Hop til indhold

Teitur fortæller


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Joey-Salome
Stella, jeg tror at nogle hundemennesker bare er anderledes i deres følelsesliv. Dem, der fordømmer vore prioriteringer, kan jo ikke selv knytte stærke bånd til dyr og de fatter os overhovedet ikke.Hvis ens kat bliver kørt over, så ved de at der er 1000 andre katte du kan få billigt.

Nogle af disse må man med årene skrotte-simpelthen, fordi man bliver mere depri, af at hører på dem.

Hvorfor har du så mange hunde?? hvorfor føler du dig så afhængig af dem??Hvorfor bruger du så mange penge på dem,- de er jo kun dyr???

En af min veninder blev ved, trods hun i flere år stort set hver måned måtte låne af mig, fordi hendes hest kostede en bondegård.

Nogle fra raceklubben ser mig jo også som en idiot, tænk at adopterer nogle bastarter fra Grækenland og ofre så mange penge på dem.Altså nødvendige forsikringer herunder sygeforsikring, god foder og træning.

Vi bliver jo vurderet og vurderer jo også selv andre.

Men, når man når min alder, er det lettere at slette mennesker fra ens omgangskreds, også hvis det skulle være familie. Så gider man bare ikke at forklare sig på 30-de år.

Og mærkeligt nok , så er det så sjældent at et elsket dyr skuffer en dybt.Men med mennesker så sker det desværre ofte.

Håber du bliver mere tykhudet med tiden, det er lettere for en selv.

 

Helt enig med Ulla. Siger man måske "hvorfor er du dog revisor, det må da være kedeligt??", "hvorfor kan du så godt lide at gå i byen hver weekend, er det ikke lidt åndet - og dyrt??!?", "hvorfor tager du på skiferie, det er da totalt latterligt at smide penge ud på, tænk hvis du falder og brækker benet!?!??" ... sådan siger man da ikke.

Og jeg synes det er mærkeligt, det med folk, som ikke forstår ens kærlighed til dyrene. Det behøver de jo slet ikke at forstå, de behøver bare kende til almindelig høflighed - de kan nøjes med at holde deres kæft eller opføre sig ordentligt. Come on - uanset hvad folk går op i, så er det da noget underligt noget at nedgøre det eller stille spørgsmålstegn ved det hele tiden. Det skal man da ikke. Det er da almindelig høflighed at lytte, sige noget pænt og ellers holde sin mund. HVIS endelig der er nogen, der kammer over og taler andre helt ihjel (hvilket jeg på ingen måde heller tror Stella gør!), kan man jo også godt på en pæn måde sige til dem, om de kan begrænse det lidt. Man kan da ikke bare rende rundt og smide om sig med spydige kommentarer som dem Stella får, bare fordi man liiiiige ikke fatter, hvad der betyder mest for andre i deres liv. Tsk. Dårlig opdragelse, må man sige.

 

Jeg synes faktisk, der er noget sært noget med det med dyr. Når det er børn eller en eller anden hobby, folk har, så nedgør andre det typisk ikke. Men dyr, der er der simpelthen så mange klaphatte, som liiiiiiige skal have noget klemt af, og føler sig i deres gode ret til det - også selvom man slet ikke er typen, der snakker ret meget om ens dyr. Jeg ved ikke, hvad fanden det stammer fra, hvorfor de har ondt i røven. Hvornår det blev vedtaget, at der må man godt kalde folk fjollede, overpylrede, barnlige, idiotiske, ufornuftige eller hvad end. Også "uprovokeret" - f.eks. ved at kommentere på ens facebook, der er de jo ikke specifikt tvunget til at svare, man har jo ikke ringet til dem, skrevet det på DERES væg eller mailet om dit og dat. Hvis de ser en status de ikke interesserer sig for eller forstår, så kan de da bare skride videre. Jeg fatter det ikke, men folk, der siger sådanne ting, om det så er personligt eller i telefon eller på nettet, der tænker jeg, at de må mangle empati, situationsfornemmelse og ja - høflighed. Og hmmmm ... det er nogle ret basale dyder, så hvis folk kan være så spassede, umodne og uopdragne, så gider jeg heller ikke bruge min tid på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold KÆFT hvor jeg hader denne her lorte verden, der er virkelig ingen retfærdighed til. Pis os.

Har lige fået svar på Teiturs blodprøve i dag. Han har alvorlig Kronisk betændelse i skjoldbrugskirtlen, og så er hans blodsukker helt ved siden af og hans krop svært ved selv at danne insulin.

