Hop til indhold

Min hund dræber og spiser katte...


Gæst Sandie25
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Jeg synes så heller ikke at man skal slå børn.. (eller hunde), men engang imellem kan det blive nødvendigt at tage fat i en hund, hvis de har gang i noget uacceptabelt.

 

Nææ, det syntes jeg som udgangspunkt heller ikke, men jeg mener stadig, at et barn ikke tager skade af en endefuld i nogle situationer...jeg føler ikke selv, at det har skadet mig, tværtimod har det, de få gange det er sket, været positivt for den videre udvikling (ja, jeg var lidt en fræk unge af og til :oops: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 251
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen
Nææ, det syntes jeg som udgangspunkt heller ikke, men jeg mener stadig, at et barn ikke tager skade af en endefuld i nogle situationer...jeg føler ikke selv, at det har skadet mig, tværtimod har det, de få gange det er sket, været positivt for den videre udvikling (ja, jeg var lidt en fræk unge af og til :oops: ).

 

Og det var nu heller ikke fordi jeg ville diskutere endefulde, men mere at fortælle, at det generelt er blevet 'no go', at råbe højt og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det er blevet lidt moderne i nogle hundekredse, at ALT opdragelse skal ske lidt som skolegangen i disse tider; indlæring under eget ansvar. Det virker altså bare ikke for alle hunde! (eller unge mennesker, for den slags skyld)..

 

Helt enig! Men ligesådan virker den med træskoen altså heller ikke for alle hunde... Hvis det var tilfældet, var Reiki da osse for længst kurreret for at rende efter hestene (istedet bliver han så lukket væk, når de skal rides eller køres).

 

Jeg mindes netop en hund der fik et gevaldigt stød af hegnet da den bevægede sig ind på hestefolden -der blev kaldt lige inden den fik stød, og siden den dag, rendte kræet altså ikke længere på folden og som bonus havde den osse lige fået lært at komme OMGÅENDE når der blev kaldt;-)

 

Min kære hanhund er pænt ligeglad -han hyler hvis han får stød, men glemmer det 2 min senere. Og det samme gør sig gældende, om man kaster noget i nakken af ham. Ikke at det sådan er noget jeg går og praktiserer hele tiden, men han HAR da fået kastet en sko i nakken, på vej ind på folden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville mange hunde, men spise den? Har aldrig hørt om det (og er da ikke helt uden kontakt til landlivet). Synes heller ikke en tam kat, der går mod en hund er særligt interessant at dræbe?

 

Nu er jeg heller ikke uden kontakt med landlivet, da jeg jo bor midt ude i ingenting :blink:

 

Og jeg må altså lige indskyde at jeg både har hørt om, og selv set hunde æde byttedyr. Selve jagtadfærden blev jo oprindeligt skabt for at hunden kunne få mad at æde, så hvorfor er det pludselig så unaturligt at den rent faktisk også spiser det den har fanget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg altså stadig uenig. Ja, det er en risiko at katte bliver kørt over, uheldigvis. Men det burde virkelig ikke være en risiko at den skal flænses ihjel af en hund!! Hunde og katte, om man vil det eller ej, er begge at betragte som kæledyr. Det er gråspurve og markmus ikke! Kaniner, den balancerer lidt på en knivsæg synes jeg. Det er kæledyr, men de findes også vilde. !

 

Og hvorfra skulle hunde vide at mennesker deler smådyr op i hhv. vilde dyr og kæledyr, og at det er ok at æde den første men ikke den sidste???

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man heller ikke forlange, men det kan man forlange af dens menneske... :blink:(det mener jeg i hvert fald).

