Hop til indhold

Farveændring på cocker hvalp på mave/skedeindgang?


Gæst Isja
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en dejlig cocker hvalp på 16 uger. Jeg har ikke haft cocker før, så vil høre om der er nogen der kan hjælpe med nogle spørgsmål :)

 

Hun er indenfor de sidste dage blevet mørkere (brunlig) omkring skedeåbningen og på selve "dutten". Har prøvet at rense lidt med lidt brintoverilte, men det hjalp ikke. Er der nogen, som ved om cocker spaniels ændrer pigment/farve dernede? Hun har samtidig fået en brun plet på maven, som mest ligner snavs - den vil heller ikke komme af. Jeg tænkte først at det var pga. det nye rødbrune grus som de har lagt på stien vi går på, som også sætter sig i hendes pels, men det plejer i det mindste at kunne komme af.

 

Derudover vil jeg lige høre om hvor tidligt man skal gå i gang med at rense ørerne? Hun er nemlig begyndt at klø sig lidt i ørerne, så jeg rensede dem. Der var selvfølgelig en masse brun ørevoks, men hendes ører lugter normalt. Men jeg holder øje med dem.

Har desuden hørt at man kan smøre den ydre øregang med lidt babyolie på en vatrondel (ikke vatpind) for at forebygge betændelse. Er der nogen, som ved om man kan bruge anden olie som olivenolie eller rapsolie?

 

Håber der er nogen som kan hjælpe med lidt svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne lyde som en overproduktion af talg, og sammenholdt med det du fortæller om ørerne, så ville jeg være obs på, om hvalpen udvikler allergi. Begge dele nævnes nemlig som forstadier.

 

MEN det er ikke en endegyldig sandhed, og der er ikke nogen sikkerhed for, at det er det. Men jeg ville ikke begynde at rense med brintoverilte på det.

 

Kan du kradse det af det brune? Og er det ellers centreret om patterne?

 

Hvis farven kun sidder i pelsen, kan det meget vel være fordi, hun har lidt for travlt med at vaske sig. Holdes det hele for fugtigt (som eksempelvis i læbefolderne), kan det give misfarvning af pelsen.

 

I forhold til ørerens kan du godt gøre det nu, men pas meget på, at du ikke bruger noget, der er alt for kradsbørstigt. Og sørg for at der ikke er alkohol i produktet, da det udtørrer øregangene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej mk101 og Ulla

 

Tak for jeres svar. Hun er sort/hvid.

Det sidder kun på en lille stribe midt på maven - ikke omkring patterne - og så lidt rundt på skeden og på selve dutten. Det ligner mest af alt skidt, men kommer ikke så nemt af. Jeg har lige forsøgt at vaske hende med lidt varmt vand og har da fået noget af det væk, men resten sidder fast. Hun slikker sig mere end hun plejer, så det kunne jo være du havde ret mht. talg.

Jeg havde ikke tænkt mig at bruge ørerens, men måske babyolie. Har kun haft en fugtig vatrunddel inde og lige fjernet det værste snavs - og så kom ørerne op i hestehale bagefter så de kunne lufte lidt ud. I hvilken alder plejer man at begynde at rense ørerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg renser kun min cockers ører hvis de ser ud til at trænge til det, de er blevet renset en gang og hun er 2½år fordi hendes øre ikke har tendens til at blive beskidte også sørger jeg for at hendes hår omkring øregangen er klippet kort. Så jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund hvor tit de skal have renset øre. Det er vigtigt at man holder øje og lugter til ørene og sørgere for at de for luft, hvilket det også lyder til at du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer ikke at gå hastigt til ørerens, men vi er jo forskellige. Jeg er faktisk bange for at gøre mere skade, Men hvis din hvalp har masser af skidt ved øreindgangen så ville jeg dagligt rense med madolie på vat.

Hvis min unghunde har haft disse uforklarlige mærke pletter har jeg også prøver med madolie, sådan når de slapper på sofaen, og ligger lidt stille.Normalt synes jeg at huden er rimelig selvrensende , men noget skidt kan de jo altid løbe ind i.

