Hop til indhold

Lille Cookie har gigt :(


Potemis
 Share

Recommended Posts

Åh altså! Jeg er bare så ked af det!! Vi var hos dyrlægen idag for anden gang med hendes bagben.. Og jeg vidste det jo godt lidt på forhånd.. Jeg har jo læst nettet tyndt for symptomer.. Men da han viste os røngtenbillederne og fortalte at hun har fået gigt blev jeg bare så ked af det.. :cry:

Min lille Cookiemus har gået og haft ondt.. :damn: Og jeg ved godt at hun er virkelig ikke er typen der gør opmærksom på at hun har ondt, (hun gik med et stykke hård plastik i mavesækken i et halvt år) men jeg føler mig så ansvarlig og dum at jeg ikke har været hurtigere ude.. Jeg var faktisk ved dyrlægen for nogle uger siden hvor han mente at det måske var noget infektion fra et sår på benet der fik hende til at halte. Men årh hvor er det trælst :megaked:

Hun er jo mit lille hundebarn.. Vi starter op på glukosamin og metacam imorgen når morfinen fra idag har fortaget sig.. Og jeg ved godt det ikke er en dødsdom, jeg er bare så ked af det..

Hun skal tabe sig, (efter neutralisering er vægten steget markant) vi har forsøgt i noget tid, men har nu fået noget bestemt vægttabsfoder fra Olivers. Og når hun når sin idealvægt skal hun på Hills foder for hunde med gigt.

VI undgår selvfølgelig trapperne i området og sætter motionen op, men er der andet? Kender i nogen eller har i selv gjort jer nogle supererfaringer med gigthunde, som jeg skal kende til?

 

Heldigvis ser det andet bagben fint ud endnu, så jeg håber vi kan holde det så langt nede som muligt... Og så lige et lille eksempel på min Cookies beslutsomhed omkring at være stærk og ikke vise nogen svaghed: Da dyrlægen kom tilbage efter at have givet hende sprøjten blev han noget overrasket over at se at hun stadig stod op! Hun var blød i knæene men nægtede simpelthen at give efter. Han havde forventet en hund der lå ned og var helt færdig, men Cookie blev stædigt stående. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv også:ae: Men du skal ikke give dig selv dårlig samvittighed - det kan hverken du eller Cookie bruge til noget nu. Nu har I fået hendes diagnose, og så kan du fremover tage de hensyn og tiltag, som vil gavne hende:ae:

 

 

Hvilken slags gigt har I fået konstateret? Er det HD i den ene hofte? Eller er det slidgigt i knæ eller hase?

 

Når nu hun skal på Metacam, så vær meget obs på farven af hendes afføring. Hvis den bliver mørk, så stop hende omgående på det! Metacam er der nogle hunde, som ikke kan tåle (har selv haft en hund, som absolut ikke kunne tåle, derfor skal min nuværende hund ikke have det middel nogensinde), men andre tåler det ok, så husk at tjek afføring.

 

Hills J/D, som er det til dårlige led, fik vores også, og må ærligt sige, at jeg ikke var yderst begejstret for det. Hun tabte sig godt nok fint - hun var på light udgaven - men hold fast hvor hun også sked meget mere, end hun plejede.

 

Mht motion så er vandmotion en god ide at overveje - enten svømning eller waterwalker. Specielt hvis hun skal tabe sig, for i vandet kan træne og brænde fedt af, men uden at belaste sine led lige så meget, som når I går tur. Det er mere skånsomt med hendes dårlig led, men meget effektivt for dannelsen af muskler, som de ofte mister på det ben, som har gigten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hej og først og fremmest et stort knus. Har selv en hund med dårlige albuer og man bliver altså ked af det, når "dommen" lige kommer. Men som du selv er inde på, er der masser af ting, som du kan gøre. Jeg kan se at Hestkjær som ved en masse allerede har spurgt ind, så jeg venter lige med at høre dit svar. Så skal jeg nok supplere med den viden, som jeg har. For der er meget der kan gøres inden for såvel motion, kosttilskud, soveplads osv. osv.

