Hop til indhold

Aslan - Måske som Broholmer


Aslan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er Aslan DKK hund, og der er købt rekvision til på Mandag, og de sidste par broholmere jeg har læst om på fb er der gået en uges tid inden de har fået svar, så forhåbentlig har vi svar om en 10 dage :)

 

ydermere er Aslan tilmeldt sin første officielle udstilling, i Fredericia søndag den 12 februar.

 

Nu håber jeg at jeg har tilmeldt ham rigtigt (åben klasse over 15 mdr).

 

Så tager jeg de små sko på, løber med min på daværrende tidspunkt sikkert store mave, og så sparker hærværket lige lidt røv :drille: (håber jeg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu håber jeg at jeg har tilmeldt ham rigtigt (åben klasse over 15 mdr).

 

Det afhænger af hvor gammel han er...

Man kan stille i åben klasse fra 15 mdr - man skal stille i åben klasse efter 24 mdr. ;-)

 

Men som jeg kan forstå det er Aslan stor, så hvis det osse betyder veludviklet og ikke bare høj, så kan det sagtens være fornuftigt at han stiller i åben klasse, selvom han ikke skulle være 2 år endnu.

Han ville måske komme til at virke lige i overkanten i mellemklasse, hvis der f.eks. står 5 forholdsmæssigt små hanhunde i den klasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger af hvor gammel han er...

Man kan stille i åben klasse fra 15 mdr - man skal stille i åben klasse efter 24 mdr. ;-)

 

Men som jeg kan forstå det er Aslan stor, så hvis det osse betyder veludviklet og ikke bare høj, så kan det sagtens være fornuftigt at han stiller i åben klasse, selvom han ikke skulle være 2 år endnu.

Han ville måske komme til at virke lige i overkanten i mellemklasse, hvis der f.eks. står 5 forholdsmæssigt små hanhunde i den klasse.

 

 

Aslan er 3,5, men ellers kunne vi kun vælge champion klassen, og den er han ikke indstillet til (som jeg har læst det, skal en dommer "indstille" ham til det??). Men det satser vi da stærkt på :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tager jeg de små sko på, løber med min på daværrende tidspunkt sikkert store mave, og så sparker hærværket lige lidt røv :drille: (håber jeg)

Forresten - det kan sagtens være det ikke er din hensigt og jeg er ikke ude på at vifte med en irettesættende pegefinger her, men din sætning lugter lidt af hån.

"De små sko" (fordi folk der udstiller konsekvent vimser rundt og går op i at se godt ud?)

"Hærværket sparker røv" (fordi så kan de tavlefreaks lære det?)

 

Jeg håber du vil læse mit indlæg som det er ment, en venlig oplysning :blink:

 

Udstillingsfolk klæder sig ift. deres personlige smag og typisk er der forskel fra race til race hvad der er tradition for. For langt størstedelen af dem der stiller de større racer hedder fodtøjet kondisko og alt efter hvor brugsorienteret racen er, jo mere "afslappet" er påklædningen. Det bedste man kan gøre til at starte med er at tage noget på man kan bevæge sig frit i, ikke noget der flagrer da det både generer hunden og dommeren. Neutrale farver, gerne noget der gør at hunden træder frem og ikke falder i et med trøjen/jakken/t-shirten.

 

Til sidst vil jeg bare minde om, at det må være naturligt at nogle blir lidt trætte i ansigtet over det "opdræt" der foregår uden for registreringen og derfor ikke som udgangspunkt falder i svime over at en af disse hunde kommer vimsende og tager del i det som andre arbejder målrettet for. Det skal ikke forveksles med en negativ holdning rettet personligt mod ejeren af en sådan hund, men lidt forståelse tror jeg man blir nødt til at have. Du har jo så heldigvis osse oplevet at flere der arbejder målrettet med racen, sagtens kan se fordelen i at der bidrages med nyt/mere materiale og som jeg tror jeg har skrevet tidligere så syns jeg personligt det er dejligt at du har valgt at gå den rigtige vej og ikke tar den lette vej som jo havde været at fortsætte den ikke registrerede produktion af denne race.