 

Og nu opstår det helt store cirkus så, for han skal over på det foder der hedder i/d for at se om det kan hjælpe på hans betændelse i skjoldbrugskirtlen, MEN som min dyrlæge sagde, så var der stor risiko og ikke mindst sandsynlighed for at han ikke kan tåle det pga hans intolerance og derved stor chance for at han får betændelse i tarmene, som jo var årsagen til at hans intolerance blev opdaget. Der er jo ikke lavet noget foder som både er til hunde med intolerance/allergi OG til hunde med betændelse i skjoldbugskirtlen.

 

Min dyrlæge var på bar bund for så vidste han ikke hvad der skulle stilles op. Han skal have taget blodprøve jævnligt for at se hvor hans blodsukker ligger og se om det bliver insulin krævende.

 

Jeg kunne skrige. Så nu har Teitur så Epilepsi, intolerance, kronisk betændelse i skjoldbugskirtlen og evt insulinkrævende behandling.

 

Hvad fanden er mening med det her skod liv ?? Ja undskyld mig, men er simpelthen så ked af det, kan jo godt se hvor det bærer hen ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, hvorfor nu det? Skal han have medicin?? Hvad er der i i/d som er godt for ham, kan man ikke lave hjemmelavet til ham?

 

Hvor jeg dog håber det snart går fremad for jer :ae:

 

 

Jeg ved ikke hvad der er i, men det er et foder man bruger til hunde med sukkersyge og sygdomme i skjolbrugskirtlen. Håber inderligt han kan tåle det. Ellers ved jeg virkelig ikke hvad vi skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare SÅ ærgeligt at hende Gudrun Frandtsen er syg, tror hun ville kunne hjælpe dig. Synes du skal prøve at ringe til Artemis i København, en af dyrlægerne der arbejder vist også lidt med urter, kan være de kan sige noget om foderet?

 

Ellers så prøv at skriv til hende brugeren, åh hvad er det nu hun hedder? E.G. etellerandet - hm, prøver lige at se om jeg kan finde hende, hun arbejder i hvert fald med ernæring og hundemad.

 

Edit, E.G. hed hun bare, du kan også se hendes hjemmeside på hendes brugerprofil: http://www.hunde-forum.dk/medlem/6432-e-g-

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Hold da op ... årh nej. Stakkels Teitur. Sikke noget skidt.

Har lige tjekket i/ds ingrediensliste - det eneste, jeg umiddelbart tror kunne tricke hans intolerance er at der er noget tørret kyllingekødprodukt i. HÅBER virkelig, at de andre ingredienser gør, at han kan tåle det.

 

Her er ingredienslisten, du ved jo mere om de ting, han kan tåle og ikke, selvom jeg da synes, I skal prøve det og se ad:

 

[h=1]Prescription Diet®

i/d® Canine Gastrointestinal Health[/h]

Digestive Health Support

 

Dietary indiscretion, food allergies, or lack of digestive enzymes can affect your dog's digestive health. Efficient digestion is essential for your dog to be able to build and repair tissues and obtain energy, and for these reasons it is important to feed a food that is formulated to help support digestive health.

 

At Hill's, nutritionists and veterinarians have developed clinical nutrition especially formulated to help manage dogs with digestive health problems. Due to its easily digestible ingredients, Prescription Diet® i/d® may also be helpful for pets recovering from gastrointestinal upset and routine surgery.

 

 

Ingredients

 

Whole Grain Corn, Brewers Rice, Dried Egg Product, Chicken By-Product Meal, Corn Gluten Meal, Pork Fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), Powdered Cellulose, Lactic Acid, Dicalcium Phosphate, Chicken Liver Flavor, Iodized Salt, Potassium Citrate, Choline Chloride, Calcium Carbonate, Potassium Chloride, Dried Beet Pulp, Soybean Oil, Vitamin E Supplement, vitamins (L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Vitamin E Supplement, Niacin, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Riboflavin, Folic Acid, Vitamin D3 Supplement), minerals (Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper Sulfate, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), Taurine, preserved with Mixed Tocopherols & Citric Acid, Phosphoric Acid, Beta-carotene, Rosemary Extract.

 

 

Årh, hvor er det bare uretfærdigt, at I skal slås med så meget. Ved ikke, hvad jeg skal sige andet end at sende krammere og ønsker om god bedring til ham. Hvor er det trist, at det skal være så svært. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

I middags kørte jeg ind til dyrlægen for at købe i/d foder, og heldigvis var der ingen i klinikken, for da hun spurgte til Teitur og vi kom til at snakke om det kunne jeg bare ikke holde tårene tilbage. Efter at have hulket i tyve minutter snakkede vi om det.