 

Stort knus herfra!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare svært med den dårlige samvittighed :) Men jeg prøver at tænke positivt. Det var jo heldigvis ikke noget dyrlægen ikke mente hun ville kunne leve med.

Det sidder i knæet, som lidt "uldent" halløj på den ene knogle. Hofterne og det andet ben så heldigvis rigtig fint ud.

Dyrlægen advarede os også mod at nogen hunde ikke kan tåle metacam, men hun har fået det før, og der så det fint ud. Men jeg holder da lige øje :)

Jeg er nu heller ikke fan af Hills, hun fik det som hvalp og unghund, men jeg synes ikke hendes mave var så god på det. Nu har vi Olivers, og det kører bare rigtig fint.. Kender du et andet mærke der evt. har et gigtfoder?

 

Vi har snakket om vandtræning og jeg har lige opdaget at der ligger en hundesvømmehal i Rødekro, det er under en time fra hvor vi bor! Dem skal jeg vist have kontaktet.. Det skal da lige undersøges om de stadig er åbne!

Nu har vi nemlig lige fået bil så det hele er blevet lettere. Man kan vel også bruge havet om sommeren? Hun svømmer ihvertfald gladeligt efter pinde og tang om sommeren. (Med sele og snor på, hun fejlbedømmer nogle gange sin egen styrke og pindenes vægt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Jeg kender ikke så meget til de specielle "led-fodder" der sælges. Jeg fodrer p.t. med Orijen 6 fisk eller Ziwipeak (sidstenævnte dog primært som godbidder p.t.) da min Berta er allergisk overfor lagermider. Derfor undgår jeg kornprodukter. Jeg bruger istedet tilskud i fodderet, der anbefales til led. Min dyrlæge anbefalede mig dengang "bare" glucusamin, men studier (vist i mennesker) har med en eller anden grand af sikkerhed påvist, at den bedste kombination vist er Glucusamin, msm og condroitin (sorry, hvis det staves forkert) kombineret med en olie med det rette forhold mellem omega 3 og omega 6. Det var i hvertfald hvad jeg for ca. 1 år kunne reseache mig frem til. Der er mig bekendt ikke lavet studier på hunde. Der er oprettet en tråd særligt om tilskud - folk har forskellige oplevelser med de forskellige produkter. Beklager at jeg ikke kan finde ud af at linke.

 

Vi har stor glæde af hundesvømning. Jeg mener jeg, at det har betydning at vandet er opvarmet, når vi taler svømmehaller. Når det så er sagt, synes jeg fint at Berta kan svømme i søer og ved fjorde i sensommeren. Det gør hun gladeligt og det får hun lov til. Det ville jeg ikke selv bekymre sig over. Svømning holder konditionen oppe og vedligeholder muskulaturen. JEg har ikke erfaring med water walker, men der har mange også gode erfaringer. Ellers tænker jeg mange små ture i stedet for få lange ture (i hverdagen).

 

Da jeg fik lidt mere "ro på" var Berta også forbi en massør et par gange og en kiroprakter, for at tjekke "skævheder" osv. da der kan være nogle små kompensationsskader - skader opstået ved at aflaste det dårlige led. Og det havde en indflydelse - særligt på Bertas trav. Ikke at hun haltede før men hun fik lidt mere "sving" i travet - kiropraktoren fandt da også lidt i lænden.

 

Jeg er på ingen måde den, der ved mest om sygdommen. Den slags gigt, vi plages af, er en slidgigt (AD) i albuerne. Jeg startede selv med at "justere" motionen og finde de kosttilskud, der passede til hunden + selvfølgelig den smertedækning, som din dyrlæge anbefaler.

