Hop til indhold

Få fart på??


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Luna synes også det er møgkedeligt.. Men det er jo nok også fordi jeg synes det:mrgreen:

 

Sådan var det også her :-D men da jeg fandt glæden og lysten igen begyndte hunden også at syntes det var sjovt. Desuden begyndte jeg også at bruge klikker, samt fik nogle nye "redskaber" til træningen :-D

 

Du skal bare fortælle dig selv at det er sjovt og så nøjes med at træne det du/I syntes er sjovt og hvor det lykkedes. Det er OK at træne 5-10 min. og så er det det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en klikker.. Men jeg tror lige Luna skal lære at jeg forventer noget af hende.. at livet ikke bare er en dans på roser, som det har været indtil videre:lol:

 

jeg prøvede med klikkeren i går og hun ved godt at den betyder guffer.. Og sætter sig uden kommando.. Klik godbid.. Men jeg ville så have hende i dæk.. og det fattede hun bare ikke.. Og forsøgte ikke rigtig noget andet.. Jo at gø (som jeg ellers kæmpede med til træning.. hun var 2 år om at lære at gø på kommando:mrgreen:) Men ellers sad hun bare og kiggede.. løftede den ene pote et par gange.. Men ellers intet..

 

Og jeg har ikke fået noget undervisning i klikning, så er lidt tabt :???:

 

Ved ikke om jeg bare skal fortsætte med at vente, eller om jeg slet ikke skal gøre andet end øve sit.. og så måske tage give pote fremfor dæk, som næste skridt.. eller helt gemme klikkeren væk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hundeleg?

 

Gider hun ikke lege med andre hunde? Den bedste form for motion giver rigtig god kondition.

 

Pelle vil gerne se om han kan få hende op i gear :ivrig:

 

Sportræning er også godt - samt rundering. Men der skal naturligvis en høj grad af positiv motivation til

 

Det MÅ kunne lade sig gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundeleg?

 

Gider hun ikke lege med andre hunde? Den bedste form for motion giver rigtig god kondition.

 

Pelle vil gerne se om han kan få hende op i gear :ivrig:

 

Sportræning er også godt - samt rundering. Men der skal naturligvis en høj grad af positiv motivation til

 

Det MÅ kunne lade sig gøre :-)

 

Jooh nogle gange gider hun godt lege med andre hunde.. Hvis de er stædige og påtrængende nok:mrgreen: Hun kræver lidt skubben på..

 

Men vi møder desværre meget sjældent nogen, hun kan lege med, i hverdagene:( Hver søndag er vi afsted på legetur med faste venner og der får hun løbet.. Men det er bare ikke nok med en gang om ugen.

 

Jamen så kunne det da være jeg skulle høre om jeg må låne min fars bil og kigge ud en dag efter job.. Det kan da være Pelle kan hjælpe os:-) Der er jo ikke så langt ud til jer.. Men du har træningshold om aftenen, ikke?

 

Hun elsker spor.. Jeg har bare ikke muligheder for at lade det ligge i fred herude ved mig.. Vi har fodboldbanen, men der er andre, der lufter hunde, så vi er nødt til at blive ved det.. Og derfor har vi kun lagt spor et fåtal gange.

 

Rundering kræver vel også en figurant, ikke? Det har jeg ikke i hverdagene heller:???:

 

Men ja, det SKAL sgi lade sig gøre, så hun kan blive fit og glad.

