Gæst Zivah Skrevet November 2, 2011 Rapporter Share Skrevet November 2, 2011 Hejsa - Vi har lige pt en shetland sheepdog i løbetid, og det er relativt nemt at se, da vores hanhund er MEGET intresseret i hende, men jeg har søgt meget, men synes ik rigtig jeg kan finde ud af hvornår hun selv bliver intresseret i at blive parret med? - Hun er jo kun liige 2 år, så hun tror bare at vores hanhund vil lege pt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Dumt spørgsmål måske, men er det meningen at de skal parres? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Ja det er det - De er begge avlsgodkendt, med stambøger & tjekket for for alting (: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Okay, såvidt jeg ved er det meget forskelligt fra tæve til tæve, mener det er omkring 7-10 dagen at de er højløbske, men det kan vist svinge utrolig meget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Først og fremmest skal de to ikke have lov at klare parringen selv, så hvis I har dem til at gå sammen nu så vil jeg foreslå at I skiller dem ad. Både for at der ikke sker en parring uden I er til stede men osse for at hanhunden ikke går og kører op over tæven. Når de er skilt ad vil I nemmere kunne aflæse hundenes reaktioner ift. interessen for parring ved at føre dem sammen et par gange i døgnet. Det andet vil kunne give en konstant stresset hanhund og i værste fald en skræmt tæve. Hvornår en tæve er højløbsk er forskelligt men en rettesnor er mellem 12. og 15. dagen, men jeg har parret mine egne tæve på 9. dagen og helt frem til 18. dagen så intet er sikkert. Tævens blod vil blive samme farve som tyndt saftevand når hun er klar, så det kan I evt. holde øje med. Når parringen skal ske vil jeg råde til at I får en med erfaring til at hjælpe jer. Tæven bør holdes i ro så hanhunden kan undersøge hende og nemt komme tl at parre hvis det er det rette tidspunkt. Men husk at to unge hunde der ikke tidligere har parret godt kan være noget fjollede. Hanhunden vil ofte parre selvom tæven ikke er helt klar og tæven er fjollet fordi hun er usikker på hvad der skal ske og hun kan i øvrigt godt blive noget forskrækket når han svulmer op i hende, men der er det altså for sent at komme væk så der må man lige holde dem sammen så ikke der sker skade på dem. For at være sikker på rette tidspunkt kan I få lavet skrab og/eller blodprøve hos dyrlægen. Det er ikke som udgangspunkt nødvendigt når man har egen han og tæve, men i nogle tilfælde (nybegyndere) kan det være en god ide. Held og lykke! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Jeg synes altså det virker ret ekstremt at skulle styre deres parring, de skal kun have hvalpe 1 gang, og vores han bliver herefter kastereret, og jeg mener, de burde da kunne klare det selv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Jeg synes altså det virker ret ekstremt at skulle styre deres parring, de skal kun have hvalpe 1 gang, og vores han bliver herefter kastereret, og jeg mener, de burde da kunne klare det selv? Jamen så pakker jeg da min erfaring som opdrætter ned i rygsækken og nøjes med at håbe det bedste for dine hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Jamen så pakker jeg da min erfaring som opdrætter ned i rygsækken og nøjes med at håbe det bedste for dine hunde Nej nej. - Det skulle ikke forståes negativt, jeg er glad for den viden du gav mig, men jeg troede bare ikke at sådan noget var nødvendigt, altså uhm nu er jeg opvokset mellem nogle liidt uheldige mennesker og har da set deres hunde klarer det selv , så det er bare derfor jeg reagere sådan, men jeg vil sige, at jeg synes ikke nogle af vores hunde virker spor stressede, de kan sagtens ligge og sove og slappe af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Tæver lader sig parre på forskelligt tidspunkt. Herhjemme fra 5-18 dagen. Desværre kan en parring på tidligt eller sent tidspunkt give kun een hvalp, hvilket kan være meget uheldigt, dels pga mælkeproduktion, dels pga at nogle tæver ikke orker hvalpen efter ca 21 dagen og hvem skal så lære den lidt