Hop til indhold

En god start uden ferie...


Gæst Franke
 Share

Recommended Posts

Så har I sørme været heldige med Jeres hunde. Størstedelen af de mennesker, der har hunde med separationsproblemer, har det fordi de har gjort netop som Jer! Eller fordi de har overtaget en hund fra nogen, der har gjort som Jer.

 

Hvis du kigger annoncer på diverse hunde-sites vil du se, at rigtig mange af de unghunde der sælges ikke kan være alene.

Risikoen ved din "opdragelse" er nemlig, at man lige pludselig står med en hormonfyldt teenagehund, som ikke kan være alene selvom den har kunnet som hvalp. Mange hvalpe har slet slet ikke overskud til at gøre ejerne opmærksomme på deres utryghed og derfor tror ejerne at hvalpen er god til at være alene.

 

Hvad ville du gøre hvis du nu var endt med én af de hvalpe, der pev bare du bevægede dig en meter væk fra den? At du ikke engang kunne bevæge dig rundt uden at gøre din hvalp ked af det? At den kun kunne sove hvis den lå på dit skød eller på dine fødder?

 

 

 

Efter min mening er det fuldstændig uden omtanke. Måske ikke set fra dit synspunkt fordi du med succes har "opdraget" dine tidligere hvalpe til at kunne være alene hjemme på kort tid, men folk, der har erfaring med separationsproblemer ved at det er meget risikofyldt!

 

Faktum er, at rigtig, rigtig mange af de hvalpe, der bare bliver efterladt uden at være blevet trænet i det, bare finder sig i det og er ulykkelige for sig selv. Andre hvalpe er kede af det og piver, gøer og hyler uden ejerne aner noget om det fordi de bor i hus.

 

 

 

Der er ingen der siger at man skal tage et år fri for at få hvalp! Langt de fleste lærer deres hvalpe at være alene på et par uger eller tre, da det er den tid det tager for størstedelen af hvalpene. Og mindst 14 dages ferie er efter min mening det mindste man kan gøre for sin hvalp. Hvilket du ikke engang har gjort.

 

At du taler om, at det må være opdragelsen den er gal med viser bare hvor uvidende du rent faktisk er når det gælder hunde med separationsproblemer, og jeg synes faktisk slet ikke du kan udtale dig om det når du ikke selv har haft det inde på livet.

 

Hvalpe er IKKE ens og jeg har virkelig svært ved at tro på, at du rent faktisk mener det?! :shock:

 

Så kan du tælle mig og min mand med i de heldiges rækker. Vi har ikke taget ferie, øvet alene hjemme eller fået vores hjem raseret. Vi er igang med hund nr 3...også uden problemer...jeg mener, at det handler om tryghed, tillid og selvtillid. En hund, der er tryg og har tillid / selvtillid i sit hjem har ingen grund til at gå banana, når den er alene...

Redigeret af Zaz-zaz
Et glemt ord...ordet; har :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Da vi hentede tacco havde vi også ferie 3 uger men jeg tror ikke det har haft så meget indflydelse på hans tryghed ved at være alene hjemme. han sov også i køkkenet i starten, faktisk de første 4 uger og fik først lov at komme i soveværelset da vi var rimelig sikre på at han var enlig. ( ikke sikkert vi følger den plan med vores næste hund ) det gik altså fint også selv om han var alene hjemme om dagen. Vi startede med at køre fra ham i ti minutter og så en halv time og så to timer. Da vi startede på arbejde kom vi mor og så til ham midt på dagen de første par uger og så var han trænet op.

Men nu er dalmatineren også rimelig selvstændig og lidt "kold" overfor nye ting og måske har vi bare været heldige. Det kan også være vores metode afstedkommer nogle problemer senere hen, det ved vi først til den tid.

Problemet med at gøre det på den måde er måske at hvis man har en lidt blød hund så kan man få ødelagt en masse. Men i langt de fleste tilfælde tror jeg altså sagtens at man kan kaste hunden ud i det :-) Vi skal også passe på ikke at pakke vores dyr ind i for meget vat og bomuld :-)

 

 

Og til trådstarter: billeder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi hentede tacco havde vi også ferie 3 uger men jeg tror ikke det har haft så meget indflydelse på hans tryghed ved at være alene hjemme. han sov også i køkkenet i starten, faktisk de første 4 uger og fik først lov at komme i soveværelset da vi var rimelig sikre på at han var enlig. ( ikke sikkert vi følger den plan med vores næste hund ) det gik altså fint også selv om han var alene hjemme om dagen. Vi startede med at køre fra ham i ti minutter og så en halv time og så to timer. Da vi startede på arbejde kom vi mor og så til ham midt på dagen de første par uger og så var han trænet op.

