Hop til indhold

Chiweenie han tilbydes til parring!


Gæst KilaIvan
 Share

Recommended Posts

Hvis trådstarter havde lavet et indlæg med en blandingshund han/hun gerne ville lave hvalpe på, så havde svarene unægteligt set en del anderledes ud.

 

Men dét her er den sædvanlige designerdog salgstale, som bruges om snart sagt alle de hersens fantastiske wannaberacer.

 

 

Og nej. Alle racer er ikke opstået af blandingsavl. Det er der sgu stort set ikke nogen som helst racer der ér. Racerne er opstået af målbevidst, målrettet, dokumenteret og afprøvet avl, efter udspecificerede og klarlagte målsætninger for avlen.

Der kan ikke siges det samme om alt det her designerhalløj, og deres helt klare opfattelse af at en hvalp naturligvis kun arver det bedste af begge racer der indgår, uagtet om det er førstegenerations eller x-generations krydsninger.

 

 

 

Men fårk dét. Jeg så en furbie for lidt siden der skal nakkes nu. Bye bye.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis trådstarter havde lavet et indlæg med en blandingshund han/hun gerne ville lave hvalpe på, så havde svarene unægteligt set en del anderledes ud.

 

Men dét her er den sædvanlige designerdog salgstale, som bruges om snart sagt alle de hersens fantastiske wannaberacer.

 

 

Og nej. Alle racer er ikke opstået af blandingsavl. Det er der sgu stort set ikke nogen som helst racer der ér. Racerne er opstået af målbevidst, målrettet, dokumenteret og afprøvet avl, efter udspecificerede og klarlagte målsætninger for avlen.

Der kan ikke siges det samme om alt det her designerhalløj, og deres helt klare opfattelse af at en hvalp naturligvis kun arver det bedste af begge racer der indgår, uagtet om det er førstegenerations eller x-generations krydsninger.

 

 

 

Men fårk dét. Jeg så en furbie for lidt siden der skal nakkes nu. Bye bye.

 

 

Hvordan vil du så forklare hvordan racerne er blevet til, hvis de ikke er blandingshunde?

ALLE racehunde er krydsninger eller blandingshunde i første led, uanset hvem der har fremavlet dem.

 

 

At trådstarter gerne vil tilbyde sin hanhund til avl, må vel være ts egen sag og ikke noget andre skal blande sig i.

Hun har jo ikke bedt om specifikke meninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vil du så forklare hvordan racerne er blevet til, hvis de ikke er blandingshunde?

ALLE racehunde er krydsninger eller blandingshunde i første led, uanset hvem der har fremavlet dem.

 

 

 

Det er noget værre sludder. Der kan kun være tale om krydsninger, eller blandinger, hvis der er racer til at starte med.

 

 

Racer er ikke opstået af blandingsavl. Racer er opstået af renavl, forædling, og selektion. For at kunne gøre dette, kræver det man har et klart defineret mål, og definerede kriterier, og at man dokumenterer hvad man gør, og hvorfor.

 

 

 

 

Det er der ikke tale om når snakken falder på designerlortet der dukker op fra tid til anden. For slet ikke at tale om at hele den gang salgsgas der ér startindlægget faktisk er falsk markedsføring. Så er handskerne smidt!

 

 

Ja det er trådstarters egen sag om denne vil avle på dennes hund... Men så kaldlorten hvad den ér, og kald avlen hvad dét ér.

Link til indlæg
Del på andre sites

dobermannen opstod udfra et defineret behov, og med en defineret målsætning. Indledningsvist ud fra bl.a. slagterhunde som bedst kunne beskrives som en meget tidlig type af rottweiler, indblanden af diverse racer såvel som andre typer af hunde som eksempelvis en forløber for schäferen, med de ønskede egenskaber, og slutteligt renavl for at få en fast type, og faste egenskaber. (dét der gør en race til en race)

 

Blanden af racer, og krydsninger osv gør ikke en race. Forædling (altså avl efter specifikke egenskaber), den selektion der naturligt følger alle forsøg på forædling, og slutteligt renavl, efter definerede mål og kriterier kan give en race.

Link til indlæg
Del på andre sites

17090.jpgJamen helt ærligt, hvordan kan man påstå , at en hanhund med 2 forskellige racer i, vil give hans typiske glade adfærd videre. Eller udseende, legelyst eller sundhed. Uden stort kendskab til anerne.De 4 bedsteforældre er vel ikke velbeskrevne her.

