Hop til indhold

Aslan - Måske som Broholmer


Aslan
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Tak for jeres svar begge to :5up:

 

Men det bekræfter mig jo i min opfattelse af, at det ikke er den tavleløse avl i sig selv, der ødelægger noget for raceavlen. Det er tanken om at den findes, der slår skår i glæden for nogle opdrættere;-)

 

Forstår du det ikke?! :vedikke:

 

Forestil dig, at du står med en race, hvor der kun er 5 avlshunde. De 3 af dem, bliver avlet på, hvor der bliver taget højde for det hele - også indavl og man gør sit yderste for, at matche dem, så afkommene gerne skulle blive endnu bedre end forældredyrene. De 2 af dem, avles bare på, uden at det er muligt, at tage højde for indavl og racepræg.

 

Havde man nu avlet på dem alle 5 under samme 'fane' - kan du så ikke se, at det ville give flere muligheder og at chancerne for avlsfremgang ville være langt større?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Forstår du det ikke?! :vedikke:

 

Forestil dig, at du står med en race, hvor der kun er 5 avlshunde. De 3 af dem, bliver avlet på, hvor der bliver taget højde for det hele - også indavl og man gør sit yderste for, at matche dem, så afkommene gerne skulle blive endnu bedre end forældredyrene. De 2 af dem, avles bare på, uden at det er muligt, at tage højde for indavl og racepræg.

 

Havde man nu avlet på dem alle 5 under samme 'fane' - kan du så ikke se, at det ville give flere muligheder og at chancerne for avlsfremgang ville være langt større?

 

Jo, det kan jeg udmærket godt se, men du kan jo ikke tvinge folk. Det er valgfrit om man vil avle med stambog eller ej, ligesom det er valgfrit hvilken forening man vil stambogsføre i.

 

I øvrigt svarer dit eksempel meget godt til temaet for denne tråd. Broholmeren er jo netop en race med et lille avlsmateriale, og her har man altså valgt at anerkende "hærværket" for at få fingre i nogle gode gener. Det er selvfølgelig ekstremt sjældent, men jeg kender faktisk ét andet eksempel, fra racen Dansk Spids.

 

Når vi taler Labrador og andre populære racer, tvivler jeg stærkt på at de hunde, der går fra til tavleløs avl, kommer til at mangle i regnskabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar begge to :5up:

 

Men det bekræfter mig jo i min opfattelse af, at det ikke er den tavleløse avl i sig selv, der ødelægger noget for raceavlen. Det er tanken om at den findes, der slår skår i glæden for nogle opdrættere;-)

 

Det må du uddybe, for jeg har ikke forstået hvilken glæde du tror der bliver ødelægt?

Glæden ved at bo sammen med dejlige hunde?

Glæden ved at lykkes med sit opdræt?

Glæden ved at lære ligesindede at kende?

Glæden ved at opleve gode resultater?

 

Den glæde kan umuligt ændres ved at andre ikke har det samme begær efter at skubben den race man elsker i en positiv retning.

Når man som opdrætter bliver ærgerlig, skuffet, ked af det eller hvad det måtte være, så er det når den manglende forståelse og respekt for et mangeårigt stykke avlsarbejde bliver en bevidst.

Selvfølgelig er der opdrættere der laver hvalpe bare for at lave hvalpe, og for dem spiller det sikkert ikke den samme rolle. Men for andre hvor hver enkelt valg i opdrættet har en betydning og derfor er ganske velovervejet og planlagt, der må det være rigtig trist at se en hvalp man solgte som familiehund, pludselig indgå i en halløjsa-produktion fordi det for andre ingen betydning har.

 

Det er vel sådan at man lader sin hund indgå i avl fordi man synes om den, dermed må man formode at opdrætteren man købte denne hund af, er lykkedes med sit opdræt.

Så jeg oplever det selvmodsigende at man på den ene side anerkender sin opdrætters arbejde og gerne nyder godt af det, men samtidig ikke vil bidrage til at racen/opdrættet fortsat kan udvikle sig.

