Hop til indhold

Hvor længe lader i jeres hund være alene hjemme?


Gæst Westieglad
 Share

Recommended Posts

Gæst Westieglad

Hej alle sammen.

 

Jeg er en pige på 21 år og jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en lille westiehund. Jeg er studerende og har lige pt. masser af tid til en lille hund.

 

Til gengæld ved jeg også at jeg om tre år vil få et job, hvor jeg er på arbejde i ca. 7-8 timer om dagen, hvilket jo betyder at jeg ikke kan være hjemme hos min hund. Men, hvad gør alle andre hundejere??? De fleste mennesker har jo et job hvor man er væk hjemmefra i 6-8 timer om dagen...

 

Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er fuldstændig umuligt at have hund og fuldtidsjob på en gang???

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er terrier som regel nogle af de racer, der bedst kan håndtere at være alene hjemme (de er avlede til at arbejde selvstændigt) men over 6-7 timer er ikke godt.

 

Selvfølgelig ligger mange hunde endnu længere alene, men jo længere tid hunden udsættes for at være alene, jo større risiko løber ejeren, at hunden udvikler uhensigtsmæssig adfærd. Der er faktisk også mange hunde, der ikke viser deres ængstelse ved at hyle eller ødelægge. De lider så at sige i stilhed.

 

Jeg er væk 8½ time men har primært min mor, til at give min hund aftensmad og lige lufte ham lidt. Så sker der et lille afbræk i løbet af aftenen, og jeg har det godt med, at der er en der lige ser om han har det godt.

 

Hvis man har hund og fuldtidsarbejde, bør man få en pensionist eller et skolebarn, til at komme forbi i løbet af dagen og det kan altså godt lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man får en lille hvalp er det bedst at have ferie da det gør det nemmere at lære hunden at være alene hjemme og renlighed. Når først hunden har lært det og føler sig tryg så kan man nemt udvidde tiden med længere tid. Jeg har ingen problem med at mine hunde er allene hjemme ca 10 timer om dagen, men det kræver så også at man tager sig af dem når vi er hjemme og ikke smutter igen efter et par timer. En hund på 1 år har lært rutinen i familien og vil bare ligge og sove, og en hund kender ikke klokken, men vær sikker på den bemærker hvis du kommer for tidligt hjem eller for sent i forhold til det den er vant til. Hvis du får hund nu vil den jo være over 2 år til den tid, og så ser jeg ingen problemer med det.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Dyrenes Beskyttelse anbefaler, at man ikke overskrider 5 timer.

Grænsen er jo nok flydende, men jeg synes, at 8-10 timer er ALT for lang tid, især hvis det er hver dag.

 

Der er ingen tvivl om, at hundene kan lære det, men man må jo også spørge sig selv, om det er en livskvalitet, man vil byde hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Dyrenes Beskyttelse anbefaler, at man ikke overskrider 5 timer.

Grænsen er jo nok flydende, men jeg synes, at 8-10 timer er ALT for lang tid, især hvis det er hver dag.

 

Der er ingen tvivl om, at hundene kan lære det, men man må jo også spørge sig selv, om det er en livskvalitet, man vil byde hunden.

 

Ja, jeg er enig, jeg synes ikke at hunde skal være alene i mange timer dagligt :)

 

Jeg har tidligere haft fuldtidsjob hvor jeg var væk mange timer om dagen + pendlertid, og da havde jeg en ung pige eller min kæreste til at tage sig af hunden på de lange dage.

 

Slet ikke små hvalpe har godt af det, og alenehjemmetræningen er ofte der hvor mange gør deres første store fejl, for den lille hvalp reagere måske ikke selvom den er meget ked af det.

Men senere når den får mere overskud til det, så kommer reaktionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil personligt sætte grænsen på 6 timer, og hvis det er 5 dage om ugen, så noget mindre.

 

Min nuværende hund er næsten altid med mig, det er fordelen ved en lille hund. Hun har aldrig prøvet at være alene i mere end 4 timer, men kan utvivlsomt sagtens klare mere, når det bare ikke bliver hverdagskost.