Men nu er dalmatineren også rimelig selvstændig og lidt "kold" overfor nye ting og måske har vi bare været heldige. Det kan også være vores metode afstedkommer nogle problemer senere hen, det ved vi først til den tid.

Problemet med at gøre det på den måde er måske at hvis man har en lidt blød hund så kan man få ødelagt en masse. Men i langt de fleste tilfælde tror jeg altså sagtens at man kan kaste hunden ud i det :-)Vi skal også passe på ikke at pakke vores dyr ind i for meget vat og bomuld :-)

 

 

Og til trådstarter: billeder :5up:

 

:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Så kan du tælle mig og min mand med i de heldiges rækker. Vi har ikke taget ferie, øvet alene hjemme eller fået vores hjem raseret. Vi er igang med hund nr 3...også uden problemer...jeg mener, at det handler om tryghed, tillid og selvtillid. En hund, der er tryg og har tillid / selvtillid i sit hjem har ingen grund til at gå banana, når den er alene...

 

Jeg skrev ikke, at størstedelen af dem, der har brugt jeres metode har separationsproblemer, men derimod at størstedelen af dem, der har hunde med separationsproblemer har gjort som jer! :-)

 

Jeg forstår bare helt ærligt ikke at man tager chancen når der er andre muligheder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev ikke, at størstedelen af dem, der har brugt jeres metode har separationsproblemer, men derimod at størstedelen af dem, der har hunde med separationsproblemer har gjort som jer! :-)

 

Jeg forstår bare helt ærligt ikke at man tager chancen når der er andre muligheder!

 

Det gør man fordi man synes metoden er den bedste, skulle jeg tro...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Det vel ligeså mange måder at opdrage hunde på, som der er at opdrage børn:roll: - Derfor tror jeg at denne tråd kan blive ved i 100 år, når vi er så mange brugere, som har hver vores opfattelse af hvad en god hundeopdragelse er.

 

Jeg må sige jeg er også mest til den med at lade hunden sove tæt på en, og ikke bare lukke den inde et rum, men jeg tager virkelig hatten af, når der så er nogen som kan opdrage en hund på en anden måde

 

Og for at være helt ærlig, vil jeg ikke tør prøve den her måde som er så udskældt i denne tråd,

-men synes sgu det okay, hvis bare man ved hvad man gør.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg skrev ikke, at størstedelen af dem, der har brugt jeres metode har separationsproblemer, men derimod at størstedelen af dem, der har hunde med separationsproblemer har gjort som jer! :-)

 

Jeg forstår bare helt ærligt ikke at man tager chancen når der er andre muligheder!

 

Så må vi bede alle hunde avlere om kun at lave hvalpe op til sommerferie perioden.

For der findes faktisk mennesker de r gerne vil have hund men som ikke har disse moderne indrettede arbejdspladser hvor ens tilstede værelse er som man selv lyster.

Sæt jer ned og slap lidt af fik de at vide på Microsoft i sidste uge, Ååååhhrrr ja det kunne da lige passe at vi andr lige satte os ned og afventede lavkonjuktur med efterfølgende arbejdsløshed som følge af sådan en slendrian.

 

Så den med de andre mulighedder er for en stor del af de narbejdende befolkning ,så som så med mulighedderne.

 

Og DET VAR IKKE TS EMNE.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Er det rimeligt, at hunden betaler prisen, fordi man af en eller anden grund ikke kan få fri? Skal man udelukkende se på sit eget egoistiske ønske om at blive hundeejer, og så være ligeglad med, at man begår noget, de fleste mener, er en kæmpe brøler, der kan have fatale konsekvenser for ens hund? Og hvor ringe skal ens muligheder være, før man må sige til sig selv, at projekt hund må udskydes til bedre tider?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fordi der er så stor forskel på ideologien i den træning vi hver i sær har gennemgået og har givet udtryk for i diverse indlæg. Det handler i større grad om hvor hurtigt man har valgt at gå frem.

 

Har ikke set nogen give udtryk for, at man går efter den gammeldags metode, hvor det hed sig, at hvalpen kunne have lov at hyle sig i søvn de første nætter, og så var den ude over det (overført til alene hjemme træning).

