Hop til indhold

Stamtavle eller ej?


Gæst mkvr83
 Share

Recommended Posts

Petrine -indavls% siger jo noget om hvor nært beslægtet forældredyrene er. Uanset hvor meget indavl der er bagud i hver af forældredyrene, så er indavls% stadig 0, hvis forældredyrene ikke er beslægtet med hinanden. Det er ikke et spørgsmål om min eller din mening, men fakta -sådan udregnes indavls% ;-)

 

Hvis du har adgang til hundeweb, så prøv at lave en fiktiv stamtavle - sådan helt ud af det blå fx med min Zamzam (indavlsprocent 0) og en der er fætter-kusine-indavlet (indavlsprocent 6,25) og slet ikke i familie med Zamzam, resultatet bliver indavl på 3,2, hvis man tager to indavlede syge kræ, uanset hvor lidt de er i familie med hinanden, så forsvinder defekterne ikke som dug for solen, det vil jeg påstå er fakta ;-)

 

Til eksemplet kan du bruge disse registreringsnumre: mor 07822/2005, far DK19942/2007

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har adgang til hundeweb, så prøv at lave en fiktiv stamtavle - sådan helt ud af det blå fx med min Zamzam (indavlsprocent 0) og en der er fætter-kusine-indavlet (indavlsprocent 6,25) og slet ikke i familie med Zamzam, resultatet bliver indavl på 3,2, hvis man tager to indavlede syge kræ, uanset hvor lidt de er i familie med hinanden, så forsvinder defekterne ikke som dug for solen, det vil jeg påstå er fakta ;-)

 

Til eksemplet kan du bruge disse registreringsnumre: mor 07822/2005, far DK19942/2007

 

*host* Ringlands Hologram figurerer på begge registreringsnumres side ;-) Dvs. både på Gleniren Secret Kisses (3.led) og Connection Austin Healey (2.led) har den som forfader.

 

Indavl betyder: Indavl på gener.

 

Så lige gyldigt hvor indavlet en hund er, så er det udavl, når den parres med en hund, der ikke har gener til fælles med den selv (forstås). Lige gyldig hvor indavlede de to kræ er. Ingen af deres gener dobbles op, hverken syge eller raske. Afkommet bliver altså heterozygote og ikke homozygote.

 

Indavl er en udregning for, hvor mange gensæt, der må formodes at være homogene i et givent individ.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så når jeg tager to totalt indavlede individer, så får jeg en hvalp med indavlskoefficient nul? (beklager svipseren med familie-relationen, jeg er ikke helt så kvik som dig). Min matematiske sans kan ikke få dårligt udgangsmateriale til at give supergodt resultat

 

Men indavl er jo ikke = super skidt.

 

Indavl er blot lig med homozygote genpar (det være sig kræft, kraftige benstammer, blå øjne, HD, or whatever det eksakte gen koder for). Men den enkelte hund giver jo stadig kun ét gen videre og ikke et helt par. Ergo bliver det (måske) usunde gen "parret" med et (måske) sund = det sunde gen dominerer det usunde = sund hund (men måske knap så genial avlshund).

 

De dårligdomme, der viser sig ved indavl, er jo recessive gener, der koder for det. Og når de bliver udvasket ved udavl, bliver de "væk" igen, ligesom de originalt var (inden der blev indavlet på dem).

 

Jeg ville faktisk foretrække at få en udavlet hvalp efter indavlede forældre. For lever forældrene stadig i bedste velgående og er sunde og velfungerende - så får hvalpen gener fra forældredyr der overordnet set med god sandsynlighed kun giver gode gener videre - da de er mere homozygote og man derfor bedre kan se, hvad de bærer på genmæssigt.

 

Giver det mening?

 

 

(og dette er MEGET forenklet og der er selvfølgelig en masse flere faktorer, der spiller ind, ligesom i al avl)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så når jeg tager to totalt indavlede individer, så får jeg en hvalp med indavlskoefficient nul? (beklager svipseren med familie-relationen, jeg er ikke helt så kvik som dig). Min matematiske sans kan ikke få dårligt udgangsmateriale til at give supergodt resultat

 

Og forresten... Ja, du får indavlskoefficient nul :-)

 

Og til en anden gang, når du skal tjekke indavl i en fiktiv stamtavle, så kan du vælge både antal generatin (3-8) og markeringer (ingen eller indavl).

