Hop til indhold

Grand danois en sver race.??


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

jeg læste på et anet forum at grand danois skulle være en af di svær race vad mener i om det.??

 

jeg velle sige af det er en af di nemmeste racer, men jeg har hellerikke haft anet så det kan man nog ikke bruge til så meget igen.

 

men jeg syns det kunne være let intresant af høre vad i andre mener om den sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo mere man ved, jo mere ved man osse man skal have rådgivning omkring ;-)

 

Med det mener jeg at hvis ikke man ved bedre, så ser man ikke når en GD vokser skævt, hvis ikke man ved bedre så ved man ikke det er forkert at en GD ikke har helt fast afføring, hvis ikke man ved bedre så ved man ikke ...ja, en masse detaljer..

 

Jeg oplever ikke racen som en smadder svær race, men jeg mener så afgjort at man få det bedste resultat når man har en erfaren og pædagogisk opdrætter man kan få hjælp og rådgivning af, specielt de første par år af hundens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg oplever den som en nogenlunde nem race. dvs. den er i reglen meget harmonisk iblandt mennesker, ogsaa born og passer ofte fint ind i baade lejlighed og paa landet. Saa nej, ikke en af de mere "skarpe" racer derude der kraever noget mere end hvad kernefamilien danmark kan give.

 

Og "nemmere" racer skal man ikke se ned paa af den grund. Efter at have provet et par skarpe racer, saetter man saerligt pris paa de mere modtagelige racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en svær race, og det baserer jeg på de meget ødelagte individer jeg har mødt i tidens løb, min egen inklusive.

 

Den er svær på den måde at den "almindelige" hundeejer ikke forstår hvor følsom den er, og hvor vigtigt det er at opdrage den kærligt. En Labrador f.eks. kan i nogen grad overleve en inkonsekvent og temperamentsfuld ejer uden de helt store ar på sjælen, men det kan en GD ikke. De fejl man laver, bliver på en måde forstærket hos en følsom race.

 

Mit gæt er, at hvis man synes en GD er nem, kan det meget vel være fordi man gør noget rigtigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vad er enlig di typiske trek hos en ødelagt grand danois.??

 

det er ikke fordi jeg tror at tulle er et ødelagt individ men bare sånden nyskerig.

 

Aggression er det jeg oftest hører folk klage over. Men om GD'er rent faktisk bliver mere aggressive end gennemsnitshunden, eller det bare er fordi en udadreagerende grande er sværere at styre end en mindre hund, er jeg ikke sikker på - jeg hælder mest til det sidste.

Men nervøsitet er helt klart et problem for en del grander. Og det kommer typisk når de ikke ved hvad de kan forvente fra deres ejer.

Det er jo en race, der knytter sig meget tæt til sine mennesker, og der er sjældent "lederskabsproblemer" med en GD. Men hvis ejeren tror på at "en stor hund skal have en fast hånd", så brydes tillidsforholdet, og resultatet bliver en forvirret og usikker hund, der har let til at gå i defensiven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... jeg synes faktisk begge dele.

jessie er let på rigtig mange punkter. Hun blev hurtig renlig. Hun er god til at være alene hjemme. Hun er god ved både katte og hunde. Hun har hurtigt lært at holde afstand til hestene og hun er bare fantastisk i sind.

Men jeg synes det er svært at være ejer, fordi man kender til alle de ting der kan gå galt. Hun kan få mavedrejning. Hun må ikke tage for hurtigt på, får hun nu det rigtige foder. Hendes afføring skal bare være lidt lind en gang og så bliver mor nervøs. Hun må ikke ligge på den bare jord, men helst på en af hendes puder. Hun må ikke gå ture og leg er begrænset osv...

 

Jeg ville dog aldrig bytte hende, men ville ønske jeg kunne nyde hende lidt mere, i stedet for at bekymre mig så meget om hendes helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Marie: det var det jeg mente:-) Overdrivelse fremmer bare forståelsen. Jeg hiver hende heller ikke op, hvis hun vælger at lægge sig på gulvet;-)

Tror hun ville være frustreret hvis hun bare sad hjemme i haven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt og tænkt... Ikke fordi jeg ved nogen om GD, men fordi jeg efterhånden er kommet forbi rigtig mange som har fået at vide at "deres race er svær"...

 

Da vi købte Dexter (husky) fik vi at vide at det var jo nærmest den sværeste hund af dem alle, og vi ville aldrig kunne træne den eller opdrage den, og vi havde i det hele taget begået en kæmpe fejl...