 

Men det gælder ikke katteejere?. Jeg vil ihvertfald påstå at min hund også er et kæledyr og husker tydeligt hvordan Thailos hoved så ud, efter at være blevet brugt som kradsebræt fordi han sad fast i en låge, hvor der sad en vred kat bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er alle kattefolk jo ikke ens og min kat får ihvertfald masser af skæld ud og har lært at opføre sig pænt overfor hunde - det er lidt som med de stygge listehunde, enkelte var idioter, nu er de alle idioter, synes ikke jeg blev mere idiot, da jeg fik kat :engel:

 

Lonny - er med på at spise en hare, rådyr etc, men en kat? Måske uvidenhed, men forestiller mig ikke noget der smager særligt godt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Nu er alle kattefolk jo ikke ens og min kat får ihvertfald masser af skæld ud og har lært at opføre sig pænt overfor hunde - det er lidt som med de stygge listehunde, enkelte var idioter, nu er de alle idioter, synes ikke jeg blev mere idiot, da jeg fik kat :engel:

 

Lonny - er med på at spise en hare, rådyr etc, men en kat? Måske uvidenhed, men forestiller mig ikke noget der smager særligt godt :hmm:

 

Ja, saa kommer man hurtigt over hvor fordommene gror.

Link til indlæg
Del på andre sites

Acha

 

Jo, selvfølgelig....

det du beskriver ligger så langt fra, hvad mine katte nogensinde har turdet. (De bliver skræmt fra vid og sans ved synet af hunde. Og sådan tror jeg de fleste katte har det, medmindre de bliver trængt op i en krog). Til gengæld er der ikke mange hunde, der holder sig tilbage for en kat. (Jeg siger ikke, at de dræber eller bider dem (gudskelov), men de fleste hunde synes det er sjovt at jage katte. Min egen indklusiv, hvis hun fik lov.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Acha

 

Jo, selvfølgelig....

det du beskriver ligger så langt fra, hvad mine katte nogensinde har turdet. (De bliver skræmt fra vid og sans ved synet af hunde. Og sådan tror jeg de fleste katte har det, medmindre de bliver trængt op i en krog).

Jeg ved godt at situationen er sjælden, men derfor kan den altså opstå alligevel. Ligesom flere andre dumme situationer.

 

Til gengæld er der ikke mange hunde, der holder sig tilbage for en kat. (Jeg siger ikke, at de dræber eller bider dem (gudskelov), men de fleste hunde synes det er sjovt at jage katte. Min egen indklusiv, hvis hun fik lov.

Katte løber når en hund kommer for tæt på og hunde løber efter et andet dyr der løber. Derfor kan man jo faktisk vende den om og sige at hvis kattene ikke løb, ville mange hunde afholde sig fra at løbe efter dem,... og havde katten været en hund, havde folk sikkert krævet at man trænede sin kat til at spadsere væk fra situationen. Desuden kan man jo sige at det er kattens ejer der overlader alt ansvar til hundeejeren og derfor egentlig også burde være den der havde sørget for at disse episoder ikke kunne ske. Sådan sat meget på spidsen,... og lidt for sjov. Men også kun lidt, for jeg synes godt nok at katteejere forventer særbehandling fordi de mener at de skal have lov til at have et kæledyr de ikke ved hvad render og laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gælder ikke katteejere?. Jeg vil ihvertfald påstå at min hund også er et kæledyr og husker tydeligt hvordan Thailos hoved så ud, efter at være blevet brugt som kradsebræt fordi han sad fast i en låge, hvor der sad en vred kat bag.

 

Jo da, men har du tænkt på at omtalte kat måske ikke var vred men forsvarede sig mod det den havde erfaring for udgjorde en fare for den - en hund? Det er en mulighed. Hvis katten har været skræmt nok har den ikke turde flygte, men er i stedet gået til angreb. Den havde næppe forstand på at se at Thailo sad fast i lågen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jo da, men har du tænkt på at omtalte kat måske ikke var vred men forsvarede sig mod det den havde erfaring for udgjorde en fare for den - en hund? Det er en mulighed. Hvis katten har været skræmt nok har den ikke turde flygte, men er i stedet gået til angreb. Den havde næppe forstand på at se at Thailo sad fast i lågen.