 

Ingen af os ønsker at have hunde, der ikke kan holde ud at være alene hjemme og som udvikler problemer i den retning. Nogle hunde kan man bare gå hurtigere frem med end andre.

 

Helt optimalt er det da om man har et par uger sammen med sin hvalp, og tager det stille og roligt i opstartsfasen. Samtidig er det så min erfaring, at er man først gået fra hunden når den er helt udkørt, så sover den fint tre-fire timer (hvilket også ca. er så længe den kan holde sig), og så er der ingen grund til at gå tilbage til den efter en halv time. Den har alligevel ingen tidsfornemmelse.

 

Tidligere har jeg med stor glæde gjort brug af video for at optage hvad der sker den første tid efter jeg er gået. Det kan hjælpe en på sporet af om man er gået for tidligt (har hvalpen ikke været træt nok) eller om der skal tilbydes mere mad/aktivering til de første par minutter hvor den er alene, så den kan falde ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Er det rimeligt, at hunden betaler prisen, fordi man af en eller anden grund ikke kan få fri? Skal man udelukkende se på sit eget egoistiske ønske om at blive hundeejer, og så være ligeglad med, at man begår noget, de fleste mener, er en kæmpe brøler, der kan have fatale konsekvenser for ens hund? Og hvor ringe skal ens muligheder være, før man må sige til sig selv, at projekt hund må udskydes til bedre tider?

 

...og når de fleste mener det, så er det naturligvis også det rigtige oder ?

Link til indlæg
Del på andre sites

...og når de fleste mener det, så er det naturligvis også det rigtige oder ?

 

Når det er det, som både Dyrenes Beskyttelse, DKK, div. adfærdsbehandlere osv. osv. mener, så synes jeg, at man er rimelig dumsmart, hvis man tror, at man selv ved bedre. Men ok i disse tider, hvor "smagsdommere" er et af de populæreste skældsord, er det ikke in at lytte til folk, som rent faktisk har uddannelse og forskning i ryggen - de skal jo i hvert fald ikke tro, at de ved bedre....:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zarina - bliver lidt i tvivl om din holdning i denne sag. Som jeg tidligere skrev mener jeg vi alle går ind for det samme: at lære vores hunde at være trygge og kunne holde ud at være alene hjemme. Forskellene i diverse indlæg er, som jeg ser det, spørgsmålet om hvor lang en periode denne træning skal gå over.

 

Hvem er du mener der lader hundene betale? Trådstarter? Andre der ikke har taget mere end en eller to ugers ferie i den nye tid med deres hvalp? Hvor lang tid mener du denne træning skal tage? Hvor lang tid skal man starte med og hvornår må man øge tidsperioden hvor de er alene?

 

Hvilke indlæg har givet indtryk af at man går i mod gode råd fra eksempelvis hvalpebøger? Og på hvilken måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lod også Pero brokke sig. Han så os gå og gik pivende væk fra døren og lagde sig til at sove - men det udviklede sig med tiden og til sidst havde vi en gøende/hylende hund.

 

PPP-Pero: nu har jeg via overskrifter og indlæg hist og her set at du arbejder meget med din hund, fordi den har udviklet problemer med at være alene. Nu har jeg aldrig haft mod på at læse tråden med løbende opdateringer i gennem, så håber derfor du vil tage den endnu engang for Prins Knud:

 

Har du en idé om årsagen til hvorfor denne angst udviklede sig? Det lyder jo til det gik fint i starten. Hvad fik det til at gå den anden vej?

 

Hvis det er for langt og indviklet at svare på og svaret allerede ligger i anden tråd, må du meget gerne sende mig link (hurra for dovenskaben).

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet om hvor lang en periode denne træning skal gå over.

 

 

Jeg tror det kommer meget an på psyken, vores hvalp er utrolig selvstændig, dertil ligger at disse psyker har nemmere ved at takle alene hjemme og andre forhindringer (hvis vi lader dem).

 

Selvfølgelig er der hunde der skiller sig ud. Ligesom der er inde for mennesker.

 

Vi brugte laaaaaaaang tid, fordi vi havde den (ikke fordi vi havde brug for det). Mine svigerforældre brugte 1 uge på træningen og de har intet mærket til det.

 

Selvfølgelig er der ingen af os der ønsker at andre skal have alene hjemme problemer, og deri TROR JEG at hele denne diskution ligger (man vil så gerne prøve at forhindre det).

