000 kr på en med og en uden... Og SÅ meget koster den stamtavle altså ikke :-D

 

Nu er det jo ikke stamtavle du betaler for som sådan, men at forældredyrene er testet for alt muligt + de måske har stillet til utallige konkurrencer/udstillinger... begge dele er ret informativt for hvalpekøbere og det koster altså.

 

Og så syntes jeg tværtimod at forskellen mellem tavleløse og stambogsførte er meget lille og set i den retning, så forstår jeg ikke dem, der vælger en uden stambog, hvis det bare er for, at spare de par tusinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi har selv haft en raceren kleiner, som ikke kunne få en tavle da moderen var DKK registreret og faderen var registreret i DRU.

Så er det jo ikke muligt at få tavle på den - Eller, det var det i hvertfald ikke dengang.

I sådanne tilfælde er det for mig bedøvende ligegyldigt om der er tavle på hunden eller ej, hvis man ikke vil avle, udstille, eller starte konkurrencer på højt plan.

Hunden var billigere end hvis der havde været tavle på hende og vi havde stadig alle muligheder for at tjekke alle de ting vi ville.

Men kender godt nok ikke ret mange af den slags hunde....

 

Har selv 2 (snart 3) blandinger, så har absolut intet imod blandinger - Tværtimod, så er det blandingerne jeg forelsker mig i.

Men man aner ikke hvad for en hund man får og det skal man bare være bevidst om - Og det samme gælder for tavleløse, men renracede hunde.

Dog så kan der selvfølgelig være tilfælde hvor man kan finde en hund ligene vores gamle, hvor man kan tjekke aner, sygdomme osv. men hvor noget gør der ikke kan komme tavle på hvalpene, og så er det for min skyld helt fint og så har man i mine øjne samme mulighed for at vælge hvalpene til eller fra, som med en DKK eller DRU tavle på hvalpen.

Med mindre noget har ændret sig, så kan hvalpe efter en DRU tæve og en DKK hanhund godt få tavle i DRU. Men de fleste hvalpeproducenter der ikke laver registreret avl er ganske opfindsomme og har en "god" forklaring på den manglende tavle. For nyligt så jeg en hvalp på et andet forum, den havde ikke tavle fordi opdrætteren havde haft en uoverensstemmelse med DKK. Javel ja, nu er det bare sådan at tæven der er mor til de hvalpe er så langt fra standarden at den på de to udstillinger den har været har modtaget en tredjepræmie og er blevet diskvalificeret. Alligevel valgte "opdrætteren" at lade sin avlsgodkendte hanhund parre tæven og det var så billetten ud af DKK. Dette er under ingen omstændigheder et enestående tilfælde, der er hunde med sundhedsresultater der har gjort at de ikke har kunne modtage avlsgodkendelse, men ikke alle respekterer dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke stamtavle du betaler for som sådan, men at forældredyrene er testet for alt muligt + de måske har stillet til utallige konkurrencer/udstillinger... begge dele er ret informativt for hvalpekøbere og det koster altså.

 

Og så syntes jeg tværtimod at forskellen mellem tavleløse og stambogsførte er meget lille og set i den retning, så forstår jeg ikke dem, der vælger en uden stambog, hvis det bare er for, at spare de par tusinde.

 

Jeg er helt enig :-D Min pointe er netop bare at hvis man ikke bruger stamtavlen til det den er MENT SOM, netop at man kan se hvad man får, dyrene skal være tjekket osv. så betaler man ekstra for noget man i princippet ikke ved om man får!

 

(Specielt folk der høre hunde med stamtavle er sundere end hunde uden, og så køber de en DRU hund, som ikke lever op til DKKs krav alligevel, men de troede stamtavlen var beviset i sig selv for en sund hund!)...

 

Jeg mener bare at en stamtavle betyder ikke man får en sund hund, og en blanding betydere ikke at hunden er sundere end en tavleløs renracet.... Faktum er at vi kan sgu aldrig være sikre på hvad vi køber, medmindre vi har tjekket i hoved og røv på den opdrætter og de hunde vores kommende hvalp er i familie med! uanset om det er med eller uden stamtavle! Det er VORES ansvar at den hund vi får kommer fra noget godt!

 

(Jeg er selv blevet snyd og har haft en hund som havde en FALSK stamtavle!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja kan godt se at det er svært, hvis man osse kan blive snydt ved dem der sælger med tavle. Men naiv som jeg nu er har jeg altid set tavlen for min garanti.

 

Jeg takker meget for alle meningerne. Det har givet mig lidt og tænke over ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Tja kan godt se at det er svært, hvis man osse kan blive snydt ved dem der sælger med tavle. Men naiv som jeg nu er har jeg altid set tavlen for min garanti.

 

Jeg takker meget for alle meningerne. Det har givet mig lidt og tænke over ;)

 

Man kan jo blive snydt alle steder!

