Hop til indhold

Hjælp min hund tisser indendørs når jeg ik ser det


Gæst Johnny
 Share

Recommended Posts

Vi har en 2 år gammel pomaranie-coton de tulear bl. hanhund.

 

Han tisser rund omkring indendørs, som om han afmærker.

Han er meget dominerende, men er sød kærlig over for alle mennesker.

 

Er der nogle som har nogle gode råd til hvad vi skal stille op.

 

Med venlig hilsen

 

Johnny

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kan finde på at tisse inde når jeg er hjemme. Som om det er dominans.

han kan ikke se andre hunde. vi bor i rækkehus med plankeværk så han kan ikke se andre

aktivitet om dagen er leg i ca 30 min. og to lange gåture. En på marken og en på stier og ikke altid samme vej så han får nye dufte.

hilsen johnny

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå. jeg svarede dit indlæg igår men ved ikke hvor det er blevet af.

 

Om årsagen er dominans, stress, sygdom kan man ikke umiddelbart afgøre, det skal du have nogen til at se på hunden for at finde ud af.

 

Madsøg (hvor hunden finder al sin mad ude på græsset) skader ihvertfald ikke og giver en rolig aktivering, hvis årsagen er relateret til stress eller kedsomhed.

 

Hvis hunden kun tisser når du ikke ser det, tyder det på at hunden ikke har lært at det er galt, det den gør, men i stedet har lært at det er galt at du ser den gøre det. En ikke nem situation at gøre noget ved. Det er vigtigt at du, hvis du fanger ham i det, styrer dit temperament og roligt siger nej.

 

Har han bestemte steder han tisser, kan du gøre rent med rodalon og ligge mad på gerningsstedet hver dag. Hunde tisser som regel ikke hvor de spiser eller sover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Misty

 

Aller først tak for at du gider at tage dig tid til at svare, jeg vil prøve at uddybe noget mere.

 

Jeg er meget sikker på at der ik er tale om sygedom da dyrlægen lige har tjekket ham.

 

En anden ting jeg ik har skrevet noget om er at vi har også en anden hund på 8 år vejer 3,5 kg, hun er meget rolig og laver aldrig noget forkert og da hun altid har haft mad stående fremme syntes jeg det vil være synd at lave om på det, så jeg tror ik jeg kan få ham til at søge mad, men med det sagt ved jeg at han godt kan købes med mad det skal bare ik være det samme som han har i sin madskål.

 

Alle steder han tisser bliver gjort rent med rodalon men man får jo nok aldrig det hele med, desværre.

 

Lige lidt mere info.

Der skal være lukket næste alle steder for ellers tisser han og så om natten, han sover dog sammen med os.

I stuen tisser han gerne i sofaen og helst hvor jeg har siddet.

I soveværelset tisser han kun på min side aldrig på min kones og som skrevet kun når vi ikke ser det.

 

Takker for de godt råd og jeg ved godt at det jo er mig som skal lære, jeg vil bare gerne gøre det rigtige og ikke være et ondt monster hvis du forstår, jeg elsker jo min hund over alt og vil gøre hvad som helst.

 

Johnny

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde har godt af at arbejde for føden, også din lille tæve. Fodrer I med tørfoder?, så kan man få det til at blive meget tillokkende ved at skære et par skiver spegepølse i meget små stykker og hælde ned i foderet i en pose og lade det stå natten over. Glem det med at det er synd for en hund at møde forandringer. Det er det ikke, det styrker en hunds selvværd.

 

Gør mig lige den tjeneste at prøve det. Jeg vil næsten garantere, at begge dine hunde vil finde den form for "madsport" interessant. Det er muligt de lige skal lære hvordan man gør, så i starten skal du gøre det let for dem, ved at sprede en masse foder på et meget lille areal.

 

Nu er det farligt at drage konklusioner om noget man ikke har set, og intet kender til, men måske mangler din hanhund lidt lederskab fra din side.

 

Det må ikke forstås sådan at du skal "dominere" din hund men at du skal være mere aktiv i rollen som leder. Finde på ting som er sjovt for din hund. Træn lidt tricks, for sjov og giv ham nogle udfordringer. Sørg for at han beder dig om lov, altså at han tager øjenkontakt til dig før han får lov til at spise, gå ud af en dør, før signalet "fri" osv.

 

Håber du forstår hvad jeg skriver, ellers spørger du bare igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...
Gæst Carina_Tiana

Hvordan lærer man så hunden at det er forkert det den gør? :confused:

Min lille hvalp jeg fik med hjem igår, tisser nemlig også alle vejene, selvom jeg har hende ude med få minutters mellemrum ..

Det er lidt frustrerende da det også sker på tasker og andre ting i stuen!

 

Ved hun er lille og ny i hjemmet, men man må da kunne lære hende HURTIGT, at hun ikke må tisse indenfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lærer man så hunden at det er forkert det den gør? :confused:

Min lille hvalp jeg fik med hjem igår, tisser nemlig også alle vejene, selvom jeg har hende ude med få minutters mellemrum ..

Det er lidt frustrerende da det også sker på tasker og andre ting i stuen!

 

Ved hun er lille og ny i hjemmet, men man må da kunne lære hende HURTIGT, at hun ikke må tisse indenfor?

 

Hej Carina-Tiana! Du får meget mere ud af at lave en ny tråd med dit spørgsmål, i stedet for at spørge i en 5 år gammel tråd.

 

Men svaret er: Nej, der findes ingen hurtig måde at lære din hvalp at blive renlig på. Det kræver en aktiv indsats fra din side. Søg her på forum - der er masser af tråde om renlighedstræning. Du kan også se i artikelsektionen, under "Hvalpe FAQ".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Carina-Tiana! Du får meget mere ud af at lave en ny tråd med dit spørgsmål, i stedet for at spørge i en 5 år gammel tråd.

 

Men svaret er: Nej, der findes ingen hurtig måde at lære din hvalp at blive renlig på. Det kræver en aktiv indsats fra din side. Søg her på forum - der er masser af tråde om renlighedstræning. Du kan også se i artikelsektionen, under "Hvalpe FAQ".

 

Det kan ikke altid være nemt at være ny herinde... Hvis man stiller et spørgsmål i en gammel tråd får man besked på at lave en ny. Hvis man laver en ny tråd om et emne som har været oppe før, får man besked på at søge efter de gamle tråde... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...