Hop til indhold

Få fart på??


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Vil du???? Aj hvor er du dog sød:-)

 

Bor du i nærheden af en s-tog station? For jeg kan ikke satse på at have bil, da min far er så fræk at ville bruge sin egen bil indimellem:mrgreen:

 

Orv så kan vi oss mødes:lol::lol:

 

 

 

jo selvfølgelig hvis passer ind i dagen

ja ok det er også frækt af ham synes jeg :5up:

 

jeg har dog en varevogn på gule plader så jeg har lille bebsen med så er der ikke plads medmindre vi kan mødes et sted du kan komme til uden bil:?:

 

hvor bor du:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bor i Køge.. ved Ølby station.. lige ved siden af motorvejsafkørslen:-)

 

Jeg har ferie i uge 35 og 36, så der er jeg hjemme om dagen, men ellers er jeg først hjemme ved 16 tiden..

 

Hun er rigtig god til at løbe ud og sætte sig:mrgreen: Og sidde loool

 

Hun har aldrig været god til at halse af figuranten.. Men hun er nu blevet bedre til at gø nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg bor i Køge.. ved Ølby station.. lige ved siden af motorvejsafkørslen:-)

 

Jeg har ferie i uge 35 og 36, så der er jeg hjemme om dagen, men ellers er jeg først hjemme ved 16 tiden..

 

Hun er rigtig god til at løbe ud og sætte sig:mrgreen: Og sidde loool

 

Hun har aldrig været god til at halse af figuranten.. Men hun er nu blevet bedre til at gø nu..

 

 

 

hvis det er kan vi evt mødes på halvvejen hvis du kan låne bilen evt i ishøj dyrepark der kan man sagtens træne rondering :5up:

 

selve halsgivningen skal nok komme komme især hvis man indlære både med sig selv som figurant og fremmede:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en klikker.. Men jeg tror lige Luna skal lære at jeg forventer noget af hende.. at livet ikke bare er en dans på roser, som det har været indtil videre:lol:

 

jeg prøvede med klikkeren i går og hun ved godt at den betyder guffer.. Og sætter sig uden kommando.. Klik godbid.. Men jeg ville så have hende i dæk.. og det fattede hun bare ikke.. Og forsøgte ikke rigtig noget andet.. Jo at gø (som jeg ellers kæmpede med til træning.. hun var 2 år om at lære at gø på kommando:mrgreen:) Men ellers sad hun bare og kiggede.. løftede den ene pote et par gange.. Men ellers intet..

 

Og jeg har ikke fået noget undervisning i klikning, så er lidt tabt :???:

 

Ved ikke om jeg bare skal fortsætte med at vente, eller om jeg slet ikke skal gøre andet end øve sit.. og så måske tage give pote fremfor dæk, som næste skridt.. eller helt gemme klikkeren væk..

 

Efter hvad jeg har læst mig frem til, så er det ikke meningen, at man skal "vente" i klikkertræning - så hellere forstærke anden tilbudt adfærd, som man kan udbygge senere, ellers begynder hunden at synes det er kedeligt og tabe interessen. Hvis du vil have en adfærd, som hunden ikke tilbyder frivilligt (sådan er det sædvanligvis med dæk), så kan du lære den det, ved at forstærke adfærden, hver gang hunden lægger sig ned tilfældigt i løbet af dagen - det burde lære den, at tilbyde det frivilligt, når det så 'forventes' af den.

 

Derudover gør Klikkertræning også brug af en targetstick, som hunden lærer at dutte til (det kan også være din fingerspids). Til sidst skulle den kunne følge efter denne, så du kan lære det forskellige tricks, såsom plads, 8-tal mellem benene o.a.

 

Håber du kan bruge det til noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter hvad jeg har læst mig frem til, så er det ikke meningen, at man skal "vente" i klikkertræning - så hellere forstærke anden tilbudt adfærd, som man kan udbygge senere, ellers begynder hunden at synes det er kedeligt og tabe interessen. Hvis du vil have en adfærd, som hunden ikke tilbyder frivilligt (sådan er det sædvanligvis med dæk), så kan du lære den det, ved at forstærke adfærden, hver gang hunden lægger sig ned tilfældigt i løbet af dagen - det burde lære den, at tilbyde det frivilligt, når det så 'forventes' af den.