 

Jeg har så fået at vide, at det måske lige så meget er mig selv, der skal lære noget.. At jeg (ubevidst) holder hende "tilbage", fordi jeg ikke er aktiv nok i mit kropssprog??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Luna synes også det er møgkedeligt.. Men det er jo nok også fordi jeg synes det:mrgreen:

 

..Men jeg tror lige Luna skal lære at jeg forventer noget af hende.. at livet ikke bare er en dans på roser, som det har været indtil videre:lol:

 

Tillader mig lige at sætte disse to udsagn op mod hinanden :-)

 

Citerer samtidigt DR's licenskampagne:

Ka du se pointen, eller skal jeg stave det for dig? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillader mig lige at sætte disse to udsagn op mod hinanden :-)

 

Citerer samtidigt DR's licenskampagne:

Ka du se pointen, eller skal jeg stave det for dig? :blink:

 

Det ved jeg ikke, om jeg gør:oops:

 

Men jeg er også fatsvag.. Men du mener at hvis JEG viser interesse og synes det er hammersjovt, så vil Luna også synes det er sjovt??

 

Det er bare kodylt svært at finde noget sjovt ved lineføring:oops: Især når ens hund går løs det meste af tiden *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det ved jeg ikke, om jeg gør:oops:

 

Men jeg er også fatsvag.. Men du mener at hvis JEG viser interesse og synes det er hammersjovt, så vil Luna også synes det er sjovt??

 

Det er bare kodylt svært at finde noget sjovt ved lineføring:oops: Især når ens hund går løs det meste af tiden *S*

 

Lilledfod er gerne noget kontant i sine udmeldinger...

Men det ER jo dig som beslutter hvad I skal foretage jer.

 

Lineføring kan være skiiiskægt! :klap2:

 

Eller skiiikedeligt! :gab:

 

Det er op til den som står for træningen - altså dig :-D

 

Vi kan lige pm om at mødes, jeg kan jo også køre :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lilledfod er gerne noget kontant i sine udmeldinger...

Men det ER jo dig som beslutter hvad I skal foretage jer.

 

Lineføring kan være skiiiskægt! :klap2:

 

Eller skiiikedeligt! :gab:

 

Det er op til den som står for træningen - altså dig :-D

 

Vi kan lige pm om at mødes, jeg kan jo også køre :banan:

 

hehe.. Okay, jamen så ved jeg det:lol:

 

ja det kan vi.. ja vi har da nogle gode områder herude:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det ved jeg ikke, om jeg gør:oops:

 

Men jeg er også fatsvag.. Men du mener at hvis JEG viser interesse og synes det er hammersjovt, så vil Luna også synes det er sjovt??

 

Det er bare kodylt svært at finde noget sjovt ved lineføring:oops: Især når ens hund går løs det meste af tiden *S*

 

Ved godt det kunne lyde lidt flabet og det var fuldt tilsigtet :mrgreen: Jeg kender jo hverken dig, hunden, eller jeres baggrund og man skal jo passe på med at antage eller lære gamle køer at sk*** :-)

 

Det jeg læser er at du gerne vil have lidt mere fart på din hund. For mig er nogle af forudsætningerne for dette motivation og glæde/frejdighed..

Du skriver at både du og hunden synes lydighed er kedeligt. Samtidig vil du stille krav til hende i form af at du forventer noget (hun skal), hvilket egentlig er helt fint. Men man skal passe på med ikke at være urimelig i sine forventninger og ikke forlange for meget på én gang.

 

Hvis vi starter med at konkludere at du gerne vil have fart på Luna, må første betingelse være at hun er motiveret. For dig ville det betyde at droppe eller slække på kravene i den lydighed der er så dræbene for jer begge ved at beskæftige jer sammen om noget der giver hende lyst til at lave noget. Herved gælder det også at du animerer hende på bedste vis. Hvis du har svært ved at slippe "hæmningerne", kan du jo sørge for at der ikke er nogle i nærheden til at grine ad dig ;-)

Først når du synes hun viser den rette motivation i jeres samspil kan du begynde at indsætte dine krav.. Jeg mener du nævnte noget om at der er rimelig tempo på indkaldet!? Her kunne du eksempelvis starte og indsætte nogle krav i den sammenhæng. Beløn med glædesudbrud og måske lidt sprællemand og selvfølgelig også godbidder/trækkeleg (eller hvad i end synes er godt/sjovt). Max. 3 gentagelser ad gangen :-)

 

Lydighed SKAL være sjovt! Er det ikke det, falder frekvensen af succéer hurtigt.