 

Men burde kattens ejer så ikke have forhindret katten i denne adfærd? De fleste i denne tråd er enige om at vi som hundeejere nærmest skal stå på hovedet for at vores hunde ALDRIG nogensinde kommer til at skade en kat. Men bør katteejeren så ikke sørge for at katten ikke kan skade hunde?

 

Min hund må (åbenbart) ikke jage en kat, uanset hvad katten foretager sig -så mener jeg altså osse det er på sin plads, at katteejerne får fingeren ud og sørger for kattene ikke render rundt og generer andre mennesker og hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo da, men har du tænkt på at omtalte kat måske ikke var vred men forsvarede sig mod det den havde erfaring for udgjorde en fare for den - en hund? Det er en mulighed. Hvis katten har været skræmt nok har den ikke turde flygte, men er i stedet gået til angreb. Den havde næppe forstand på at se at Thailo sad fast i lågen.

Selvfølgelig har katten ikke haft fornemmelse for at Thailo ikke kunne komme væk, men det er vel egentlig sagen uvedkommende, for katten skadede en hund der ikke havde jagtet den. Katte reagerer som det er mest hensigtsmæssigt for dem, hunde ligeså. Det er ejernes indstilling til ansvar jeg taler om.

 

Jeg kan faktisk godt lide katte og har selv haft en. Jeg synes bare ikke man kan tillade sig at lade dem rende rundt alene og forvente at alle andre skal sørge for, at de ugeneret kan få lov til dèt. Det er åbenbart "iorden" at biler kører dem over, men ikke at en hund løber efter dem. Det får min lov til (ude i skoven) hvis jeg kan se at katten ikke er i problemer (så tager jeg den med hjem) og kan også finde på at pege en kat ud til Thailo for at vise ham at jeg kan være igangsætter af noget der er den ultimative oplevelse. Jeg ved så også at han egentlig er bange for katte, hvis de kigger på ham, så min hund er ikke en egentlig risiko for en kat,... han holder dem bare i form og afleder deres tanker et øjeblik fra at jage småfugle og mus,... som de fleste af os godt ved hvordan bliver aflivet, af en velfodret huskat. :???:

 

For mig er en kat et kæledyr når den er indendørs, men et skadedyr når den færdes alene udenfor. :vedikke: Sådan har jeg det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Selvfølgelig har katten ikke haft fornemmelse for at Thailo ikke kunne komme væk, men det er vel egentlig sagen uvedkommende, for katten skadede en hund der ikke havde jagtet den. Katte reagerer som det er mest hensigtsmæssigt for dem, hunde ligeså. Det er ejernes indstilling til ansvar jeg taler om.

 

Jeg kan faktisk godt lide katte og har selv haft en. Jeg synes bare ikke man kan tillade sig at lade dem rende rundt alene og forvente at alle andre skal sørge for, at de ugeneret kan få lov til dèt. Det er åbenbart "iorden" at biler kører dem over, men ikke at en hund løber efter dem. Det får min lov til (ude i skoven) hvis jeg kan se at katten ikke er i problemer (så tager jeg den med hjem) og kan også finde på at pege en kat ud til Thailo for at vise ham at jeg kan være igangsætter af noget der er den ultimative oplevelse. Jeg ved så også at han egentlig er bange for katte, hvis de kigger på ham, så min hund er ikke en egentlig risiko for en kat,... han holder dem bare i form og afleder deres tanker et øjeblik fra at jage småfugle og mus,... som de fleste af os godt ved hvordan bliver aflivet, af en velfodret huskat. :???:

 

For mig er en kat et kæledyr når den er indendørs, men et skadedyr når den færdes alene udenfor. :vedikke: Sådan har jeg det bare.