 

Derudover gør Klikkertræning også brug af en targetstick, som hunden lærer at dutte til (det kan også være din fingerspids). Til sidst skulle den kunne følge efter denne, så du kan lære det forskellige tricks, såsom plads, 8-tal mellem benene o.a.

 

Håber du kan bruge det til noget :mrgreen:

 

Okay, så skulle jeg faktisk klikke hende for at give pote? Hvis jeg forstår dig ret?

 

Jeg er måske lidt langsom, men jeg har ikke fattet den ide i, at man ikke giver en kommando først:oops: Altså hvordan skal hunden vide fra gang til gang, hvad det er jeg vil have hende til?

 

Skal hun prøve alle tricks hver gang, så bliver det jo aldrig en sikker og perfekt øvelse??

 

Men jo, jeg kan godt se, det du siger med at klikke hende, når hun lægger sig af sig selv i løbet af dagen.. God pointe:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Javist. Dog bliver hun belønnet (timingsmæssigt) for hvad?

For at sidde...

 

Ja det er jo da egentlig rigtigt..

 

Suppekødboller!

Jeg ved hun er lidt "erotisk buttet", men ved at kaste f.eks. suppekødboller (eller levertern) væk fra dig kan hun få vanen, at det er OK at være længere væk fra dig for det er der nogle belønninger falder.

 

Ja det var en god ide.. Jeg brugte kyllingetern i dag, og de er jo lidt små og falder ikke så let SÅ langt væk med min vatarm:lol::oops:

 

 

Lyder dejligt

 

Ja, jeg er nødt til at træne meget langsomt op, så mine knæ kan følge med.. Og vi hyggede.. legede fange/gemmeleg igen i dag i krattet:lol::lol::lol:

 

DET er sjovt!!!! Og hun er faktisk allerede mere obs på mig synes jeg..

 

I dag tog jeg hende også i snor den sidste del af turen, da hun så ikke kan sakke bagud og ned i tempo;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Okay, så skulle jeg faktisk klikke hende for at give pote? Hvis jeg forstår dig ret?

 

Jeg er måske lidt langsom, men jeg har ikke fattet den ide i, at man ikke giver en kommando først:oops:

 

Det er også lidt vanskeligt at forstå ideen med operant indlæring (hedder det når hunden selv tilbyder/gør noget) hvis man er vant til "kommandomodellen :-)

 

En af styrkerne ved operant indlæring, som man kan anvende klikker til, er at hunden ikke lærer noget forkert ift det signal (kommando) man vil anvende til øvelsen.

 

Hvis du vil lære en hund at dække og derfor siger "dæk", evt. gentager det og IKKE får hunden ned at dække, så er den allerede i gang med en fejlindlæring i forhold til signalet "dæk", idet hunden enten gør noget andet eller slet ikke gør noget. Men den har hørt signalet og kobler det på det den gjorde - eller ikke at gøre noget.

 

Ved at anvende sig af metoden hvor hunden selv skal finde ud af hvad man vil (operant indlæring) og herefter straks belønne den for det udførte, lærer den meget hurtigere end ellers.

Fordi den er 100% opmærksom på sin egen adfærd og hvad den bliver belønnet for.

 

Man kan vælge at stå og vente i måske "timevis" :gab: på at hunden foretager sig noget. Og hunden kan føle fiasko ved ikke at kunne løse opgaven.

 

Man kan også skyde gang i tilbuddene fra hundens side ved først at give den nogle supernemme "opgaver" = belønne ligegyldigt hvad den foretager sig.

 

For eksempel stille en papkasse foran hunden og så klikke for at hunden snuser til kassen, går hen til kassen eller bare for at SE på kassen.

Det vil sige, at man ikke på forhånd har valgt et kriterium som skal opfyldes før hunden bliver belønnet.

Den belønnes uanset hvad den gør!

 

Dette skaber initiativ og positiv motivation hos hunden og pludselig har man noget at arbejde med.

Hunden har fattet at den selv har en mulighed for at påvirke ejeren til at slippe en belønning og så tager festen fart!

Hunden begynder at udføre de øvelser den allerede har lært og efter nogen tid kan man så vælge ikke at belønne disse, men kun belønne en ny adfærd.

 

Man begynder kun at belønne de øvelser hunden har lært, hvis man har bedt den om at udføre dem. Dette kaldes stimuluskontrol eller mere fordansket - signalkontrol.