 

Så bliver det hurtigt let at tjekke et kuld for indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så når jeg tager to totalt indavlede individer, så får jeg en hvalp med indavlskoefficient nul? (beklager svipseren med familie-relationen, jeg er ikke helt så kvik som dig). Min matematiske sans kan ikke få dårligt udgangsmateriale til at give supergodt resultat

 

Der er heller ingen der siger at dårligt udgangsmateriale giver godt afkom...

 

 

Der siges blot at indavlsprocenten mere eller mindre "nulstilles" rent teknisk hvis du parrer 2 fuldstændig ubeslægtede individer med hinanden.

Uanset om de 2 individer hver for sig er indavlet i helt vanvittig grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Tillader mig at komme med min mening selv om jeg ikke har hund endnu. Det betyder jo ikke at jeg ikke ved hvad der er vigtigt for mig når engang jeg skal have en vovse.

:-)

 

 

 

Jeg ville så omvendt aldrig købe fra en opdrætter jeg ikke brød mig. De har jo haft indflydelse på hvalpen i de første måneder. Det betyder meget, synes jeg.

 

 

 

Med mindre forældrene er indavlede... ;-)

 

 

Jeg kan faktisk mægtig godt lide blandingshunde. Det er så sjovt at se hvordan de udvikler sig. Selv kuldsøskende kan der jo være enorm forskel på.

Det er dog sjovest hvis man ved hvilke racer, der er blandet sammen. Så kan man bedre få en ide om temperament.

Og jo. Disse hunde er som regel aldrig testet for noget som helst. Men det er jo en chance man vælger at tage. Der er jo også en grund til at de næsten altid kan købes for under 2000 kr.

 

 

Men hvad angår race-rene hunde ville jeg altid vælge en med stamtavle.

Og hvis det bliver en CKCS, som jeg ønsker skal det være, med dkk stamtavle.

 

Ud fra hvad jeg har erfaret er det de færreste ejere af race-rene hunde uden papirer, der lader dem teste for diverse sygdomme før de laver et kuld hvalpe. Og på trods af det er mange af hvalpene temmelig dyre.

 

Jeg vil gerne give de par 1000 ekstra for en hvalp hvor jeg kan tjekke forældre og forfædre for diverse sygdomme. - Og rent faktisk føle mig nogenlunde sikker på hvem faderen er.

 

det kan jeg så ikke give dig ret i , fordi at der er en opdrætter hvilket jeg ikke bryder mig om personligt eller fordi jeg er uenig i de linjer han/hun bruger i sit avl eller andre uenigheder det betyder jo ikke at hvalpene så er dårlige eller ikke bliver behandlet korrekt det er slet ikke det jeg mener.

 

jeg har feks en dejlig tæve men et sind jeg syntes er kanon men hendes opdrætter er en kvajpande og et svin og burde ikke opdrætte hund men det er så så ekstremt at jeg ALDRIG ville købe hund sådan et sted men det er andre grundlag for at jeg ikke ville købe hund der ikke kun pga jeg ikke er enig med ham :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men indavl er jo ikke = super skidt.

 

Indavl er blot lig med homozygote genpar (det være sig kræft, kraftige benstammer, blå øjne, HD, or whatever det eksakte gen koder for). Men den enkelte hund giver jo stadig kun ét gen videre og ikke et helt par. Ergo bliver det (måske) usunde gen "parret" med et (måske) sund = det sunde gen dominerer det usunde = sund hund (men måske knap så genial avlshund).

 

De dårligdomme, der viser sig ved indavl, er jo recessive gener, der koder for det. Og når de bliver udvasket ved udavl, bliver de "væk" igen, ligesom de originalt var (inden der blev indavlet på dem).

 

Jeg ville faktisk foretrække at få en udavlet hvalp efter indavlede forældre. For lever forældrene stadig i bedste velgående og er sunde og velfungerende - så får hvalpen gener fra forældredyr der overordnet set med god sandsynlighed kun giver gode gener videre - da de er mere homozygote og man derfor bedre kan se, hvad de bærer på genmæssigt.

 

Giver det mening?