Hun sagde hun var meget fortrøstningsfuld på Teiturs vegne, for at han overlevede dengang med betændelse havde hun bestemt ikke regnet med og med den vilje var hun sikker på vi nok også skulle klare det her. I øvrigt fortalte hun at hun havde set hunde som var langt mere syge af kronisk betændelse i skjoldbrugskirtlen, og hvor de havde fået det rigtig godt efter ca 2 måneder på i/d foder. Hun havde set hunde som havde tabt meget pels, kløet sig, taget flere kilo på og kun havde sovet og drukket vand. Teitur har trods alt kun tabt lidt pels under hagen og kløet sig lidt i ørene og ansigtet, samt har taget 1,5 kg på og han laver heldigvis også andet end at drikke og sove, han kan jo stadig blive VILDT glad når vi leger med pivedyr og bolde, han bliver dog hurtigere træt, men han ville trods alt gerne lege. Han kan jo også live helt op når vi er ude på gåtur og løbe rigtig stærkt og kaste med bold eller pind, men igen han bliver langt hurtigere træt, men dyrlægen forklarede at det er fordi at hans hjerte ikke pumper blodet hurtig nok rundt i kroppen pga hans sygdom, men at det forhåbenligt ville blive bedre efter en måned eller to på foderet og hvis ikke kunne man supplere med medicin, men deres erfaring var at foderet i sig selv var nok.

 

Men ja det er skræmmende at se ens hund så træt pludselig. Det med at de bliver tunge og trætte og falder hen, det er ikke rart at se. Lige nu har vi feks kastet med bold indenfor, ca 7 gange, og han kan næsten ikke holde sig vågen mens jeg sidder og skriver det her. Han kæmper, men øjenene glider i og han bliver sådan helt tung og ligger sig tungt ned. Det er hårdt at se. :(

 

 

Men han er også ekstra træt for tiden, for han har forkølelse og nyser i et væk. Derudover fik han epileptiske krampeanfald i nat, dog ikke så voldsomt. Men vågende ved at sengen rystede. Dog krampede hans krop kun, nogle gange ved anfald, kan han ikke styre hverken urin eller afføring eller maveindhold, samtidig med han får skum om munden og vender det hvide ud af øjenen Men sådan et anfald har han ikke haft i over et år. Nu er det mere sådan nogle små nogen, hvor han er ved fuld bevidsthed men hans krop kramper og han kan ikke styre sine ben. Det varede ca 10 minutter så var det ovre igen. Pyha.

 

Jeg har jo halveret hans epilepsi medicin for at mindske hans bivirkninger, og det kan jeg nok også godt mærke lidt på ham, men dyrlægen synes ikke jeg skulle øge den, så længe det kunne holdes nede og han " kun" fik de kramper hvor han er helt ved bevidsthed.

 

 

Men ja når man er så bekymret og ked af det, kan man godt lidt glemme at huske at han altså også har gode stunder. Feks var han super frisk i weekenden og havde fået en ny bold med pivedyr i som han faktiske underholdte sig selv med i flere timer og han havde endda overskud til at brokke sig når han synes det var synd for ham at ingen gad at kaste den for 546 gang, hehe.

 

Tirsdag da vi gik tur hoppede han i åen og ville svømme selvom det var isende fisende koldt Muligvis også derfor han er blevet forkølet, men min venindes hund var på besøg og den var meget forkølet, så den har sikkert også smittet ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om det var en god ting at du lige fik det hele snakket igennem og at hun tror fuldt og fast på at han nok skal klare det :5up:

 

Er du startet på at køre ham lige så langsomt over på det nye foder, eller hvordan lyder planen?

 

Det er dejligt at høre at han har gode stunder. Det kan godt være han bliver hurtigere træt, men er jo så glad den tid han er vågen :-D

 

Og så lige et :ae: og god bedring med den forkølelse. Så må han holdes under dynen og have noget lækkert, så han kan komme ordentligt ovenpå igen :vuf:.

Link til indlæg
Del på andre sites

uha håber han snart kommer lidt fremad i den gode retning. Glæder mig til at møde jer søndag :blink: Håber ikke vejret er alt for slemt, men ellers fiser vi bare ud på kort tissetur og så ind i varmen til en varm kop kakao og råhygge med hundene :mrgreen: Jeg har allerede fjernet alle Hope's lækre tyggeting, som hun har "gravet ned" i sofaen :stupid:

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en kort opdatering.