Nogle gange er det så "simpelt" som at ændre hundens billede fra følelsen af "skal" til "vil" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det kunne lyde lidt flabet og det var fuldt tilsigtet :mrgreen: Jeg kender jo hverken dig, hunden, eller jeres baggrund og man skal jo passe på med at antage eller lære gamle køer at sk*** :-)

 

Det jeg læser er at du gerne vil have lidt mere fart på din hund. For mig er nogle af forudsætningerne for dette motivation og glæde/frejdighed..

Du skriver at både du og hunden synes lydighed er kedeligt. Samtidig vil du stille krav til hende i form af at du forventer noget (hun skal), hvilket egentlig er helt fint. Men man skal passe på med ikke at være urimelig i sine forventninger og ikke forlange for meget på én gang.

 

Hvis vi starter med at konkludere at du gerne vil have fart på Luna, må første betingelse være at hun er motiveret. For dig ville det betyde at droppe eller slække på kravene i den lydighed der er så dræbene for jer begge ved at beskæftige jer sammen om noget der giver hende lyst til at lave noget. Herved gælder det også at du animerer hende på bedste vis. Hvis du har svært ved at slippe "hæmningerne", kan du jo sørge for at der ikke er nogle i nærheden til at grine ad dig ;-)

Først når du synes hun viser den rette motivation i jeres samspil kan du begynde at indsætte dine krav.. Jeg mener du nævnte noget om at der er rimelig tempo på indkaldet!? Her kunne du eksempelvis starte og indsætte nogle krav i den sammenhæng. Beløn med glædesudbrud og måske lidt sprællemand og selvfølgelig også godbidder/trækkeleg (eller hvad i end synes er godt/sjovt). Max. 3 gentagelser ad gangen :-)

 

Lydighed SKAL være sjovt! Er det ikke det, falder frekvensen af succéer hurtigt.

Nogle gange er det så "simpelt" som at ændre hundens billede fra følelsen af "skal" til "vil" :-D

 

Jamen det er skam ok at være flabet, når jeg bare fatter det:mrgreen:

 

Vi har ikke rigtig trænet noget overhovedet i 2 år.. Altså hun kommer når man kalder og de der gængse ting.. Men direkte lydighedstræning har vi ikke gjort.. Netop fordi det kedede mig (og dermed også Luna). Vores gåture er bare det... gåture.. hvor hun er løs og render og snuser og sådan.. Og svømmer, hvis vi går til søen.. Bliver kaldt ind, hvis der en sjælden gang kommer en anden hund, som er i snor eller er ukendt..

 

Ja, jeg er også begyndt at virke meget levende i indkaldet (lige med undtagelse af i går, da jeg tog billeder samtidig med at hun løb, så kan man ikke lege sprællemand) og hun får både ros og guffer (trækkeleg er ikke SÅ god, da hun slipper med det samme)

 

Jeg tænkte på om man måtte smide et pibedyr, når nu hun er kommet ind fra indkaldet og har fået ros.. Altså som en ekstra forstærker? Hun kan godt lide sit pibedyr, og ville jo så løbe efter det.. Men vil det forvirre mere end det gavner?

 

Et krav ved indkald, mener du så f.eks at jeg beslutter at hun skal sætte sig foran mig, før hun har færdiggjort opgaven?

 

bare lige for at være sikker på, at jeg forstår dig ret:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har svært ved at slippe "hæmningerne", kan du jo sørge for at der ikke er nogle i nærheden til at grine ad dig

 

Denne her overlever man :mrgreen:

 

Jeg er vist et udemærket bevis - I sidste uge til træning var der en del der stoppede op og gloede på mig som om, at nu havde jeg vist tabt min hjerne OGSÅ min hund :oops:

 

Min hund hænger i løb og jeg er en del gange blevet fortalt at jeg ikke skal gå ned i tempo, jeg skal ikke vente på hunden.