 

Min tidligere hund var alene max 4 timer dagligt hveranden uge, på trods af at min eks og jeg begge havde jobs. Men vi havde mulighed for at lægge vores vagter derefter. De gange hvor vores vagter alligevel smeltede sammen, kom mine forældre og agerede hundeluftere efter 4 timer :D

 

Hvis jeg var enlig og udearbejdende, tror jeg at jeg ville vælge at have 2 katte i stedet for en hund. Også fordi jeg ved at jeg ville have et større socialt behov, at gå i biografen og såd´n. Og jeg ville have dårlig samvittighed hvis min hund skulle være alene igen om aftenen eller i week-enden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

 

Jeg er en pige på 21 år og jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en lille westiehund. Jeg er studerende og har lige pt. masser af tid til en lille hund.

 

Til gengæld ved jeg også at jeg om tre år vil få et job, hvor jeg er på arbejde i ca. 7-8 timer om dagen, hvilket jo betyder at jeg ikke kan være hjemme hos min hund. Men, hvad gør alle andre hundejere??? De fleste mennesker har jo et job hvor man er væk hjemmefra i 6-8 timer om dagen...

 

Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er fuldstændig umuligt at have hund og fuldtidsjob på en gang???

 

Hej westieglade pige.

Det er en god race, du har valgt dig, når du ved den skal kunne være alene i en del timer.

 

En hvalp skal helst ikke være ret meget alene i den første tid man har den.

Du skriver, at du er studerende, --men så er du vel også i skole eller lignende et vist antal timer om dagen? Du kan vel ikke bare tage "barselsorlov". -----Og du kan IKKE!! være særlig sikker på at du kan få en hvalp på en bestemt dag i begyndelsen af en ferie. Det er snarere sådan at man lægger sin ferie efter hvornår hvalpen ankommer.

 

Problemet vil være, at når DU er alene om hunden, så vil du være meget bundet af en hvalp. Du kan ikke tage på weekend eller til længerevarende fester eller besøg, --Ja i starten kan du slet ikke gå til noget som helst, for når du endelig forlader hvalpen, så er det for at ordne de allermest nødvendige ting. Og der er måske ikke så mange steder, du kan have en urenlig hvalp med..

Problemet er ikke "kun" noget med et vist antal timer om dagen.Voksne hunde kan GODT være alene i 8 timer om dagen, 5 dage om ugen, hvis man så er sammen med dem -og laver ting sammen med dem-- resten af tiden. Og hvis man har lært dem at være alene -stille og roligt, lidt efter lidt.

 

Hvis man er to om opdragelsen, så er det lettere, for så kan man jo skiftes til at være hjemme.

Hvis man er to så har man også nogen at drøfte problemerne med, -om hunden er rask -udvikler sig normalt osv. -To om at dele ansvaret.

 

---Men jeg har selv været alenemor til 3 hunde nu.

 

Når jeg venter hvalp, så køber jeg ind som til en belejring i de sidste dage inden den skal komme. Så kan jeg klare mig med nærbutikken i rigtig lang tid. Og jeg er HELT indstillet på, at fordi min hund KUN har mig, så har den mere krav på mig end hvis jeg kunne give den en hel familie.

 

Det er en meget lille "flok" man har at tilbyde sin hund når man er alene...

 

Og psykisk kan det være enormt hårdt, -hvis hunden bliver syg eller kommer noget til... Det er næsten som at stå med ansvaret for et lille barn..

Og hvis du selv bliver syg?

 

Har du forældre eller kæreste i nærheden, som kan hjælpe dig?

 

-------------e035.gife035.gife035.gife035.gife035.gife035.gife035.gife035.gife035.gife035.gif

 

 

______________________________ d061.gif _____________

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej alle sammen.

 

Jeg er en pige på 21 år og jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en lille westiehund. Jeg er studerende og har lige pt. masser af tid til en lille hund.