Eller det vil sige - det må man gerne undlade at bidrage til, hvis man så samtidig osse vil undlade at gøre det modsatte. Jeg mener bestemt ikke at alle hunde bør indgå i avl.

 

Det handler for mig egentlig bare om respekt og det at bidrage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, havde egentlig gjort klar til at citere lidt af hvert, men lod det være, da jeg kan nøjes med at erklære mig dybt enig med Malene Nielsen og Hopsa. Og nogle gange bliver jeg sgu så forundret over, at du, Umulia, der på så mange måder fremstår så indsigtsfuld, falder helt ved siden af den opfattelse, hver gang diskussionen nærmer sig tavleavl.

 

Faktisk så meget, at det fremstår som en personlig agenda, at skulle tilsværte det organiserede avlsarbejde.

 

Når man vælger at støtte "ren uden tavle", så er man ikke med til at styrke en race, og man udnytter et brand og et produkt, som andre har arbejdet hårdt for at levere og understøtte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht tavleløs avl har disse opdrætterer jo også et minus i, ikke at kunne følge med i , hvad der sker positivt og negativt for racen. Jeg kender da ingen DKK opdrætterer, der ikke på en eller anden måde samarbejder med andre, diskuterer deres race og også hjælper hinanden ind i mellem.

Fatter jo ikke hvordan man som tavleløs, kan holde sig opdateret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Aslan´s ejer.

Håber I får en god dag og husk at lær lidt om handling.

Jeg kan jo ikke selv mere pga gigt, kunstigt knæ ,syg ryg og kan ikke ligge på knæ og stille hunden op.

 

Så min kritik fra sidste lørdag sluttede således.: The handling was not as god as the dog.

 

Desværre vil mit yngste snorforkælede dyr ikke handles af nogle, der kan, kun af mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Mht tavleløs avl har disse opdrætterer jo også et minus i, ikke at kunne følge med i , hvad der sker positivt og negativt for racen. Jeg kender da ingen DKK opdrætterer, der ikke på en eller anden måde samarbejder med andre, diskuterer deres race og også hjælper hinanden ind i mellem.

Fatter jo ikke hvordan man som tavleløs, kan holde sig opdateret.

 

Det kan jeg ikke se, hvordan man skal kunne, så man fristes til at sige, at det er en umulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Aslan´s ejer.

Håber I får en god dag og husk at lær lidt om handling.

Jeg kan jo ikke selv mere pga gigt, kunstigt knæ ,syg ryg og kan ikke ligge på knæ og stille hunden op.

 

Så min kritik fra sidste lørdag sluttede således.: The handling was not as god as the dog.

 

Desværre vil mit yngste snorforkælede dyr ikke handles af nogle, der kan, kun af mig.

 

 

Vi har gået til ring træning så Aslan kan lade sig handle.

Og så er jeg lidt overvejende med at få en anden dame til at gøre det, hun er vandt til at udstille, og til den tid er min mave nok ved at være lidt tung....

Og man har jo hørt om at nogle gange har hunden ikke fået hvad den fortjente, fordi ejeren ikke gjorde det ordentligt.... Men nu må vi se hvad tiden bringer til den tid :)

 

Hvilke små handler fif, har jeg IKKE lært til ringtræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået til ring træning så Aslan kan lade sig handle.

Og så er jeg lidt overvejende med at få en anden dame til at gøre det, hun er vandt til at udstille, og til den tid er min mave nok ved at være lidt tung....

Og man har jo hørt om at nogle gange har hunden ikke fået hvad den fortjente, fordi ejeren ikke gjorde det ordentligt.... Men nu må vi se hvad tiden bringer til den tid :)

 

Hvilke små handler fif, har jeg IKKE lært til ringtræning?

 

Dem vil jeg også gerne høre.

Chinook skal udstilles første gang i Nyborg den 21. januar og jeg er allerede smånervøs :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Amatørens handlertips...

 

Haser og forben skal stå lige ned i jorden, vægten skal synes at ligge mere i fronten end i bagenden.

