Hop til indhold

BARF og GD


Gæst Charlie Brown
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

og det går bare super , eller ?

Hvordan ser diæten ud - sådan i meget grove træk ?

 

Jep det fungerer perfekt, jeg fodre i grove træk bare med hele ørred, hest og indmad + ben.

Et ordentligt læs foder om aftenen inden sengetid, minimal afføring og aldrig en mavedrejning.

Mine hvalpe fodrer jeg dog tørt til de er 18 måneder, jeg er bekymret for deres vækst og tør ikke stole på at jeg får ramt den rigtige sammensætning af calcium og fosfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

ok - hvis / når jeg skal ha en GD igen har jeg planer om noget lignende.... har netop også bekymringer vedr hvalpetiden, på 2 måder - 1: vil jeg kunne ramme en rigtig sammensætning selv OG 2 - nøj der sælges meget skrammel som tørfodder , selvom det ser godt ud på papirene. Sku lidt et dilemma sys jeg.

 

HAR været igennem fodder-helvede før .... med hudproblemer osv ... og det skal jeg bare aldrig igen ( i 2001 var det ikke så almindelig kendt at protein inholdet skulle være a la 20%)

Redigeret af Charlie Brown
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

hmmm, tror man kan google vedr priser hvis det er BARF , evt som frostvarer, du tænker på. Jeg ville nok købe i supermarked / hos slagteri / slagter / dambrug osv osv. MEN jeg har NUL erfaring med de her ting endnu - er i "learning-mode" :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ikke en GD men derimod en mastiff, som jo ikke bliver lige så høj som jeres race, men derimod tungere. Hun bliver råfordret, og er blevet det siden hvalp. Hun får kosttilskud, så jeg kan være sikker på, at hun får de vitaminer og mineraler hun har brug for under vækst perioden.

Hun trives super på rå! Hun er som en kloak - alt trives nede i den mave:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Nu har jeg jo ikke en GD men derimod en mastiff, som jo ikke bliver lige så høj som jeres race, men derimod tungere. Hun bliver råfordret, og er blevet det siden hvalp. Hun får kosttilskud, så jeg kan være sikker på, at hun får de vitaminer og mineraler hun har brug for under vækst perioden.

Hun trives super på rå! Hun er som en kloak - alt trives nede i den mave:-D

 

HVORDAN sørger du for at være sikker på det ? , mener: på hvilket grundlag dossere du kosttilskud ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
læser vel vejledningen på inbalasjen, :blink:

Emballagen kan næppe tage højde for kosten, ... flere vitaminer og mere mineral er ikke bare umiddelbart bedre - altså mere er ikke = bedre. For visse ting er for meget ligeså slemt som for lidt, mindst.

Link til indlæg
Del på andre sites

HVORDAN sørger du for at være sikker på det ? , mener: på hvilket grundlag dossere du kosttilskud ?

 

Giver hende et tilskud, som dyrlægen har anbefalet, som er afbalanceret - prøver ikke selv at regne ud, hvor meget hun skal have. Og så dosere jeg efter hvad hun vejer.

 

Derudover rådfører jeg mig min opdrætter og de andre mastiff-opdrætter, som stort set alle råfodrer. Og alle deres hunde er opvokset på rå - med rigtig gode resultater ifht albuer og hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Giver hende et tilskud, som dyrlægen har anbefalet, som er afbalanceret - prøver ikke selv at regne ud, hvor meget hun skal have. Og så dosere jeg efter hvad hun vejer.

 

Derudover rådfører jeg mig min opdrætter og de andre mastiff-opdrætter, som stort set alle råfodrer. Og alle deres hunde er opvokset på rå - med rigtig gode resultater ifht albuer og hofter.

 

ok... jeg troede det var en del af en kalkuleret kostplan. Forsøger at finde ud af præcis hvad de (GD) har brug for af nærringsstoffer (ALT) - det ligger godtnok tungt med at finde noget data ISÆR vedr. hvalpe. Og så er det stadig lidt sådan noget ca / deromkring osv der bliver brugt (FOR meget af micronærringsstoffer er jo ikke nødvendigvis lige en god ting).... havde lige håbet du havde de vise sten :-).

Men at råfodre og give et fornuftigt kosttilskud kunne godt vise sig at være vejen frem kan jeg godt se... kan vel næppe være værre end 90% af tørfodret:mrgreen:

 

Men at man har gode resultater med det man gør nu og her, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at det også er rigtigt på "den lange bane" - det er DET jeg ikke kan gennemskue.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare det at finde det rigtige tørfoder at køre en GD-hvalp på kan være ret besværligt og jeg er ikke sikker på man sådan lige kan overføre indholdet fra en tørfodersammensætning til en råfoderplan.

Der er osse det at forskellige linier vokser forskelligt at tage hensyn til. Når vi taler tørfoder, så er det ihvertfald min erfaring at opdrættere med én linie har succes med at fodre med en anden sammensætning en opdrættere med en anden linie. Dog er det stadig mest brugt at fodre med et voksenfoder hele hundens liv, som oftest når jeg ser grander der står forkert på forbenene så er der fodret med et alt for højt proteinindhold.