 

Vi kan ikke styre andre, men vi kan fortælle om vores opleverlser og nogen gange er det bare så følsomt at man måske får skrevet det forkert/modtager forstår det forkert osv osv.

 

 

Jeg følger tråden om alene hjemme problemer, og den er sq frygtelig, når man tænker på hvad de har gået igennem, kan jeg godt følge at folk reagere så snart der er snak om alene hjemme og tryghed.

 

 

Til det vil jeg sige, jeg tror ikke det ligger i opdragelsen, for da aslan begyndte at træne alene hjemme, var vi knap nok begyndt at opdrage på ham!

Jeg tror det ligger i at de føler sig trygge (hvilket nogle gør efter en time med en god psyke) og bliver optrænet i at være alene hjemme om ikke andet over et par dage (hvis hvalpen har psyken til det)

 

Det er kun godt hvis de hvalpe har klaret det så flot.

 

Når de bliver unghunde, SYNTES JEG i dog skal være obs på hvordan jeres hund har det, da nogen hunde tager det fint som hvalp, hvortil de går i panik i deres unghunde alder (bla.homoner og færdig udvikling af psykken snakkede vores dyrelæge og adfærdsbehandler om, hvis man tror på dem :blink:)

 

Jeg håber ikke min post bliver misforstået fra nogle sider (så er det sagt :-P)

Link til indlæg
Del på andre sites

hej jeg vil bare sige at min søsters hund, som er søster til min dejlige hanhun, hun har sovet alene i bryggerset lige fra dag et og det er gået super, men hun er også meget stærk i at lege selv og være alene ellers. Hvor min hund kommer i seng og sofa, så har de allergi (ikke for hunde) de skal tage hensyn til og en lille på 3 år...

Man skal vudere sin egen hund og ikke alle er lige stærke til at lærer at være alene. Vores har lært det, men er glad når vi kommer hjem, hvor min søsters er fuldstændig ligeglad om der er nogle der kommer hjem.

Så se hvad din hund kan klare og handel ud fra det.

Ellers vil jeg bare sige at der er kommet rigtigt mange gode råd og gode meninger, men pas nu på at fordømme andre ss det er svært at skrive en totalt beskrivende situation uden at det fylder 10 sider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Så må vi bede alle hunde avlere om kun at lave hvalpe op til sommerferie perioden.

For der findes faktisk mennesker de r gerne vil have hund men som ikke har disse moderne indrettede arbejdspladser hvor ens tilstede værelse er som man selv lyster.

Sæt jer ned og slap lidt af fik de at vide på Microsoft i sidste uge, Ååååhhrrr ja det kunne da lige passe at vi andr lige satte os ned og afventede lavkonjuktur med efterfølgende arbejdsløshed som følge af sådan en slendrian.

 

Så den med de andre mulighedder er for en stor del af de narbejdende befolkning ,så som så med mulighedderne.

 

Og DET VAR IKKE TS EMNE.

 

Jeg havde skam ikke noget moderne og fleksibelt job da jeg fik min hvalp i november måned (jeg arbejdede for kommunen i en daginstitution). Alligevel kunne min kæreste og jeg få tre ugers ferie (den ene en uge, den anden to). Det handler da bare om en lidt kortere sommerferie og så droppe en efterårsferie:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
PPP-Pero: nu har jeg via overskrifter og indlæg hist og her set at du arbejder meget med din hund, fordi den har udviklet problemer med at være alene. Nu har jeg aldrig haft mod på at læse tråden med løbende opdateringer i gennem, så håber derfor du vil tage den endnu engang for Prins Knud:

 

Har du en idé om årsagen til hvorfor denne angst udviklede sig? Det lyder jo til det gik fint i starten. Hvad fik det til at gå den anden vej?

 

Hvis det er for langt og indviklet at svare på og svaret allerede ligger i anden tråd, må du meget gerne sende mig link (hurra for dovenskaben).

 

Egentlig ikke, nej.

Ikke andet end, at han var enormt usikker da jeg fik ham hjem (og er det stadig). Han var især bange for hunde og mennesker.

Han skulle hele tiden være hos os, enten ved vores fødder eller i vores skød. Vi kunne sætte os med ham ved siden af hans kurv og vente på at han faldt i søvn, men så snart vi rykkede væk fra ham igen vågnede han og fulgte os. Lige så snart han ikke kunne være helt op ad os pev han. I starten var vi bange for at han havde smerter, men vores dyrlæge/kiropraktor kunne intet finde.