Tavlen giver dig bare mulighed for SELV at tjekke facts, istedet for at skulle stole blindt på opdrætterens ord!

 

Som så mange andre, vil jeg til enhver tid hellere støtte målrettet race-avl, fremfor "hobby-opdrættere" der synes deres tæve gerne vil prøve at få hvalpe... (og lave en god skilling).

Fristes næsten til at råbe DOBBELTMORAL, når man gerne vil have en racehund, men ikke vil bidrage til det arbejde der ligger bag, ved at fravælge tavlen pga. et par tusind.

Husk på de fleste seriøse opdrættere har brugt mange timer på at studere linier for at finde en, forhåbentligt fornuftig, far til deres hvalpe. Samtidig har de måske kørt tusinder af kilometer og betalt kassen for en parring, velvidende at det hele kan være spildt, hvis tæven måske går tom.

Han er ikke bare udvalgt blandt dem der har svaret på deres forespørgsel efter en stor og flot han, på HundeGalleri...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Jeg er så én af dem der altid vil købe hunde med stamtavle. For mig er stamtavlen af størst betydning før jeg køber hund - når jeg vel har hunden' date=' er der ikke rigtig noget jeg kan bruge den til, sådan lidt groft sat op.

[/b']

Stamtavlen betyder at jeg kan lave research når jeg leder efter min kommende hvalp, både mht. sygdomme, men også mht. type. Jeg ved hvilke hunde jeg gerne vil ha' i anerne, og hvilke jeg helst vil undgå, for at få en hund efter min smag. Det ville jo være umuligt uden stamtavler, hundeweb, udenlandske databaser og lignende. Det vil også være umuligt at gøre noget ved arvelige sygdomme uden stambogsføring, da man ganske enkelt ikke kan vide hvad der ligger bag hunden.

 

Når hvalpen vel er i hus, har jeg få gange brugt stambogen for at kunne udstille. Det er ikke noget jeg er den store tilhænger af, men gør det da enkelte gange, mest for opdrætters skyld. Hvis man har de lyster, så skal hunden også være stambogsført for at f.eks. komme på landsholdet - hvilket dog aldrig bli'r min ambition... :lol: Mener også at hunden skal være stambogsført for at træne i visse specialklubber..?

 

Så afhængig af hvad man "vil med sin hund", er stambogen uundværlig for nogen, hvor andre ikke synes de har noget at bruge den til.

 

jeg har det ligesom her , stamtavlen betyder alt for mig og for udvælgelse af hund , jeg er fuldstændig ligeglad med kennelnavn osv osv man går meget op i danmark i mine kredse hvor hundene er fra ,,men det er fløjtende ligegyldigt for mig da det ikke er opdrætteren jeg skal have med hjem men en hvalp og jeg har brugt godt og vel 13 år på og studere stamtavler indenfor min race og jeg ville aldrig købe uden tavle eller købe hos en opdrætter fordi jeg har hørt godt om hundene derfra , det er linjerne der betyder noget hos mig så jeg kan prøve at sørge for jeg får det jeg vil have.

 

mange i danmark indenfor brugs køber ofte hunde kun udfra hvad de høre om opdrættere og om de kan lide manden eller kvinden og hvad de opdrætter er det en brugshund man skal have sætter folk sig ikke ret tit ind i hvilke linjer de har købt efter næ nej det går folk udfra opdrættere ved ikke min måde og købe hund på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Der er da helt lige præcis samme sandsynlighed for at din blandingshund er indavl :vedikke: Og der er du 100% på herrens mark, fordi du ikke ANER hvad den så er indavlet "på"... Alle sygdommen kan være der!

 

Har du en renracet du ikke ved om er indavlet så er det "forholdsvis let" at finde ud af hvilke sygdomme racen bærer på... Selvfølgelig kan den enkelte linie bærer forskellige sygdomme, men stadigvæk...

 

Jeg synes det er noget pjat at gå efter stamtavle fordi man bare vil tjekke for indavl.. Som om hundene er raske bare fordi det ikke er indavl... En stamtavle er super god fordi man kan tjekke for sygdomme hos forældre, og længere bagud, og man kan på den måde sikre sig at hundene er raske.. Det er faktisk lige meget om der er indavl hvis alle hundene er raske! Men det er jo en debat vi har haft før og folk bliver vidst aldrig enige om det!

 

Dertil sagt alt efter hvad man vil med sin hund er stamtavle også godt at have..

 

Jeg synes dog at stamtavlen er blevet lidt for dyr... Forskellen er oftest 3-4000 kr på en med og en uden... Og SÅ meget koster den stamtavle altså ikke :-D

 

 

Nu er det jo heller ikke selve tavlen du betaler mere for (den koster så vidt jeg husker omkring 350kr +/-), men derimod de fordele den giver: de ting den giver adgang til (prøver, udstillinger mm), det arbejde der ligger bag (avlsgodkendelse osv), de muligheder du får for at tjekke hvad du køber osv.