hundesprog. En udvokset tæve fortæller selv hanhunden , hvornår han må bestige hende, hvis det er det, hun vil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 ah okay , altså hun er jo 19 måneder, så næsten 2 år , så jeg ville da gå håbe hun selv siger til, hun kan i hvert fald selv sige fra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 2, 2011 Rapporter Share Besvaret November 2, 2011 Jeg synes, siden det lyder som om I ikke har ret meget erfaring, at I skulle tage at låne nogle bøger om avl og alt, hvad der sker i forbindelse med det - også parring. Og så netop søge råd hos andre, mere erfarne opdrættere. Så er I meget bedre rustet end bare at rende rundt og være sådan "nå, så får vi nok hvalpe, tralala." Ja, undskyld, men altså ... det lyder bare ikke som om, du har helt vildt styr på alle de ting, der kan ske, hvor der er risici og ting, som kræver hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 At man ikke bare lader hundene parrer selv, skyldes jo bl.a. risikoen for skader hvis tæven bliver skræmt når de hænger sammen. Min hanhund har lavet et kuld hvalpe. Tæven havde fået 1 kuld tidl, hvor ejer fortalte at hun dengang blev noget utryg/usikker da de pludselig hang sammen. Det gjorde hun så osse denne gang, og havde vi bare ladet dem styre det selv, ja så var hun altså smuttet -og da de jo hænger sammen, ja så havde det meget nemt kunne føre til skader på en eller begge af hundene, eller i bedste fald "bare" smerter. istedet sad vi ved hundene mens de hang sammen, og tæven faldt så hurtigt til ro igen, og ved parring på 2. dagen tog hun det stille og roligt, bare nogen var der til at nusse hende lidt mens de hang sammen Så ja, self er (de fleste) hunde helt i stand til selv at klare en parring -men det er forbundet med en risiko for både han og tæve, og den risiko vil jeg da ikke løbe når det nemt kan undgås. Noget andet er at hvis de får lov at gå sammen 24/7 er det ikke usandsynligt at hannen vil hoppe på hende mange gange om dagen -og det er faktisk ikke ønskeligt for hverken hannens eller tævens vedkommende. 1 gang hver eller hver 2. dag i den tid tæven er højløbsk er rigeligt Som en anden nævner, så synes jeg osse det lyder til at i kunne have rigtig god glæde af at læse nogen bøger om emnet. For selvom det "bare" er et "hyggekuld" så er det et kæmpe ansvar og et stort arbejde i går ind til, og både tæven, hvalpene og de kommende købere, fortjener at i har sat jer rigtigt grundigt ind i sagerne, så i kan give hvalpene de bedst mulige forudsætninger, allerede fra det øjeblik hvor tæven parres. Bogen "hvalpe på vej" kan lånes på biblioteket, eller måske nogen ligger inde med onlineudgaven og kan sende den til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Har I egentlig nogle købere til hvalpe på hånden? Der er ALT for mange hvalpe til salg hele tiden, og mange brænder inde med dem. Nu er shetland sheepdog såvidt jeg ved en "lille" race herhjemme, så jeg håber da, at der er okay efterspørgsel på dem, men det er nu en god ide at have efterspørgsel/venteliste INDEN man parrer. Så er I og hvalpene bedre sikret gode og seriøse hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Nu har jeg lige set din anden tråd, og hvis du er i en (muligvis) depressiv periode og skal komme dig over et brud med kæresten og sådanne ting, så er det en meget, meget dårlig ide at få parret din tæve nu. Det kræver SÅ meget arbejde og overskud at få hvalpe, det giver søvnunderskud og er forbundet med mange uforudsete ting og udgifter m.m. Du har ikke brug for ekstra arbejde og besvær nu. Du har tværtimod brug for at skrue ned for de ting, der er krævende og op for dem, som bare er nydelsesbaserede. Og selvom det kan være mirakuløst og fantastisk at se sin hund få små bamsebebser, så er det altså også bare et pissehårdt arbejde, som virkelig kræver ro og overskud. Du kan IKKE "reparere" på dit brud med kæresten og dit dårlige vinterhumør med et kuld hvalpe. Tværtimod kan det gøre det værre, fordi du kommer ud i usikre situationer, får udgifter, en masse ekstra arbejde både