 

Altså hvordan skal hunden vide fra gang til gang, hvad det er jeg vil have hende til?

 

Øv en øvelse af gangen, og husk endelig et slutsignal hver gang træningsseancen er færdig.

Ellers ved din hund ikke om hun er på eller om hun har pause/fri.

 

Skal hun prøve alle tricks hver gang, så bliver det jo aldrig en sikker og perfekt øvelse??

 

Jo det gør, for som jeg skrev så belønner du efterhånden kun den øvelse du beder hende om.

 

Alt det andet hun evt tilbyder ignorerer du bare. Sig ikke NEJ for så mister hun initiativet og motivationen for at fortsætte, bare ignorer det uønskede. Og beløn det ønskede.

 

Klikkertræning er rigtigt sjovt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så skulle jeg faktisk klikke hende for at give pote? Hvis jeg forstår dig ret?

 

Jeg er måske lidt langsom, men jeg har ikke fattet den ide i, at man ikke giver en kommando først:oops: Altså hvordan skal hunden vide fra gang til gang, hvad det er jeg vil have hende til?

 

Skal hun prøve alle tricks hver gang, så bliver det jo aldrig en sikker og perfekt øvelse??

 

Men jo, jeg kan godt se, det du siger med at klikke hende, når hun lægger sig af sig selv i løbet af dagen.. God pointe:-)

 

Uha, det er helt ok. Jeg gjorde selv en fejl, da jeg "klikkertrænede" Naja første gang (manglede en klikker). Jeg ville lære hende at give hals, så det blev intensiv træning, og ja, hun lærte det da :-) Men hver gang hun ser en godbid idag, giver hun hals og prøver ikke andet... Derfor skal man lære hunden, at der ikke er et "endegyldigt" trick, som altid udløser godbidden.

 

Angående det med kommandoen, så er det for at den ikke bliver "udvandet" eller sådan noget... Hvis du gerne vil have, at din hund skal dække fx, så er det jo ikke så smart at du står og sige dæk til hende og hun så giver pote - og aldrig dækker ;-) Så kommandoen kommer først på, når hunden er sikker i øvelsen.

 

En god ting er at have tre øvelser igang på én gang. Og har tre træningssæsioner pr. dag, eller måske hver anden. Så kan vi sige, at du træner gi' pote, sit og dæk hver dag.

 

Når du så står foran hunden, skal du have besluttet dig for, hvilken øvelse, du vil træne DENNE gang. Så får hunden kun godbid for denne. Når hunden er stabil i denne øvelse, lader du den tilbyde den en gang eller to - så hunden ved, hvad du vil gave. Nu sætter du så kommandoen på, så signal og adfærd kan blive betinger. Til sidst skal hunden kun få godbid, når du siger kommandoen og hunden tilbyder adfærden - og ikke længere når den frivilligt tilbyder adfærden.

 

Puha, det er faktisk ret svært at beskrive... Håber jeg har gjort det godt nok. Skriv hvis du har et spørgsmål, skal gøre mit bedste for at svare - og hvis jeg ikke kan, så har jeg min bibel "Klikkertræning for din Hund"; den kan anbefales! Og der er sikkert også andre, som har praktisk erfaring med den klikker-ting :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, det er helt ok. Jeg gjorde selv en fejl, da jeg "klikkertrænede" Naja første gang (manglede en klikker). Jeg ville lære hende at give hals, så det blev intensiv træning, og ja, hun lærte det da :-) Men hver gang hun ser en godbid idag, giver hun hals og prøver ikke andet... Derfor skal man lære hunden, at der ikke er et "endegyldigt" trick, som altid udløser godbidden.

 

Angående det med kommandoen, så er det for at den ikke bliver "udvandet" eller sådan noget... Hvis du gerne vil have, at din hund skal dække fx, så er det jo ikke så smart at du står og sige dæk til hende og hun så giver pote - og aldrig dækker ;-) Så kommandoen kommer først på, når hunden er sikker i øvelsen.

 

En god ting er at have tre øvelser igang på én gang. Og har tre træningssæsioner pr. dag, eller måske hver anden. Så kan vi sige, at du træner gi' pote, sit og dæk hver dag.