 

Min kæreste som aldrig har haft hund før har flere gange grint og sagt at hvis husky er en svær race så må alle andre hunde godt nok være lette at have med at gøre...

 

Jeg tror bare ikke det er sådan det hænger sammen....

 

Jeg TROR at alle hunderace hos den rette hundeejer er lette. Selvfølgelig her er frataget dem som er blevet skadet af forkert opdræt, eller fordi de har haft en forkert ejer. Men hvis man kigger på en velfungerende hund, som bor hos en der har udvalgt racen fordi den race passer til deres livsstil, så er racen jo som den skal være....

 

Man kan så tale om, om nogen racer måske har større tendens til "dårlig opdræt", og at have skrøbeligt temperament osv... Men i bund og grund, så bør man jo også vælge om racen passer til en udfra det (F.eks. nogen racer passer ikke til højtråbende mennesker osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

De GD'er jeg kender har været "svære" hunde for mange af deres ejere, i den forstand at de ikke har forstået at deres GD er en blød hund, der som Umulia skriver, skal opdrages kærligt og konsekvent.

 

Tror en GD bliver en svær hund når folk tror at den i kraft af den størrelse, skal holdes nede, ikke må overtage magten og skal have en lidt hårdere opdragelse, da den ellers bare fiser afsted med en.... Det er jo en stor hund ik'?! :damn:

 

Som race tror jeg ikke den er svær - Tværtimod, så har de et fantastisk blødt sind, er endda rimelig nemme at træne med positive metoder og dem jeg har mødt har været temmelig gode til andre hunde og mennesker. Her taler jeg dog kun om de hunde, som har haft ejere der ikke troede at en stor hund var = at den skulle holdes nede for ikke at overtage magten.

Selvfølgelig gør dens størrelse at en rimelig konsekvent gå pænt træning er en forudsætning for nogle hyggelige gåture ;-)

Og det kan være temmelig praktisk at lære hunden ikke at hoppe op - De ting er lidt vigtigere at få lært hunden, end det er for naboen med tæppetisseren.

 

Så på den måde kan den godt være svær, da det faktisk er de mest udbredte ting folk brokker sig over på træningspladsen - Hunden trækker og hopper op.

 

Så konklusionen må være som Shii's.... Det er en nem race i de rigtige hænder og en svær race i de ukyndiges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aggression er det jeg oftest hører folk klage over. Men om GD'er rent faktisk bliver mere aggressive end gennemsnitshunden, eller det bare er fordi en udadreagerende grande er sværere at styre end en mindre hund, er jeg ikke sikker på - jeg hælder mest til det sidste.

Men nervøsitet er helt klart et problem for en del grander. Og det kommer typisk når de ikke ved hvad de kan forvente fra deres ejer.

Det er jo en race, der knytter sig meget tæt til sine mennesker, og der er sjældent "lederskabsproblemer" med en GD. Men hvis ejeren tror på at "en stor hund skal have en fast hånd", så brydes tillidsforholdet, og resultatet bliver en forvirret og usikker hund, der har let til at gå i defensiven.

 

godt skrevet:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke granden er en nem race.

 

Der skal ikke ret meget til at fodre den forkert.

Der skal ikke ret meget til at motionere den forkert.

Der skal ikke ret meget til at behandle den forkert.

 

Mange ved desværre ikke hvor svært det er og derfor ser man en del GD'ere med uhensigtsmæssig vækst, med skævheder forårsaget af samme og grander med uhensigtsmæssig adfærd, forårsaget af inkonsekvente ejere, forkert håndtering eller dårlig avl. Men ved man hvad man laver, er det en skøn og ukompliceret race.

 

Jeg har kun oplevet ganske få reelt agressive individer af racen. Usikkerhed og manglende konsekvens er langt mere fremherskende i forhold til dårlig adfærd. Dette tolkes sikkert ofte som agressivitet, hvis man ikke ved bedre og størrelsen taget i betragtning er det ihvertfald uheldigt med individer af racen med kedelig psyke.

Desværre synes jeg at det bliver mere og mere udbredt at se og opleve individer af racen med dette problem. Og desværre bliver en del af dette problem tilskrevet racens særpræg, hvilket jeg synes er endnu mere uheldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun oplevet ganske få reelt agressive individer af racen. Usikkerhed og manglende konsekvens er langt mere fremherskende i forhold til dårlig adfærd. Dette tolkes sikkert ofte som agressivitet, hvis man ikke ved bedre og størrelsen taget i betragtning er det ihvertfald uheldigt med individer af racen med kedelig psyke.