Ikke at jeg har spor mod de papirløse,men har netop med disse små blandinger set sørgelige ting. F.eks netop en grav/Shi Thu ?? mix med gravhundens alvorlige hjertefejl.Jamen forældre så jo sunde ud, ja da, ellers havde I vel ikke købt hvalpen, men den er jo en kombination af ukendte ting, som måske viser sig ved forældredyrene senere, måske ikke.

Arvegang er jo ikke sådan bare lige forældredyrene.

Nogle bliver forundret over at man kan parre 2 mørk roan cockerer og få en orangeroan. Men avlshundenes genetiske materiale dukket jo op i varierende grad, alt efter, hvad det går på, som her farve. Dette gælder også uheldige ting.

Her ses Molly, der blev parret med skotske Lynwater Blue Treat , han var også mørk Blue roan, og 2 stk tævehvalpe = orange roan. For uendviede tror de, der har været andre hanner på Molly.

17093.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Start gerne fra det sted hvor du beskriver racerne som vaerende af et daarligt temperament. Det er det jeg sporger ind til og det du gentagne gange undviger at besvare med div. nedladende bemaerkninger. Mit navn er ikke "Mynze".

 

Jeg undviger ikke at svare, jeg har 1. andet at lave end at sidde her, 2. tænkte du nok selv regnede den ud...

 

Men nej. Når jeg skriver PL, Diskus + skodtemperament, så tror jeg nok de fleste (forhåbentligt) kan gennemskue det er Fordoms-Per der kigger frem (satirefigur fra DR P3)... Det der får mig til at grine er at du udelukkende kaster dig over temperamentet og dermed implicit tager de øvrige 2 ting som en selvfølge. Mynze er ikke nedladende, Mynze er sødt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undviger ikke at svare, jeg har 1. andet at lave end at sidde her, 2. tænkte du nok selv regnede den ud...

 

Men nej. Når jeg skriver PL, Diskus + skodtemperament, så tror jeg nok de fleste (forhåbentligt) kan gennemskue det er Fordoms-Per der kigger frem (satirefigur fra DR P3)... Det der får mig til at grine er at du udelukkende kaster dig over temperamentet og dermed implicit tager de øvrige 2 ting som en selvfølge. Mynze er ikke nedladende, Mynze er sødt.

 

Men hvis man ikke har så meget tid, kan det sommetider betale sig at tale lige ud af posen, så folk ikke skal henvende sig med spørgsmål, fordi de skal gætte sig til hvad andre mener med deres indforståede ord og sætninger.

 

 

...... ikke at jeg egentlig ønsker at blande mig i jeres interne meningsforskelle. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vil du så forklare hvordan racerne er blevet til, hvis de ikke er blandingshunde?

ALLE racehunde er krydsninger eller blandingshunde i første led, uanset hvem der har fremavlet dem.

 

 

At trådstarter gerne vil tilbyde sin hanhund til avl, må vel være ts egen sag og ikke noget andre skal blande sig i.

Hun har jo ikke bedt om specifikke meninger.

 

Bliver altid forundret over det her argument, og bliver nødt til at spørge, om folk vitterligt tror, at nutidens mange racer er opstået på baggrund af én race?!?

 

Så skulle det da være den første art, der kun har eksisteret i én race/variant, inden mennesket besluttede at blande sig!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver altid forundret over det her argument, og bliver nødt til at spørge, om folk vitterligt tror, at nutidens mange racer er opstået på baggrund af én race?!?

 

Så skulle det da være den første art, der kun har eksisteret i én race/variant, inden mennesket besluttede at blande sig!!!

 

 

Jeg har da vist ikke skrevet noget om én race.

 

Det er godt nok svært at gøre sig forståeligt engang imellem og ikke blive misforstået :hmm:

Jeg prøver igen:

F.eks. er labradoren fremavlet ved at man har krydset nogle forskellige vandapporterende hunde med Newfoundlænderen.

 

Ergo må labradoren da være en blandingshund, selv om den i dag går under begrebet racehund, fordi den er blevet forædlet eller hvad ved jeg. Og det samme må da gælde alle andre hunderacer også. Det er det der er min pointe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt småskægt, men jeg har lagt mærke til, at nye medlemmer dukker op, smækker et spørgsmål på bordet - og selvom folk har svaret undertiden en masse, så hører man aldrig en lyd mere fra disse medlemmer. Lige i dette tilfælde er det måske forståeligt, at TS bliver skræmt væk, men generelt skideirriterende, at folk bruger krudt på at svare, når det indledende "problem" åbenbart bare var "for sjov". :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

For at få grå, er man så ikke nødt til både at have hvid og sort at arbejde med?

