Hop til indhold

En god start uden ferie...


Gæst Franke
 Share

Recommended Posts

Se, nu begynder jeg at få et problem med at jeg ikke har et problem. Din påstand er, at min hund er ulykkelig over at være alene. Jeg ved det bare ikke, fordi hunden ikke viser det. Må jeg så have lov til at spørge, HVORDAN jeg skal opdage, at dyret er nedbrudt ? Jeg traller ud af døren i den times tid eller halvanden du ved jeg er væk hjemmefra en gang imellem. Der er ikke en lyd, når jeg går. Når jeg vender tilbage kommer kræet som regel inde fra soveværelset og hilser i moderat hjertelighed på mig. Alt er fryd og gammen på overfladen...eller er det fryd og gammen i virkeligheden? Er vi ved at lave / forlange at der er pine død et problem for hunden ?!?

 

Som tidligere sagt kan jeg af gode grunde ikke kommentere på din hund. Og min pointe er jo netop, at det kan være svært at opdage. Hunde er så ufatteligt tilpasningsdygtige og finder sig i alt mellem himmel og jord, men det er ikke ensbetydende med, at de synes, det er herligt.

 

Nu er der jo også et stykke vej fra at være jublende lykkelig til at være fuldkommen nedbrudt, og vi behøver ikke nødvendigvis at bevæge os ud i ekstremerne, hvor hunden heller ikke nødvendigvis befinder sig. Men når nu stort set alle anbefaler, at man træner alene hjemme stille og roligt, tror du så ikke, det er fordi, at man ved, at det ikke er rart for hunden at blive kastet ud i at være alene hjemme i x antal timer uden nogensinde at have været det før? Og fordi det medfører en risiko for problemer, som man så BAGEFTER skal slås med?

 

Og selvom den måske overkommer det, hvorfor så ikke gøre det på en måde, der alt andet lige er rarere for den?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Den sammenligning syntes jeg er tynd. For i den står mellem linjerne, at vi der har trænet anderledes end hvad du syntes er en god idé (har lært vores hunde at være alene hjemme i løbet af kort tid), bevidst har valgt at spille hasard med vores hunde.

 

Kunne det være, at vi rent faktisk har en god fornemmelse for hvilken hund det er vi har mellem hænderne? At vi har observeret hvordan hunden har håndteret det at flytte hjemmefra, og derfor har vurderet, at hunden har været så lidt imponeret over dette skift i sin hverdag, at vi kan gå videre i vores træning?

 

Øh, jeg fatter ikke lige, hvorfor du går efter mig. Jeg debatterer folk, der IKKE træner alene hjemme.

 

Jeg føler ikke på noget tidspunkt, jeg har satset ved at gå frem, som jeg har gjort, i bestræbelserne på at lære min hund at være alene. Jeg kan love dig for, at min gamle hund ikke render rundt og er ked af det inden i, og jeg er blind for det. Ingen tvivl om at hun bliver glad for at se mig når jeg kommer hjem, for så skal vi ud og lave noget sjovt. Men når jeg skal ud af døren om morgenen, kan det til tider ikke gå hurtigt nok, for hun vil gerne have sin middagslur.

 

Godt for jer.

Så ganske som Zaz-zaz er bliver jeg provokeret af udmeldingen om, at vi alle sammen har nervevrag af nogle hunde, der går og snitter i sig selv når vi ikke er hjemme, fordi verden er et ganske forfærdeligt sted fordi vi går fra dem (ja, undskyld - der blev jeg spids i munden). Mine hunde har det fint med at være alene, selvom der ikke er tvivl om, at de allerhelst ville være med mig alle døgnets timer.

 

Syntes det er forunderligt, at der er sådan en fokus og forsøg på at problematisere noget, der rent faktisk fungerer uden det har givet hundene dårlige oplevelser og traumer. Hvis de havde det, så havde vi nok hunde der høl den ganske dag.

 

Det er så heller ikke lige det, jeg skriver. Vend tilbage, når du har læst det igen :blink:

 

Og så glæder jeg mig i øvrigt meget til at få svar på tidligere fremsatte spørgsmål:

 

Jeg mener, at jeg stort set har svaret på det i mine svar til Zaz-zaz, men ok jeg uddyber.

 

Zarina - bliver lidt i tvivl om din holdning i denne sag. Som jeg tidligere skrev mener jeg vi alle går ind for det samme: at lære vores hunde at være trygge og kunne holde ud at være alene hjemme. Forskellene i diverse indlæg er, som jeg ser det, spørgsmålet om hvor lang en periode denne træning skal gå over.

 

Så har du ikke rigtig læst tråden ordentligt. Jeg debatterer det faktum, at nogle slet ikke lærer den at være alene, men bare kaster den ud i det.

 

Hvem er du mener der lader hundene betale? Trådstarter? Andre der ikke har taget mere end en eller to ugers ferie i den nye tid med deres hvalp? Hvor lang tid mener du denne træning skal tage? Hvor lang tid skal man starte med og hvornår må man øge tidsperioden hvor de er alene?