Han kan heldigvis fint tåle foderet med hensyn til hans mave. Jeg kom bare til at gå for hurtig frem i min iver efter at få ham over på det nye foder for at se om det hjælp, så trappede ikke langsomt over, hvilket var rigtig dumt af mig, for Teitur fik rigtig ondt i maven og dårlig mave. Det er dog ved at være i bedring nu.

Det eneste der er lidt underligt er at han bider sig ret voldsomt i rumpen og klør sine ører meget. Men der er ingenting at se, hans holdt mig ellers vågen hele natten til lørdag fordi han slet ikke kunne finde ro pga sin kløe. Det ville bare være underligt hvis fodret pludeselig gav ham kløe, for det har han jo ikke døjet med før. Han skal til kontrol på onsdag, hvor vi snakker slagplan med dyrlægen, og hvis kløen forsætter om der så skal gives binyrebarkhormon for at se om det hjælper, men hunde med sukkersyge må blot ikke få det, dog har han ikke sukkersyge endnu.

 

 

Men han har bare haft en super god dag i dag, virkelig. Vi besøgte Valishia og Teitur var bare så glad så glad. Vi var i skoven hvor han fræste rundt som en tosset og han fulgte glad med i alt. På vej hjem i toget, var han også rigtig glad og ville snakke med en dame der sad ved siden af os, han ville også lege da vi kom hjem, det er først nu han endelig har overgivet sig til trætheden. Han har ikke kløet sig særlig meget i dag.

 

Han megen tørst er allerede i lang bedring efter vi startede på foderet.

 

Men hold op hvor var det bare skønt at se ham så kåd og glad i dag, det giver virkelig en håb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke, at det lyder godt at hans ører og numse klør nu.Håber så, det går over uden binyrebarkhormon.

Ved du om hans svagheder på nogle måder kan være arvelige, eller om han er eneste med så mange defekter i sit system.???

Det ville jo være ufattelig trist , hvis sådanne sygdomme kom ud til andre hunde ved avl.

Vil du ikke oplyse om han er med DKK papirer.Men opdrætter kan jo være totalt uskyldig i dette, hvis ingen i familien har vist sådanne defekter. Så det er ikke for at klantrer nogen. Blot der er foretaget noget med forældredyrene for at forhindre at flere fødes sådan.Ville være min største skræk- for hundenes skyld og selvfølgelig deres ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at han er så glad :5up:

Jeg kan godt forstå du bekymrer dig lidt om det der kløe. Kløen i rumpen kan jo være analkirtlerne (hvis han stadig har dem) og ørerne kan jo være noget ørebetændelse. Det behøver ikke have noget med foderet at gøre. Men god idé lige at spørge dyrlægen.

Sille har fået fjernet sine analkirtler, men kør dog stadig rumpen hen af gulvet. Jeg tror hendes hundetissekone klør lidt. Hun er også slem til at slikke sig for meget der nede. Ørerne holder vi skarpt øje med, dem har hun jo også tit bøvl med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at han er så glad :5up:

Jeg kan godt forstå du bekymrer dig lidt om det der kløe. Kløen i rumpen kan jo være analkirtlerne (hvis han stadig har dem) og ørerne kan jo være noget ørebetændelse. Det behøver ikke have noget med foderet at gøre. Men god idé lige at spørge dyrlægen.

Sille har fået fjernet sine analkirtler, men kør dog stadig rumpen hen af gulvet. Jeg tror hendes hundetissekone klør lidt. Hun er også slem til at slikke sig for meget der nede. Ørerne holder vi skarpt øje med, dem har hun jo også tit bøvl med.

 

 

Det kunne faktisk godt være analkirtlerne, det havde jeg helt glemt. Dem har han nemlig fået tømt mange gange pga gener. Det skal dyrlægen da lige huske at tjekke på onsdag. Det havde jeg slet ikke tænkt på, selvom han ellers en periode fik dem tømt næsten hver måned pga kløe, men det har jeg da svedet helt ud. Hans ører er helt fine, der er ikke engang synlig ørevoks. Dyrlægen kiggede også i dem i mandags og sagde der intet var at se og alt så fint og normalt ud. Det er både i ørene og bag ørene han klør sig. Han har også fået trimmet ørene, fordi jeg tænkte det måske var derfor, men det har ikke hjulpet.

 

Hans numse ser fin ud, den er ikke rød eller irreteret, jeg har smurt med lidt fed creme i tilfælde af rifter der klør eller svier, men det har ikke taget det. Håber det bare er analkirtlerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke, at det lyder godt at hans ører og numse klør nu.Håber så, det går over uden binyrebarkhormon.