 

En godbid foran hundens snude er en rigtig god idé, da det får hundens ører frem (den ser opmærksom ud) og vægten lægges også frem hermed. Godbidden skal være så langt væk, at den forstyrrer billedet minds muligt, men nært nok til, at den fanger hundens interesse.

 

Du selv skal være pænt klædt, men ikke iøjnefaldende. Flagretøj og bling-bling-tøj skulle være no-go, ligesom du heller ikke stiller op i det helt gennemslidte arbejdstøj. Et par pæne cowboybukser og en pæn trøje vil nok være fint i broholmerverden, vil jeg tro.

 

Vær selv så rolig og uiøjnefaldende som muligt i din adfærd, medmindre du vil fange dommerens opmærksomhed (fx., hvis din hund står ekseptionelt godt lige der, så må dommeren meget gerne kigge).

 

Halsbåndet bør enten sidde helt oppe bag ørerne, hvor man ikke ser det (ikke noget med at stramme) eller også kan du frestacke, hvor det sidder helt løst og helst langt nede (ikke midt på halsen).

 

Der findes mange flere råd, men jeg er ikke lige godt nok til, at jeg tør mere :mrgreen: Kunne forestille mig, at Chrxxx kommer forbi :engel:

 

Dem vil jeg også gerne høre.

Chinook skal udstilles første gang i Nyborg den 21. januar og jeg er allerede smånervøs :genert:

 

Jay, hvor bliver det spændende! :klap:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Amatørens handlertips...

 

Haser og forben skal stå lige ned i jorden, vægten skal synes at ligge mere i fronten end i bagenden.

 

En godbid foran hundens snude er en rigtig god idé, da det får hundens ører frem (den ser opmærksom ud) og vægten lægges også frem hermed. Godbidden skal være så langt væk, at den forstyrrer billedet minds muligt, men nært nok til, at den fanger hundens interesse.

 

Du selv skal være pænt klædt, men ikke iøjnefaldende. Flagretøj og bling-bling-tøj skulle være no-go, ligesom du heller ikke stiller op i det helt gennemslidte arbejdstøj. Et par pæne cowboybukser og en pæn trøje vil nok være fint i broholmerverden, vil jeg tro.

 

Vær selv så rolig og uiøjnefaldende som muligt i din adfærd, medmindre du vil fange dommerens opmærksomhed (fx., hvis din hund står ekseptionelt godt lige der, så må dommeren meget gerne kigge).

 

Halsbåndet bør enten sidde helt oppe bag ørerne, hvor man ikke ser det (ikke noget med at stramme) eller også kan du frestacke, hvor det sidder helt løst og helst langt nede (ikke midt på halsen).

 

Der findes mange flere råd, men jeg er ikke lige godt nok til, at jeg tør mere :mrgreen: Kunne forestille mig, at Chrxxx kommer forbi :engel:

 

 

 

Jay, hvor bliver det spændende! :klap:

 

En lille tilføjelse :engel:

 

Et simpelt og pænt halsbånd og line er rigtig godt. Personligt bruger jeg en dobbeltkædet halvkvæl med lædersnor til Møffe, men til en broholmer, ville jeg nok, hvis jeg stolte på dens opførsel, vælge en gylden type ala den her: Ring 5 / Snake kde 6 mm 70 cm guld og så en fancy-pancy udstillingsline :engel:

 

Berneres megen pels og robuste indtryk gør, at mit robuste udstyr er knap så iøjnefaldende :genert: Der er en del bernerfolk, der bruger det udstyr. Ville ikke umiddelbart anbefalde det til en korthårshund, i hvert fald - men kan hunden finde på at springe rundt i linen, må det jo være det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hofter A

Albuer 0

 

:banan:

 

Og nu med hund, som ikke må tage mere på (fordi han er pæn uden på også)....... nogen gange er livet sq lidt lækkert :mrgreen:

 

Fedt!

 

Stort tillykke med de fine resultater - så er han *****klar :slem: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...