 

Nå, det blev lidt længere end tilsigtet - håber du fanger pointen til trods :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er 3,5, men ellers kunne vi kun vælge champion klassen, og den er han ikke indstillet til (som jeg har læst det, skal en dommer "indstille" ham til det??). Men det satser vi da stærkt på :drille:

 

Nå så er der ingen problemer, så hører han absolut til i åben klasse.

Jeg ved ikke om der er specielle regler for broholmeren, men andre racer kan ikke stille i championklassen før de har modtaget 3 danske certifikater og dermed er dansk champion :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten - det kan sagtens være det ikke er din hensigt og jeg er ikke ude på at vifte med en irettesættende pegefinger her, men din sætning lugter lidt af hån.

"De små sko" (fordi folk der udstiller konsekvent vimser rundt og går op i at se godt ud?)

"Hærværket sparker røv" (fordi så kan de tavlefreaks lære det?)

 

Jeg håber du vil læse mit indlæg som det er ment, en venlig oplysning :blink:

 

Udstillingsfolk klæder sig ift. deres personlige smag og typisk er der forskel fra race til race hvad der er tradition for. For langt størstedelen af dem der stiller de større racer hedder fodtøjet kondisko og alt efter hvor brugsorienteret racen er, jo mere "afslappet" er påklædningen. Det bedste man kan gøre til at starte med er at tage noget på man kan bevæge sig frit i, ikke noget der flagrer da det både generer hunden og dommeren. Neutrale farver, gerne noget der gør at hunden træder frem og ikke falder i et med trøjen/jakken/t-shirten.

 

Til sidst vil jeg bare minde om, at det må være naturligt at nogle blir lidt trætte i ansigtet over det "opdræt" der foregår uden for registreringen og derfor ikke som udgangspunkt falder i svime over at en af disse hunde kommer vimsende og tager del i det som andre arbejder målrettet for. Det skal ikke forveksles med en negativ holdning rettet personligt mod ejeren af en sådan hund, men lidt forståelse tror jeg man blir nødt til at have. Du har jo så heldigvis osse oplevet at flere der arbejder målrettet med racen, sagtens kan se fordelen i at der bidrages med nyt/mere materiale og som jeg tror jeg har skrevet tidligere så syns jeg personligt det er dejligt at du har valgt at gå den rigtige vej og ikke tar den lette vej som jo havde været at fortsætte den ikke registrerede produktion af denne race.

 

Nå, det blev lidt længere end tilsigtet - håber du fanger pointen til trods :-)

 

 

ok formuleret anderledes, jeg tager min pigefornærmet hed under armen og med til udstilling, håber Aslan udkonkurrere alt afkom af damen som i tidernes morgen kaldte ham et stykke hærværk. Bare fordi jeg kan (eller håber lidt vi kan). Alle andre må gerne være bedre end os :5up:

 

Broholmer folket klær sig vidst gerne i cowboybukser og en god bluse, så dem kan jeg ikke lige komme efter med henblik på beklædning :mrgreen:

(men nu har jeg heller ikke været på så mange udstillinger, så jeg har endnu ikke set nogen klædt i fint tøj)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
ok formuleret anderledes, jeg tager min pigefornærmet hed under armen og med til udstilling, håber Aslan udkonkurrere alt afkom af damen som i tidernes morgen kaldte ham et stykke hærværk. Bare fordi jeg kan (eller håber lidt vi kan). Alle andre må gerne være bedre end os :5up:

 

Broholmer folket klær sig vidst gerne i cowboybukser og en god bluse, så dem kan jeg ikke lige komme efter med henblik på beklædning :mrgreen:

(men nu har jeg heller ikke været på så mange udstillinger, så jeg har endnu ikke set nogen klædt i fint tøj)

 

Nu vover jeg at komme med et indlæg, hvor der er risiko for, at jeg fornærmer eller andet....Jeg går dog ud fra, at du ved, at jeg syntes godt om dig og syntes Aslan er en dejlig hund, men...