Desværre synes jeg at det bliver mere og mere udbredt at se og opleve individer af racen med dette problem. Og desværre bliver en del af dette problem tilskrevet racens særpræg, hvilket jeg synes er endnu mere uheldigt.

 

Jeg er meget enig i hele indlægget, men lige dette mener jeg er specielt relevant.

 

Som ny GD ejer har man behov for rådgivning (osse selv om man ikke selv er helt klar over det) og denne rådgivning skulle man meget gerne modtage helt automatisk fra sin opdrætter. Men hvad sker der når flere og flere bestemmer sig for at producere hvalpe på deres 2 år gamle tæve, købt af en tilfældig sælger på den blå avis. Disse "opdrættere" har jo ingen erfaring at videregive og deres hvalpekøbere kan derfor ikke modtage den kvalificerede rådgivning som de har behov for.

Det resulterer ofte i at disse hvalpekøbere finder vej ind til steder som dette, og her vil det så ofte være folk der har erfaring med andre racer der "rådgiver", eller folk der selv er sprit nye og har en GD på 10 måneder.

 

Så at der i gadebilledet ses et højere antal mindre velfungerende grander, tror jeg langt hen ad vejen bunder i at alt for mange amatører producerer hvalpe og at for mange grander på den måde havner i inkompetente hjem som modtager tilfældig rådgivning fra tilfældige hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i hele indlægget, men lige dette mener jeg er specielt relevant.

 

Som ny GD ejer har man behov for rådgivning (osse selv om man ikke selv er helt klar over det) og denne rådgivning skulle man meget gerne modtage helt automatisk fra sin opdrætter. Men hvad sker der når flere og flere bestemmer sig for at producere hvalpe på deres 2 år gamle tæve, købt af en tilfældig sælger på den blå avis. Disse "opdrættere" har jo ingen erfaring at videregive og deres hvalpekøbere kan derfor ikke modtage den kvalificerede rådgivning som de har behov for.

Det resulterer ofte i at disse hvalpekøbere finder vej ind til steder som dette, og her vil det så ofte være folk der har erfaring med andre racer der "rådgiver", eller folk der selv er sprit nye og har en GD på 10 måneder.

 

Så at der i gadebilledet ses et højere antal mindre velfungerende grander, tror jeg langt hen ad vejen bunder i at alt for mange amatører producerer hvalpe og at for mange grander på den måde havner i inkompetente hjem som modtager tilfældig rådgivning fra tilfældige hundeejere.

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i hele indlægget, men lige dette mener jeg er specielt relevant.

 

Som ny GD ejer har man behov for rådgivning (osse selv om man ikke selv er helt klar over det) og denne rådgivning skulle man meget gerne modtage helt automatisk fra sin opdrætter. Men hvad sker der når flere og flere bestemmer sig for at producere hvalpe på deres 2 år gamle tæve, købt af en tilfældig sælger på den blå avis. Disse "opdrættere" har jo ingen erfaring at videregive og deres hvalpekøbere kan derfor ikke modtage den kvalificerede rådgivning som de har behov for.

Det resulterer ofte i at disse hvalpekøbere finder vej ind til steder som dette, og her vil det så ofte være folk der har erfaring med andre racer der "rådgiver", eller folk der selv er sprit nye og har en GD på 10 måneder.

 

Så at der i gadebilledet ses et højere antal mindre velfungerende grander, tror jeg langt hen ad vejen bunder i at alt for mange amatører producerer hvalpe og at for mange grander på den måde havner i inkompetente hjem som modtager tilfældig rådgivning fra tilfældige hundeejere.

 

Men sådan er det jo med alle hunderacer... Hvis du ikke sætter dig ind i den individuelle hunderace, men bare generalisere, så ender det galt... Derfor mener jeg at alle hunderacer er lette, hvis man har undersøgt hvad man køber og har fået sig en hund som passer til en...

 

Jeg er helt enig i at rigtig mange producere hvalpe, uden at vide hvad det egentlig er de sælger til folk, og første gang jeg spurgte om råd til en husky fik jeg at vide at den skulle løbe minimum 15 km om dagen, selv den dovneste husky ville have brug for det, og den egnede sig ikke til at bo indenfor og jeg ved ikke hvad... Dette kom (og kommer, for jeg høre det stadigt) fra folk som aldrig selv har ejet en husky....

 

Du vil altid få den slags råd, hvis du spørger folk der ikke har en viden om det du spørger om, men bare generalisere; Og mere kan man jo ikke forvente!