 

Igen - læs tråden. Det her drejer sig ikke om, hvor lang ferien skal være, men om man overhovedet tager ferie og overhovedet træner alene hjemme.

 

Hvilke indlæg har givet indtryk af at man går i mod gode råd fra eksempelvis hvalpebøger? Og på hvilken måde?progress.gif

 

Det har jeg vist forklaret, men vi tager den en gang til: alle de indlæg, hvor der bliver argumenteret for, at det ikke er nødvendigt at træne alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herligt som man kan læse ting så forskelligt! Har ikke læst i et eneste af de indlæg der figurerer i denne tråd, at der er nogen der mener det er overflødigt at træne hunden til at være alene hjemme.

 

Det jeg siger er, at vi har forskellig opfattelse af hvor lang tid det kræver. Så ved ikke hvem af os der skal læse tråden igen, for at kunne holde linjen?

 

Jeg spørger dig, fordi du starter ud i et af dine første indlæg med at påstå, at flere af os vælger at lukke ørene for professionelles råd omkring denne type træning, hvordan du syntes vi forgriber os på dette? Ingen i denne tråd har kastet deres hund direkte ud i at være alene (eller mener det er måden at gøre det på), men har afsat en, to eller tre uger til projektet.

 

Så "går efter dig" fordi du er den, der siger der bliver spillet hasard med hundene, når vi går frem som vi gør. HVIS du mener det du har sagt kun gælder for folk, der absolut IKKE træner hunden til at være alene, og går fra den allerede den første dag, så kunne det være det skulle understreges yderligere.

 

For som jeg læser de sidste par indlæg, er jeg ikke den eneste der har læst dine udtalelser forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tidligere sagt kan jeg af gode grunde ikke kommentere på din hund. Og min pointe er jo netop, at det kan være svært at opdage. Hunde er så ufatteligt tilpasningsdygtige og finder sig i alt mellem himmel og jord, men det er ikke ensbetydende med, at de synes, det er herligt.

 

Nu er der jo også et stykke vej fra at være jublende lykkelig til at være fuldkommen nedbrudt, og vi behøver ikke nødvendigvis at bevæge os ud i ekstremerne, hvor hunden heller ikke nødvendigvis befinder sig. Men når nu stort set alle anbefaler, at man træner alene hjemme stille og roligt, tror du så ikke, det er fordi, at man ved, at det ikke er rart for hunden at blive kastet ud i at være alene hjemme i x antal timer uden nogensinde at have været det før? Og fordi det medfører en risiko for problemer, som man så BAGEFTER skal slås med?

 

Og selvom den måske overkommer det, hvorfor så ikke gøre det på en måde, der alt andet lige er rarere for den?

 

Nååå, nedbrudt var bare sådan et udtryk i forbifarten. Hæng dig ikke i det.

 

Det jeg egentlig bare undrer mig over er, at det ligesom er blevet lidt in det der med de skjulte signaler, vi mennesker ikke kan opfatte. Det siges, at alene hjemme ikke er rart for hunden og hvis vi ikke umiddelbart kan se det, så er det fordi vi ikke kan opfatte signalerne hunden udsender. Stress er ikke godt...heller ikke for en hund selvfølgelig...men min hund er ikke stresset. Jo, vel er den så. Det er bare mig menneske, der ikke kan opfatte signalerne på stress hos dyret. Det er ligesom der SKAL være problemer ved at have hund i vore dage og er der det ikke, jamen, så er det fordi jeg klump-øre ikke kan læse min hund.

 

Jeg er godt klar over at flere og flere hunde har f.eks. alene hjemme problemer, der også kan ses og høres, når ejeren vender hjem, men mon ikke man skulle se på, hvilke forhold man byder hunden før man gør det til et generelt problem, der simpelhen er pisket til at existere i ethvert hjem, hvor der bor en hund ? Kunne det ikke også skyldes de forhold, der ellers findes i hjemmet ? Hvor lang er arbejdsdagen for hunde mor og far ? Hvordan er stemningen, når folk tager hjemme fra ? Er der stress og jag, når alle skal afsted på samme tid om morgenen ? Hvordan stimulers hunden i hverdagen ? Hvordan foregår det, når familien vender hjem om aftenen ? Er det ud af døren med ungerne, der skal til fodbold, spejder osv i en uendelighed ? Jeg må indrømme, at jeg ikke tror, at hundens adfærd, når den er alene hjemme udelukkende skyldes det; at den er alene hjemme. Måske en hund ikke ligefrem skriger af begejstring over at være alene, men om det udvikler sig til et problem tror jeg nu afhænger af temmelig mange andre faktorer end at den rent faktisk er alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Herligt som man kan læse ting så forskelligt! Har ikke læst i et eneste af de indlæg der figurerer i denne tråd, at der er nogen der mener det er overflødigt at træne hunden til at være alene hjemme.

 

Puds brillerne :blink:

Så kan du tælle mig og min mand med i de heldiges rækker. Vi har ikke taget ferie, øvet alene hjemme eller fået vores hjem raseret. Vi er igang med hund nr 3...også uden problemer...jeg mener, at det handler om tryghed, tillid og selvtillid. En hund, der er tryg og har tillid / selvtillid i sit hjem har ingen grund til at gå banana, når den er alene...

