Hop til indhold

Fremmede der giver godbider uden tilladelse...


MiniBillen
 Share

Recommended Posts

Hvordan har i det med det?

 

Jeg ved ikke om det er mig der er emsig eller andre der bare ikke tænker sig om..

 

Jeg oplever stort set hver dag på engen, at folk giver Charlie godbider i forskellige situationer uden at have spurgt mig om det er i orden først, hvilket jeg, ja bliver lidt emsig over:genert:

 

Af flere grunde.. For det første har Charlie jo en sart mave og ikke alle godbider kan han tåle.. Så jeg er meget imod at folk giver ham noget uden jeg ved, hvad det er først..

 

Derudover har jeg oplevet mange gange, at når der går nogen forbi med deres hund og Charlie og den begynder at lege, så går ved kommende videre, hvilket er helt fint, men når Charlie og den anden hund løber i deres retning i leg, så kalder jeg Charlie til mig.. Hvilket som regel er uden problemer, botset fra de gange, hvor vedkommende føler at når jeg har kaldt på Charlie så er det ok at stå at give Charlie godbider, hvilket i min verden er forkert af mange årsager. For det første bliver han belønnet for at ignorere mit indkald, for det andet får han en idé om at det er i orden at løbe hen til fremmede uden min tilladelse og for det tredje, ja så ved jeg ikke, hvad de giver ham..

 

Jeg giver aldrig fremmede hunde der løber hen til os en godbid og hvis jeg står og taler med ejeren så spørger jeg altid først om hunden må få en.. Netop af de grunde der gør at jeg ikke selv vil have at andre giver Charlie..

Jeg har altid fra barnsben fået afvide at man giver ikke fremmede hunde noget uden at have spurgt ejeren først.

 

Hvordan har i det med at fremmede giver jeres hund(e) godbider uden at spørge jer først og giver i selv fremmede hunde godbider uden at spørge ejeren?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg giver aldrig fremmede hunde godbidder uden at spørge først, netop pg.a. allergi eller overvægt eller tigning eller hvad hunden nu har af ting, som ejeren ikke ønsker at jeg aktiverer/forværrer.

 

alle må give halfdan alting, og jeg bliver ikke engang fornærmet for princippets skyld, nærmere lidt begejstret, hvis han rent faktisk vil tage det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med dig... Jeg bliver gnaven hvis folk giver Dexter godbidder!

 

Jeg giver da nogen gange andre hunde godbidder, men aldrig uden at spørge først! Og jeg er hård og kynisk når fremmede hunde hopper op af mig, uanset om de må derhjemme eller ej, så vender jeg rundt og lader hunden vælte ned...

 

Det som irritere mig ALLERMEST er at vi har en godbids taske til Dexter, og når vi møder labradors så sidder de i den taske hele tiden... Selvom jeg aldrig giver dem noget, så ved de bare hvor maden er... Og det er nok altså 10 forskellige labradors Dexter forsøger at lege med, der altid reagere på den måde! Det er virkelig trælst at have en fremmedes hund hængende på siden fordi der dufter godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er endnu en af de der byting ;-)

Hvor jeg bor, bliver der delt godbidder ud på kryds og tværs. Jeg er selv, belært af H-F, begyndt at spørge, men har aldrig mødt en der sagde nej. Faktisk kigger folk lidt som om man har tænkt sig at snyde deres lille guldklump :lol:

 

Skulle der være en hund, der af helbredsmæssige eller andre årsager, ikke må få noget, er det så for meget forlangt at ejeren selv åbner munden og fortæller det? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mening er at man ikke giver andre hunde godbidder uden ejerens samtykke, og da slet ikke hvis ejeren står og kalder hunden ti sig.

Nu har jeg selv haft en hund der kunne blive ret syg (havde meget sart mave + var allergisk overfor en del ting) Jeg var blevet rigtig tosset hvis folk foderet ham uden at spørge mig først, heldigvis (i denne forbindelse) var han ret reserveret overfor fremmede og ville ikke tage noget fra hånden hos mennesker han ikke kendte, så problemet var ikke stort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg er en af dem der både siger at folk ikke skal give mine hunde godbidder og en af dem der spørger om folk ikke lige vil give kræet en godbid.

Det afhænger af situationen og hvad jeg gerne vil have ud af den.