 

Utroligt nok hang min hund i løb denne dag også og jeg gjorde så det at når jeg havde tabt hende tilstrækkeligt nok, så spurtede jeg derudaf (ja ja, sikkert moderat tempo for andre ;-)) en del mennesker stod og glodede temmelig meget på Tanten der spurtede rundt på træningspladsen :shock: Min hund stod også og gloede åndsvagt på mig den første gang :shock: Men rent faktisk fik jeg en lille succesoplevelse idet hun efterfølgende kom op til mig i pænt tempo, og da jeg begyndte at belønne hende med klikkeren og bolden når hun nåede mig ja så gik det fremad :-D

 

Rent faktisk mener jeg ikke hun hang så meget som hun plejer under løb til prøven i onsdags :hmm:det må jeg vist heller huske at tjekke hos dem der stod og kiggede :-D

 

Så ud at tosse rundt - du overlever :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på om man måtte smide et pibedyr, når nu hun er kommet ind fra indkaldet og har fået ros.. Altså som en ekstra forstærker? Hun kan godt lide sit pibedyr, og ville jo så løbe efter det.. Men vil det forvirre mere end det gavner?

 

Jeg vil sige. Hvis pivedyret virker så er det da bare det du bruger :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her overlever man :mrgreen:

 

Jeg er vist et udemærket bevis - I sidste uge til træning var der en del der stoppede op og gloede på mig som om, at nu havde jeg vist tabt min hjerne OGSÅ min hund :oops:

 

Min hund hænger i løb og jeg er en del gange blevet fortalt at jeg ikke skal gå ned i tempo, jeg skal ikke vente på hunden.

 

Utroligt nok hang min hund i løb denne dag også og jeg gjorde så det at når jeg havde tabt hende tilstrækkeligt nok, så spurtede jeg derudaf (ja ja, sikkert moderat tempo for andre ;-)) en del mennesker stod og glodede temmelig meget på Tanten der spurtede rundt på træningspladsen :shock: Min hund stod også og gloede åndsvagt på mig den første gang :shock: Men rent faktisk fik jeg en lille succesoplevelse idet hun efterfølgende kom op til mig i pænt tempo, og da jeg begyndte at belønne hende med klikkeren og bolden når hun nåede mig ja så gik det fremad :-D

 

Rent faktisk mener jeg ikke hun hang så meget som hun plejer under løb til prøven i onsdags :hmm:det må jeg vist heller huske at tjekke hos dem der stod og kiggede :-D

 

Så ud at tosse rundt - du overlever :mrgreen:

 

Hehe, ja det gør man jo:-D

 

Luna hang også altid.. Både i lineføring og i sit og stå øvelserne.. Det trak altid fra i vores øvelser til konkurrence:???:

 

Vi nåede at bestå og blive B-hunde i DcH, men stoppede den vinter, så nåede aldrig at træne på B-niveau..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Jeg tænkte på om man måtte smide et pibedyr, når nu hun er kommet ind fra indkaldet og har fået ros.. Altså som en ekstra forstærker? Hun kan godt lide sit pibedyr, og ville jo så løbe efter det.. Men vil det forvirre mere end det gavner?

 

Ikke nødvendigvis. Og slet ikke til at starte med :-)

 

Et krav ved indkald, mener du så f.eks at jeg beslutter at hun skal sætte sig foran mig, før hun har færdiggjort opgaven?