 

 

(og dette er MEGET forenklet og der er selvfølgelig en masse flere faktorer, der spiller ind, ligesom i al avl)

 

dette er jeg meget enig i :blink:

 

jeg kigger selv på hunde både med og uden linjeavl og har ikke problemer med og købe en hvalp efter forældre som har bevist de er sunde og raske selvom de er til dels godt linjeavlede det er det som er sket med den lille ny jeg har købt

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan jeg så ikke give dig ret i , fordi at der er en opdrætter hvilket jeg ikke bryder mig om personligt eller fordi jeg er uenig i de linjer han/hun bruger i sit avl eller andre uenigheder det betyder jo ikke at hvalpene så er dårlige eller ikke bliver behandlet korrekt det er slet ikke det jeg mener.

 

jeg har feks en dejlig tæve men et sind jeg syntes er kanon men hendes opdrætter er en kvajpande og et svin og burde ikke opdrætte hund men det er så så ekstremt at jeg ALDRIG ville købe hund sådan et sted men det er andre grundlag for at jeg ikke ville købe hund der ikke kun pga jeg ikke er enig med ham :engel:

 

Nu er jeg sgu lidt forvirret:confused:

 

Du skriver at du har en dejlig tæve med et kanon sind, dog er hendes opdrætter et svin der ikke burde opdrætte hunde, og du ville aldrig købe hund derfra.. Er det ikke ret selvmodsigende? Hvis du aldrig vil have hund fra ham, hvorfor har du det så?

Hvis man møder en opdrætter på sin vej, når man søger efter hund, og denne opdrætter er en total kvajpande, hvorfor i al verden så købe hund fra dette sted?! Så støtter du jo hans/hendes opdræt selvom du er dybt uenig med det? Og ved at du støtter det opdræt, så bliver opdrætteren jo ved? Det forstår jeg virkelig ikke!

 

Ville aldrig købe hund fra en opdrætter jeg synes var en idiot, eller hvis avl jeg ikke var enig i. Hunde reflekterer som oftest deres ejere og levevilkår, uanset linie. Det er da slet ikke svært at spolere hvalpe, selvom de kommer fra fremragende liner?

 

Hvis jeg skal ud og købe vaskemaskine, så støtter jeg jo heller ikke de forretninger, hvor jeg synes personalet er idioter og jeg føler mig dårligt behandlet.. Hvorfor skulle tilgangen til at købe hund være anderledes?

 

Personligt vil jeg ikke have en hund uden tavle. Hvis begge forældredyr har tavle, men hvalpene ikke har, så køber jeg stadig ikke uden tavle.. Der må være en årsag til at forældredyrene ikke er avlsgodkendt. Enten fordi de ikke kan, eller også er ejere ligeglad, og avler kun for egen skyld, og ikke for at gøre et reelt stykke arbejde for den race man elsker.. Det vil jeg ikke støtte.. Giver gerne det dobbelte for en hund med tavle, hvis jeg kan lide opdrætter, opdrætterens hunde og særligt dem fra tidligere avl.. Der er gjort et reelt arbejde i at forbedre den race jeg elsker. Det vil jeg støtte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at det er okay, at jeg stiller det spørgsmål i denne tråd, som er inspireret af emnet.

Jeg spørger, fordi jeg er forholdsvis ny inden for hundeverdenen, og kun ved en smule om Dkk og hundeweb.

 

Når der er racer, som f.eks. grand danois, hvor avlsrestriktionerne udelukkende går på udstillingsresultater og der ikke er krav om HD og AD undersøgelser, kan man så som hvalpekøber få nogen form for sundhedsoplysninger gennem hundeweb?

 

Vi har herhjemme talt meget om at vores hund nr 2 skal være en grand danois, fordi det er min mands drømmehund. Vi har talt meget om stamtavle/ikke stamtavle og jeg har holdt på at den skal have stamtavle, fordi så stor en hund i mine øjne må være udsat for lige netop HD og AD. Jeg har samtidigt hørt om hjerteproblemer og havde egentlig en opfattelse af, at hundene skulle være raske og have sunde linjer for at indgå i DKK avl. Men når man som jeg ingen erfaring har med DKK-avl, stamtavlehunde og hundeweb, så virker det altså lidt som om, at der alligevel ikke er nogen sundhedsmæssig fordel i at gå efter en GD med stamtavle. Og så skal jeg da ærligt indrømme, at mine jyske gener kommer op i mig og får mig til hellere at ville købe en billigere hvalp, da jeg tror at jeg sundhedsmæssigt kan være lige så godt stillet med den som en med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er altid bedre stillet med oplysningerne på stamtavlen i hånden........ Vel at mærke INDEN du gårud og køber hunden, og KUN hvis du rent faktisk bruger de oplysningerne tavlen giver dig!!!!