 

Men jeg acceptere ikke at andre giver min hund godbidder uden at spørge først - Hvilket de som regel ikke når før jeg har bedt dem om ikke at give hundene noget :engel:

 

Nu er jeg så også "opvokset" i et miljø, hvor folk er ret seriøse omkring deres træning og opdragelse af hundene og så nytter det ikke noget man får belønnet for noget som ejerne prøver at træne væk.

Som oftest så bliver der delt så rigeligt med godbidder ud alligevel, fordi vi så sammen finder ud af, hvad vovsen skal have godbidder for.

I de fleste tilfælde så er det rigeligt at kræet smækker måsen i jorden og sidder pænt og kigger :mrgreen:

 

Det samme gør sig gældende med overstadig hilsen på hundene.

I princippet gider jeg ikke mine hunde hopper op... Men det er faktisk rigtig svært at lære folk, ikke at hilse på hunden før den har smækket måsen i jorden ;-)

 

Men den smutter da også for mig engang imellem, med de mest kendte hunde, som er lige så meget venner som deres ejere. :oops:

 

Men når man åbner munden og beder folk om at gøre noget, eller lade være med at gøre noget, så er man ude over mange problemer - Mm. folk bare ikke høre efter og de får så en lille opsang af mig i stedet, og har de en hund selv, så skal jeg nok sørge for på sekunder at gengælde "tjenesten" :engel: Her taler jeg så om dem jeg kender godt. Kun engang imellem belønner jeg fremmedes hunde for alt muligt de ikke burde gøre, hvis deres ejere ikke høre efter hvad jeg siger ifht. mine hunde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde jeg kender plejer jeg bare at give, men så ved jeg jo også de ikke har allergi. Alle og enhver må stopfodre mine men synes faktisk tit at folk spørger om det er ok og eftersom de kan tåle alt, bliver jeg på ingen måde irriteret hvis de ikke spørger. Prøver selv at huske det, men tit hiver jeg jo godbidderne frem for at belønne mine egne, og så sidder der straks en 3. synes jo det er synd hvis den føler sig snydt.. :oops: Men hvis den hopper op og ejeren siger ned, så giver jeg selvfølgelig ikke godbid før den har 4 ben på jorden.

 

 

Synes også du skal sige det, det er ikke sikkert man kender til eller lige tænker over allergi/sart mave, og hellere at du får det sagt end du bliver irriteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personlig syntes jeg det er noget pjat med alle de godbider. Den hund vi har nu er nr. 6 og ingen er opflasket med godbidder, men med meget ros og kærlige klap. Det er ikke god skik at give fremmede hunde godbidder på en luftetur, og slet ikke uden at spørge om lov først.

Det skal dog bemærkes, at alle vores hunde har fået 3 hundekiks når vi fik aftenkaffe. Og de kunne alle tælle til 3.

 

Vi har lige været til fødselsdag, og her fik alle at vide, det er forbudt at give vores hund noget som helst, da den bliver allergitestet lige pt. Vil blive ked af det hvis den fik noget den ikke kan tåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Før i tiden har folk bare givet Smilla uden at spørge (også på træningspladsen) og jeg synes egentlig bare det var hyggeligt (når hun gad spise dem). Hun vil jo så gerne snakke med folk og alle elsker hende.

 

Jeg har aldrig givet andre hunde noget (pånær bestemte hunde på træningspladsen, som jeg kendte godt) netop pga risiko for de havde allergi, at jeg belønnede dem for noget forkert osv.

 

Men nu har Smilla jo fået allergi og jeg håber det er til at forklare folk.. (uden det kommer til at lyde panisk ''det må du ikke!!!!!' - agtigt''. Smillas ''oldemor'' havde nogle tyggeting til hende igår da vi kom på besøg. Og det var bare så sødt at hun har købt sådan nogle til hende. :hjerte:Men hun er samtidig en kvik dame, der hurtigt var helt på det rene med, at Smilla for nyligt havde fået konstateret allergi, så sådan noget måtte hun ikke længere få (uden at man selv bliver lidt forlegen og føler sig sippet, for sådan noget fandtes jo ikke i gamle dage eller noget.:blink:).