 

Når jeg tænker på hvor lidt der skal til på et tørfoder før man ser vækstrelaterede problemer, så er det nok til at jeg ikke selv har turde eksperimentere med råfodring før højden hos hunden er på plads. Et forkert forhold mellem fosfor/calcium, for meget protein, for lidt fedt osv osv. Det er de små ting der er afgørende for hvordan vores hunde ser ud under væksten og dermed hvordan det færdige resultat er.

 

Inden man vælger at eksperimentere, så skal man have erfaring nok til at kunne spotte fejlvækst i rigtig god tid, sådan at fodersammensætningen kan blive justeret inden skævhederne bliver permanente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Bare det at finde det rigtige tørfoder at køre en GD-hvalp på kan være ret besværligt og jeg er ikke sikker på man sådan lige kan overføre indholdet fra en tørfodersammensætning til en råfoderplan.

Der er osse det at forskellige linier vokser forskelligt at tage hensyn til. Når vi taler tørfoder, så er det ihvertfald min erfaring at opdrættere med én linie har succes med at fodre med en anden sammensætning en opdrættere med en anden linie. Dog er det stadig mest brugt at fodre med et voksenfoder hele hundens liv, som oftest når jeg ser grander der står forkert på forbenene så er der fodret med et alt for højt proteinindhold.

 

Når jeg tænker på hvor lidt der skal til på et tørfoder før man ser vækstrelaterede problemer, så er det nok til at jeg ikke selv har turde eksperimentere med råfodring før højden hos hunden er på plads. Et forkert forhold mellem fosfor/calcium, for meget protein, for lidt fedt osv osv. Det er de små ting der er afgørende for hvordan vores hunde ser ud under væksten og dermed hvordan det færdige resultat er.

 

Inden man vælger at eksperimentere, så skal man have erfaring nok til at kunne spotte fejlvækst i rigtig god tid, sådan at fodersammensætningen kan blive justeret inden skævhederne bliver permanente.

 

Var netop det jeg tænkte på... kan vel godt være lidt svært at styrre hvis man giver div tilskud sammen med råfoder. Men burde man ikke kunne gøre det vha en seriøs kostplan -

 

Macronærringsstofferne ( Protein, fedt , kulhydrat) er jo let nok at styrre - mere micronærringsstofferne (vitaminer , mineraler) man bliver utryg ved...

Har f.eks set GD - kostplan-anbefalinger hvor man foruden tørfoder anbefaler vilde mængder c-vitamin , eller ligefrem 5 alm multivitamin-piller .... til en hvalp :shock:.... det kan jeg ikke lige gennemskue da vi så snakker et samlet vitamin/mineral indtag på mange gange det det reneste/bedste tørfoder indeholder... og dem der anbefaler det har ikke rigtig noget dokumentation for at de mængder skulle have en positiv effekt

Link til indlæg
Del på andre sites

Var netop det jeg tænkte på... kan vel godt være lidt svært at styrre hvis man giver div tilskud sammen med råfoder. Men burde man ikke kunne gøre det vha en seriøs kostplan -

 

Macronærringsstofferne ( Protein, fedt , kulhydrat) er jo let nok at styrre - mere micronærringsstofferne (vitaminer , mineraler) man bliver utryg ved...

Har f.eks set GD - kostplan-anbefalinger hvor man foruden tørfoder anbefaler vilde mængder c-vitamin , eller ligefrem 5 alm multivitamin-piller .... til en hvalp :shock:.... det kan jeg ikke lige gennemskue da vi så snakker et samlet vitamin/mineral indtag på mange gange det det reneste/bedste tørfoder indeholder... og dem der anbefaler det har ikke rigtig noget dokumentation for at de mængder skulle have en positiv effekt

 

Jep :-)

 

Og det vil du høre fra stort set alle opdrættere der har set mere end to hunde vokse op.

Eneste "dokumentation" er at det virker - en unghund der bliver flad i poterne eller blød i mellemhånden vil (forudsat den tilbydes korrekt kost) i løbet af nogle dage komme til at stå rigtigt når der tilsættes c-vitamin. Mængden der anbefales er lidt forskellig, men de fleste bruger mellem 2000 og 3000 mg c-vitamin i døgnet til deres hvalpe og unghunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Jep :-)

 

Og det vil du høre fra stort set alle opdrættere der har set mere end to hunde vokse op.

Eneste "dokumentation" er at det virker - en unghund der bliver flad i poterne eller blød i mellemhånden vil (forudsat den tilbydes korrekt kost) i løbet af nogle dage komme til at stå rigtigt når der tilsættes c-vitamin. Mængden der anbefales er lidt forskellig, men de fleste bruger mellem 2000 og 3000 mg c-vitamin i døgnet til deres hvalpe og unghunde.