 

Derudover er der trådstarter, som har pasning til hunden i den første uge, men derefter skal den være alene, mens de er på arbejde.

 

Det jeg siger er, at vi har forskellig opfattelse af hvor lang tid det kræver. Så ved ikke hvem af os der skal læse tråden igen, for at kunne holde linjen?

 

Det har vi nok, men den debat er jeg ikke gået ind i her, for det er ikke det, denne tråd drejer sig om.

 

Jeg spørger dig, fordi du starter ud i et af dine første indlæg med at påstå, at flere af os vælger at lukke ørene for professionelles råd omkring denne type træning, hvordan du syntes vi forgriber os på dette? Ingen i denne tråd har kastet deres hund direkte ud i at være alene (eller mener det er måden at gøre det på), men har afsat en, to eller tre uger til projektet.

 

Du skyder forbi. Se ovenfor.

 

Så "går efter dig" fordi du er den, der siger der bliver spillet hasard med hundene, når vi går frem som vi gør. HVIS du mener det du har sagt kun gælder for folk, der absolut IKKE træner hunden til at være alene, og går fra den allerede den første dag, så kunne det være det skulle understreges yderligere.

 

For som jeg læser de sidste par indlæg, er jeg ikke den eneste der har læst dine udtalelser forkert.

 

Zaz-zaz, som jeg debatterede med skrev højt og tydeligt "ikke trænet alene hjemme". Så begynder du at blande træningstider ind i det. Jeg ved ikke, hvor du har det fra og vil ikke gå ind i en debat om det her. Opret en tråd til det, hvis det interesserer dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Puds brillerne :blink:

 

 

Derudover er der trådstarter, som har pasning til hunden i den første uge, men derefter skal den være alene, mens de er på arbejde.

 

 

 

Det har vi nok, men den debat er jeg ikke gået ind i her, for det er ikke det, denne tråd drejer sig om.

 

 

 

Du skyder forbi. Se ovenfor.

 

 

 

Zaz-zaz, som jeg debatterede med skrev højt og tydeligt "ikke trænet alene hjemme". Så begynder du at blande træningstider ind i det. Jeg ved ikke, hvor du har det fra og vil ikke gå ind i en debat om det her. Opret en tråd til det, hvis det interesserer dig.

 

Og det skrev jeg fordi jeg mente det. Vi har ikke trænet alene hjemme med nogle af de tre hunde vi har haft. Vi har gået en tur ud af hytten i 10 min eller noget i den stil den første dag for at høre og se, hvad vej vinden bar. Den bar ikke i nogen uhyrlig retning med nogle af hundene, så dermed end of that alene hjemme trænings story...bare sådan lige for at tydeliggøre, at jeg vitterligt mener, at vi ikke har lavet sekund for sekund træning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååå, nedbrudt var bare sådan et udtryk i forbifarten. Hæng dig ikke i det.

 

Ok :-D

 

Det jeg egentlig bare undrer mig over er, at det ligesom er blevet lidt in det der med de skjulte signaler, vi mennesker ikke kan opfatte. Det siges, at alene hjemme ikke er rart for hunden og hvis vi ikke umiddelbart kan se det, så er det fordi vi ikke kan opfatte signalerne hunden udsender. Stress er ikke godt...heller ikke for en hund selvfølgelig...men min hund er ikke stresset. Jo, vel er den så. Det er bare mig menneske, der ikke kan opfatte signalerne på stress hos dyret. Det er ligesom der SKAL være problemer ved at have hund i vore dage og er der det ikke, jamen, så er det fordi jeg klump-øre ikke kan læse min hund.
Det er ikke, fordi vi ikke kan se dem - det kræver bare en hel del at lære det. Jeg synes selv, det er enormt svært at nå at opfatte alle de signaler, min hund sender, og jeg er bestemt ikke ekspert i det, selvom jeg har læst om dæmpende signaler osv. Derfor er det utroligt spændende at tale med professionelle hundefolk, der rent faktisk kan læse signalerne.

 

Nej, der SKAL ikke være problemer ved at have hund - vi har bare fået mere viden om hundens natur og behov, og er derfor i stand til at tage hensyn til disse. Tidligere har man jo troet, at dyr ikke havde følelser og har derfor behandlet dem mere som ting.

 

Jeg er godt klar over at flere og flere hunde har f.eks. alene hjemme problemer, der også kan ses og høres, når ejeren vender hjem, men mon ikke man skulle se på, hvilke forhold man byder hunden før man gør det til et generelt problem, der simpelhen er pisket til at existere i ethvert hjem, hvor der bor en hund ? Kunne det ikke også skyldes de forhold, der ellers findes i hjemmet ? Hvor lang er arbejdsdagen for hunde mor og far ? Hvordan er stemningen, når folk tager hjemme fra ? Er der stress og jag, når alle skal afsted på samme tid om morgenen ? Hvordan stimulers hunden i hverdagen ? Hvordan foregår det, når familien vender hjem om aftenen ? Er det ud af døren med ungerne, der skal til fodbold, spejder osv i en uendelighed ? Jeg må indrømme, at jeg ikke tror, at hundens adfærd, når den er alene hjemme udelukkende skyldes det; at den er alene hjemme. Måske en hund ikke ligefrem skriger af begejstring over at være alene, men om det udvikler sig til et problem tror jeg nu afhænger af temmelig mange andre faktorer end at den rent faktisk er alene...