 

Min mor 'sneg' sig til at give Smilla lidt flødeis på en tallerken sidst jeg var deroppe. Jeg sagde ikke noget, og det udløste heldigvis ikke klø-anfald, men det kan da godt være lidt svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm kan godt være vi bor et godt sted, hvad høflighed angår :hmm:kan ikke mindes nogen, som ikke har spurgt før de gav Hope noget :mrgreen:

Men hun er heldigvis så spøjs, så indtil videre har der kun været en fremmed, hvor hun gad have det han gav (dyrt tørfoder) :blink:

Så tror ikke vi helt får problemet, da hun har et eller andet med ikke at spise fra fremmede :lol:

Jeg spørger selv inden jeg fodrer løs, men det skyldes faktisk alle de allergi tråde herinde :oops: For ellers har jeg aldrig tænkt over det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

UHA! Jeg elsker det og er kendt for at proppe mad i haanden paa folk der udviser bare lidt interesse!!! Saa hvis du har noget nogenlunde spiseligt i lommen, saa giv det gerne til vores!

:yeah:

Men det er jo ogsaa fordi jeg har fraggle racen som har genetisk forstaerket afstandstagen til fremmede, og DET skal man altsaa arbejde med en hel del med denne race, ellers forbliver de enormt sky med andre mennesker.

 

Jeg giver kun, hvis jeg maa for ejeren, for har vaeret ude for at give guf til folsomme individer som fik diarre og braekkede sig af protein rige ting og sager som guf jo ofte er. Og det var lidt en pinlig oplevelse:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen for mig er det super vigtig at folk spørger først, pga at Teitur jo har intolerance. Så jeg hader når folk de bare kaster kiks ned i gabet på ham. Men det er ikke kun fremmed, ved ikke hvor tit jeg har stået hos dyrlægen og en eller anden assistent giver Teitur feks Frolic, inden man når at sige hverken kuk eller bøh. Nogen gange er det endda dyrlægen selv der gør det og det er sjovt nok altid frolic de har. Synes også de burde have kornfri og allergivenlige godbidder liggende.

 

Jeg giver aldrig uden at spørge. Har oplevet at nogle har pølse og skinketern med i hundeskoven og nærmeste går og deler ud. Og nogen gange når man ikke at sige noget før hunden har slugt det, og andre gange når man, men så hænger Teitur jo på dem, fordi han så de andre fik og han ikke gjorde.

 

 

Det frækkeste jeg har oplevet var forleden jeg stod og ventede på bussen foran en kvikspar. Der står en svær overvægtig hund og venter på sin ejer, da en dame som kommer ud fra brugsen med en pakke vanlijesmåkager. Hun åbner pakken og giver hunden 2 kiks og går så videre. Da ejeren kommer ud fortæller jeg det og hun sukker højt, for hun synes det er meget træls da hun gør alt for at slanke den.

 

Men havde nogen givet Teitur sådan noget var han jo blevet virkelig dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne / Holly.

Du er hverken emsig eller alene om den holdning.

Jeg mener det er en direkte uskik, at give andres hund/hunde godbidder uden at spørge først.

 

Jeg oplever tit, at folk syntes det er synd, hvis det kun er min hund, der ikke må få noget. Den ser jo sååå sulten ud.

Ja! det er en spaniel og den er steriliseret. Den er ALTID sulten!!

Prøver så pænt at forklare, at hvis den skulle have al det unødvendige mad, ville den blive bolle-fed på nul komma fem og det ville jo være synd for den.

I den lokale Matas har Holly ofte fået godbidder og nu er hun stort set ikke til at trække forbi. Det synes jeg f.eks også er ret irriterende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det er IKKE dig der er emsig , sevfølgelig skal man spørge , jeg har lige kæmpet med min unge hund fordi en ældre dame havde vænnet ham til godbidder uden at jeg havde sagt ok for det - resultatet var at han troede han fik guffer hvergang vi mødte et ældre menneske med rolator .............

 

Men er det ikke en god ting, det hele taget i betragtning. Fremfor at hunden er bange eller aggressiv overfor mystiske ting som rolatorer sammensat med mennesker. Man maa vaegte og veje hvad der er vigtigst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser helst at folk lige spørger inden de giver Ninja godbidder, men jeg bliver hverken sur eller fornærmet hvis de giver uden at spørge først. Der er mange gamle mennesker i vores område, og de kunne ikke drømme om at spørge for en hund skal da ha' hundekiks. Det er jo ikke for at være uhøflige at de gør det, jeg tror bare slet ikke de tænker på at hunden kunne have allergi.

 

Jeg giver aldrig andre folks hunde godbidder. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men tænker bare aldrig "Ej, du er sød - du skal da lige have en godbid". Men hvis jeg gjorde, ville jeg altid spørge i forvejen. Det er så nemt, og så undgår man konflikt med hundeejeren.