Det var svært at træne alene hjemme uden piven når han pev bare man gik lidt væk fra ham, men vi prøvede alligevel og tænkte at det måske bare var lidt brok. Vi gav ham typisk en kong når vi gik, hvilket hjalp i måske et par minutter. Men reelt set var det bare fordi vi udskød hans ulykkelighed - lige så snart den ikke var interessant mere begyndte han at pive.

Til sidst lærte han at lægge sig til at sove når vi gik. Han pev altid inden, men affandt sig med det. Men lige så snart han vågnede (efter en 1/2-2 timer) begyndte han at pive rigtig meget.

 

Og pludselig en dag kunne han ikke lægge sig til at sove, men gik i stedet i selvsving med hans piven, som så udviklede sig til gøen og hylen.

 

Jeg har mødt flere af hans helsøskende fra tidligere kuld og har haft kontakt med både opdrætter og ejerne af hans kuldsøskende og de andre hvalpe/hunde har ikke haft samme usikkerhed. Hans forældre er også tillidsfulde og selvsikre. Vores dyrlæge mener Pero er født angst.

 

Da vi besøgte ham i Sverige var han klart den mest selvsikre, som glad hilste på os og bed i bukseben osv., men da vi tog ham væk fra hans vante miljø ændrede han sig totalt. Det har også været noget af en omvæltning at komme til en storby fra en svensk ødegård når han kun var 8 uger :-) Når jeg tænker tilbage ville jeg ønske jeg havde ventet til han var 10-12 uger.

 

Lang smøre og alligevel en meget kort version :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er det, som både Dyrenes Beskyttelse, DKK, div. adfærdsbehandlere osv. osv. mener, så synes jeg, at man er rimelig dumsmart, hvis man tror, at man selv ved bedre. Men ok i disse tider, hvor "smagsdommere" er et af de populæreste skældsord, er det ikke in at lytte til folk, som rent faktisk har uddannelse og forskning i ryggen - de skal jo i hvert fald ikke tro, at de ved bedre....:rolleyes:

 

Det var bedre. "De fleste", "eksperterne", "en forskergruppe" etc udtaler bla-bla-bla virker ikke som argument.

 

Om vi er dumsmarte her i huset er vanskeligt at sige. Vi synes selvfølgelig at vovserne har / har haft det ganske fint, men det lader vi til at være uenige om ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bedre. "De fleste", "eksperterne", "en forskergruppe" etc udtaler bla-bla-bla virker ikke som argument.

 

Om vi er dumsmarte her i huset er vanskeligt at sige. Vi synes selvfølgelig at vovserne har / har haft det ganske fint, men det lader vi til at være uenige om ;)

 

Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om, hvordan dine hunde har haft det. Men der er meget, der tyder på, at de allerfleste hunde har brug for at lære at være alene hjemme stille og roligt. Det er jo en lille ny hvalp, som endnu har meget lidt erfaring med verden, og som allerede har fået et chok, nemlig at flytte hjemmefra. Er det så ikke også meget logisk?

 

Det er da muligt, at der er hunde, der har det anderledes. Men det kan man jo først vide, når det er for sent. Det er lidt ligesom at hoppe ud fra Oslofærgen og stole blindt på, at man kan svømme, selvom man aldrig har prøvet det før. Man kan være heldig, men der er en ganske stor risiko for ikke at være det.

 

En anden risiko er, at hunden rent faktisk ER ulykkelig over at blive forladt, men at man ikke opdager det, fordi den ikke er typen, der hyler eller hærger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om, hvordan dine hunde har haft det. Men der er meget, der tyder på, at de allerfleste hunde har brug for at lære at være alene hjemme stille og roligt. Det er jo en lille ny hvalp, som endnu har meget lidt erfaring med verden, og som allerede har fået et chok, nemlig at flytte hjemmefra. Er det så ikke også meget logisk?

 

Det er da muligt, at der er hunde, der har det anderledes. Men det kan man jo først vide, når det er for sent. Det er lidt ligesom at hoppe ud fra Oslofærgen og stole blindt på, at man kan svømme, selvom man aldrig har prøvet det før. Man kan være heldig, men der er en ganske stor risiko for ikke at være det.