 

Til gengæld ved jeg også at jeg om tre år vil få et job, hvor jeg er på arbejde i ca. 7-8 timer om dagen, hvilket jo betyder at jeg ikke kan være hjemme hos min hund. Men, hvad gør alle andre hundejere??? De fleste mennesker har jo et job hvor man er væk hjemmefra i 6-8 timer om dagen...

 

Håber der er nogen der kan fortælle mig om det er fuldstændig umuligt at have hund og fuldtidsjob på en gang???

 

Jeg vil foreslå dig enten at finde nogle gode "dagplejeforældre" enten nogle mennesker som gerne vil have det en hund kan give, men ikke har lyst til at være bundet af sådan en 24 timer i døgnet, eller en familie/person som muligvis selv har hund og gerne vil passe en mere.

 

Det kan gøres således, at din hund lærer at være alene feks. 5 - 6 timer og efterfølgende hentes af passeren hjem til sig eller at passeren kommer og er hos din hund til du kommer hjem.

 

Man kan godt have hund og fuldtidsjob samtidig, det ER bare et stort job at sørge for at hunden får sine 3 - 4 timers aktivitet, oplevelser, nærhed m.v. når man i forvejen er væk hjemmefra 8 - 9 timer. Uden hjælp fra andre.

 

Når man kommer hjem træt hjem fra arbejde er hunden udhvilet og forventer at dens behov bliver tilgodeset :)

Det kan især være hårdt i den mørke årstid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man vel heller ikke blive for pyllert en hund kan sagtens være alene hjemme 7 til 8 timer om dagen så har den 16 timer sammen med sin ejer og det burde være nok den skal bare luftes godt om morgen og når du kommer hjem så bliver der ingen problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu skal man vel heller ikke blive for pyllert en hund kan sagtens være alene hjemme 7 til 8 timer om dagen så har den 16 timer sammen med sin ejer og det burde være nok den skal bare luftes godt om morgen og når du kommer hjem så bliver der ingen problemer

 

Den skal trænes op til det :)

 

Og det kræver ikke kun at man motionere, en hvalp skal iøvrigt ikke motioneres ret meget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om dagen er min grænse ved de 5 timer :) Det er dog sjældent hun er så længe alene. Vi har jo så forskellige arbejdstider at det max drejer sig om 2-3 timer 5 gange om ugen.

 

Når vi skal i byen eller til fest, tager vi somregel først afsted mellem 23-24. Og så er min grænse lidt længere fordi det er om natten og hun har været igang hele dagen. Men det er nu meget meget sjældent vi er ude til kl 6 om morgenen :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Mine er hjemme alene i max 20 timer ugentligt, mest fordelt på 3 dage :)

 

De elsker de dage hvor jeg ikke skal noget overhovedet der ikke har med dem at gøre, og det er som regel 3 dage om ugen, her er vi sammen døgnet rundt :)

 

Jeg har tidligere haft fuldtidsjob hjemmefra med hunde hjemme, og jeg nyder dette, at kunne tilbyde dem at være hjemme med dem :)

 

Jeg tror også at Susi og Mika er de hunde der har haft det bedst af alle mine hunde, de er meget trygge a044.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg ser lige, at westieglads oplæg er ret gammelt. Og hun har ikke skrevet noget siden...

 

Jeg tror, hun har glemt os... b005.gif

 

 

 

 

 

b030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gifb030.gif

 

Hold da op, ja, 21. august!

Nå, men så har vi da fået debatteret emnet lidt, og andre kan måske få glæde af at læse i tråden en anden gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Hvor er du henne i arbejdslivet når du fylder 37 år ???

 

Hunde - og ikke mindst terriere er f l o k - dyr af natur som bliver meget gamle.

 

Du er flokkens leder - og lederen forlader ikke sin flok i ret lang tid - højst 5 timer ...............:!:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Sandra.1989

Hej..

 

Jeg vil lige starte med at sige jeg bestemt ikke er ekspert eller noget i at have hund, men jeg har min lille yorkshire terrier på 1 år. Og som mange påpeger er hunde meget forskellige, og det kan være variere helt vildt for hvordan en hund reagerer på at være alene hjemme.

 

Og det med at alle siger man begrænser sig ved at have en hund, det er altså ikke nødvendigvis helt rigtigt - oplever jeg ikke i hvert fald. Jo jeg kan godt se man kan blive nødt til at sige nej til større arrangementer, og jeg tænker konstant på at jeg har et lille "barn" derhjemme som venter på mig, men jeg går stadig i byen i weekenderne, og har fuldtidsjob. Jeg arbejder pt. i Spanien, og har et arbejde hvor jeg arbejder fra 9 til halv 7, med en times pause hvor jeg går hjem og går en tur med den bette, men han klarer det at være alene helt fint, jeg giver ham til gengæld også al min opmærksomhed når så jeg er hjemme, men jeg kan sagtens gå ud om aftenen, til tider kommer han med og andre gange er det bedst og rarest for ham selv at være hjemme.

 

Og som andre har skrevet tror jeg hvis du vil have en hund skal det da helt sikkert være nu så du kan nå at vænne den til at være alene og I kan knytte bånd osv. og så når tiden kommer til du skal have fuldtidsjob så vil det være lettere for den at vænne sig til at være alene hjemme, sålænge du bare træner det.

 

Mange hilsner

Sandra

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu hopper jeg lige med på en ældgammel tråd, da jeg synes det er et godt emne at få debateret igen.

 

Bamse er alene hjemme ca. 8 timer om dagen, og han fungere faktisk bedre i hverdagen, end i weekenden, hvor der en knap så meget rutine.

 

Men det skyldes nok, at jeg bruger meget tid på ham om morgenen, og næsten al fritid går med at aktivere ham.

 

Det indebære ca. 1½-2 timers gå ture + fodersøg, spor, træning og hygge.

Det render nok op i mindst 5 timers koncentreret Bamse tid i løbet af dagen + at han er med alle steder vi er, når vi har fri. Har heldivis en kæreste at dele det med :mrgreen:

 

Synes mange fokusere på de timer hunden er alene i arbejdstiden, og for lidt på den opmærksomhed den så får i fritiden.

Man skal være indstillet på at indrette sin hverdag efter hundens behov, når man som os, vælger at få hund på trods af lange arbejdsdage.

 

Det indebære altså bøvlet med at få vovsen pakket i bilen, når man skal nogen steder, finde måder at få sociale sammenkomster til at passe med, at hunden altså skal have opmærksomhed, og ikke bare en kort luftetur.

 

For os betyder det at bruge afspadsering og ferietimer, når vi ved vi skal noget om aftenen - Der er ikke mange impulsive ture, når Bamse har været alene en hel dag!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er alene med Luna, og arbejder fuldtid. Da jeg fik Luna arbejdede jeg på Amager, så jeg var væk hjemmefra i ca 10 timer. I starten kom min daværende underbo og luftede Luna.. Det duede ikke.. Luna lavede ballade, når underboen havde været der.

 

Nu har jeg fået arbejde tættere på, så er væk i lidt under 9 timer. Luna sover, når jeg ikke er hjemme. Det ved jeg fordi, hvis jeg kommer for tidligt hjem, vækker jeg hende.

 

Dernæst bruger jeg så al min fritid med Luna og går yderst sjældent nogle steder uden hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...
Gæst Stinne og Hugo

Hugo er ikke voldsomt meget alene. De fleste dage slet ikke, andre gange op til 5 timer. Ved godt både vi og Hugo er priviligerede på dette område :-D og ikke alle har denne mulighed.

 

Jeg ved godt der er mange meninger om, hvor hunden må sove, men hos os er det altså på sin pude i et hjørne af soveværelset. På den måde er han ikke adskildt fra os om natten også. Da han kom fra sin mor var det ved siden af min del af sengen (med en hånd nede hos ham - så snakker vi forvredet arm dagen efter :roll:) og efterhånden over i hjørnet.

Jeg KAN bare ikke det der med at proppe hunden i kælderen om natten. Hvis den også har været en del alene om dagen, er det mange timer alene i døgnet for en hund, der er et flokdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...