praktisk og "administrativt" (med salg, annoncer og sådan) og meget mere. Vent til der er ro og stabilitet i dit liv. Hold hanhunden væk fra tæven og få evt. en p-sprøjte eller noget, så hun ikke bliver drægtig nu. Det er ikke smart at lave hvalpe, når ens liv er usikkert. Håber du tænker tingene igennem og så sætter dig bedre ind i, hvad det indebærer. Og venter til et bedre tidspunkt. Pøj pøj med det hele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Nu har jeg lige set din anden tråd, og hvis du er i en (muligvis) depressiv periode og skal komme dig over et brud med kæresten og sådanne ting, så er det en meget, meget dårlig ide at få parret din tæve nu. Det kræver SÅ meget arbejde og overskud at få hvalpe, det giver søvnunderskud og er forbundet med mange uforudsete ting og udgifter m.m. Du har ikke brug for ekstra arbejde og besvær nu. Du har tværtimod brug for at skrue ned for de ting, der er krævende og op for dem, som bare er nydelsesbaserede. Og selvom det kan være mirakuløst og fantastisk at se sin hund få små bamsebebser, så er det altså også bare et pissehårdt arbejde, som virkelig kræver ro og overskud. Du kan IKKE "reparere" på dit brud med kæresten og dit dårlige vinterhumør med et kuld hvalpe. Tværtimod kan det gøre det værre, fordi du kommer ud i usikre situationer, får udgifter, en masse ekstra arbejde både praktisk og "administrativt" (med salg, annoncer og sådan) og meget mere. Vent til der er ro og stabilitet i dit liv. Hold hanhunden væk fra tæven og få evt. en p-sprøjte eller noget, så hun ikke bliver drægtig nu. Det er ikke smart at lave hvalpe, når ens liv er usikkert. Håber du tænker tingene igennem og så sætter dig bedre ind i, hvad det indebærer. Og venter til et bedre tidspunkt. Pøj pøj med det hele. Som jeg har skreven en gang før, så bor vi 4 mennesker under samme tag og det er KUN mig der har det skidt, men vores hunde er det eneste der er positivt i mit liv lige nu, og det eneste jeg har overskud til at tage mig af, og give mig selv 110% hen til. - Mine forældre og jeg deler udgifterne på det, da jeg selv skal have den ene hvalp. - Jeg har lånt/købt bøger omkring det, og jeg ved også hun er "klar" til det når hun stopper med at bløde men jeg spurgte bare herinde omkring hvordan man vidste om hun var klar til det, for det står ikke i bøgerne. - mht, salget af hvalpe, så får en sheltie måske 3 hvalpe hvis den er "heldig" - Jeg har i hvertfald aldrig oplevet en sheltie få mere end 3, og da jeg selv beholder en, så er det kun 2 vi skal af med, og nej jeg kender ikke nogle lige på stående der vil have lige den race hund, men jeg kender mange der leder efter en hund til deres familie, og jeg skulle mene at de bliver afsat relativt hurtigt (: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Jeg synes altså det virker ret ekstremt at skulle styre deres parring, de skal kun have hvalpe 1 gang, og vores han bliver herefter kastereret, og jeg mener, de burde da kunne klare det selv? Ja, det er enhver hanhundeejers drøm, at det bare kører derud af.. Men nu har min hanhund haft 6 parringer og ingen af gangene har det lykkes ham selv at ramme.. + at det ikke er lykkes at få dem til at hænge sammen af sig selv, så de har skulle holdes sammen, så man er sikker på at sæden blir skudt ordenligt op.. Flere af tæverne har trukket røven til sig med et piv, når han er begyndt at svulme. De var jomfruer og har bare tænkt "hvad filan sker der!" Havde de ikke haft en hjælpende hånd, så var der nok ikke sket en ski'.. Måske en dårlig oplevelse og en øm tisser.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Altså nu har jeg aldrig haft en omgangskreds der avlede hunde, men jeg har rigtig mange venner & bekendte der har fået "hul i hækken" hvalpe, og jeg mener de hunde klarer det jo selv? - Vores allerførste hund, "brød" ind i et hus for at parre sig med deres tæve, og de fik 8 velfungerende hvalpe ud af det. - Heldigvis kendte vi ejeren af tæven, så det var okay, da vores hunde tit sås. Og en af mine kammerater har en tæve & hanhund, som også klarede det selv her til sommer, og han fik da også 7-8 flotte hvalpe ud af det. Jeg mener bare, blandings hvalpe/kuld kommer jo ikk fordi man kontrollere deres parring. - Det er jo netop mangel på samme? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Faktisk synes jeg din tæve er for ung nu. Mener hun bør vøre lidt over 2 år ved 1 ste parring, så vent til næste løbetid og lad hende udvikle sig færdig. 19 mdr er altså kun lidt over 1 1/2 år i min matematik, + 9 ugers drægtighed, altså ingen gang 2 år ved 1 ste fødsel.Unge hundemødre er ofte ikke de bedste..Deres fødsel går ofte nemmere , men opfostningen af stabile hvalpe kræver en moden morhund.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Faktisk synes jeg din tæve er for ung nu. Mener hun bør vøre lidt over 2 år ved 1 ste parring, så vent til næste løbetid og lad hende udvikle sig færdig. 19 mdr er altså kun lidt over 1 1/2 år i min matematik, + 9 ugers drægtighed, altså ingen gang 2 år ved 1 ste fødsel.Unge hundemødre er ofte ikke de bedste..Deres fødsel går ofte nemmere , men opfostningen af stabile hvalpe kræver en moden morhund.. Jeg sætter pris på din mening omkring det. - Vi læste os bare til at hun skulle være over 15 mdr (; Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 I min hundeverden er en 15 mdr´s hund stadig en umoden unghund, hvis man skal pzykisk vurderer den. Svarer vel til at ønske at en 16 årig datter bliver moder.Det kan hun da godt , men hvad mister hun så i sin ungdom?????? Håber du forstår mig. Altså bevidst avl på så ung en tæve kan være nærmest et overgreb mod hendes chancer for udvikling. Ved godt hun er en lille race der tidligt modnes. Har selv haft små hunde, og de var da ikke klar i den alder. De sidste uger i drægtig er tæven overbebyrdet af vægt, så kommer mindst en måned i hvalpekassen med yngelpleje og så efter en måned eller måske mindre skal de små have kosttilskud og ud og lære livet at kende, hvor hun vil være med. Så du tager hendes sidste chance for at modnes som voksenhund fra hende. Og det synes jeg, er synd for hende.Og tænk hvis hun ved uheld får flere hvalpe end hun kan amme. Hver mindst 4 time med flaske, med erstatning til minimum 200 kr /pr liter .Døgnet rundt Det er vildt hårdt.Alternativet er aflivning af måske sunde hvalpe, det er ikke sjovt. Du har meget af tænke over, før du kaster dig ud i et kuld på en så ung tæve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 I min hundeverden er en 15 mdr´s hund stadig en umoden unghund, hvis man skal pzykisk vurderer den. Svarer vel til at ønske at en 16 årig datter bliver moder.Det kan hun da godt , men hvad mister hun så i sin ungdom??????Håber du forstår mig. Altså bevidst avl på så ung en tæve kan være nærmest et overgreb mod hendes chancer for udvikling. Ved godt hun er en lille race der tidligt modnes. Har selv haft små hunde, og de var da ikke klar i den alder. De sidste uger i drægtig er tæven overbebyrdet af vægt, så kommer mindst en måned i hvalpekassen med yngelpleje og så efter en måned eller måske mindre skal de små have kosttilskud og ud og lære livet at kende, hvor hun vil være med. Så du tager hendes sidste chance for at modnes som voksenhund fra hende. Og det synes jeg, er synd for hende.Og tænk hvis hun ved uheld får flere hvalpe end hun kan amme. Hver mindst 4 time med flaske, med erstatning til minimum 200 kr /pr liter .Døgnet rundt Det er vildt hårdt.Alternativet er aflivning af måske sunde hvalpe, det er ikke sjovt. Du har meget af tænke over, før du kaster dig ud i et kuld på en så ung tæve. Jeg er glad for at høre dine synspunkter, jeg/vi har ikke rigtig overvejet at hun ikke var klar til det på den måde eller færdigudviklet som sådan Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Altså nu har jeg aldrig haft en omgangskreds der avlede hunde, men jeg har rigtig mange venner & bekendte der har fået "hul i hækken" hvalpe, og jeg mener de hunde klarer det jo selv? - Vores allerførste hund, "brød" ind i et hus for at parre sig med deres tæve, og de fik 8 velfungerende hvalpe ud af det. - Heldigvis