Du har fuldkommen ret i, at de faktorer også spiller ind. Men derfor mener jeg alligevel ikke, at det er klogt at smide en hund ud i at være alene hjemme uden at vende den gradvist til det. Der er simpelthen for stor risiko for, at det kan gå galt, og det opdager man jo først, når det er gået galt.

Gør det slet ikke noget indtryk, at alle bøgerne, Dyrenes Beskyttelse, DKK osv. anbefaler træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og det skrev jeg fordi jeg mente det. Vi har ikke trænet alene hjemme med nogle af de tre hunde vi har haft. Vi har gået en tur ud af hytten i 10 min eller noget i den stil den første dag for at høre og se, hvad vej vinden bar. Den bar ikke i nogen uhyrlig retning med nogle af hundene, så dermed end of that alene hjemme trænings story...bare sådan lige for at tydeliggøre, at jeg vitterligt mener, at vi ikke har lavet sekund for sekund træning...

 

Godt så er det ikke mig, der har læst forkert. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt så er det ikke mig, der har læst forkert. :-)

 

Okke dog nej. Du har da til fulde fattet, hvad jeg har smidt ud i æteren :-D.

 

Mht om det gør indtryk, at det anbefales at lære hunden at være alene ? Altså, nu ligge de to første hunde tilbage i 80´erne, så dem kan vi ikke rigtig tælle med. Den gang anede man ikke noget om den slags.

 

Hvad ang ham vi har nu ? Tja, indtryk gør det selvfølgelig. Det gør alt det nye, der er poppet op siden den sidste af de to 80´er hund afgik ved døden mæt af dage, men jeg kan stadig ikke se ideen i at træne en hund i at være alene, hvis dyret ikke reagere negativt på fænomenet. Hvis der var et problem man kender til på forhånd...hvis man f.eks. var blevet udstyret med en hvalp, der var usikker...så ville der klart nok være en god grund til at gå anderledes forsigtigt til værks, men når man står med en betonklods, der tager tingene i stiv pote, så er det måske en anelse overdrevet at sætte sekund for sekund træning i gang.

 

Derudover mener jeg også hele det her spørgsmål hviler lidt på hvor længe man har tænkt sig at være væk fra den her hund. Taler vi om 8-9 timer hver eneste hverdag eller er det som her, at mor er hjemme det meste af tiden (f.eks. ved jeg at vaps kommer til at være alene i 4 timer i denne uge og det er det) ? Før man skærer alt over en kam skal man måske huske, at alle familier ikke fungere ens og alle hunde ikke er ens...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okke dog nej. Du har da til fulde fattet, hvad jeg har smidt ud i æteren :-D.

 

Mht om det gør indtryk, at det anbefales at lære hunden at være alene ? Altså, nu ligge de to første hunde tilbage i 80´erne, så dem kan vi ikke rigtig tælle med. Den gang anede man ikke noget om den slags.

 

Hvad ang ham vi har nu ? Tja, indtryk gør det selvfølgelig. Det gør alt det nye, der er poppet op siden den sidste af de to 80´er hund afgik ved døden mæt af dage, men jeg kan stadig ikke se ideen i at træne en hund i at være alene, hvis dyret ikke reagere negativt på fænomenet. Hvis der var et problem man kender til på forhånd...hvis man f.eks. var blevet udstyret med en hvalp, der var usikker...så ville der klart nok være en god grund til at gå anderledes forsigtigt til værks, men når man står med en betonklods, der tager tingene i stiv pote, så er det måske en anelse overdrevet at sætte sekund for sekund træning i gang.

 

Derudover mener jeg også hele det her spørgsmål hviler lidt på hvor længe man har tænkt sig at være væk fra den her hund. Taler vi om 8-9 timer hver eneste hverdag eller er det som her, at mor er hjemme det meste af tiden (f.eks. ved jeg at vaps kommer til at være alene i 4 timer i denne uge og det er det) ? Før man skærer alt over en kam skal man måske huske, at alle familier ikke fungere ens og alle hunde ikke er ens...

 

Jeg er enig med dig et langt stykke henad vejen. Blot mener jeg, at man løber en risiko ved at afprøve, om den går ved bare at kaste hunden ud i det. Jeg trænede selv Stasia ved først bare at gå ud og lukke døren, og dernæst sætte intervallerne op med 5 minutter til vi var oppe på en halv time, dernæst øge med større og større intervaller. Det var ikke spor besværligt, og hun lærte det hurtigt, så jeg kan ikke se pointen i ikke at tage den forholdsregel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zaz-zaz, som jeg debatterede med skrev højt og tydeligt "ikke trænet alene hjemme". Så begynder du at blande træningstider ind i det. Jeg ved ikke, hvor du har det fra og vil ikke gå ind i en debat om det her. Opret en tråd til det, hvis det interesserer dig.
Jamen, så undskylder jeg da, at jeg blandede mig i jeres debat. Fik læst det som om der blev skudt bredere end bare mod denne ene person.