 

Nu var eksemplet med c-vitamin heller ikke lige så velovervejet da det overskydende normalt vil ryge ud med urinen - og derfor normalt ingen risiko for overdossering. Men pointen er stadig - er der slet ingen i verden der har totale data for hvad en optimal "kost" er for en GD

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Har f.eks set GD - kostplan-anbefalinger hvor man foruden tørfoder anbefaler vilde mængder c-vitamin , eller ligefrem 5 alm multivitamin-piller .... til en hvalp :shock:.... det kan jeg ikke lige gennemskue da vi så snakker et samlet vitamin/mineral indtag på mange gange det det reneste/bedste tørfoder indeholder... og dem der anbefaler det har ikke rigtig noget dokumentation for at de mængder skulle have en positiv effekt

 

Jeg kender personligt ingen opdrættere der ikke anbefaler c-vitamin , som forøvrigt ikke kan overdoseres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Jeg kender personligt ingen opdrættere der ikke anbefaler c-vitamin , som forøvrigt ikke kan overdoseres.

 

Gør jeg nok heller ikke - og som jeg skrev før, så er det ret svært at overdossere. Pointen er : Hvorfor virker det og hvor har man ideen fra ?

 

Er det bare fordi nogle tørfodre IKKE indeholder c-vitamin .... sys ikke at kunne se at f.eks eukanuba gør http://www.eukanuba.dk/da-DK/product/puppy-junior-large-breed-maintenance.jspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jep :-)

 

Og det vil du høre fra stort set alle opdrættere der har set mere end to hunde vokse op.

Eneste "dokumentation" er at det virker - en unghund der bliver flad i poterne eller blød i mellemhånden vil (forudsat den tilbydes korrekt kost) i løbet af nogle dage komme til at stå rigtigt når der tilsættes c-vitamin. Mængden der anbefales er lidt forskellig, men de fleste bruger mellem 2000 og 3000 mg c-vitamin i døgnet til deres hvalpe og unghunde.

 

Håber det er ok, at jeg lige smider et indlæg, selvom jeg ikke har GD, men kun kender en der har dem :genert:

 

Mht flad i poterne og blød mellemhånd, så giver min bekendte dem ekstra ben - hun har erfaring med, at de retter sig op i løbet af et par dage, hvis de får mere eller mindre ubegrænset adgang til spiselige ben.

 

Vil da huske at nævne Jeres råd mht c-vitamin... måske hun ikke kender til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Lige et mere...

 

Er det ret almindeligt, at man giver vitamintilskud til råfodrede store hunde/hvalpe?

 

Jeg bruger ikke tilskud overhovedet - heller ikke til hvalpe, da det er min overbevisning, at der er for stor risiko for overdosering, hvis man ellers bruger ordentligt kød/ben/indmad + et par æg af og til, og at forholdet er ordentligt afstemt.

 

Jeg har ikke oplevet, at vores hunde/hvalpe har vokset forkert og deres røntgenbilleder viser også en stærk bygning med sunde hofter, ryg og albuer, men det er jo også en noget mindre race jeg har :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Lige et mere...

 

Er det ret almindeligt, at man giver vitamintilskud til råfodrede store hunde/hvalpe?

 

Jeg bruger ikke tilskud overhovedet - heller ikke til hvalpe, da det er min overbevisning, at der er for stor risiko for overdosering, hvis man ellers bruger ordentligt kød/ben/indmad + et par æg af og til, og at forholdet er ordentligt afstemt.

 

Jeg har ikke oplevet, at vores hunde/hvalpe har vokset forkert og deres røntgenbilleder viser også en stærk bygning med sunde hofter, ryg og albuer, men det er jo også en noget mindre race jeg har :-)

 

Det store spørgsmål er jo hvad ER behovet.... samt hvornår er det for lidt og hvornår er det for meget.

Hvis kosten (råfodret) er optimal er der jo ingen behov for tilskud, men HVAD er en optimal kost ? Problemet er jo at selvom en ung hund ser fin ud, er det jo ikke ensbetydende med at der ikke udvikles mangelsygdomme pa sigt... eller sygdomme pga overdosering. Og når man så ser på hvor vanvittig forskellig tørfoder produkter er sammensat giver det bare endnu mere undren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er ok, at jeg lige smider et indlæg, selvom jeg ikke har GD, men kun kender en der har dem :genert:

 

Mht flad i poterne og blød mellemhånd, så giver min bekendte dem ekstra ben - hun har erfaring med, at de retter sig op i løbet af et par dage, hvis de får mere eller mindre ubegrænset adgang til spiselige ben.

 

Vil da huske at nævne Jeres råd mht c-vitamin... måske hun ikke kender til det :-)

 

Mine hunde får knogler, hele fisk og grisehaler fra de er helt små, men jeg oplever nu alligevel at de bliver flade i poterne hvis jeg løber tør for c-vitamin og de må undvære en uges tid.

Det er helt tydligt at se forbedringen når hvalpen enten får øget sin dosis eller får tilføjet c-vitamin, der går omkring 4 dage så er tingene tilbage til normal.

Der er selvfølgelig osse andre ting der kan spille ind når en hvalp er blød og evt. fransker eller koder over. Mangel på c-vitamin, for meget aktivitet/motion og forkert sammensat foder (for højt proteinindhold) er de tre ting jeg anbefaler folk at kigge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...