 

En anden risiko er, at hunden rent faktisk ER ulykkelig over at blive forladt, men at man ikke opdager det, fordi den ikke er typen, der hyler eller hærger.

 

Lad os sige det sådan her: Det er med hundeopdragelse som med børneopdragelse. Der er tusinde teorier og hver må vælge, hvad vedkommende synes er bedst og ser ud til at virke i situationen.

 

Mht at hunden i teorien kan være dybt ulykkelig over at blive ladt alene hjemme...jamen, selvfølgelig kan den da være det. Det kan den vel også selvom alene-hjemme-træning lærer den at skjule det lige så godt som vi-ses-hvalpen måske kan skjule det. Jeg TROR, det er vanskeligt at udtale sig om, hvad kræet EGENTLIG føler for at blive forladt - træning eller ej - og af samme grund er det måske, at det er lidt usikkert, når vi sidder her og "hakker" (hakker i skarpe anførselstegn) af hinanden over det her emne eller et andet. Vi VED faktisk intet om, hvad dyret føler, hvis det ikke afslører det for os meget tydeligt så selv et menneske kan begribe det...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os sige det sådan her: Det er med hundeopdragelse som med børneopdragelse. Der er tusinde teorier og hver må vælge, hvad vedkommende synes er bedst og ser ud til at virke i situationen.

 

Jeg er delvist enig. Selvfølgelig kan der være mange tilgange til mange ting, men der er også helt basale ting, som de fleste er enige om. Herunder hører alene hjemme træning. Jeg har aldrig hørt en professionel adfærdsbehandler eller anden fagkundskabsperson anbefale, at man bare lader hvalpen være alene hjemme i timevis fra starten af. Hvis du googler længe nok, skal du nok finde en, der går ind for det, men der er ingen tvivl om, at flertallet af de professionelle (og rimeligvis også flertallet af hundeejere) er klar over, at det er nødvendigt at træne alene hjemme. Jeg er ude af stand til at forstå, at man som almindelig hundeejer kan gå rundt og tro, at man ved bedre og vælger at feje div. velbegrundede argumenter fuldkommen af bordet.

 

Mht at hunden i teorien kan være dybt ulykkelig over at blive ladt alene hjemme...jamen, selvfølgelig kan den da være det. Det kan den vel også selvom alene-hjemme-træning lærer den at skjule det lige så godt som vi-ses-hvalpen måske kan skjule det. Jeg TROR, det er vanskeligt at udtale sig om, hvad kræet EGENTLIG føler for at blive forladt - træning eller ej - og af samme grund er det måske, at det er lidt usikkert, når vi sidder her og "hakker" (hakker i skarpe anførselstegn) af hinanden over det her emne eller et andet. Vi VED faktisk intet om, hvad dyret føler, hvis det ikke afslører det for os meget tydeligt så selv et menneske kan begribe det...

 

Så kompliceret tror jeg såmænd ikke, det er. Vi VED, at hunden er et flokdyr, og derfor kan man jo sige sig selv, at den ikke er glad for at være alene. Det strider imod dens natur, og at benægte det er imo menneskeliggørelse. Med træning kan man så lære hunden at udholde at være alene, men det kræver netop træning, fordi det strider imod dens natur.

 

Med hensyn til hunde, der ikke hyler og hærger, når de er ulykkelige, så er det jo ikke, fordi de ikke viser det. Ejeren ser det bare ikke, fordi h*n ikke er til stede, og/eller fordi h*n ikke kender og kan aflæse hundens signaler, hvis de ikke er så tydelige som hylen eller hærgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er delvist enig. Selvfølgelig kan der være mange tilgange til mange ting, men der er også helt basale ting, som de fleste er enige om. Herunder hører alene hjemme træning. Jeg har aldrig hørt en professionel adfærdsbehandler eller anden fagkundskabsperson anbefale, at man bare lader hvalpen være alene hjemme i timevis fra starten af. Hvis du googler længe nok, skal du nok finde en, der går ind for det, men der er ingen tvivl om, at flertallet af de professionelle (og rimeligvis også flertallet af hundeejere) er klar over, at det er nødvendigt at træne alene hjemme. Jeg er ude af stand til at forstå, at man som almindelig hundeejer kan gå rundt og tro, at man ved bedre og vælger at feje div. velbegrundede argumenter fuldkommen af bordet.