 

bare lige for at være sikker på, at jeg forstår dig ret:-)

 

Nu ved jeg jo ikke hvad du betegner som færdiggjort. Men ja, det kunne være et forslag :-)

Jeg forestiller mig at hvis hun er rimeligt motiveret i indkaldet, kan du kombinere det med feks. sit foran dig, som du nævner og udvide ved at hoppe engang baglæns og animere hende til at "hoppe" med og sidde igen. Hvis hun bevarer motivationen og "intensiteten" en to-tre "hop" i træk, smider du pivedyret og leger med hende :-) Du kan, når hun er "med", bruge andre øvelser (feks. dæk) på samme måde. Evt. kombinere dem senere hen. På den måde, kan du få lidt glæde og sjov ud af øvelserne :-) Sørg for at undgå for meget korrigering da hun så kan blive lidt usikker på hvad du vil have hende til, hvilket jo naturligt nok vil dæmpe hende... Lad hende selv regne ud hvad der skal til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jeg er vist et udemærket bevis - I sidste uge til træning var der en del der stoppede op og gloede på mig som om, at nu havde jeg vist tabt min hjerne OGSÅ min hund :oops:

 

Min hund hænger i løb og jeg er en del gange blevet fortalt at jeg ikke skal gå ned i tempo, jeg skal ikke vente på hunden.

 

Utroligt nok hang min hund i løb denne dag også og jeg gjorde så det at når jeg havde tabt hende tilstrækkeligt nok, så spurtede jeg derudaf (ja ja, sikkert moderat tempo for andre ;-)) en del mennesker stod og glodede temmelig meget på Tanten der spurtede rundt på træningspladsen :shock: Min hund stod også og gloede åndsvagt på mig den første gang :shock: Men rent faktisk fik jeg en lille succesoplevelse idet hun efterfølgende kom op til mig i pænt tempo, og da jeg begyndte at belønne hende med klikkeren og bolden når hun nåede mig ja så gik det fremad :-D

 

Rent faktisk mener jeg ikke hun hang så meget som hun plejer under løb til prøven i onsdags :hmm:det må jeg vist heller huske at tjekke hos dem der stod og kiggede :-D

 

Så ud at tosse rundt - du overlever :mrgreen:

 

Dette her er et rigtigt godt eksempel på at hunden selv skal tilbyde det der udløser belønningen (og forstærker samarbejdet) :-D

 

Og ja.. Det så hamrende skægt ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke hvad du betegner som færdiggjort. Men ja, det kunne være et forslag :-)

Jeg forestiller mig at hvis hun er rimeligt motiveret i indkaldet, kan du kombinere det med feks. sit foran dig, som du nævner og udvide ved at hoppe engang baglæns og animere hende til at "hoppe" med og sidde igen. Hvis hun bevarer motivationen og "intensiteten" en to-tre "hop" i træk, smider du pivedyret og leger med hende :-) Du kan, når hun er "med", bruge andre øvelser (feks. dæk) på samme måde. Evt. kombinere dem senere hen. På den måde, kan du få lidt glæde og sjov ud af øvelserne :-) Sørg for at undgå for meget korrigering da hun så kan blive lidt usikker på hvad du vil have hende til, hvilket jo naturligt nok vil dæmpe hende... Lad hende selv regne ud hvad der skal til :-)

 

Mange tak, det vil jeg skrive mig bag øret og gå ud og prøve når jeg kommer hjem fra job:-) Vi lægger ud med en sit foran:-D Det har vi da kunne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mange tak, det vil jeg skrive mig bag øret og gå ud og prøve når jeg kommer hjem fra job:-) Vi lægger ud med en sit foran:-D Det har vi da kunne:-)

 

 

Jae.... MEN!

 

Uanset jeg er enig med Tanten og Minifod, hvorfor så starte med noget STILLESIDDENDE, når det er FART du vil have over madammen? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae.... MEN!

 

Uanset jeg er enig med Tanten og Minifod, hvorfor så starte med noget STILLESIDDENDE, når det er FART du vil have over madammen? :lol:

 

Ved indkald kommer der jo vel fart på hende? Det er her, hun har mest fart på..