 

Til gengæld kan jeg absolut ikke blive gal eller irriteret over at hunde kommer over, fordi de kan lugte frikadellen i min lomme. Det er hunde, de leder nærmest konstant efter føde, sådan er det bare. Så kan man enten lade være med at tage nogle velduftende godbidder med, eller lade være med at gå steder hvor man ved der løber løse hunde. Jeg beder selv Ninja stoppe hvis hun begynder at snuse til fremmede hundeejers lommer, men jeg ville da godt nok blive forbavset hvis de blev direkte sure eller irriterede !

 

(Sorry for et lidt "kedeligt" indlæg, jeg kan ikke få smiley'erne til at virke hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser helst at folk lige spørger inden de giver Ninja godbidder, men jeg bliver hverken sur eller fornærmet hvis de giver uden at spørge først. Der er mange gamle mennesker i vores område, og de kunne ikke drømme om at spørge for en hund skal da ha' hundekiks. Det er jo ikke for at være uhøflige at de gør det, jeg tror bare slet ikke de tænker på at hunden kunne have allergi.

 

Jeg giver aldrig andre folks hunde godbidder. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men tænker bare aldrig "Ej, du er sød - du skal da lige have en godbid". Men hvis jeg gjorde, ville jeg altid spørge i forvejen. Det er så nemt, og så undgår man konflikt med hundeejeren.

 

Til gengæld kan jeg absolut ikke blive gal eller irriteret over at hunde kommer over, fordi de kan lugte frikadellen i min lomme. Det er hunde, de leder nærmest konstant efter føde, sådan er det bare. Så kan man enten lade være med at tage nogle velduftende godbidder med, eller lade være med at gå steder hvor man ved der løber løse hunde. Jeg beder selv Ninja stoppe hvis hun begynder at snuse til fremmede hundeejers lommer, men jeg ville da godt nok blive forbavset hvis de blev direkte sure eller irriterede !

 

(Sorry for et lidt "kedeligt" indlæg, jeg kan ikke få smiley'erne til at virke hehe)

 

jeg er helt enig så jeg indsætter lige et par for dig :lol: :5up: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det slet ikke fordi jeg har en tanke om at folk ikke må give Charlie noget som helst, det skal bare helst være aftalt eller af folk der kender både mig og Charlie.. Er jeg ude med min mor, så må hun gerne give ham en godbid når de andre får, vi har så bare en aftale om at han skal stå bare nogenlunde pænt:lol:

 

Hvis jeg står sammen med andre, og hyggesnakker mens hundene løber rundt og leger, og de spørger om han må få noget, så spørger jeg, hvad de har, og er det noget jeg ikke kender, eller ved han ikke reagere helt godt på, så får de bare et par stykker af dem jeg selv har med de kan give ham:-D

 

Jeg synes da det dejlgit når folk synes min hund både er sød og smuk og lige skal have en lille guf, men jeg synes bare det hygligst når jeg selv er inde over det for hyggen går rigtig hurtigt af når jeg senere går derhjemme og tørrer diarre og opkast fra gulvet:genert: og også når det er noget der ødelægger vores træning..

 

 

Charlies to bedste legekammerater, goldens Laura og Nelly, får også en godbid indimellem af mig.. Og der har jeg og de to tøsers mor (ved faktisk ikke hvad hun hedder :P) en aftale om at det må de gerne, men de skal sidde pænt og først tage når jeg siger vær'go:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er hverken emsig eller alene om den holdning.

Jeg mener det er en direkte uskik, at give andres hund/hunde godbidder uden at spørge først.

 

:oops: ups - men hun kan altså rigtigt godt lide mine lavkvalitetsguffer.

 

Jeg er ikke vildt sippet, Petrine tog ikke mod fra fremmede, uden først at få lov, er lidt ambivalent, om det var godt at droppe, men det røg for at hun skulle blive mindre skeptisk overfor fremmede.

 

Ser det som min opgave at opdrage min hund, til at gå forbi steder / personer der giver guffer, mens opdragelse af fremmede mennesker er en tabt sag på forhånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wheaten terrier

Jeg sætter pris på at fremmede spørger først, mest fordi jeg gerne vil have styr på hvad han får. Er det de vanlige "tosser" af hundevenner, gør det ikke noget, vi deler gerne ud mellem hinandens hunde med mindre andet er aftalt.

Jeg kunne aldrig finde på at dykke i lommen efter godbidder til en fremmed hund uden først at spørge om det er okay. Man kunne jo stå over for en allergihund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...