For at kunne lave en blandingshund, er man så ikke nødt til at have forskellige racer at blande sammen?

 

Mener du alvorligt at det at sætte to hunde af forskellige racer sammen og få et kuld tilfældige hvalpe ud af det, er det samme som at nedskrive er specifikt mål og arbejde for at nå det ved at sammensætte udvalgte hunde der besidder konkrete kvaliteter der skal bidrage til at nå i mål?

 

Der er ingen der benægter at der er anvendt forskellige hunde til at lave én race, men at argumentere at "det er jo det samme" og "det ene er ikke bedre end det andet" lugter af "I skal ikke tro I er noget" og det er simpelthen for unuanceret til at være brugbart i en debat der omhandler dette emne.

Link til indlæg
Del på andre sites

F.eks. er labradoren fremavlet ved at man har krydset nogle forskellige vandapporterende hunde med Newfoundlænderen.

 

 

 

Øh... nej

 

 

Labradoren er fundet som den var, og er blot blevet renavlet til at udføre en temmelig specifik opgave, med temmelig specifikke krav, vilkår og kriterier for succes ifm. avlen deraf.

 

 

 

 

Selv hvis den var, så var den sgu ikke blevet til, hvis ikke der var en defineret målsætning, og definerede krav og formål til og hvad der skulle "tilføjes".... Man får ikke en race ud af at blande racer, hvis ikke man ved hvorfor, og hvis ikke der er en større idé med det hele.

 

Racerne idag er ikke opstået af blandinger. De er opstået af et behov, et mål, en lang række krav og kriterier der skulle opfyldes, og en målrettet indsats hvor alt der ikke duede blev sorteret fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er så en definision på en racehund????

For mig en hund, hvor anerne er velbeskrevet og udseende, højde, pelskvalitet, temperanment og brugsegenskaber lever op til et på forhånd nedskrevet mål. Og at hundene kan parre sig og få hvalpe, der ligner forældredyrene i disse mål.Og gerne bedre.Dette mix af 2 racer lader sig så ikke gøre over en generation.

Altså skal målet sættes først, derefter mulige avlsdyr findes, et X register oprettes og så kan avkom bedømmes efter den førnævnte standard.Som også i princippet kunne være en brugt/anlægsstandard.

Men en race må kræve at avlsdyrs afkom , der kan godkendes til videre avl er lig en standard eller har de ønskede egenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det er noget værre sludder. Der kan kun være tale om krydsninger, eller blandinger, hvis der er racer til at starte med.

 

 

Racer er ikke opstået af blandingsavl. Racer er opstået af renavl, forædling, og selektion. For at kunne gøre dette, kræver det man har et klart defineret mål, og definerede kriterier, og at man dokumenterer hvad man gør, og hvorfor.

 

 

 

 

Det er der ikke tale om når snakken falder på designerlortet der dukker op fra tid til anden. For slet ikke at tale om at hele den gang salgsgas der ér startindlægget faktisk er falsk markedsføring. Så er handskerne smidt!

 

 

Ja det er trådstarters egen sag om denne vil avle på dennes hund... Men så kaldlorten hvad den ér, og kald avlen hvad dét ér.

 

Det er desvaerre ikke rigtigt at generaliserer racer under et, paa den led. Bl.a afghansk mynde racen opstod via de aeldste vilde hundetyper man kender til i historien, baseret paa og omkring naturens elementer og der var ingen menneskelig indblanding og manipulation af racen, indtil disse blev gjort opmaerksom paa dens fordelagtige egenskaber. Faktisk ansaas hunden i tidernes morgen som uren og holdt paa afstand indtil man fandt enkelte religiose tilhaengere der kunne godtgoere associationen og derigennem bruge dem til egen fordel. Der var ingen dokumenteret avl for vesten kom til tusindevis af aar senere. Afghansk mynden er en af de aeldste racer som opstod paa baggrund af klimatiske paavirkninger. Menneskelig indblanding kom forst senere til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desvaerre ikke rigtigt at genereliserer racer under et, paa den led. Bl.a afghansk mynde racen opstod via de aeldste vilde hundetyper man kender til i historien, baseret paa og omkring naturens elementer og der var ingen menneskelig indblanding og manipulation af racen, indtil disse blev gjort opmaerksom paa dens fordelagtige egenskaber. Faktisk ansaas hunden i tidernes morgen som uren og holdt paa afstand indtil man fandt enkelte religiose tilhaengere der kunne godtgoere associationen og derigennem bruge dem til egen fordel. Der var ingen dokumenteret avl for vesten kom til tusindevis af aar senere. Afghansk mynden er en af de faa racer som opstod paa baggrund af klimatiske paavirkninger. Menneskelig indblanding kom forst senere til.