Og sat op på den måde, synes jeg nu de ekstra par tusinde er ganske godt givet ud.

Islandske fårehunde sælges typisk til 6-9000kr (ved nogen opdrættere får du så et beløb retur når hunden HD-fotograferes) Jeg kan se at der nu åbenbart er "standardpris" på islændere uden tavler -den hedder 5500. I hvert fald er det hvad jeg har set 6-7 kuld til indenfor det sidste års tid.

Dvs at med tavle skal man kun give mellem fra 500kr mere.

 

Ang indavl, så er der jo ved blandinger IKKE samme sandsynlighed for indavl. Man kan jo bare vælge en blanding hvor forældrene er 2 forskellige racer -så er der ingen risiko for indavl.

Ved en rundkørsel af helt ukendt herkomst, kan der self sagtens være tale om indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillader mig at komme med min mening selv om jeg ikke har hund endnu. Det betyder jo ikke at jeg ikke ved hvad der er vigtigt for mig når engang jeg skal have en vovse.

:-)

 

jeg har det ligesom her , stamtavlen betyder alt for mig og for udvælgelse af hund , jeg er fuldstændig ligeglad med kennelnavn osv osv man går meget op i danmark i mine kredse hvor hundene er fra ,,men det er fløjtende ligegyldigt for mig da det ikke er opdrætteren jeg skal have med hjem men en hvalp og jeg har brugt godt og vel 13 år på og studere stamtavler indenfor min race og jeg ville aldrig købe uden tavle eller købe hos en opdrætter fordi jeg har hørt godt om hundene derfra , det er linjerne der betyder noget hos mig så jeg kan prøve at sørge for jeg får det jeg vil have.

 

mange i danmark indenfor brugs køber ofte hunde kun udfra hvad de høre om opdrættere og om de kan lide manden eller kvinden og hvad de opdrætter er det en brugshund man skal have sætter folk sig ikke ret tit ind i hvilke linjer de har købt efter næ nej det går folk udfra opdrættere ved ikke min måde og købe hund på

 

Jeg ville så omvendt aldrig købe fra en opdrætter jeg ikke brød mig. De har jo haft indflydelse på hvalpen i de første måneder. Det betyder meget, synes jeg.

 

 

Ang indavl, så er der jo ved blandinger IKKE samme sandsynlighed for indavl. Man kan jo bare vælge en blanding hvor forældrene er 2 forskellige racer -så er der ingen risiko for indavl.

 

Med mindre forældrene er indavlede... ;-)

 

 

Jeg kan faktisk mægtig godt lide blandingshunde. Det er så sjovt at se hvordan de udvikler sig. Selv kuldsøskende kan der jo være enorm forskel på.

Det er dog sjovest hvis man ved hvilke racer, der er blandet sammen. Så kan man bedre få en ide om temperament.

Og jo. Disse hunde er som regel aldrig testet for noget som helst. Men det er jo en chance man vælger at tage. Der er jo også en grund til at de næsten altid kan købes for under 2000 kr.

 

 

Men hvad angår race-rene hunde ville jeg altid vælge en med stamtavle.

Og hvis det bliver en CKCS, som jeg ønsker skal det være, med dkk stamtavle.

 

Ud fra hvad jeg har erfaret er det de færreste ejere af race-rene hunde uden papirer, der lader dem teste for diverse sygdomme før de laver et kuld hvalpe. Og på trods af det er mange af hvalpene temmelig dyre.

 

Jeg vil gerne give de par 1000 ekstra for en hvalp hvor jeg kan tjekke forældre og forfædre for diverse sygdomme. - Og rent faktisk føle mig nogenlunde sikker på hvem faderen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Med mindre forældrene er indavlede... ;-)

 

Du tager fejl -for indavlsprocenten vil altid blive 0, så længe begge forældre er ubeslægtede. Hvis jeg f.eks. parrede Reiki med et af hans afkom, så vil dette afkom self have en høj indavlsprocent. Men parrer jeg så dette afkom med en helt ubeslægtet hund, vil det nye afkom få en indavls% på 0;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Petrine -indavls% siger jo noget om hvor nært beslægtet forældredyrene er. Uanset hvor meget indavl der er bagud i hver af forældredyrene, så er indavls% stadig 0, hvis forældredyrene ikke er beslægtet med hinanden. Det er ikke et spørgsmål om min eller din mening, men fakta -sådan udregnes indavls% ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er i mine øjne totalt dobbeltmoralsk at købe en hund hvis forældre dyr er helt ubeslægtet men begge forældre dyr er indavlede, og så sige at man er imod indavl fordi det giver svage dyr eller hvad man nu har baggrund for ikke at kunne lide indavl...

 

Hvis forældrene begge er indavl, men ikke med hinanden så får hvalpen jo bare dobbelt op på det man er så meget imod, så ja indavls procenten ville være 0, men ens smag i munden må godt nok være ringe hvis man forsøger at holde fast i at man er imod indavl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...