 

Og i øvrigt, du har intet - INTET - at have dårlig samvittighed over. Du har set et problem ved din hund og taget hånd om det. Du har gjort det helt rigtige!!! :5up: Var selv meget ked af det, da jeg fik at vide, at Berta havde dårlige albuer. Nu er der gået næsten ét år, og hun har stadigt et godt hundeliv. Det skal din Cookie nok også få :-) !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil meget gerne høre omkring kosttilskud og alt det. Hun har 4 sovesteder. 1 kurv i vores gang, 1 kurv i soveværelset, vores seng, 1 sækkestol i stuen. Hun har dog ikke adgang til stuen om natten da hun så sætter sig i vinduet og gøer. Stuen er også det koldeste rum pga de store vinduer. Hendes yndlingsplads er i det store gulv-til-loft-vindue i stuen hvor der er meget koldt at ligge. Så det må vi nok desværre spærre af nu. Vi har meget glat gulv, jeg prøver at give hende babystrømper på, så hun bedre kan stå fast, men hun piller dem af med det samme, med mindre jeg sætter en hårelastik om hver strømpe. Tror jeg skal have min søde skrædder-mor til at sy en bedre løsning. Vi har ingen trapper indenfor, heldigvis.

Jeg har overvejet om hun skal have noget fiskeolie? Dyrlægen sagde bare at de bare plejede at give det her glukosamin og smertestillende.

Ih og nu ligger hun bare og er dårlig af den sprøjte med beroligende og morfin som hun fik tidligere :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Min hund reagerede også med meget "Lyd" på da hun var bedøvet. Fik at vide, at det var meget normalt. Der gik næsten 2 døgn inden Berta var helt sig selv, men det første døgn var meget piven og utryghed. Tror det er fordi hunden "mister" kontrollen. Men det er bare min egen udlægning. Det som hjalp på utrygheden var at putte hunden i en dyne eller et stort tæppe. Så faldt hun til ro, og ellers ikke "pylre" om hende. Lad som om alt ting er som det plejer. Hvis du pylrer om hende, forstærker du utrygheden.

 

Kan du finde tråden om kostilskud til led? Den er rigtig god at læse. Men start stille og roligt med det som du har fået anbefalet af dyrlægen og tag en dag ad gangen. Det er ikke afgørende, at du finder den kombination af tilskud som du synes er optimal med det samme. Man skal lige "sluge" at man ikke har en helt frisk hund. Prøv at se også om der ikke kommer nogle af de helt erfarne brugere forbi tråden i løbet af weekenden. Der er flere, som har helt styr på det med kosttilskuddene :-)

 

Hmmm glatte gulve. Vi har også trægulve og fliser indenfor. Men jeg oplever ikke at det er et problem. Kan du belønne hende for at være "rolig" indenfor og på den måde undgå alt for megen løben rundt? Jeg har - af helt andre årsager - valgt at prioritere ro og afslappethed indenfor. Ikke at det aldrig glipper, men for det meste er der ro på inden for.

 

Jeg har ikke erfaring med særlige hundesko - tror jeg ville prøve at få hende "Ned i tempo" inden for først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit fine svar!

Åh jamen altså man føler jo bare at man er så ansvarlig for det hele.. Det er godt at høre at de kan have gode hundeliv, det er jo det vigtigste! Vi skiftede faktisk også foder fordi Cookie begyndte at klø sig meget, og skiftede fra Hills til Taste of the Wild og det var hun ret vild med. Det har nok også desværre været meget grunden til at hun har taget så meget på.. De sidste 13,5 kg foder, har været Olivers Senior and Diet, nu har vi fået Olivers Weight Loss ind af døren igår og giver det en chance. Jeg har jo også lidt den der med at alle dyrlæger anbefaler Hills, men den scorer bare ikke særlig højt i tests...

 

Hvor tit svømmer i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund havde OCD i sin baghase, som havde udviklet sig til slidgigt.

 

Mht foder så kan du princippet sagtens fortsætte med Olivers og give tilskud ved siden af. Hills J/D er opbygget således, at man ikke behøves at give tilskud ved siden af - der er en grænse for, hvor meget hunden kan optage af glukosamin og omega 3 og 6, derfor kan man sagtens give almindeligt foder og så tilskud ved siden af. Nogle af Olivers produkter har et naturligt højt indhold af de kosttilskud, hun har brug for - f.eks Diet & Senior, hvilket kunne være en ide, da hun også skal tabe sig.