 

Aslan er i mine øjne et stykke hærværk - det er alle 'racerene' hunde uden stambog.

 

De avlere der opdrætter hunde som Aslan og lign. lukrere på seriøse opdrætters arbejde - det kan man jo så mene om hvad man vil, men det kan godt stikke mig lidt i øjnene, at de opdrættere, der går op i racen bliver udstillet som værende latterlige osv. af avlere og købere til de tavleløse, det er som om, at angreb er det bedste forsvar.

 

Nu kommer du jo så til at prøve, at være hende der har tavlehunden, så når du skærer alle opdrættere, der har stambogsførte hunde over en kam og håner dem, så husk på, at du nu selv er en af dem og at du selv har haft et ret stort ønske om, at blive en af dem.

 

Det er de folk med stambogsførte hunde, der har 'sagt god for Aslan' - det syntes jeg kræver, at man viser dem/racen/arbejdet med racen en vis form for respekt og når man læser dine indlæg, så viser du alt andet end dette, men kunne fristes til, at forstå det sådan, at du syntes det er grinagtigt, at de har valgt at optage Aslan i stambogen...

 

Muligvis jeg tager fejl, men det er bare sådan jeg tolker dine indlæg og jeg kan jo så se, at der er mindst en anden, der har det på samme måde, hvis jeg læser indlæggene korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager dig skam ikke ilde op eller bliver fornærmet :)

 

Det er okay du har en holdning, men efter mit møde med det ene menneske, så har jeg bare brug for at tage de små sko på, lad det trykke og så håbe at Aslan lige kan tage den uden om alt hendes afkom - som sagt, så har jeg ikke et problem med at "blive slået" af alle de andre :mrgreen:

 

Så lille et menneske er jeg, og jeg glæder mig til at være lille (og håber på det bedste) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er i mine øjne et stykke hærværk - det er alle 'racerene' hunde uden stambog.

 

De avlere der opdrætter hunde som Aslan og lign. lukrere på seriøse opdrætters arbejde

 

Meget undskyld til Dorte og alle andre, men ovenstående madding bliver jeg simpelthen nødt til at bide på! :lol:

 

 

Det ene øjeblik hører man at de racerene hunde, der avles tavleløst på, sikkert alllesammen er noget skravl, der ikke kunne avlsgodkendes alligevel, og næste øjeblik får man så at vide at tavleløs avl er hærværk og sabotage på den "seriøse" avl... Kunne I ikke snart tage at bestemme jer? :vedikke:

 

 

Hvis racerene uden tavle er lavkvalitet, som er kasseret fra tavleavlen, på hvilken måde kan de så true opdrættere, der anser sig selv for at være seriøse?

Og på hvilken måde gør det skade på tavleavlen, at der i det hele taget findes racerene uden tavle? De indgår jo ikke i den "seriøse" avl, og kan således ikke ødelægge noget med deres inferiøre gener.

 

Er problemet i virkeligheden ikke at der er nogle penge, der går opdrætternes næse forbi? Eller måske går det bare æren for nær at folk vælger "discountproduktet" og får en god hund alligevel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Meget undskyld til Dorte og alle andre, men ovenstående madding bliver jeg simpelthen nødt til at bide på! :lol:

 

 

Det ene øjeblik hører man at de racerene hunde, der avles tavleløst på, sikkert alllesammen er noget skravl, der ikke kunne avlsgodkendes alligevel, og næste øjeblik får man så at vide at tavleløs avl er hærværk og sabotage på den "seriøse" avl... Kunne I ikke snart tage at bestemme jer? :vedikke:

 

Hvis racerene uden tavle er lavkvalitet, som er kasseret fra tavleavlen, på hvilken måde kan de så true opdrættere, der anser sig selv for at være seriøse?

Og på hvilken måde gør det skade på tavleavlen, at der i det hele taget findes racerene uden tavle? De indgår jo ikke i den "seriøse" avl, og kan således ikke ødelægge noget med deres inferiøre gener.

