Hop til indhold

hvordan ved man at kennelen er ægte


Gæst dumle
 Share

Recommended Posts

kender i nogle gode grand danois kennler. hvordan ved man at de ikke snyder. er der nogen der kender uci klubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dumle.

 

Det kan være meget svært at bedømme en kennel. Når du spørger om hvordan man kan finde ud af om den er ægte, er det så om den er stambogsførende?

Der findes nogle stykker stambogsførende klubber, hvoraf nogle er: DKK (Dansk Kennel Klub), DJR (Dansk Jagthunde Register) DRU (Dansk Racehunde Union) og DHL (Danske Hundejereres Landsforening).

JEg vil anbefalde DKK - jeg kender ikke særlig meget til DJR og DHL og vil derfor ikke sige om de er god eller ej. Men DRU har jeg hørt meget dårligt om! Faktisk har jeg aldrig hørt noget positivt om hunde derfra...! Og har da hørt om nogle stykker! Den ene af dem var en som havde købt en berner sennen, som skulle være omporteret fra Holland. Stambogen skulle kunne overføres til DKK så snart den kom til Danmark. Da hun endelig efter mange rykkere modtager en DRU(!) stambog, er den fra Belgien(!) - og fuldstændig hjemmebrygget. Hun får så tilsendt en ny stambog, men stadig overbevist om at den også er hjemmebrygget. Hunden får konstateret D-hofter, dårligt hjerte, får nyresvigt og mister efterfølgende synet.

Jeg skriver dette for at perspektivere vigtigheden af at finde en reel opdrætter.

 

Men hvordan finder man så opdrætteren? Selvfølgelig kan man aldrig vide sig 100% sikker på at opdrætteren vil sine hunde, hvalpe og hvalpekøbere det bedste. Men hvis du tager på udstilling, kan du se hvordan de forskellige hunde klarer sig og opfører sig. Du kan snakke med en masse opdrættere af racen også, om dem selv og de andre. En der rakker ned på alt og alle, giver sig selv at være en ureel opdrætter.

Når du besøger opdrætteren, skal du lægge mærke til hvordan hundene opfører sig. Kommer de hen og vil hilse? Selvfølgelig skal en reserveret race have lov at se én an - det ligger i deres gener at se folk an, og det kan man ikke komme uden om.

Hvordan er pelsen? Blød og ren eller beskidt? Er hundene trygge og glade ved omgivelserne. Og hvordan har eventuelle hvalpe det. Er der rent omkring dem, er de nysgerrige og trygge eller "flygter" de ved synet af dig.

Hvis du vælger en DKK opdrætter, kan du undersøge om vedkommende rent faktisk opdrætter i DKK eller specialklubben derunder, ved at kontakte klubberne. Forhør dig også altid om sygdomme indenfor racen, og de hunde du har udtænkt dig. Og besøg flere opdrættere, så du kan vurdere dem i forhold til hinanden.

 

Ov, det blev en længere smøre - men håber du kan bruge det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Det sted jeg lige kan huske når vi snakker GD, er dem der også har Torsted Hundepension (tror jeg det hedder) de færdes meget inde på http://www.dkdyr.dk så hvis du gå derind et smut, og spørger efter GD avlere, så dukker de helt sikker op (tror egetnlig de hedder kennel Great Dane, men er ikke sikker) Jeg har dog ingen personlig erfaring med dem eller hunde derfra.

 

held og lykke med søgningen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...