 

Og ja. Oplysninger om HD, AD, hjerte- whatever scanninger, fotos osv osv, vil fremgå af hundeweb, også selvom der ikke er krav herom, hvis opdrættere og ejere af hundene i tavlen har fået dem ført ind.

 

Så kan man jo bare undlade at købe hund fra et sted hvor der ikke er ført noget som helst ind, hvis det er dét man vægter højt.

 

 

 

Og jeg vil lige minde om i dén forbindelse, at der altså også er andre måder at skaffe informationer på, end via Hundeweb ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu er jeg sgu lidt forvirret:confused:

 

Du skriver at du har en dejlig tæve med et kanon sind, dog er hendes opdrætter et svin der ikke burde opdrætte hunde, og du ville aldrig købe hund derfra.. Er det ikke ret selvmodsigende? Hvis du aldrig vil have hund fra ham, hvorfor har du det så?

Hvis man møder en opdrætter på sin vej, når man søger efter hund, og denne opdrætter er en total kvajpande, hvorfor i al verden så købe hund fra dette sted?! Så støtter du jo hans/hendes opdræt selvom du er dybt uenig med det? Og ved at du støtter det opdræt, så bliver opdrætteren jo ved? Det forstår jeg virkelig ikke!

 

Ville aldrig købe hund fra en opdrætter jeg synes var en idiot, eller hvis avl jeg ikke var enig i. Hunde reflekterer som oftest deres ejere og levevilkår, uanset linie. Det er da slet ikke svært at spolere hvalpe, selvom de kommer fra fremragende liner?

 

Hvis jeg skal ud og købe vaskemaskine, så støtter jeg jo heller ikke de forretninger, hvor jeg synes personalet er idioter og jeg føler mig dårligt behandlet.. Hvorfor skulle tilgangen til at købe hund være anderledes?

 

Personligt vil jeg ikke have en hund uden tavle. Hvis begge forældredyr har tavle, men hvalpene ikke har, så køber jeg stadig ikke uden tavle.. Der må være en årsag til at forældredyrene ikke er avlsgodkendt. Enten fordi de ikke kan, eller også er ejere ligeglad, og avler kun for egen skyld, og ikke for at gøre et reelt stykke arbejde for den race man elsker.. Det vil jeg ikke støtte.. Giver gerne det dobbelte for en hund med tavle, hvis jeg kan lide opdrætter, opdrætterens hunde og særligt dem fra tidligere avl.. Der er gjort et reelt arbejde i at forbedre den race jeg elsker. Det vil jeg støtte

 

der er ingen grund til og blive forvirret jeg vidste ikke da jeg købte hunde at manden gik i stikmodsat retning og løb fra alle vores aftaler vedr min tæve og endda løber fra en dyrlægeregning

men det er to forskellige ting han avler ikke på gode hunde mere det er blevet en forrretning for manden han har ingen intentioner om at prøve og lave gode hunde han snyder og svindler hvalpekøbere og andre mennesker ,men det er ikke det samme som at jeg feks havde en diskution med en opdrætter og vi var slet ikke enige om hvordan vi skal avle schæferen videre og vi kunne ikke blive enige om andet end og være uenige men så jeg et kuld en dag som var planlagt og jeg kunne lide linjerne bag forældrene så kunne jeg godt købe hos ham selvom vi egenlig ikke er enig om hvilken retning vi skal gå i med racen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når der er racer, som f.eks. grand danois, hvor avlsrestriktionerne udelukkende går på udstillingsresultater og der ikke er krav om HD og AD undersøgelser, kan man så som hvalpekøber få nogen form for sundhedsoplysninger gennem hundeweb?

 

Vi har herhjemme talt meget om at vores hund nr 2 skal være en grand danois, fordi det er min mands drømmehund. Vi har talt meget om stamtavle/ikke stamtavle og jeg har holdt på at den skal have stamtavle, fordi så stor en hund i mine øjne må være udsat for lige netop HD og AD. Jeg har samtidigt hørt om hjerteproblemer og havde egentlig en opfattelse af, at hundene skulle være raske og have sunde linjer for at indgå i DKK avl. Men når man som jeg ingen erfaring har med DKK-avl, stamtavlehunde og hundeweb, så virker det altså lidt som om, at der alligevel ikke er nogen sundhedsmæssig fordel i at gå efter en GD med stamtavle. Og så skal jeg da ærligt indrømme, at mine jyske gener kommer op i mig og får mig til hellere at ville købe en billigere hvalp, da jeg tror at jeg sundhedsmæssigt kan være lige så godt stillet med den som en med tavle.