 

 

 

Så kompliceret tror jeg såmænd ikke, det er. Vi VED, at hunden er et flokdyr, og derfor kan man jo sige sig selv, at den ikke er glad for at være alene. Det strider imod dens natur, og at benægte det er imo menneskeliggørelse. Med træning kan man så lære hunden at udholde at være alene, men det kræver netop træning, fordi det strider imod dens natur.

 

Med hensyn til hunde, der ikke hyler og hærger, når de er ulykkelige, så er det jo ikke, fordi de ikke viser det. Ejeren ser det bare ikke, fordi h*n ikke er til stede, og/eller fordi h*n ikke kender og kan aflæse hundens signaler, hvis de ikke er så tydelige som hylen eller hærgen.

 

Se, nu begynder jeg at få et problem med at jeg ikke har et problem. Din påstand er, at min hund er ulykkelig over at være alene. Jeg ved det bare ikke, fordi hunden ikke viser det. Må jeg så have lov til at spørge, HVORDAN jeg skal opdage, at dyret er nedbrudt ? Jeg traller ud af døren i den times tid eller halvanden du ved jeg er væk hjemmefra en gang imellem. Der er ikke en lyd, når jeg går. Når jeg vender tilbage kommer kræet som regel inde fra soveværelset og hilser i moderat hjertelighed på mig. Alt er fryd og gammen på overfladen...eller er det fryd og gammen i virkeligheden? Er vi ved at lave / forlange at der er pine død et problem for hunden ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da muligt, at der er hunde, der har det anderledes. Men det kan man jo først vide, når det er for sent. Det er lidt ligesom at hoppe ud fra Oslofærgen og stole blindt på, at man kan svømme, selvom man aldrig har prøvet det før. Man kan være heldig, men der er en ganske stor risiko for ikke at være det.

 

Den sammenligning syntes jeg er tynd. For i den står mellem linjerne, at vi der har trænet anderledes end hvad du syntes er en god idé (har lært vores hunde at være alene hjemme i løbet af kort tid), bevidst har valgt at spille hasard med vores hunde.

 

Kunne det være, at vi rent faktisk har en god fornemmelse for hvilken hund det er vi har mellem hænderne? At vi har observeret hvordan hunden har håndteret det at flytte hjemmefra, og derfor har vurderet, at hunden har været så lidt imponeret over dette skift i sin hverdag, at vi kan gå videre i vores træning?

 

Jeg føler ikke på noget tidspunkt, jeg har satset ved at gå frem, som jeg har gjort, i bestræbelserne på at lære min hund at være alene. Jeg kan love dig for, at min gamle hund ikke render rundt og er ked af det inden i, og jeg er blind for det. Ingen tvivl om at hun bliver glad for at se mig når jeg kommer hjem, for så skal vi ud og lave noget sjovt. Men når jeg skal ud af døren om morgenen, kan det til tider ikke gå hurtigt nok, for hun vil gerne have sin middagslur.

 

Så ganske som Zaz-zaz er bliver jeg provokeret af udmeldingen om, at vi alle sammen har nervevrag af nogle hunde, der går og snitter i sig selv når vi ikke er hjemme, fordi verden er et ganske forfærdeligt sted fordi vi går fra dem (ja, undskyld - der blev jeg spids i munden). Mine hunde har det fint med at være alene, selvom der ikke er tvivl om, at de allerhelst ville være med mig alle døgnets timer.

 

Syntes det er forunderligt, at der er sådan en fokus og forsøg på at problematisere noget, der rent faktisk fungerer uden det har givet hundene dårlige oplevelser og traumer. Hvis de havde det, så havde vi nok hunde der høl den ganske dag.

 

Og så glæder jeg mig i øvrigt meget til at få svar på tidligere fremsatte spørgsmål:

 

Zarina - bliver lidt i tvivl om din holdning i denne sag. Som jeg tidligere skrev mener jeg vi alle går ind for det samme: at lære vores hunde at være trygge og kunne holde ud at være alene hjemme. Forskellene i diverse indlæg er, som jeg ser det, spørgsmålet om hvor lang en periode denne træning skal gå over.

 

Hvem er du mener der lader hundene betale? Trådstarter? Andre der ikke har taget mere end en eller to ugers ferie i den nye tid med deres hvalp? Hvor lang tid mener du denne træning skal tage? Hvor lang tid skal man starte med og hvornår må man øge tidsperioden hvor de er alene?

 

Hvilke indlæg har givet indtryk af at man går i mod gode råd fra eksempelvis hvalpebøger? Og på hvilken måde?progress.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...