 

Og så syntes jeg egentlig det er meget relevant de spørgsmål jeg har omkring træningstider, og hvilke intervaller du mener er de optimale, eftersom du har en anden idé om længden og mængden, end TS - som spørger til om den tid de har sat af, er tilstrækkelig. Er ærgerlig over at det ses som unødvendigt, for jeg syntes det er spændende at høre andres erfaringer og meninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig et langt stykke henad vejen. Blot mener jeg, at man løber en risiko ved at afprøve, om den går ved bare at kaste hunden ud i det. Jeg trænede selv Stasia ved først bare at gå ud og lukke døren, og dernæst sætte intervallerne op med 5 minutter til vi var oppe på en halv time, dernæst øge med større og større intervaller. Det var ikke spor besværligt, og hun lærte det hurtigt, så jeg kan ikke se pointen i ikke at tage den forholdsregel.

 

Jamen, det du så kalder alene hjemme træning er jo bare en normal hverdag sat i system og skema. Man går jo uden hvalpen op til flere gange om dagen...ud med skraldespanden, ud for at tømme postkassen, ud for at slå en sludder for en sladder af med naboen, ud for at handle, ud for at hænge vasketøj op, ud for dit og ud for dat der ikke tager en evighed, så i virkeligheden kan man jo ikke undgå at træne alene hjemme med mindre man har hvalpen på armen hele tiden og det er der vel (forhåbentlig) ingen der har.

 

Skal der være et eller andet der kan gå galt, så ville det vel være et extrem tilfælde, hvor man henter hvalpen søndag og møder til 8 timers arbejdsdag mandag morgen, men det er jo så vanvittigt, at det må henregnes til umuligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så undskylder jeg da, at jeg blandede mig i jeres debat. Fik læst det som om der blev skudt bredere end bare mod denne ene person.

 

Jamen du er da velkommen til at blande dig, bare vi debatterer det samme.

 

Og så syntes jeg egentlig det er meget relevant de spørgsmål jeg har omkring træningstider, og hvilke intervaller du mener er de optimale, eftersom du har en anden idé om længden og mængden, end TS - som spørger til om den tid de har sat af, er tilstrækkelig. Er ærgerlig over at det ses som unødvendigt, for jeg syntes det er spændende at høre andres erfaringer og meninger.

 

Fisker du for, at jeg skal komme med en eller anden udmelding a la mindst 3 måneders fri, som du så kan slå ned på? Det får du i hvert fald ikke. Jeg er enig med Zaz-zaz i, at der er mange andre faktorer, der spiller ind, så man kan ikke komme med et facit her. Imo skal hunden have noget tid til først at lære familien og det nye sted at kende, inden man begynder at træne alene hjemme. Dernæst skal man så begynde træningen. Hvor lang tid det alt sammen tager, er meget individuelt. Hvis folk spørger mig, plejer jeg at anbefale minimum 3 ugers fri. Jeg er godt klar over, at det kan lade sig gøre hurtigere, men det kan nemt gå hen at blive stresset også for hundeejeren. Hvis du vil diskutere det yderligere, kan du jo oprette en tråd om det.

 

Jeg kan slet ikke se, at TS nævner en konkret tid, de har sat af til at lære hunden at være alene. På min skærm står der kun, at de har pasning til hunden i den første uge - intet om hvor længe den skal være alene herefter, eller om de træner det. Hvis du kan finde det, må du meget gerne linke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, det du så kalder alene hjemme træning er jo bare en normal hverdag sat i system og skema. Man går jo uden hvalpen op til flere gange om dagen...ud med skraldespanden, ud for at tømme postkassen, ud for at slå en sludder for en sladder af med naboen, ud for at handle, ud for at hænge vasketøj op, ud for dit og ud for dat der ikke tager en evighed, så i virkeligheden kan man jo ikke undgå at træne alene hjemme med mindre man har hvalpen på armen hele tiden og det er der vel (forhåbentlig) ingen der har.

 

Ja, det snerper da derhenad :lol:

 

Skal der være et eller andet der kan gå galt, så ville det vel være et extrem tilfælde, hvor man henter hvalpen søndag og møder til 8 timers arbejdsdag mandag morgen, men det er jo så vanvittigt, at det må henregnes til umuligt...

 

Det er desværre ikke noget særsyn. Jeg kender selv flere eksempler på det - bl.a. et ungt par, der boede i min ejendom. De fik hunden om fredagen og tog på arbejde fra den om mandagen. Følgerne var katastrofale for både hunden og deres paneler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det snerper da derhenad :lol:

 

 

 

Det er desværre ikke noget særsyn. Jeg kender selv flere eksempler på det - bl.a. et ungt par, der boede i min ejendom. De fik hunden om fredagen og tog på arbejde fra den om mandagen. Følgerne var katastrofale for både hunden og deres paneler...