kendte vi ejeren af tæven, så det var okay, da vores hunde tit sås. Og en af mine kammerater har en tæve & hanhund, som også klarede det selv her til sommer, og han fik da også 7-8 flotte hvalpe ud af det. Jeg mener bare, blandings hvalpe/kuld kommer jo ikk fordi man kontrollere deres parring. - Det er jo netop mangel på samme? Jeg siger heller ikke at dine hunde ikke vil kunne finde ud af det.. Men siger at, det er ikke en selvfølge at naturen går sin gang pr. automatik.. Der er med garanti også flere ukontrolleret forsøg på parring, der ikke er kommet noget ud af pga en fjumset hanhund.. Som min meget behjælpelige opdrætter sagde grinende, da hun hjalp med hans første parring og stod i krampagtig stilling for at holde hundene sammen: "Hvis der kom en dalmatiner-han løbende og hoppede på hende, så garantere jeg at de selv kan klare det og der vil komme små plettede labradore ud.." Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Jeg synes altså det virker ret ekstremt at skulle styre deres parring, de skal kun have hvalpe 1 gang, og vores han bliver herefter kastereret, og jeg mener, de burde da kunne klare det selv? Jamen, det kan de da måske også - altså klare det hele selv. Men undertiden går det altså ikke lige efter bogen og der kom nogle rigtig gode opdrætterråd fra Hopsa. Han kunne sikkert give dig yderligere råd, hvis du var interesseret? Undertiden går fødslen ikke som forventet og der kan blive tale om kejsersnit....eller der kan være hvalpe, som skal have en gedigen gang førstehjælp lige når de er kommet ud. Jeg var i hvert fald glad for, at opdrætteren af min hanhunds 4 koner klarede alt, såvel førstegangsparringen som de efterfølgende kuld hvalpe. Jeg var i hvert fald yderst tilfreds med, at det ikke var mig, der skulle have alt besværet med den sag. Jeg kunne nøjes med at lægge hanhund til og så ellers komme og beundre resultatet hver gang. Tro mig - der ser ud til, udover selvfølgelig glæderne, at være rigtigt meget arbejde forbundet med at få et hvalpekuld sikkert igennem de første 8 uger af deres liv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Jamen, det kan de da måske også - altså klare det hele selv. Men undertiden går det altså ikke lige efter bogen og der kom nogle rigtig gode opdrætterråd fra Hopsa. Han kunne sikkert give dig yderligere råd, hvis du var interesseret? Undertiden går fødslen ikke som forventet og der kan blive tale om kejsersnit....eller der kan være hvalpe, som skal have en gedigen gang førstehjælp lige når de er kommet ud. Jeg var i hvert fald glad for, at opdrætteren af min hanhunds 4 koner klarede alt, såvel førstegangsparringen som de efterfølgende kuld hvalpe. Jeg var i hvert fald yderst tilfreds med, at det ikke var mig, der skulle have alt besværet med den sag. Jeg kunne nøjes med at lægge hanhund til og så ellers komme og beundre resultatet hver gang. Tro mig - der ser ud til, udover selvfølgelig glæderne, at være rigtigt meget arbejde forbundet med at få et hvalpekuld sikkert igennem de første 8 uger af deres liv. Tjaaeh, men nu kender jeg ik nogle med en blue merle hunhund, som jeg bare kan lægge hanhund til og få en hvalp fra - Jeg gør jo netop også dette for at slippe for den dyre engangsbetaling der er i en hund, og glæden ved af få en mix af 2 hunde jeg elsker meget højt (: Ja der kommer da helt sikkert gode råd derfra, men jeg synes bestemt os at der kommer lettere nedladende kommentare fordi jeg ikke ved alting, og udover alt det her, så skal det siges at vi har en fantastisk dyrelæge der også hjælper os med rigtig mange ting Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 3, 2011 Rapporter Share Besvaret November 3, 2011 Ja der kommer da helt sikkert gode råd derfra, men jeg synes bestemt os at der kommer lettere nedladende kommentare fordi jeg ikke ved alting Jeg er ikke kommet med en eneste nedladende bemærkning.... Jeg har ganske artigt undladt at komme med min uforbeholdne mening om det projekt du her har præsenteret. *Tak for din kommentar, Dina! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts