Hop til indhold

Hvorfor valgte du blandingshund?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Karla er et kompromis :mrgreen: jeg ville have en dansk/svensker, manden er vokset op med labradorer, så det var det han ville have... Enter Karla: lab/ dsg blanding :mrgreen:

 

Johna er noget nøjere udvalgt... Havde luret på en ft cocker, men var alligevel bange for at det måske vr FOR aktivt til mig :vedikke: så hoppede fra den igen... Havde store kvaler med at finde præcis det jeg søgte... Drømmen var en dsg / pudel blanding.... Men de eneste jeg fandt der solgte den slags vr hundehandlere :evil:

 

Ville meget gerne følge min hvalp fra start og ville gerne have en mellemklasse ag hund... Så da jeg så Johnas kuld på gul og gratis før de var født tog jeg ned for møde forældredyrene...og vupti: Johna :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja nu vælger de fleste vel forhåbentligt ud fra hunden og ikke tavlen..

Hehe, jamen vi skal hverken udstille eller avle (Gud forbyde det!), så tavlen er "ligegyldig". Og da vi samtidig ikke vil støtte meningsløs avl, er internatshunde det perfekte svar. Arrggh er ikke sikker på jeg kan formulere det ordentligt på skrift..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

manden ville gerne have DSG og jeg ville gerne have en renracet hund fra hvalp... men manden ville gerne have en renlig hund da vi boede i lejlighed og på 3 sal på det tidspunkt derfor søgte vi på DBA og Guloggratis og fandt så "balder" (nu Qvarko) på 11 mdr. som manglede nyt hjem... vi kørte fra Valby til Silkeborg for at se ham :damn: man køre ikke så langt for at glo på en hund til 500 kr. for at køre hjem igen... så med hjem kom han, en usikker, bange lille hund... som havde levet sammen med en enlig mor med hendes 6-7 årig damp barn af en dreng der slog og råbte af hunden :cry: det første stykke tid humpede han ben 24/7 og var meget stresset så snart vi tog hånden op til hoved for at klø os krøb han helt sammen :???: i dag 4½ år efter er han en rolig og sikker hund som vi kan gøre "alt" med, og han elsker børn og andre mennesker, som min mor kalder ham "leif lalleglad" det er hvad han er, min skønne dreng som elsker kærlighed og omsorg og som gerne giver 10000000 gange igen, fortryder aldrig mit valg, men ville ikke have gjort det igen, derfor skal vores næste hund være med stamtavle og 8 uger når vi henter den, har en drøm om at udstille :hjerte: og det dur en "uren" hund jo ikke til :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ikke anede noget om hunde og tavler :oops:

Så et billede af hvalpen, tænkte nøj den er sød den vil jeg ha. Ja får sikkert hug for det, men det er sandheden. Havde ikke sat mig ind i en disse eller undersøgt noget som helst.

 

Ej ikke hug fra mig i hvert fald, kan virkelig også blive forelsket i udseendet :) Og man ved jo ikke andet end det man ved før man ved det :lol:

 

Hehe, jamen vi skal hverken udstille eller avle (Gud forbyde det!), så tavlen er "ligegyldig". Og da vi samtidig ikke vil støtte meningsløs avl, er internatshunde det perfekte svar. Arrggh er ikke sikker på jeg kan formulere det ordentligt på skrift..

 

:mrgreen: Tog det ikke ilde op, det lød bare sjovt. Men det er interessant at du skriver det her, for for mig er tavle lig med sundhedstjek og nærmest kun det. Men det skal det ikke handle om - jeg forstår dig. Og må ærligt talt indrømme, at jeg efterhånden næsten aldrig kigger dba og gog, for jeg bliver super ked af det og ønsker mig dem allesammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tidligere har jeg "valgt" hund på omtrent samme måde som PP. Voksne hunde, der manglede hjem, og lige netop den, der passede til os. Jeg har altid godt kunne finde ud af at sige nej, hvis hunden ikke var den rette. Anden ville være en bjørnetjeneste. Nogle af dem har været blandinger, andre racerene. Denne gang ville jeg optimalt gerne have en voksen tæve igen - enter hanhvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvorfor? :-D

Buster var lige død, kun 14 måneder gammel og jeg havde været ude og se på andre Labradors og haft en 4Xomplaceret unghund hjemme på prøve......Det gik bare ikke, jeg så Buster i dem alle sammen, så da en bekendt fortalte om dette her kuld af ½ lab og ½ spids blev jeg interesseret.

 

Da jeg fik hørt mere om hvilke spidser der var tale om (sammy og husky), fik jeg undersøgt omkring sundheden på de to racer, snakket med sælger om hvalpenes ophav og slog så til.

 

Tanken om den kombination fandt jeg meget spændende, jeg mente ikke at der var noget i de to spids-racer jeg ikke ville kunne lide/leve med og mente heller ikke at de ville konflikte med labrador racen og da jeg primært søgte en følgesvend ude på de dags-lange gå og cykel ture, forkom valget mig perfekt!

 

Derfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var internat/blandingshund i mit barndomshjem - jeg har dog en vis fornemmelse af at det mere var af økonomiske årsager end af godgørenhed ;-) Men han var en god hund :5up:

 

Da jeg selv blev voksen og gift, ville jeg gerne have en Grand Danois, men manden var for nærig - det blev en Broholmerblanding i stedet, og så var mit hjerte tabt til blandingshunde, for bedre hund findes ikke :lun:

Derefter kom to andre blandinger. Den ene gik det ikke så godt med, og det var der, jeg blev opmærksom på at det ikke er helt ligegyldigt hvilke racer, der er i en blanding.

Det er muligvis også derfor jeg ikke har blandinger nu - jeg er blevet gammel og sat, og ved hvad jeg ønsker af en hund. Det betyder ikke at der aldrig kommer en blanding igen, det skal bare være den rigtige blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne / Holly.

Oprineligt var jeg skrevet op til en helfarvet rød cocker fra kennel Candour i Tårs (med tavle).

Så blev jeg tilbudt Holly Cocker/Cavalier King Charles Spaniel. Hun var kun 11 uger. Hun boede hos en psykisksyg, ung pige, som ikke kunne passe/magte/tage sig af hende.

Jeg var bare solgt, da jeg så hende. Og har overhovedet ikke fortrudt. Hun er så sød, dejligere vovse får jeg aldrig igen. Håber hun lever for evigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

PP svar uddyber det egentlig meget godt....

 

Bamse fik vi jo så lidt ved et tilfælde, fordi han nok ellers var blevet aflivet og så kunne vi da passe ham indtil han fandt det rigtige hjem... Og så kender vi jo resten af historien :oops:

 

Men Kaia vidste vi bare at det skulle være en OP igen, at det skulle være en mindre hund, at den skulle have nogle bestemte egenskaber og havde sporet os ind på nogle bestemte racer.

Så faldt vi over Kaia, som bare opfyldte alt og så boede hun her... :lun:

 

Sundhed er selvfølgelig også noget jeg tænker på, men jeg vælger at løbe risikoen med OP hundene.

 

Det er noget andet hvis jeg skal have en hvalp, som jeg skal bruge til konkurrencer ude i fremtiden.

Så bliver det en border med DKK tavle, fra én af 2-4 opdrættere jeg har kig på, som avler hunde til det formål jeg skal bruge min hund til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

For os var det ikke et bevidst valg, at det blev en blandings hund da vi fik Gismo. Vi var taget ned til et internat, hvor vi snakkede med personalet om hvad vi var for nogen og hvad vi kunne tilbyde en hund. Så kom de med Gismo, som vi så fik lov at gå lidt med og lege med selv, og der var vi ret solgt. Vi skulle dog lige være helt sikre, så vi fik lov at prøve en kleiner münsterlænder også, og selvom han var sød, vidste vi det var Gismo der skulle med os hjem:-D

Det kunne lige så godt være endt med en "ren" hund. Men det gjorde det ikke.

Tavler og avl går vi ikke op i. Tintin har vist en ret pæn stamtavle, men for os er det bedøvende ligegyldigt. Vi elsker dem begge lige højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke aktivt "valgt" blandingshunde, men aktivt fravalgt hvalpe med tavle. Nu ligger vores interesse for hunde, i at give voksne, uønskede hunde et hjem, og det handler for os om at finde hunde der passer til os, ikke stamtavler der passer til os, derfor er det ligegyldigt om hunden er raceren eller blanding.

 

For mit vedkommende er det netop derfor jeg vælger hunde med stamtavle! Fordi jeg ud fra stamtavlen og en grundlæggende viden om racen og linjer, kan vurdere om det er et individ, der passer til mine behov.

 

Min rundkørsel har jeg ikke valgt. Hun kom ligesom bare og blev hængende i stedet for at finde en ny familie, fordi vi troede hun snart skulle dø. Der er nu gået over et år, og hun er friskere end nogensinde før! Så jeg krydser fingre for, at vi har hende mindst et år endnu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var på udkik efter hund, var jeg først på besøg hos en "opdrætter/hundehandler" her i nærheden, hvor der var et par omplaceringshunde.

Det besøg gik ikke helt som planlagt. Det viste sig, at damen var stor fan af Millan og hans metoder. Da jeg kørte derfra, tænker jeg, at hvis det var sådan, at man havde hund, skulle jeg nok ikke have hund.

 

Da jeg så kom hjem, endte jeg først herinde og så på gipote, hvor jeg så, at der var et kuld her i byen. Jeg kørte afsted, hilste på dem, blev slikket på næsen af hvalpen med det røde halsbånd og så var jeg solgt :lun:

 

Det er først bagefter, at jeg rigtig har fundet af ud af fordelene ved stamtavle, og derfor er Maggie med tavle og det bliver de efterfølgende højst sandsynligvis også.

 

må lige have en baby-billede med

dorte-albums-liva-iii-picture65966-hpim2388.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende er det netop derfor jeg vælger hunde med stamtavle! Fordi jeg ud fra stamtavlen og en grundlæggende viden om racen og linjer, kan vurdere om det er et individ, der passer til mine behov.

 

Min rundkørsel har jeg ikke valgt. Hun kom ligesom bare og blev hængende i stedet for at finde en ny familie, fordi vi troede hun snart skulle dø. Der er nu gået over et år, og hun er friskere end nogensinde før! Så jeg krydser fingre for, at vi har hende mindst et år endnu :-D

 

Men hvis man som PP og jeg primært overtager voksne hunde, så ved man som regel også, "hvem de er" - tavle eller ej. Jeg plejer at have en god gut feeling med mulige omplaceringer. Da vi fik vores tæve, sagde jeg nej til MANGE hunde inden, fordi de ikke matchede det, vi kunne give dem. Jeg har det rigtig godt med stamtavler dog. Der er ingen tvivl om, at fra hvalp vil jeg helst have en med papirer. Ikke at jeg skal bruge papiret til noget, men så ved jeg, hvad jeg får (eller har en ide om)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej ikke hug fra mig i hvert fald, kan virkelig også blive forelsket i udseendet :) Og man ved jo ikke andet end det man ved før man ved det :lol:

 

 

 

:mrgreen: Tog det ikke ilde op, det lød bare sjovt. Men det er interessant at du skriver det her, for for mig er tavle lig med sundhedstjek og nærmest kun det. Men det skal det ikke handle om - jeg forstår dig. Og må ærligt talt indrømme, at jeg efterhånden næsten aldrig kigger dba og gog, for jeg bliver super ked af det og ønsker mig dem allesammen...

Jeg ved godt at tavlen er et redskab til mange ting, ikke bare en billet til udstilling og avl. Men arrgg det er virkelig svært at forklare... jeg kunne heller ikke finde på at betale for en voksen hund fra en privat person. Jeg vil gerne overtage deres hund hvis de ikke kan have den, men penge giver jeg altså kun til de organisationer der hjælper udsatte dyr!

Tak, Missing, for at hjælpe mig med at forklare mig :lol: ..Ja, en voksen hund er jo hvad den er, og vi føler selv vi er rigeligt kvalificerede til at dømme hvad vi står med (nok mest Martin :mrgreen:), hvorimod med en hvalp er det jo ligeså meget fordi man præger hunden til at passe til en, føler jeg... dog tror jeg meget på gut feeling, også med hvalpe.

Det med sundhed.. vi tager det som det kommer! F.eks var denne hund meget tæt på at have blevet min (før Sally), og han var ukendt alder (men gammel), ukendt afstamning, og ikke helt stabil på bagbenene... men han var bare :hjerte: Heldigvis (for ham) fandt ejerne frem til ham den sidst mulige dag, inden jeg skulle have overtaget ham så det blev ikke til noget, og jeg fandt Sally-Mathilda i stedet (han var blevet passet og løbet hjemmefra, og endte i vores pension da vi på daværende tidspunkt havde kontrakt til at holde de herreløse i de 7 dage de skal sidde inden de må frigives til en rescue, til en "køber" eller aflives).

bogart2.jpg

 

bogart1.jpg

 

 

For mit vedkommende er det netop derfor jeg vælger hunde med stamtavle! Fordi jeg ud fra stamtavlen og en grundlæggende viden om racen og linjer, kan vurdere om det er et individ, der passer til mine behov.

 

Min rundkørsel har jeg ikke valgt. Hun kom ligesom bare og blev hængende i stedet for at finde en ny familie, fordi vi troede hun snart skulle dø. Der er nu gået over et år, og hun er friskere end nogensinde før! Så jeg krydser fingre for, at vi har hende mindst et år endnu :-D

Sjovt at man kan have modsat indgangsvinkel til samme resultat :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fristes til at se hvorfor ikke?:)

 

Jeg er dog ambivalent for jeg synes en stamtavel er et vigtig redskab til at bevare og kontrollere raceavlen...

 

Men jeg tror jeg er og bliver blandingshunde elsker... faktisk elsker jeg de fleste hunde, men jeg falder godt nok oftest for blandinger, måske nok fordi de ligesm er mere en ener end renracede hunde er..

og som PP og flere siger, så går jeg efter individet, det vil sige en hund der passer til mig og som jeg falder for i stedet for en stamtavle der passer. Jeg synes det er meget svært at vurdere en hvalps personlighed, så der føler jeg langt fra at jeg får hvad jeg ønsker pånær omkring overordnede egenskaber. Så derfor er det nok også unghund jeg får igen næste gang og sandsnyligvis en blanding men står den rigtige der med tavle, så er det selvfølgelig også ok:)

 

Jeg kunne også godt finde på at købe en bladings hvalp tror jeg, hvis jeg føler jeg støtter et seriøst projekt og kan stå inde for begge racers egenskaber..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forældres hund (læs min mors og min hund) Paw er en labradorblandning og den mest fantastiske hund! Vi fik ham som voksen, mens jeg boede hjemme, og vi fik meget hurtigt et helt specielt bånd. Det er primært ham, som har vækket min interesse for blandingshunde.

 

Da mine planer om at adoptere en internathund gik i vasken, gik jeg igang med at lede efter en hunderace, som ville passe ind i mit liv. Retrieveren havde jeg afskrevet, fordi jeg ikke troede at det var en hund man kunne have i en lejlighed. Da jeg fandt ud af at det sagtens kunne lade sig gøre, var jeg ikke i tvivl om hvilken type hund jeg skulle gå efter. Inde på DBA faldt jeg over et kuld retrieverhvalpe. Moderen var flatcoat/labrador og faderen F1 labrador. Det var en blanding jeg var tryg ved, da racerne tilhører samme gruppe. Derudover er jeg ikke så begejstret for det klassiske labradorlook, så en blanding af lab og flatcoat viste potentiale. Var ude og se hvalpene og efter en snak med opdrætter var jeg klar til at lade Audrey vælge mig. :genert:

 

Næste gang er der dog en sandsynlighed for at det bliver med tavle. Dels fordi jeg tænker i schæfer og storpudel, dels fordi Audreys mor har fået konstateret HD (har ærgret mig en smule over at jeg tog opdrætters ord om at det ikke var nødvendigt at tage røntgen for gode varer...), og dels fordi det gør det væsentligt nemmere at finde en træningsplads. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah. Lidt ligesom Audrey var hverken jeg eller Casper stor fan af det rene labrador-look. Skønne skønne hunde, men lidt "tunge" i udseendet hvis det giver mening.

 

Så vi søgte efter blandinger med lidt "lettere" racer i.

 

Først fandt vi jo Nike som også havde Ruhåret hønsehund, Border Collie og Collie i sig. Det endte jo ret hurtigt :cry:

 

Et halvt år efter faldt jeg over en annonce med 10 stk. lækre labradorblandinger. Formel 1 (hed det sig) med Kleiner münsterländer og Tysk korthåret hønsehund. Det var lidt et sats, vi kendte ikke hønsehunden, men kendte dog lidt til kleineren og labradoren og formel 1'eren.

 

Billedet af den smukke morhund var helt klart det der gjorde at jeg var solgt. Super smuk, ikke særlig stor og med et dejligt blik :hjerte:

 

Jeg vil egentlig ikke sige at jeg er til det ene fremfor det andet, men der ER altså bare noget charmerende over blandingshunde :lun:, og så synes jeg det er spændende at se til hvilke(n) sider hunden falder ud til. Strengt taget kunne vi jo være endt med en hønsehund i labrador-krop. Eller omvendt. Eller noget helt tredje.

 

 

Jeg vil ikke sige at jeg aldrig får en hund med tavle, men hvis vi nogensinde får en kleiner münsterländer eller langhåret hønsehund, så skal forældredyrene være sunde og testet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...