 

Når du så står foran hunden, skal du have besluttet dig for, hvilken øvelse, du vil træne DENNE gang. Så får hunden kun godbid for denne. Når hunden er stabil i denne øvelse, lader du den tilbyde den en gang eller to - så hunden ved, hvad du vil gave. Nu sætter du så kommandoen på, så signal og adfærd kan blive betinger. Til sidst skal hunden kun få godbid, når du siger kommandoen og hunden tilbyder adfærden - og ikke længere når den frivilligt tilbyder adfærden.

 

Puha, det er faktisk ret svært at beskrive... Håber jeg har gjort det godt nok. Skriv hvis du har et spørgsmål, skal gøre mit bedste for at svare - og hvis jeg ikke kan, så har jeg min bibel "Klikkertræning for din Hund"; den kan anbefales! Og der er sikkert også andre, som har praktisk erfaring med den klikker-ting :-)

 

Hej Rikke

 

Ja det er ikke så nemt på skrift:-)

 

Men jeg tror jeg forstår:-) Jeg tænker lidt og prøver mig lidt frem, og så spørger jeg garanteret igen senere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En god ide når klikkeren skal betinges er at klikke for alt muligt adfærd.

Stå, se til højre, til venstre, sit , dæk osv. Jeg lavede også en fejl da jeg gik igang med min ene hund, at jeg fik klikket ham for meget for sit med kontakt. :oops: Så han troede det var det, det gik ud på når klikkeren kom frem, og han var svær at få væk fra mig. Så det er vigtigt også at klikke hunde når de er i bevægelse.

 

Jeg har nu klikket alle hundene for alt muligt i opstarten, og det har givet pote :5up:

Redigeret af Flaffy,Zozo,Luna
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

En god ide når klikkeren skal betinges er at klikke for alt muligt adfærd.

Stå, se til højre, til venstre, sit , dæk osv. Jeg lavede også en fejl da jeg gik igang med min ene hund, at jeg fik klikket ham for meget for sit med kontakt. :oops: Så han troede det var det, det gik ud på når klikkeren kom frem, og han var svær at få væk fra mig. Så det er vigtigt også at klikke hunde når de er i bevægelse.

 

Jeg har nu klikket alle hundene for alt muligt i opstarten, og det har givet pote :5up:

 

Jamen hvordan vil hun så vide, hvad jeg klikker for? hvis det er noget forskelligt hver gang?

 

Jeg fatter ikke lige logikken:mrgreen::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pointen er netop ikke, at en bestemt adfærd skal side fast. Det er meningen, at når du tager klikkeren frem, så leger i "tampen brænder", om man så må sige. Hunden skal tilbyde en masse adfærd frivilligt og grunden til at du skal klikke for alt muligt forskelligt er netop, at hunden skal blive "kreativ", så den prøver at finde ud af, hvad du (netop denne gang) vil klikke den for. Hvis du i starten klikker for alt mulig god og sjov adfærd, som du gerne ser gentaget, af fornuftige grunde eller knap så fornuftige (altså mere for sjov trick), bliver hunden kreativ, hvilket gør at den aktivt søger at få dig til at klikke for en adfærd (som du måske ikke har klikket for før i tiden). Når du klikker, tænker hunden så "BINGO! Det er det hun vil have! (nu)!" Herefter vil hunden højst sandsynligt forsøge sig med samme adfærd igen eller tilbyde den hurtigere efter og det er så sådan, du kan komme igang med at træne kommandoen ind - men det igen selvfølgelig først, når du er temlig sikker på, at hunden udfører samme adfærd igen.

 

Altså, når du træner, ønsker du en bestemt adfærd fra hunden. Hvis hunden ikke magter at tilbyde denne, så klik for anden adfærd du måske synes er sjov/nyttig og træn med det i stedet. I hverdagen klikker du så for forskellige ting, som du kunne tænke dig, at hunden tilbyder under træning --> en kreativ hund, som forsøger sig frem.