 

Folk der lufter deres hunde i skove uden snor på... og så dem der opfordrer deres hunde til, at jagte katte - det er i mine øjne skadedyr :vedikke: sådan har jeg det bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men burde kattens ejer så ikke have forhindret katten i denne adfærd? De fleste i denne tråd er enige om at vi som hundeejere nærmest skal stå på hovedet for at vores hunde ALDRIG nogensinde kommer til at skade en kat. Men bør katteejeren så ikke sørge for at katten ikke kan skade hunde?

 

Min hund må (åbenbart) ikke jage en kat, uanset hvad katten foretager sig -så mener jeg altså osse det er på sin plads, at katteejerne får fingeren ud og sørger for kattene ikke render rundt og generer andre mennesker og hunde.

 

Som jeg forstod Aschas fortælling var katten på egen grund, det er måske en misforståelse, me hvis en kat må selv om det hvis den kommer ind i haven til en hund må det omvendte også være tilfældet.

 

Mine egne katte har altid været vokset op med hunde eller mine hvalpe er vokset op med voksne katte fra hvalp, derfor har mine katte sort kendskab til hvordan man opfører sig omkring en hund og jeg tror som sagt ikke de er så dumme at de opsøger fremmede hunde. Hvorfor skulle de det?

 

Jeg har ikke sagt, at din hund ikke må jagte en kat uanset hvad, jeg siger at jeg ikke tolererer at min hund gør det

 

Foresten komme jeg lige i tanker om Didi, den 5 årige pudel/schäfer jeg giftede mig til. Didi var vokset op hos svigerfar som havde brevduer og derfor hadede katte af et godt hjerte. Der var mange vildkatte i området pga kolonihaver hvor mennesker tog killinger til sig og senere rejste fra dem. Duerne var et yndet måltid for disse samt andre katte.

Didi var vokset op med at blive rost for at jage katte. Jeg ved ikke om han nogensinde havde fanget nogen.

Da han har været omkring 8 år flyttede vi på landet og jeg fik to killinger. Disse to lærte han ikke at jage. Jeg husker ikke om han jagtede fremmede katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har katten ikke haft fornemmelse for at Thailo ikke kunne komme væk, men det er vel egentlig sagen uvedkommende, for katten skadede en hund der ikke havde jagtet den. Katte reagerer som det er mest hensigtsmæssigt for dem, hunde ligeså. Det er ejernes indstilling til ansvar jeg taler om.

 

Jeg kan faktisk godt lide katte og har selv haft en. Jeg synes bare ikke man kan tillade sig at lade dem rende rundt alene og forvente at alle andre skal sørge for, at de ugeneret kan få lov til dèt. Det er åbenbart "iorden" at biler kører dem over, men ikke at en hund løber efter dem. Det får min lov til (ude i skoven) hvis jeg kan se at katten ikke er i problemer (så tager jeg den med hjem) og kan også finde på at pege en kat ud til Thailo for at vise ham at jeg kan være igangsætter af noget der er den ultimative oplevelse. Jeg ved så også at han egentlig er bange for katte, hvis de kigger på ham, så min hund er ikke en egentlig risiko for en kat,... han holder dem bare i form og afleder deres tanker et øjeblik fra at jage småfugle og mus,... som de fleste af os godt ved hvordan bliver aflivet, af en velfodret huskat. :???:

 

For mig er en kat et kæledyr når den er indendørs, men et skadedyr når den færdes alene udenfor. :vedikke: Sådan har jeg det bare.

 

Det er altid en risiko man løber når man lukker sin kat udenfor matriklen, biler, hunde, børn og kattehadere...

Som jeg fortalte har vi mange katte her, de ene nabo har to, en bagbo har en, på vejen her er der mindst 10 katte. Kun en kat kommer efterhånden herind i dagtimerne og det er skrumlet som udfordrer mine. Ham jager jeg væk selvom jeg egentlig hellere vil nusse ham, for han er en lækkermås. Men det nytter ikke noget at jeg ligefrem ansporer ham til at komme herind.