 

Tja, hvis det virkelig foregår ude i virkeligheden, så er det åbenbart bare mig, der er naiv. Jeg går så rundt og forestiller mig at noget er indlysende for enhver uden så at være det. Underligt, men måske det er pga af sådanne tilfælde at det er nødvendigt at tale højt om alene hjemme træning som en nødvendighed...men jeg havde nu aldrig forestillet mig, at den slags foregik i vore dage. Gud Fader bevars´ det er da et dyr...sådan en slags levende væsen. Måske er jeg gammeldags når det kommer til hunde og den slags, meeeeen selv i mit hoved lyder det ikke helt normalt...:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

for jeg syntes det er spændende at høre andres erfaringer og meninger.

 

Vi gik ind og ud af rum

Da det var ok gik jeg ind og ud af hoveddøren

Da det var ok gik jeg ned med skralde spanden

vasketøj og tørretrumbler

5min

10min

20 min

30 min

1 time

 

vi havde rigeligt med tid, så vi kørte med 1 time i et stykke tid, så var jeg væk i 1½ time og tilbage til 2 time.

 

Så var der et bankbesøg der tog 1 time.

 

Så var der en tur i bilka 3 timer

 

så var der panik og rundt til kommuine og af og ditten og datten, 4 timer

 

og nu klare han alt mellem 6 og 8 timer :blink:

 

 

Dog skal det siges dertil, vi har en nem hund, som er rigtig god til at tilpasse sig og acceptere nye situationer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gik ind og ud af rum

Da det var ok gik jeg ind og ud af hoveddøren

Da det var ok gik jeg ned med skralde spanden

vasketøj og tørretrumbler

5min

10min

20 min

30 min

1 time

 

vi havde rigeligt med tid, så vi kørte med 1 time i et stykke tid, så var jeg væk i 1½ time og tilbage til 2 time.

 

Så var der et bankbesøg der tog 1 time.

 

Så var der en tur i bilka 3 timer

 

så var der panik og rundt til kommuine og af og ditten og datten, 4 timer

 

og nu klare han alt mellem 6 og 8 timer :blink:

 

 

Dog skal det siges dertil, vi har en nem hund, som er rigtig god til at tilpasse sig og acceptere nye situationer :-D

 

 

Det er så nogenlunde der i omegnen jeg mener...dog uden stopuret i hånden. Det er næsten komplet umuligt IKKE at træne alene hjemme. Men vi har ikke sat det i system og leget sekund / minut for sekund/minut. Jeg vil sige, at vi bare har ladet den bette glide ind i en normal hverdag og det er gået fint og uden noget form for drama af nogen art.

 

Man kan altid hævde at han er ulykkelig, har stress og hvad der ellers er oppe i tiden, men jeg tror nu stadig på, at man skal se på den enkelte hund. Hvordan fungerer den ? Hvordan reagerer den ? Og så indrette sit og dens liv derefter...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Man kan altid hævde at han er ulykkelig, har stress og hvad der ellers er oppe i tiden, men jeg tror nu stadig på, at man skal se på den enkelte hund. Hvordan fungerer den ? Hvordan reagerer den ? Og så indrette sit og dens liv derefter...

 

 

Som jeg skrev tidligere, JEG TROR det er hundens psyke.

 

Da aslan er selvstændig (so so) og han er god til at tilpasse sig, ja så klare han det også fint nok.

 

Hvorimod hvis en hund er "svag" og ikke god til at tilpasse sig, kan den få alene hjemme problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fisker du for, at jeg skal komme med en eller anden udmelding a la mindst 3 måneders fri, som du så kan slå ned på?

 

Åh, nej. Fisker efter intet. Jeg læser bare TS's udgangsindlæg som en redegørelse for hvad de har gjort, hvorefter han stiller spørgsmålene: Er vi ved at begå den største brøler med vores lille skønhed? - og - Er der andre råd til, hvordan vidunderet får den bedste start - omstændighederne taget i betragtning?

 

Første spørgsmål bliver der svaret på rundt omkring, mens andet spørgsmål kunne have ledt til en opgørelse over hvor lang tid de forskellige mener man skal bruge til det. Så her kunne de tre uger du anbefaler være blevet smidt i puljen som forslag til optimal periode til træning. Og så syntes jeg vitterligt bare det er interessant at høre, hvor lang tid andre mener det tager.

 

Det er mange år siden jeg skulle træne en hund til at være helt alene, og husker ærligt talt ikke hvordan jeg gik til opgaven. Andet end jeg, som nævnt tidligere, på det tidspunkt var studerende, og havde rig mulighed for at planlægge min egen tid. En hund nummer to skal stadig køres ind, men det er unægteligt noget lettere, for den skal ikke være helt alene, og vi kan hurtigere gå i gang med en normal hverdag. Og så tage al den tid det tager, for at lære hende at kunne være helt alene. For det syntes jeg også hun skal kunne.