Ved du om hans svagheder på nogle måder kan være arvelige, eller om han er eneste med så mange defekter i sit system.???

Det ville jo være ufattelig trist , hvis sådanne sygdomme kom ud til andre hunde ved avl.

Vil du ikke oplyse om han er med DKK papirer.Men opdrætter kan jo være totalt uskyldig i dette, hvis ingen i familien har vist sådanne defekter. Så det er ikke for at klantrer nogen. Blot der er foretaget noget med forældredyrene for at forhindre at flere fødes sådan.Ville være min største skræk- for hundenes skyld og selvfølgelig deres ejer.

 

Kun hans far er med stamtavle. Jeg har god kontakt til hans opdrætter og jeg tror ikke de er uærlige, de siger at ingen af hans søskende eller forældre fejler noget. Men sidst jeg skrev med dem var i febuar, så de ved ikke at Teitur har været så syg siden. De ved kun at han har epilepsi og foderintolerance. Vi plejer at skrive julekort til hinanden og har tænkt mig at skrive et langt brev og fortælle om vores svære tid, ikke for at give dem dårlig samvittighed, over hovedet ikke, men synes alligevel de skal vide det, netop fordi det kan være arveligt. De har siden kuldet med Teitur fået endnu et kuld hvalpe, men ikke med den samme tæve. Men den samme far som, som sagt har DKK stamtavle og vel egentlig BURDE være sund og rask ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups- har skrevet noget værre sludder, kan se at jeg er komme til at skrive at han har kronisk betændelse i skjoldbrugskirtlen, det er altså BUGSPYTKIRTLEN. Ved ikke lige hvorfor jeg har fået det andet skrevet. Det er også straks mere forståeligt at det er bugspytkirtlen da den jo sidder i maven og den anden i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

De har siden kuldet med Teitur fået endnu et kuld hvalpe, men ikke med den samme tæve. Men den samme far som, som sagt har DKK stamtavle og vel egentlig BURDE være sund og rask ?

 

Nej, DKK tavlen garanterer ikke at hunden er rask. DKK tavlen er blot et redskab til at opdrættere kan gøre sit for, at de kan fravælge avlsdyr, der ikke gør noget godt for avlen.

 

Det ville være en kæmpe hjælp for diverse DKK cockeropdrættere, hvis du gad dele hans DKK reg.nr. Ikke for at hænge nogen ud, men for at en vigtig viden, kan bruges i den fremtidige avl. Det er mit mantra, at vi ikke kan pege fingre af opdrættere, der ender med syge afkom i deres avl. Naturen er lunefuld og opdrættere sikrer sig så godt de kan. Men vi kan pege fingre af de, der undlader at dele vigtig viden om racen og et avlsdyrs evner - eller ikke bruger deres viden til at bedre racen.

 

Så ikke en opfordring til at du skal dele hans informationer offentligt, men vil håbe, at du vil dele med de opdrættere, der måtte have interessen. Er sikker på, at de heller ikke ønsker andet, end at kunne lave endnu sundere og bedre cockere i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg kom til at tænke, ikke sikkert at det er tilfældet her, men here goes. Sidste år havde Sille virkelig også meget kløe i rumpen og ørerne og generelt mere kløe. Hun er jo allergi hund, så tænkte det var det. Men så fik vi hende tastet for hjerte/lunge orm, og der viste sig at være en hel del. Der var ingen af de "almindelige" symptomer, MEN hun havde en del kløe. Det hjalp da hun fik ormekuren... Det er ikke for at gøre dig bekymret, men bare lige vores oplevelse med det tiltagende kløen...

 

Sille har også haft betændelse i bugspytkirtlen, men viste heller ikke her symptomer, så dyrlægen var noget forbavset over der MEGET høje tal hun havde. Vi fik hende også scannet, men de kunne heldigvis (7-9-13) heller ikke se noget. Så fik hun en penicilin eller antibiotica kur, kan ikke lige huske hvilken og efter lidt tid fik vi taget nye blodprøver og så var tallene fine igen.

 

Jeg håber altså snart han er på højkant igen. Hvordan går det med mavsen og det nye foder nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Stella

Jeg husker jo ikke hvilket ting han er tjekket for, men lige nu har en 6 mdr´s hvalp i min familie fået konstateret Giardia.

Den har mistrives mht mave/tarmproblemer og er slet ikke på størrelse med, hvad der kunne forventes efter forældredyrene,og er tynd. Kan forstå der ofte skal flere prøver til, for at finde denne snylter fra tarmsystemet.Så lille Ronja har nok være inficeret fra 3 mdr´s alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...