 

Her kommer katte og søger evt. godbidder Pelle, Batman og Mille ikke har spist, men det er når der er stille i haven, gerne i morgen og aftentimerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstod Aschas fortælling var katten på egen grund, det er måske en misforståelse, me hvis en kat må selv om det hvis den kommer ind i haven til en hund må det omvendte også være tilfældet.

Tjah, det var lågen til kældertrappen og vi bor her jo også. :-D

 

Mine egne katte har altid været vokset op med hunde eller mine hvalpe er vokset op med voksne katte fra hvalp, derfor har mine katte sort kendskab til hvordan man opfører sig omkring en hund og jeg tror som sagt ikke de er så dumme at de opsøger fremmede hunde. Hvorfor skulle de det?

Af nysgerrighed måske. Jeg havde ihvertfald ofte selskab af en kat, der fulgte efter Ascha da hun var hvalp. Om den var vant til hunde kan jeg jo ikke vide, men det var ihvertfald ikke særligt spændende.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har min holdning med land/ikke land at gøre? :vedikke:

 

At du måske ikke tænker over at andres situation er lidt anderledes end din.

 

Jeg har en have på 4x5 meter, så det får Thailo jo ikke meget ud af at kunne rende løs på. Sådan er der mange der bor og derfor er der indrettet hundeskove som alle hundeejende "skadedyr" kan anvende for at give deres dyr et liv, som dyreværnsloven foreskriver.

 

Hvis I har 1 kat pr hektar, har vi 50. Mon ikke du ville synes at det var lidt vel rigeligt at have rendene omkring?. Desuden gør det presset på smådyrene lidt anderledes i forstæderne end på landet. De fleste af dem er velfodrede huskatte, der slår ihjel fordi byttedyrene kommer til skade af deres leg,.. ikke fordi kattene er sultne.... og de dyr de fanger lider derfor en rigtig grim død.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Men hvis nu det virkelig er en kats "natur" at rende ud og lege med(og ligge på) bilerne, kravle ind ad mit kældervindue og tisse på mine ting, skide i sandkasser osv. er det så dyrplageri at have indekat?

Link til indlæg
Del på andre sites

min 1. hund jagede katte af et godt hjerte - ikke at jeg synes hun skulle gøre det og jeg forsøgte også at undgå det , men når hun så en kat mente hun at den skulle sidde oppe i et træ ! Men jeg mener nu at alle kæledyr, OGSÅ katte har krav på at EJEREN passer på dem, og det gør man IKKE ved bare at lade sin kat - eller hund løbe hvor det passer den ! Katteejere burde også passe på deres dyr - og ikke bare slippe dem løs - og SLET IKKE i byen !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
At du måske ikke tænker over at andres situation er lidt anderledes end din.

 

Jeg har en have på 4x5 meter, så det får Thailo jo ikke meget ud af at kunne rende løs på. Sådan er der mange der bor og derfor er der indrettet hundeskove som alle hundeejende "skadedyr" kan anvende for at give deres dyr et liv, som dyreværnsloven foreskriver.

 

Hvis I har 1 kat pr hektar, har vi 50. Mon ikke du ville synes at det var lidt vel rigeligt at have rendene omkring?. Desuden gør det presset på smådyrene lidt anderledes i forstæderne end på landet. De fleste af dem er velfodrede huskatte, der slår ihjel fordi byttedyrene kommer til skade af deres leg,.. ikke fordi kattene er sultne.... og de dyr de fanger lider derfor en rigtig grim død.

 

Det er jeg nu ret bevidst om - jeg kender jo flere, der har hund i lejlighed eller på et værelse.

 

Jeg opfattede dit indlæg, som at du lod hunden rende løs i alm. skove.... hundeskove er jo beregnet på, at man gerne må have sin hund løs, modsat alm. skove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...