 

Hej Katrine - jeg skrev et indlæg i en anden tråd for noget tid siden som jeg synes er relevant i forbindelse med det du skriver her:

Som ny GD ejer har man behov for rådgivning (osse selv om man ikke selv er helt klar over det) og denne rådgivning skulle man meget gerne modtage helt automatisk fra sin opdrætter. Men hvad sker der når flere og flere bestemmer sig for at producere hvalpe på deres 2 år gamle tæve, købt af en tilfældig sælger på den blå avis. Disse "opdrættere" har ingen erfaring at videregive og deres hvalpekøbere kan derfor ikke modtage den kvalificerede rådgivning som de har behov for.

Det resulterer ofte i at disse hvalpekøbere finder vej ind til steder som dette, og her vil det så ofte være folk der har erfaring med andre racer der "rådgiver", eller folk der selv er sprit nye og har en GD på 10 måneder.

 

Så at der i gadebilledet ses et højere antal mindre velfungerende grander, tror jeg langt hen ad vejen bunder i at alt for mange amatører producerer hvalpe og at for mange grander på den måde havner i inkompetente hjem som modtager tilfældig rådgivning fra tilfældige hundeejere.

 

Dernæst vil jeg fortælle dig at fordi en hund er stor er den ikke som udgangspunkt mere syg og lider ikke automatisk mere af HD og AD. Når ikke der er krav om fotografering af GD inden avl, hænger det sammen med at racen ikke har et problem med disse sygdomme, var det et problem i racen kan du være sikker på der ville være fremstillet et krav af DKK for længe siden, hvis ikke specialklubben selv havde ønsket det. Dog kan du sagtens finde opdrættere der alligevel fotograferer deres avlshunde, det er ret enkelt enten at tjekke opdrætternes hjemmeside eller undersøge hundeweb hvis man har adgang.

 

Ift. hjerteproblematikken så er der ikke det helt store at gøre her og det skyldes langt hen ad vejen økonomi. Det er dyrt at hjertescanne og i teorien skal det gøres flere gange i løbet af en hunds liv. Jeg fik selv mine to ældste hunde scannet for et par år siden fordi der på KVL kørte et projekt så jeg kunne få det gjort gratis. Det jeg vil råde dig til at gøre er at se på levealderen i en kommende hvalps familie - her bliver tavlen igen et godt redskab. På hundeweb kan man se datoen for dødsdag for de hunde hvis ejere husker at afmelde dem. Er de ikke det, så kan det være et fingerpeg at se under udstillingsresultater og se hvornår hunden stoppede med at blive udstillet. Det skulle selvfølgelig gerne være sådan at dem der vælger at opdrætte hunde ved forholdsvist meget om genetikken bag et hvalpekuld, men det er for det første ikke altid tilfældet og indimellem er der tale om importerede hunde hvilket betyder at man som opdrætter ikke har helt den samme viden om hunden.

 

Det vil mange gange være fornuftigt at se om man kan finde et hvalpekuld efter en ældre hanhund, jeg har selv brugt hanhunde der er oppe i årene og min ældste hanhund har i år været brugt i udlandet, netop fordi han i en høj alder stadig er i super form. Så der findes altså opdrættere der gør en hel masse "usynligt" for at fremme racens sundhed. Dette er osse grunden til at du hos opdrættere med tavler må betale noget mere for hvalpen. Når du ikke vil betale for kvalitet kan du heller ikke forvente at få det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at det er okay, at jeg stiller det spørgsmål i denne tråd, som er inspireret af emnet.

Jeg spørger, fordi jeg er forholdsvis ny inden for hundeverdenen, og kun ved en smule om Dkk og hundeweb.

 

Når der er racer, som f.eks. grand danois, hvor avlsrestriktionerne udelukkende går på udstillingsresultater og der ikke er krav om HD og AD undersøgelser, kan man så som hvalpekøber få nogen form for sundhedsoplysninger gennem hundeweb?