 

Ingen af os herinde er eksperter i hunde (jo måske et par stykker), og generelt skal man forvente et svar baseret på folks egne erfaringer, med deres egen race... Dette betyder at man ikke kan bruge samme trænings og opdrageles metode nødvendigvis f.eks...

 

Tingene er forskellige, hvis man selv vælger at undersøge hvad man køber, så er man et skridt foran og på vejen imod at få en let(tere) hund, end hvis man køber noget uden at undersøge det først :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sådan er det jo med alle hunderacer... Hvis du ikke sætter dig ind i den individuelle hunderace, men bare generalisere, så ender det galt... Derfor mener jeg at alle hunderacer er lette, hvis man har undersøgt hvad man køber og har fået sig en hund som passer til en...

 

Jeg er helt enig i at rigtig mange producere hvalpe, uden at vide hvad det egentlig er de sælger til folk, og første gang jeg spurgte om råd til en husky fik jeg at vide at den skulle løbe minimum 15 km om dagen, selv den dovneste husky ville have brug for det, og den egnede sig ikke til at bo indenfor og jeg ved ikke hvad... Dette kom (og kommer, for jeg høre det stadigt) fra folk som aldrig selv har ejet en husky....

 

Du vil altid få den slags råd, hvis du spørger folk der ikke har en viden om det du spørger om, men bare generalisere; Og mere kan man jo ikke forvente!

 

Ingen af os herinde er eksperter i hunde (jo måske et par stykker), og generelt skal man forvente et svar baseret på folks egne erfaringer, med deres egen race... Dette betyder at man ikke kan bruge samme trænings og opdrageles metode nødvendigvis f.eks...

 

Tingene er forskellige, hvis man selv vælger at undersøge hvad man køber, så er man et skridt foran og på vejen imod at få en let(tere) hund, end hvis man køber noget uden at undersøge det først :-D

Nu er det ikke for at være flabet, men jeg er ikke sikker på om der er en pointe i dette indlæg, eller en form for oplysning til mig?

Selvfølgelig er det ens for alle racer, men nu var det granden der blev spurgt til ;-)

Ud over det er der nogle racer der nemmere kan "overleve" at bo hos en inkompetent hundeejer, granden er ikke en af dem.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt og tænkt... Ikke fordi jeg ved nogen om GD, men fordi jeg efterhånden er kommet forbi rigtig mange som har fået at vide at "deres race er svær"...

 

Da vi købte Dexter (husky) fik vi at vide at det var jo nærmest den sværeste hund af dem alle, og vi ville aldrig kunne træne den eller opdrage den, og vi havde i det hele taget begået en kæmpe fejl...

 

Min kæreste som aldrig har haft hund før har flere gange grint og sagt at hvis husky er en svær race så må alle andre hunde godt nok være lette at have med at gøre...

 

Jeg tror bare ikke det er sådan det hænger sammen....

 

Jeg TROR at alle hunderace hos den rette hundeejer er lette. Selvfølgelig her er frataget dem som er blevet skadet af forkert opdræt, eller fordi de har haft en forkert ejer. Men hvis man kigger på en velfungerende hund, som bor hos en der har udvalgt racen fordi den race passer til deres livsstil, så er racen jo som den skal være....

 

Man kan så tale om, om nogen racer måske har større tendens til "dårlig opdræt", og at have skrøbeligt temperament osv... Men i bund og grund, så bør man jo også vælge om racen passer til en udfra det (F.eks. nogen racer passer ikke til højtråbende mennesker osv.)

 

jeg har osse fået di tåblige bemerkninger smit i hoved. den spletter jo hele husetad det er et ornligt møgdyr

den slags siger aller mest om folks fuldstændige åbenlyse uviden hed en om racen vofer kan folk ikke bare ladever at udtale sig når di ikke aner en pind om racen, havet det været noget med computeren havet der ikke været noget nåre det ved jeg ikke lige agtigt, men sånde er det ikke med hunde alle har en holdning til hunde og rektig mange vel megtig gerne lufte den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh hvor er hun sød :hjerte:

 

Takker:-) Jeg bliver mere og mere forelsket i hende for hver dag.

 

 

Kom til at tænke på denne debat i dag. Havde besøg af nogle kollegaer med dertilhørende børn og Jessie var EKSEMPLARISK. Hun var nysgerrig, glad men dog reserveret og utrolig blid ved de små børn.

Jeg er så stolt af hende. Det var som om, hun godt vidste at de dersens små mennesker ikke tålte for mange puf.

Så i dag (og igår da vi var hos min mands mormor) var hun MEGET nem.

 

Må man gerne synes at ens hund er den bedste:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...