 

Det skal lige siges, at vi har en navlestreng på ca 10 meter.. Kommer hun længere fra mig end det (af sig selv), så vender hun om og kommer tilbage.. Det skal vi også have arbejdet på. Jeg HAR fået en måde at gøre det på, men det kræver en ekstra person.. og det har jeg ikke i hverdagene..

 

Jeg går dog længere end 10 meter ved indkald. Vi har været oppe på 100 (af mine) skridt.

 

Men derfor vil vi skam meget gerne ud og lege... Og vil også gerne have flere ideer.. For som Lillefod siger, så er det max 3 gentagelser.

 

Og jeg skal ud og løbe mine 2x1 minut i dag, så der er hun også med.. Og så regner jeg med at lege lidt tagfat med hende på marken også:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jae.... MEN!

 

Uanset jeg er enig med Tanten og Minifod, hvorfor så starte med noget STILLESIDDENDE, når det er FART du vil have over madammen? :lol:

 

Ka da godt være jeg lige skal forklare at målet med mine forslag er at skabe fart i momenterne og reagerede fortrinsvis fordi at Jeanette skrev at lydighed er kedeligt :-):oops:

 

Det kan vi jo ikke ha! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jooh nogle gange gider hun godt lege med andre hunde.. Hvis de er stædige og påtrængende nok:mrgreen: Hun kræver lidt skubben på..

 

Men vi møder desværre meget sjældent nogen, hun kan lege med, i hverdagene:( Hver søndag er vi afsted på legetur med faste venner og der får hun løbet.. Men det er bare ikke nok med en gang om ugen.

 

Jamen så kunne det da være jeg skulle høre om jeg må låne min fars bil og kigge ud en dag efter job.. Det kan da være Pelle kan hjælpe os:-) Der er jo ikke så langt ud til jer.. Men du har træningshold om aftenen, ikke?

 

Hun elsker spor.. Jeg har bare ikke muligheder for at lade det ligge i fred herude ved mig.. Vi har fodboldbanen, men der er andre, der lufter hunde, så vi er nødt til at blive ved det.. Og derfor har vi kun lagt spor et fåtal gange.

 

Rundering kræver vel også en figurant, ikke? Det har jeg ikke i hverdagene heller:???:

 

Men ja, det SKAL sgi lade sig gøre, så hun kan blive fit og glad.

 

Jeg har så fået at vide, at det måske lige så meget er mig selv, der skal lære noget.. At jeg (ubevidst) holder hende "tilbage", fordi jeg ikke er aktiv nok i mit kropssprog??

 

 

 

jeg vil gerne være figurant for hende hvis det kan hjælpe i hverdagene:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ved indkald kommer der jo vel fart på hende? Det er her, hun har mest fart på..

 

Javist. Dog bliver hun belønnet (timingsmæssigt) for hvad?

For at sidde...

 

Det skal lige siges, at vi har en navlestreng på ca 10 meter.. Kommer hun længere fra mig end det (af sig selv), så vender hun om og kommer tilbage.. Det skal vi også have arbejdet på. Jeg HAR fået en måde at gøre det på, men det kræver en ekstra person.. og det har jeg ikke i hverdagene..

 

Suppekødboller!

Jeg ved hun er lidt "erotisk buttet", men ved at kaste f.eks. suppekødboller (eller levertern) væk fra dig kan hun få vanen, at det er OK at være længere væk fra dig for det er der nogle belønninger falder.

 

Jeg går dog længere end 10 meter ved indkald. Vi har været oppe på 100 (af mine) skridt.

 

Men derfor vil vi skam meget gerne ud og lege... Og vil også gerne have flere ideer.. For som Lillefod siger, så er det max 3 gentagelser.

 

 

Ok

 

Og jeg skal ud og løbe mine 2x1 minut i dag, så der er hun også med.. Og så regner jeg med at lege lidt tagfat med hende på marken også:-)

 

Lyder dejligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...