Hop til indhold

Forskellen på Cockers?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

 

Nu har jeg længe siddet og kigget på billeder af henholdsvis den amerikanske cocker & den engelske.

american_cocker_spaniel.jpg &

english_cocker_spaniel_breed.gif

 

Udover den synelige forskel på udseendet, er der så forskel på dem?

- Og hvis der er hvilke forskelle er der?

 

 

Og hvad hedder denne farve?

 

EnglishCockerMarmadukeSandy015.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Nu er jeg langt fra cocker-ekspert, men mig bekendt er det MANGE år siden den amerikanske cocker har været jagthund (lidt som ved cavalier -det er en spaniel, men bruges ikke til jagt).

 

Den sidste du viser, er blue merle -den farve er ikke godkendt i racen (er jeg da ret sikker på).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Ulla -har heller aldrig set den farve hos cocker før, men google kunne fortælle mig at den faktisk af og til forekommer ved cockere i USA, men ikke er tilladt af klubberne.

-men hvis farven ikke er "naturligt forekommende" i racen, må den jo nødvendigvis være indført via blanding med andre racer. Genet er dominant, så det kan ikke gives videre til hvalpe, uden at mindst en af forældrene selv er merle. Og hvis cockere oprindeligt aldrig var merle, må en anden race jo have været forbi.

 

Uanset, så er farven den samme som man ser ved f.eks. sheltie, collie, aussie m.fl. (google evt blue merle). Kan se at den ved voksne cockere der ikke er for kort trimmet, godt kan ligne lidt blue roan (det gælder så ikke for den her i tråden, men åbenbart mange andre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke genet burde findes, og er meget i tvivl, da vi jo også har zobel, som vist ikke er anerkendt af den engelske klub.

I USA kalder de deres am. cocker for cockerspaniel og vist de engelske for engelsk cocker.Jeg kan ikke se hovedet på denne nok unghund, men det kunne være en am. cocker. Og hvad de har brugt inden den blev standardiseret , ved jeg så ikke.

Ingen af de andre spanielracer ses jo med denne farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg ved self ikke om hunden på billedet evt er am. cocker, men via google kan der osse findes engelsk cocker i blue merle -men mon ikke det er et amerikansk fænomen ligesom ved silver labs o.l.?

De ER jo skøre de amerikanere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan se nok på den nedenstående hund til at sige at den er blue merle, og at der stensikkert har været en anden race inden over den spaniel på et tidspunkt, for kropsbygningen er ikke særlig racetypisk. Genet er ikke naturligt forekommende hos spaniels. Farven er heller ikke anerkendt

 

Zobel er i øvrigt en mutation af bl/tan.

 

Der er som sådan ikke voldsomt stor forskel på amris og cocker. Amris'en er lidt mere rolig en cockeren. I USA anvendes de i øvrigt undertiden på jagt/markprøver.

 

Har i øvrigt billedgooglet den der blue-merle ting... Der står det er en 3-årig cocker, hvilket for mig siger at der ihvertfald har været noget andet indover. Det ligner absolut ikke en voksen cocker, og da slet ikke pelsstrukturmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor uhyggelig, de er da også hyggehunde.

Ok- jeg vil betakke mig for en sådan pelspleje.

 

Måske fordi jeg synes en cocker ser ud som den engelske :-D Har aldrig set sådan en, synes den ser underlig ud i hovedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede lidt, at den amerikanske var mere selskabshund agtig end den engelske som er mere jagthunde agtig.. At den amerikanske er mere blid, ikke har tendens til stress og er mere rolig end den engelske... Synes den amerikanske er smuk, men vil ikke kunne overskue al den pelspleje, elsker især de sort/hvide.. Kendte engang én som havde en amerikansk, nøj, den var sød, elskede alle mennesker, meget kærlig og bare glad for at være med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

17088.jpgDenne merle cocker har så slet ikke den pelsstruktur, som vi i Europa mener en cocker skal have????

Indsætter lige Freddy efter lidt unghundetrim , ca 8 mdr gammel. Han har ingen stor pels og denne type orange roan får det ikke altid- Måske kommer det efter 2 års alderen????

Det andet billede er Travis Vital Spark, som ligner de ideele en del, faktisk en supersmuk hund.

travis vital spark.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg har den gamle klassiske type Am. cocker spaniel, som ses indimellem men ikke paa udstilling laengere. Saa der eksisterer to typer am. cockere. Han er iovrigt MEGET arbejdssom med veludviklet jagt instinkt, og er aller gladest ude paa en vild mark - Han er bestemt ingen reduceret selskabshund, men jagthund. Den moderne (nytidens) udstillings am. cocker er meget mere petite og har fladere hoved struktur med synligere stop.

 

Jeg kan bedre lide den engelske cocker. synes den forekommer mig mere harmonisk baade af sind og helbred. Men det er blot et uerfarent gaet.IMG_6281.JPG.opt782x521o0,0s782x521[1].jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...