 

Vi har herhjemme talt meget om at vores hund nr 2 skal være en grand danois, fordi det er min mands drømmehund. Vi har talt meget om stamtavle/ikke stamtavle og jeg har holdt på at den skal have stamtavle, fordi så stor en hund i mine øjne må være udsat for lige netop HD og AD. Jeg har samtidigt hørt om hjerteproblemer og havde egentlig en opfattelse af, at hundene skulle være raske og have sunde linjer for at indgå i DKK avl. Men når man som jeg ingen erfaring har med DKK-avl, stamtavlehunde og hundeweb, så virker det altså lidt som om, at der alligevel ikke er nogen sundhedsmæssig fordel i at gå efter en GD med stamtavle. Og så skal jeg da ærligt indrømme, at mine jyske gener kommer op i mig og får mig til hellere at ville købe en billigere hvalp, da jeg tror at jeg sundhedsmæssigt kan være lige så godt stillet med den som en med tavle.

 

Jeg har en Grand Danois uden tavle. Hun er 6 år nu, og ved godt helbred, men det siger selvfølgelig intet om kvaliteten af tavleløse grander generelt.

 

Som en anden har skrevet, er HD ikke et stort problem for racen. Hvis jeg skulle købe en hvalp i dag, ville jeg først og fremmest forsøge at finde ud af hvor gamle hvalpens forældres forældre og gerne bedsteforældre var blevet, for kort levetid er racens største problem. Det vil helt klart være nemmere med en stamtavle. Uden den kommer det meget an på om man kan have tillid til sælger, og nogle hvalpesælgere er desværre alt for godt skåret for tungebåndet.

 

Det betyder dog ikke at jeg selv ville købe en GD med stamtavle. Jeg har ingen positive erfaringer med danske opdrættere, der kunne få mig til at sige at jeg gerne vil købe en hvalp af lige den eller den. Jeg bryder mig heller ikke så meget om den type, der avles mest i Danmark (uden "hængemule"), men det er jo en smagssag.

 

Sagen er, at når man køber uden tavle, så løber man en ekstra risiko. Risikoen for at hunden bliver syg, har man både med og uden tavle, men uden tavlen har man ingen garanti - heller ikke for racerenhed, ingen returret (hvis man ellers ønsker det) og generelt ingen sikkerhed for noget som helst.

Det er vilkår jeg sagtens selv kan leve med. Jeg synes jeg har været overvejende heldig med mine tavleløse hunde, undtagen en enkelt, som jeg vidste at der var en risiko ved, da jeg købte ham. Men folk er forskellige, og jeg synes man skal gøre sig klart hvad man kan leve med, før man køber. Er "ægthed" vigtig for dig, så køb med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

den type, der avles mest i Danmark (uden "hængemule")
??

 

Vil man have grander med mastino-hoveder så kan man enten hente en syd for grænsen eller købe en dansk hund hos en opdrætter der bruger de tyske/franske/italienske linier.

Vil man bare gerne have en grande uden "fiskemund" så er der masser at vælge imellem - der er generelt mest læbe på de gule/tigrede men man skal måske osse huske på hvilken race man er ved at købe. Vil man ha' den skal ligne en mastino skulle man måske købe sådan en ;-)

 

På denne side er der en masse billeder af en masse forskellige typer af racen Showdanes.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville så omvendt aldrig købe fra en opdrætter jeg ikke brød mig. De har jo haft indflydelse på hvalpen i de første måneder. Det betyder meget, synes jeg.

 

det kan jeg så ikke give dig ret i , fordi at der er en opdrætter hvilket jeg ikke bryder mig om personligt eller fordi jeg er uenig i de linjer han/hun bruger i sit avl eller andre uenigheder det betyder jo ikke at hvalpene så er dårlige eller ikke bliver behandlet korrekt det er slet ikke det jeg mener.

 

jeg har feks en dejlig tæve men et sind jeg syntes er kanon men hendes opdrætter er en kvajpande og et svin og burde ikke opdrætte hund men det er så så ekstremt at jeg ALDRIG ville købe hund sådan et sted men det er andre grundlag for at jeg ikke ville købe hund der ikke kun pga jeg ikke er enig med ham :engel:

 

Undskyld, men hvad er det lige at du ikke kan give mig ret i? :???: At opdrætteren har haft indflydelse på hvalpene - eller at denne indflydelse intet betyder?

 

 

Beklager min kommentar angående indavl.

Begrebet indavl har åbenbart en anden betydning for mig - end den officielle betydning. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...