 

Nu kom der hen ad vejen også flere forklaringer på det Zaz-zaz kalder alene hjemmetræning, for det er stort set den samme tilgang jeg har haft til træningen, som på sin vis aldrig har været decideret træning, men en modificeret hverdag den første periode. Og det er nok her jeg er gået fejl af tidligere meningsudveksling, for når jeg går tilbage og læser, kan jeg godt se, at det står som der bliver udtryk for tingene ikke er blevet trænet - mens jeg har haft en idé om, at det var denne fremgangsmåde der var blevet fulgt. Altså en modificeret dagligdag, og ikke fuldstændig skemalagt træning med stopur.

 

For også jeg er naiv, og tror stadig at ingen mennesker kunne finde på at anskaffe sig et dyr, hvis man ikke er interesseret i at forholde sig til de behov det har, og tage det ansvar der hører med til anskaffelsen. Til trods for alle har historier om, hvordan skødesløse mennesker holder deres dyr. Husker stadig den med tøsen der tog på ferie og lod sin hund blive hjemme i lejligheden, som det så var meningen, kæresten skulle komme og lufte et par gange om dagen. Selvfølgelig (fristes man til at sige) kom han ikke flere gange om dagen, eller hver dag.

 

Heldigvis har jeg ikke været så forkert i min læsning af diverse indlæg i denne debat, andet end at jeg stadig læser, at vi, der sidder tilbage på side syv, alle har ønsket om glade hunde, der har det godt med at være alene. Der er bare forskel på vores tilgang til at lære dem det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev tidligere, JEG TROR det er hundens psyke.

 

Da aslan er selvstændig (so so) og han er god til at tilpasse sig, ja så klare han det også fint nok.

 

Hvorimod hvis en hund er "svag" og ikke god til at tilpasse sig, kan den få alene hjemme problemer.

 

Præcis. Og jeg vil antage at Aslan og Simba er nogenlunde ens i knoppen, hvad det her alene hjemme halløjsa angår. De tager det ovenfra og ned og siden de ikke virker særlig nedtrykte over deres skæbne, må vi næsten antage, at de heller ikke er det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, nej. Fisker efter intet. Jeg læser bare TS's udgangsindlæg som en redegørelse for hvad de har gjort, hvorefter han stiller spørgsmålene: Er vi ved at begå den største brøler med vores lille skønhed? - og - Er der andre råd til, hvordan vidunderet får den bedste start - omstændighederne taget i betragtning?

 

Første spørgsmål bliver der svaret på rundt omkring, mens andet spørgsmål kunne have ledt til en opgørelse over hvor lang tid de forskellige mener man skal bruge til det. Så her kunne de tre uger du anbefaler være blevet smidt i puljen som forslag til optimal periode til træning. Og så syntes jeg vitterligt bare det er interessant at høre, hvor lang tid andre mener det tager.

 

Det er mange år siden jeg skulle træne en hund til at være helt alene, og husker ærligt talt ikke hvordan jeg gik til opgaven. Andet end jeg, som nævnt tidligere, på det tidspunkt var studerende, og havde rig mulighed for at planlægge min egen tid. En hund nummer to skal stadig køres ind, men det er unægteligt noget lettere, for den skal ikke være helt alene, og vi kan hurtigere gå i gang med en normal hverdag. Og så tage al den tid det tager, for at lære hende at kunne være helt alene. For det syntes jeg også hun skal kunne.

 

Nu kom der hen ad vejen også flere forklaringer på det Zaz-zaz kalder alene hjemmetræning, for det er stort set den samme tilgang jeg har haft til træningen, som på sin vis aldrig har været decideret træning, men en modificeret hverdag den første periode. Og det er nok her jeg er gået fejl af tidligere meningsudveksling, for når jeg går tilbage og læser, kan jeg godt se, at det står som der bliver udtryk for tingene ikke er blevet trænet - mens jeg har haft en idé om, at det var denne fremgangsmåde der var blevet fulgt. Altså en modificeret dagligdag, og ikke fuldstændig skemalagt træning med stopur.

 

For også jeg er naiv, og tror stadig at ingen mennesker kunne finde på at anskaffe sig et dyr, hvis man ikke er interesseret i at forholde sig til de behov det har, og tage det ansvar der hører med til anskaffelsen. Til trods for alle har historier om, hvordan skødesløse mennesker holder deres dyr. Husker stadig den med tøsen der tog på ferie og lod sin hund blive hjemme i lejligheden, som det så var meningen, kæresten skulle komme og lufte et par gange om dagen. Selvfølgelig (fristes man til at sige) kom han ikke flere gange om dagen, eller hver dag.

 

Heldigvis har jeg ikke været så forkert i min læsning af diverse indlæg i denne debat, andet end at jeg stadig læser, at vi, der sidder tilbage på side syv, alle har ønsket om glade hunde, der har det godt med at være alene. Der er bare forskel på vores tilgang til at lære dem det.