 

Mht svømning så ville jeg ligesom Chocolate Labrador vælge en med opvarmet vand. Da vi gik til svøming og water walker (jeg brugte begge dele) med vores fik jeg at vide, at hunde med gigt har brug for at vandet er over 20 grader (mener jeg). Ligesom med mennesker som har gigt, så skal de også helst svømme og motionere i ikke for koldt vand, da deres led har sværere ved at komme i gang i koldt vand. Det gælder også for hunde. Derfor kan man heller ikke bruge havet om vinteren. Fik dog også at vide, at hvis du tager en hund med gigt til havet, hvis hunden ikke vil i, så er det højst sandsynligt fordi vandet er for koldt, og det derfor er ubehageligt for deres ømme led - det skal man så bare respektere. Så evt undersøg lidt med vandtemperaturer også.

 

Fiskeolie er en god ide - synes jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ned i tempo virker ikke for Cookie. Der er fart på, og det er en af grundene til at vi har vidst med sikkerhed at der var noget galt. Hun er nemlig begyndt at GÅ tur. I stedet for at småløbe. Men hun er stadig fuld af krudt når hun spotter vejens lækre lille Westie eller en af genboens 4 katte. (Vi har vinduer lige overfor hinanden, så Cookie rigtig har kunnet sidde og følge med i kattelivet).

Jeg prøver at finde tråden om kosttilskud, når vi har spist aftensmad.

Jeg ved også godt at det er normalt at de bliver trætte og anderledes efter sådan en bedøvning. Også derfor jeg fik lagt vores dyrlægetid på en fredag. Så har vi nemlig hele weekenden sammen med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Tak for dit fine svar!

Åh jamen altså man føler jo bare at man er så ansvarlig for det hele.. Det er godt at høre at de kan have gode hundeliv, det er jo det vigtigste! Vi skiftede faktisk også foder fordi Cookie begyndte at klø sig meget, og skiftede fra Hills til Taste of the Wild og det var hun ret vild med. Det har nok også desværre været meget grunden til at hun har taget så meget på.. De sidste 13,5 kg foder, har været Olivers Senior and Diet, nu har vi fået Olivers Weight Loss ind af døren igår og giver det en chance. Jeg har jo også lidt den der med at alle dyrlæger anbefaler Hills, men den scorer bare ikke særlig højt i tests...

 

Hvor tit svømmer i?

 

Du er så velbekomme :-) Fandt selv utrolig støtte herinde, da jeg var på bar bund. Nu kan jeg ikke lige se hvad race cookie er, men Berta er en labrador. Og vi skal også holde meget øje med vægten på hende. Hun er altid klar på lidt mad eller en godbid, men det er vigtigt at vægten er fornuftig, når der er ledproblemer hos hunden.

 

Jeg tror også, at mange herinde har gode erfaringer med Olivers. Jeg har aldrig prøvet det på Berta.

 

Vi svømmer én gang om ugen. Svømmehallen siger at 1 gang hver 14 dag er fint, men vi kan godt lide at komme der én gang i ugen. Minus selvfølgelig ferie, eller hvis én af os er syg osv. og Berta ELSKER det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Ned i tempo virker ikke for Cookie. Der er fart på, og det er en af grundene til at vi har vidst med sikkerhed at der var noget galt. Hun er nemlig begyndt at GÅ tur. I stedet for at småløbe. Men hun er stadig fuld af krudt når hun spotter vejens lækre lille Westie eller en af genboens 4 katte. (Vi har vinduer lige overfor hinanden, så Cookie rigtig har kunnet sidde og følge med i kattelivet).

Jeg prøver at finde tråden om kosttilskud, når vi har spist aftensmad.