 

Er problemet i virkeligheden ikke at der er nogle penge, der går opdrætternes næse forbi? Eller måske går det bare æren for nær at folk vælger "discountproduktet" og får en god hund alligevel?

 

Bestemme os...hvad er der at bestemme, jeg kan på ingen måde se, at de to ting modsiger hinanden? :vedikke:

 

Jeg har intet problem med hunde uden en stambog, men jeg stiller altid spørgsmålstegn ved deres racerenhed og det er det, som jeg mener ødelægger avlen for de stambogsførte.

 

Alle racer har nogle særlige kendetegn og egenskaber og avler man med hovedet under armen, så er der en pænt stor risiko for, man ender op med noget helt andet, end det man markedsfører. Uden en stambog har man ingen chance for, at vide om den pågældende hund er raceren og man risikerer, at der kommer nogle ikke tiltænkte egenskaber frem i næste generation.

 

Vil man avle uden en stambog, ,mister man muligheden for, at bruge racetypiske avlsdyr og da disse hvalpe så sælges som 'racerene', er risikoen høj for, at køberen ender op med noget, som ikke var det vedkommende troede = dårlig omtale af den pågældende race.

 

Man mister også muligheden for, at undgå indavl - stambogen viser tydeligt ophavet.

 

Det der dog generer mig mest er, at avlere af de ikke stambogsførte hunde, velvilligt bruger 'blodet' fra de racerene, men de putter ikke noget tilbage... i mine øjne er det at nyde, uden at yde og vil man en bestemt race, så er man også obs på, at forbedre den eller som minimum vedligeholde den og det er altså umuligt uden, at kunne se ophavet.

 

Det er det amme der gør, at jeg er imod 'genparringer'. Jeg forstår ikke konceptet med, at man laver 2 eller flere identiske kuld, for hvad vil man med det? I mine øjne er det ikke avl, men produktion og det er det samme jeg syntes om avl uden stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare vent til jeg kommer med naboens nyanskaffelse, så skal du se små handlersuit og juniorhandlerstil....

 

Glæder mig allerede :) har sådan et billed af dig og det holder garanteret slet ikke stik :)

 

Snakker ofte med en mand på fb,som syntes det er synd broholmer folket stiller op i almindeligt tøj...

 

Måske det bliver dig og ham der skriver historie en dag :)

 

 

 

Vil det så sige de stiller i hvalpe klasse til Fredericia?? Eller er det lige et nummer for tidligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der dog generer mig mest er, at avlere af de ikke stambogsførte hunde, velvilligt bruger 'blodet' fra de racerene, men de putter ikke noget tilbage... i mine øjne er det at nyde, uden at yde og vil man en bestemt race, så er man også obs på, at forbedre den eller som minimum vedligeholde den og det er altså umuligt uden, at kunne se ophavet.

 

Fuldstændig enig i ovenstående :5up:

 

Jeg har meget svært ved at finde noget truende i hvad andre måtte have lyst til at lave - hvad andre laver ændrer ikke på hvilke kombinationer en seriøs opdrætter planlægger og hvem denne opdrætter måtte sælge sine hvalpe til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der dog generer mig mest er, at avlere af de ikke stambogsførte hunde, velvilligt bruger 'blodet' fra de racerene, men de putter ikke noget tilbage... i mine øjne er det at nyde, uden at yde og vil man en bestemt race, så er man også obs på, at forbedre den eller som minimum vedligeholde den og det er altså umuligt uden, at kunne se ophavet.

 

Fuldstændig enig i ovenstående :5up:

 

Jeg har meget svært ved at finde noget truende i hvad andre måtte have lyst til at lave - hvad andre laver ændrer ikke på hvilke kombinationer en seriøs opdrætter planlægger og hvem denne opdrætter måtte sælge sine hvalpe til.

 

Tak for jeres svar begge to :5up:

 

Men det bekræfter mig jo i min opfattelse af, at det ikke er den tavleløse avl i sig selv, der ødelægger noget for raceavlen. Det er tanken om at den findes, der slår skår i glæden for nogle opdrættere;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...