 

Gud fri mig vel. Her sidder jeg i de sene nattetimer og prøver på at forklare, hvad jeg mener med, at vi ikke har alene hjemme trænet vores hunde og så kan det hele siges i to ord: Modificeret hverdag. Altså takker for at du kan sammenfatte alt mit sludder kort, forståeligt og kontant !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Det Zaz-Zaz beskriver er jo netop alene-træning. Der er ingen der siger at man skal stå anspændt bag hoveddøren med et stopur i hånden:-)

 

Dog synes jeg man skal se hvordan hvalpen reagerer på få sekunder før man går flere minutter. En lille hvalp kan nemlig nå at tænke "De kommer aldrig igen" mange gange på 2 minutter :mrgreen:

 

Og jo, der er desværre rigtig mange der får en hund i weekenden og så tager på arbejde mandag. Eller dem, der selv synes de har trænet den til at være alene ved at starte med "kun" 4 timer :shock:

 

Det kommer jo alt sammen an på hvalpen - nogle er mere psykisk robuste end andre og derfor er nogle hvalpe hurtigere til at lære at være alene end andre.

 

Taget i betragtning af, at man ikke ved hvordan hvalpen er før man får den hjem (man kan ikke regne 100% med hvad man ser til hvalpen i vant miljø) bør man efter min mening have nogle ugers ferie og måske nogle nødløsninger i baghånden i form af hundesittere.

 

Jeg er sikker på, at alle andre, der har kæmpet med separationsproblemer vil sige det samme ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Zaz-Zaz beskriver er jo netop alene-træning. Der er ingen der siger at man skal stå anspændt bag hoveddøren med et stopur i hånden:-)

 

Dog synes jeg man skal se hvordan hvalpen reagerer på få sekunder før man går flere minutter. En lille hvalp kan nemlig nå at tænke "De kommer aldrig igen" mange gange på 2 minutter :mrgreen:

 

Og jo, der er desværre rigtig mange der får en hund i weekenden og så tager på arbejde mandag. Eller dem, der selv synes de har trænet den til at være alene ved at starte med "kun" 4 timer :shock:

 

Det kommer jo alt sammen an på hvalpen - nogle er mere psykisk robuste end andre og derfor er nogle hvalpe hurtigere til at lære at være alene end andre.

 

Taget i betragtning af, at man ikke ved hvordan hvalpen er før man får den hjem (man kan ikke regne 100% med hvad man ser til hvalpen i vant miljø) bør man efter min mening have nogle ugers ferie og måske nogle nødløsninger i baghånden i form af hundesittere.

 

Jeg er sikker på, at alle andre, der har kæmpet med separationsproblemer vil sige det samme ;-)

 

Jeg ved godt der er en kæmpe lang tråd om bl.a. din vovses problemer, men kan du ikke lave et kort resume, der fortæller, hvad du klokkede i (om jeg så må sige), siden det endte så galt ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jo, der er desværre rigtig mange der får en hund i weekenden og så tager på arbejde mandag. Eller dem, der selv synes de har trænet den til at være alene ved at starte med "kun" 4 timer :shock:

 

Inden jeg fik Tyson, læste jeg en masse om hundeopdragelse og -adfærd på nettet. Og ét sted - som ved første øjekast virkede ret seriøst og kompetent - blev det anbefalet, at man ikke holdt ferie, når man fik hvalpen, for det var bedre, at den fra dag et vænnede sig, at den skulle være alene i mindst 8 timer i hverdagen! :shock: Så måske nogle af dem, der anskaffer sig en hvalp i weekenden og tager på arbejde 8 timer om mandagen har været ind og kigge sådan et sted... :???:

 

Taget i betragtning af, at man ikke ved hvordan hvalpen er før man får den hjem (man kan ikke regne 100% med hvad man ser til hvalpen i vant miljø) bør man efter min mening have nogle ugers ferie og måske nogle nødløsninger i baghånden i form af hundesittere.

 

Jeg er sikker på, at alle andre, der har kæmpet med separationsproblemer vil sige det samme ;-)

 

Ja. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg ved godt der er en kæmpe lang tråd om bl.a. din vovses problemer, men kan du ikke lave et kort resume, der fortæller, hvad du klokkede i (om jeg så må sige), siden det endte så galt ?!?

 

Det værste af det hele er, at jeg ikke klokkede i det :-D

Hvis det da bare var fordi jeg havde det, så vidste jeg jo hvad jeg skulle gøre anderledes - så havde jeg ikke været så magtesløs. Pero er et mysterium for de fleste - både dyrlæge, adfærdsbehandler og hundetræner og ikke mindst mig selv :neutral:

 

Men han var for sent udviklet mentalt og har nok ikke været klar til at være alene. Og nok heller ikke klar til at komme fra opdrætter - hvilket opdrætter umuligt kunne have vist, da han var en modig og tillidsfuld hvalp hos hende.

 

Han har jo været ufattelig bange for hunde og mennesker - ja, faktisk overfor alt ukendt.

Han har også været meget stresset, men er nu meget harmonisk og rolig i hverdagen - Han har fået nogle meget faste rutiner - hvis vi afviger fra det bliver han nogle gange lidt bims igen, men han er bedre til at tackle det end før.

Han kan sammenlignes med et barn med autisme, som har det bedst med at alt er skemalagt. Men som sagt har han ændret sig helt sindssygt meget og vi mærker faktisk ikke så meget til det mere. Han hviler mere i sig selv, som jeg også forestiller mig at Simba og Aslan også gør, og det er nok derfor vi endelig har fremgang i henhold til alene-træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...