Hop til indhold

Overvejer Grand Danois


Japansk-Bella
 Share

Recommended Posts

Tror det med forskel i gens- levealder i forhold til farve er en skrøne.... er faktisk ret sikker på det.

 

Nej det er nu ikke helt forkert, det er bare tolkningen af en undersøgelse (baseret på forholdsvist få individer) der er forskellig alt efter hvem der læser og forstår ;-)

Der er lavet en lille undersøgelse af den danske GD-klub for en del år siden som viste at de harlekin/sorte havde en højere gennemsnitsalder og maxalder end de gule/tigrede. Men det er jo i virkeligheden hverken brugbart eller nuanceret, for i alle farvevarianter er der linier som bliver gamle og linier som ikke bliver gamle.

Måske har dem der opdrætter harlekin været bedre til at bruge gamle hunde i avlen end dem der opdrætter de gule, måske er det et tilfælde at netop en bestemt matador i harlekinvarianten har været af sund afstamning og at der derfor er blevet spredt høj levealder med arvemassen på den måde.

I virkeligheden kan sådan en undersøgelse ikke bruges til ret meget hvis ikke racens opdrættere er villige til at se konstruktivt på resultatet. Som altid vil jeg bare opfordre fremtidige hvalpekøbere til at se grundigt på arvemassen i et hvalpekuld hvis en forventet levealder har nogen betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

He he ja statistik baseret på få enheder er en skøn ting..... jeg kender en der havde en labrador der blev 5 år, min GD blev over 10 - altså lever en GD dobbelt så længe som en labrador :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

har haft GD siden 1992 - det meste af tiden to stk. - har pt en hanhund på 9 år og en tæve på 1½.

det er en hunderace man ALDRIG bør anskaffe sig, hvis ikke man har råd til at betale ca. 12.000-14.000 i anskaffelse + ca. 1.000 kr. pr. stk. hver måned i foder og derudover kan præstere en hel masse tid og omsorg. De er rigtig søde, men kræver altså også rigtig meget, og uden de rette betingelser er det ikke en hund, der er rar at have!

Min erfaring er bl.a., at de er at sammenligne med et "DAMP barn" de første ca. 3 år, hvilket jeg meget nødig ville stå model til i en lejlighed. De er følsomme, intelligente, men også særdeles krævende. Al den snak om, at de er børnevenlige ville jeg tage med et gran salt. De er hverken mere eller mindre børnevenlige end andre racer (alle hunde kan være søde overfor børn, eller det modsatte). En GD hanhund er en "bøffel" de første ca. 3 år uanset hvor rar, den ellers er. Den ved simpelthen ikke, hvor stor den er. Derefter er den mild og rolig, hvis ikke den er blevet skør af at være opvokset under "forkerte" vilkår.

Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig eller andre, men for at bibringe dig/jer et realistisk syn på, hvad det kræver at have en GD.

Jeg elsker mine GDér højt og ville ikke bytte dem for noget i verden, men de er altså ikke for enhver og slet ikke en, der synes, det kunne være fedt med en stor vagthund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver dig ret et stykke hen af vejen. Min erfaring er baseret på den ene gdtæve jeg havde.

De sidste par år er hun fodret med Olivers, som var det bedste foder for hende. Det render ikke op i 1000 kr i måneden + hun har aldrig været en bøffel. Hvalp og unghund, ja, men ALDRIG en bøffel. Hun var den nemmeste af de hunde jeg har haft indenfor mine døre, ikke at sige, at ALLE gd'er er sådan, men man kan kun give råd udfra egne erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...