Jeg ved også godt at det er normalt at de bliver trætte og anderledes efter sådan en bedøvning. Også derfor jeg fik lagt vores dyrlægetid på en fredag. Så har vi nemlig hele weekenden sammen med hende :)

 

:5up:

 

God weekend og skriv endelig,hvordan det går :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht svømning så afhænger det af, hvad man skal. Hvis hun har mistet noget muskelmasse og skal opbygges, så siger man 1 gang om ugen. Skal konditionen bare vedligeholdes så kan man klare det med 1 gang hver anden uge. Jeg gjorde det, at vi gik til svømning 1 uge og water walker 1 uge - i starten var vi faktisk afsted 2 gange om ugen, da der genopbygning af muskelmasse, som der blev arbejdet på sammen med vægttab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Genopbygning er ikke nødvendigt endnu. Vi har fanget det på et tidligt stadie. Så måske hver 14. dag er fint. Jeg hører lige svømmehallen ad, hvad de tænker..

Og Cookie er en halv cairn :) Så det er naturligvis vigtigt at vi kan fortsætte med at gå på "musejagt". Dvs, grave i muldvarpeskud, uden at hun får smerter i forbenene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, men godt I har opdaget det på et mildt stadie. Jeg køber glucosamin/ msm her Glucosamine & MSM - vital-horse.com (efter anbefalinger af Birgitta herinde fra. Det er vist det billigste sted). Man kan også købe (og læse) om chondroitin sulfat. Msm ville jeg i hvert fald ikke undvære.

Tænke også på, om back on tracks produkter ville kunne hjælpe på hendes led. Bla deres dækken men også madrassen er der rigtig mange hunde (ældre hunde, hunde med ledproblemer) der er rigtig glade for. Smilla har back on track dækken, men vi har ikke madrassen, da jeg tror den vil være alt for varm for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke du skal bekymre dig og det med trægulvene, vi har to hunde med HD og var også lidt bekymrede omkring trægulvene, men fik af vide, der hvor vi går i Water-Walker, at det ikke gør noget der er trægulve, da hunden/hundene så bruger nogle andre muskler for at holde balancen og det er også med til at træne musklerne. Vi går i opvarmet Water-Walker hver halvanden uge. Temperaturen er vel et sted mellem 29 og 30 grader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok meget glad for Oliver´s produkter. Men min nu 8 1/2 årige Laura har tendens til fedme.Hun var på deres slankefoder i 2 år, uden vægttab og desperat sulten , som en ægte cocker der kan æde alt.

Så røg vægten op på 16,4 og en uskøn krop og jeg fik noget RC , Royal Canin specialfoder af mærket Maganement hos Dr Dyr.

Fra 1/8 til den 5/1 gik vægten fra 16,4 kg til 13,55 uden sult og med de godbidder der gives til hundene her i huset. Ellers skulle hun spise sig mæt i rå gulerødder uden effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok meget glad for Oliver´s produkter. Men min nu 8 1/2 årige Laura har tendens til fedme.Hun var på deres slankefoder i 2 år, uden vægttab og desperat sulten , som en ægte cocker der kan æde alt.

Så røg vægten op på 16,4 og en uskøn krop og jeg fik noget RC , Royal Canin specialfoder af mærket Maganement hos Dr Dyr.

Fra 1/8 til den 5/1 gik vægten fra 16,4 kg til 13,55 uden sult og med de godbidder der gives til hundene her i huset. Ellers skulle hun spise sig mæt i rå gulerødder uden effekt.

 

Hmm, det er da sært.. Men hvis Cookie fortsætter med at tage på nu, så skifter vi også til noget andet. Og så begynder vi nok til hundesvømning :) Det er lidt et wakeupcall.. Vi mennesker i huset er også lidt overvægtige og har begge problemer med vores led. Jeg ville dog med glæde tage al den gigt og anden sygdom, hun måtte blive udsat for, for hende. Men nu må vi tænke fremad.

Canosan og metacam og slankefoder starter imorgen, hvor hun forhåbentlig er lidt mere frisk end nu. Og når det begynder at tage effekt (medicinen) starter vi op med noget svømning. :)

Og så tager vi den med kosttilskud når vi kan se hvordan det andet fungerer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...