Jaaaa.... oooog... med dén historie er vi jo så i nde i at hundene ude i det vilde er blevet selekteret pga. visse egenskaber mennesket kunne lide, og derefter er blevet forædlet til endnu bedre at kunne opfylde de behov mennesket havde dengang (mål), skulle jeg mene.......

 

Racen er blevet fast og ensartet i type af andre årsager end menneskets indgriben, men ikke desto mindre ligner hvalpene, i både udseende og i egenskaber, deres forældredyr. generation efter generation

 

ALtså kan det faktisk lade sig gøre at generalisere opståelsen af reelle racer, på dén måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jaaaa.... oooog... med dén historie er vi jo så i nde i at hundene ude i det vilde er blevet selekteret pga. visse egenskaber mennesket kunne lide, og derefter er blevet forædlet til endnu bedre at kunne opfylde de behov mennesket havde dengang (mål), skulle jeg mene.......

 

Racen er blevet fast og ensartet i type af andre årsager end menneskets indgriben, men ikke desto mindre ligner hvalpene, i både udseende og i egenskaber, deres forældredyr. generation efter generation

 

ALtså kan det faktisk lade sig gøre at generalisere opståelsen af reelle racer, på dén måde.

 

Ogsaa der adskiller den afghanske mynde race sig, maalene fra grundstammen af den vilde afghanske mynde (Tazi) var ikke de samme, som dem der registrede den som en reel race. De behov de blev avlet efter aendrede sig fra livsvigtige og fysiske behov om hurtighed og jagt til et behov om et bestemt udseende man eftertragtede. Derfor er den afghanske mynde saa ulig den aegte udseende vilde type tazi ( yderst faa eksemplarer eksisterer den dag idag af den aeldgamle type takket vaere enkelte individer). Et fantastisk syn - helt forskellig for nytidens show standard, med minimal pelspragt. Men den eksisterer sorme! Har set en enkelt af slagsen i levende live i hele mit liv.

 

Men ja, det er en diskussion mange kendere og historikere aldrig helt kan blive enige om naar man gaar saa langt tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

De behov de blev avlet efter aendrede sig fra livsvigtige og fysiske behov om hurtighed og jagt til et behov om et bestemt udseende man eftertragtede. Derfor er den afghanske mynde saa ulig den aegte udseende vilde type tazi ( yderst faa eksemplarer eksisterer den dag idag af den aeldgamle type takket vaere enkelte individer). Et fantastisk syn - helt forskellig for nytidens show standard, med minimal pelspragt. Men den eksisterer sorme! Har set en enkelt af slagsen i levende live i hele mit liv.

 

 

Og hvor er det du mener dén udvikling adskiller sig fra andre racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Og hvor er det du mener dén udvikling adskiller sig fra andre racer?

 

Lige paa det punkt adskiller det sig ikke betydeligt fra andre racer. Det var kun mhb paa dit svar jeg svarede saaledes.

 

Maalene var ikke de samme som de var dengang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Er glad for at min race er faldet så heldigt ud...hehe...selektiv blandingsavl af bulldogger og små terriers...omend målet var en smule lyssky oprindeligt...

 

Alle de der underlige ************* giver jeg dog ikke ret meget for, medmindre der er tale om seriøst avlsarbejde med tavlehunde(f.eks. bandog)

 

Men hvis nogen har en milliard til en parring, vil Pablo da godt levere sæd til en amcorso americano...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er afghanerens historie ikke meget lig salukien? For her går historien den anden vej rundt - at man havde hunde i stor stil, men på et tidspunkt blev problemet for stort, og der blev udskrevet en dekret der hed, at hunden var uren (undtagen visse racer, der havde brugsværdi).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...