Jeg kender dog dette ved skeden og det sidder ofte end del fast og er svær at få af.Bruger stadig madolie her for ikke at udtørre huden. Måske har MK et bedre middel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde heller ikke forventet at skulle i gang med at rense øre så tidligt.. men har jo ikke haft cocker før og vores andre hunde har meget sjældent fået renset ører. Det er også derfor jeg gerne vil vide om det er almindeligt.

 

Ulla, du siger madolie. Hvilket slags madolie bruger du? Raps? Oliven? Eller måske solsikke? Tror det er en god idé først at prøve med pletten på maven med lidt olie og se om det går væk. Normalt plejer skidtet jo, som du også siger, at gå væk af sig selv fordi den er selvrensende. Men det sjove er at det jo er samme rødbrune farve i ørerne, på pletten på maven og omkring skeden. Så enten er det pga. det røde grus de har lagt på stien eller også er det måske talgens farve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville tage vovsen med en tur til dyrlægen og bede ham/hende om at kigge i ørene - det kan være en øregangsinfektion og så skal man absolut ikke begynde med diverse ørerens. Så skal der øredråber til istedet.

 

Da min springerbaby var 16 uger, havde hun "hvalpeudslæt"=knopper og misfarvning af maven, på bagbenene, i ørene og på halsen samt beskidte ører, men efter øredråber til at tage gærsvampene i ørene og en antibiotikakur (som blev udskrevet på grund af dårlig mave) samt vask i Nizoralshampoo 2 gange forsvandt det hele.

 

Der er ikke sjældent at babyhunde har misfarvninger eller hvalpeudslæt- det tilskrives "vokseriet" (æhm, kroppens voksen) eller i nogle tilfælde hormoner.

 

Nogle dyrlæger behandler svære tilfælde med antibitioka; andre vil have, at hunden skal vokse fra det.

 

Jeg er på spaniel nr. 4; nr. 1 fik renset det ydre øre en eller to gange i sit liv og havde kun en infektion i sit liv, nr. 2 var allergihund og havde omtrent øreinfektion hver måned, nr. 3 får skidte ører i forbindelse med sin løbetid og skal have øredråber, men får ellers ikke renset ører andet end det ydre øre med vat og nr. 4 har i en alder af 6 måneder haft en øreinfektion og får renset det ydre øre med vat en gang om måneden nu ca.. Hendes ørevoksproduktion er på nedadgående, så for hende passer det med "vokseriet", da hun jo ikke vokser så meget mere.

De gange jeg har benyttet mig af olie har det bare været hvad der var i skabet; olien hjælper ørevokset til at slippe nemmere.

 

Min voksne tæve havde en overgang også sådan nogle brune misfarvninger på maven og hos hende hjalp Nizoralshampooen - alt andet havde været virkningsløst. Og det var nok årsagen til, at jeg turde vaske babyhunden med Nizoral også (det er en shampoo til mennesker med svampeinfektioner i hårbunden og det skal derfor ikke anvendes mere end to eller tre gange=det er ikke en almindelig shampoo).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle,

 

Tak for de gode svar. Har nu talt med min opdrætter, for syntes at hendes ører også begyndte at lugte anderledes. Ikke surt men anderledes. Hun vidste heldigvis hvad det var og hvad jeg skulle gøre. Hun sagde at hendes ene hvalp fra samme kuld også havde det sådan i det ene øre og hun rensede med lidt ørerens - det plejede at hjælpe på tidligere hvalpe. Hvis ikke skal jeg selvfølgelig til dyrlægen. Men hun mente ikke at jeg skulle være nervøs, når de ikke lugtede. Og mht. pletter/snavs på mave og urinudgang så sagde hun at det var helt normalt når de var så små og lidt klorhexidin plejede at hjælpe. Så vil gå i gang med ørerens og klorhexidin og se om det ikke tager det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...