 

Håber det hjalp lidt på det :-) En klikkerhund skaber jo ikke sig selv, den skal skabes :blink: Ifølge eksperterne burde du om en månedstid eller to have en ganske kreativ hund ;-) Altså med mindre jeg huske forkert :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pointen er netop ikke, at en bestemt adfærd skal side fast. Det er meningen, at når du tager klikkeren frem, så leger i "tampen brænder", om man så må sige. Hunden skal tilbyde en masse adfærd frivilligt og grunden til at du skal klikke for alt muligt forskelligt er netop, at hunden skal blive "kreativ", så den prøver at finde ud af, hvad du (netop denne gang) vil klikke den for. Hvis du i starten klikker for alt mulig god og sjov adfærd, som du gerne ser gentaget, af fornuftige grunde eller knap så fornuftige (altså mere for sjov trick), bliver hunden kreativ, hvilket gør at den aktivt søger at få dig til at klikke for en adfærd (som du måske ikke har klikket for før i tiden). Når du klikker, tænker hunden så "BINGO! Det er det hun vil have! (nu)!" Herefter vil hunden højst sandsynligt forsøge sig med samme adfærd igen eller tilbyde den hurtigere efter og det er så sådan, du kan komme igang med at træne kommandoen ind - men det igen selvfølgelig først, når du er temlig sikker på, at hunden udfører samme adfærd igen.

 

Altså, når du træner, ønsker du en bestemt adfærd fra hunden. Hvis hunden ikke magter at tilbyde denne, så klik for anden adfærd du måske synes er sjov/nyttig og træn med det i stedet. I hverdagen klikker du så for forskellige ting, som du kunne tænke dig, at hunden tilbyder under træning --> en kreativ hund, som forsøger sig frem.

 

Håber det hjalp lidt på det :-) En klikkerhund skaber jo ikke sig selv, den skal skabes :blink: Ifølge eksperterne burde du om en månedstid eller to have en ganske kreativ hund ;-) Altså med mindre jeg huske forkert :genert:

 

Aaaaah SÅ gik der et lys op for mig :lol::lol:

 

Så på en gåtur klikker jeg for alle mulige underlige ting.. Sit, kom, dæk, pote, kigge til højre, kigge til venstre osv..

 

Det skal vi da helt klart prøve *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, kreative hunde får man helt sikkert ;-)

 

En anden sjov øvelse kan være papkasse øvelsen. Hvor man stiller en papkasse et stykke væk. klikker for at se på den, gå tættere på den, og tilsidst have hovedet ned i den.

Den synes jeg er god til opstart da hunden er på afstand når man klikker, og man shaper den stille og roligt, trin for trin.

Den tages væk, når man holder pause, så den blir spændende når den er der igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaaah SÅ gik der et lys op for mig :lol::lol:

 

Så på en gåtur klikker jeg for alle mulige underlige ting.. Sit, kom, dæk, pote, kigge til højre, kigge til venstre osv..

 

Det skal vi da helt klart prøve *S*

 

Super! :5up: That's right!

 

Så lykkedes det rent faktisk for mig, at forklare! :megastolt:

 

For helt let er det ikke at få ned med ord, uden at få det til at se forvirrende ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, kreative hunde får man helt sikkert ;-)

 

En anden sjov øvelse kan være papkasse øvelsen. Hvor man stiller en papkasse et stykke væk. klikker for at se på den, gå tættere på den, og tilsidst have hovedet ned i den.

Den synes jeg er god til opstart da hunden er på afstand når man klikker, og man shaper den stille og roligt, trin for trin.

Den tages væk, når man holder pause, så den blir spændende når den er der igen.

 

Men hunden kommer jo tilbage til mig efter en guffer, når jeg har klikket??

 

Skal hun så gå hen til kassen igen af sig selv? Det kan tage lang tid, når hun først ved, at jeg har guffere:-) Det ER jo en lab, jeg har:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hunden kommer jo tilbage til mig efter en guffer, når jeg har klikket??

 

Skal hun så gå hen til kassen igen af sig selv? Det kan tage lang tid, når hun først ved, at jeg har guffere:-) Det ER jo en lab, jeg har:mrgreen:

 

Hvis du er tæt på hende, eller kan gå efter hende, kan du klikke hende for de små skridt, hver gang hun har focus på kassen ;-)

Tage den væk,eller gå væk fra den, næste skridt kan være hun har forpoterne i den, eller stå i den hvis den er stor.

Mine blir belønnet for at hoppe på sten, træstammer osv. i skoven og søger det selv, da det gir belønning. Det har jeg godt nok ikke klikket dem for. Men sjovt er det :-D

Redigeret af Flaffy,Zozo,Luna
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...