Hop til indhold

Hvilken hanhund?


Gæst Lisette - slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Gæst Lisette - slettet bruger

Håber det er det rigtige sted jeg har postet det!

 

Vi har gået og tænkt lidt over at få hvalpe på vores tæve Sara. Ikke lige i morgen men til næste år engang (hun er 1½ år nu). Der er dog det forbehold at hun lige skal genfotograferes for HD, da hun fik konstateret dette som hvalp. Ja vi ved nu det var alt for tidligt at fotografere, men dengang gjorde vi bare hvad vi fik anbefalet. HVIS det er forsvundet eller blevet så godt som en B har vi fået af vide at vi godt kan avle på hende.

 

Sara er en blanding mellem en flatcoated retriver (eller måske en sort schæfer) og en bordercollie, eller dvs. det tror vi hun er, for hun er internat hund så vi ved det ikke med sikkerhed. Hun har så godt som intet jagtinstinkt, men stort hyrdeinstinkt! Jeg skal forsøge at finde et billede og sætte ind af hende.

 

Så vi vil gerne have nogle forslag til hvilken hanhund der ville være godt at sætte på hende og hvilke egenskaber man ville få ud af det. Manden er helt vild med goldens, men jeg er bange for at den bliver for kraftig til hende. Men kom som sagt med jeres forslag, og en begrundelse hvorfor :-).

 

Så skal jeg se om jeg kan fikse et billede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har så godt som intet jagtinstinkt, men stort hyrdeinstinkt!

 

Det er 2 sider af nøjagtig samme sag.

 

Det at hun er internatshund, ville jeg påstå er et særdeles kraftigt vink med en vognstang om at undlade enhver tanke om avl på hende. I aner ganske enkelt ikke hvad der ligger i hende.

 

Hvilke egenskaber der ville komme ud af det, kan man absolut heller ikek ane en dyt om, og da slet ikke når i reelt ikke aner hvad hun egentlig er en blanding af.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Tweesa, vi vil have en hvalp fra hendes kuld. Ja selvfølgelig skal vi nok finde købere til resten af hvalpene ;-)

 

DKWiechert, Et manglende jagtinstinkt er ikke ensbetydende med at den så har et stort hyrdeindstinkt ;-), men det kommer nu slet ikke sagen ved.

Jeg kan overhovedet ikke følge dig i din betragtning, og gider heller ikke diskutere det! Selvfølgelig kan man da se hvad egenskaber hun selv har at give videre, samt den kommende fars egenskaber. Og nu hendes blanding viser sig ret tydeligt, så er der nok ikke de store chancer for en kæmpe overraskelse som at hun i virkeligheden er en blanding af en greyhound og en mastiff (bare for at være trekantet).

 

Hvorfor er det man ikke bare kan få nogle enkelte venlige svar på det man efterlyser, men i stedet skal belæres om alt muligt. Det gør virkelig at man har lyst til at pakke sydfrugterne herinde fra!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
Tweesa, vi vil have en hvalp fra hendes kuld. Ja selvfølgelig skal vi nok finde købere til resten af hvalpene ;-)

 

DKWiechert, Et manglende jagtinstinkt er ikke ensbetydende med at den så har et stort hyrdeindstinkt ;-), men det kommer nu slet ikke sagen ved.

Jeg kan overhovedet ikke følge dig i din betragtning, og gider heller ikke diskutere det! Selvfølgelig kan man da se hvad egenskaber hun selv har at give videre, samt den kommende fars egenskaber. Og nu hendes blanding viser sig ret tydeligt, så er der nok ikke de store chancer for en kæmpe overraskelse som at hun i virkeligheden er en blanding af en greyhound og en mastiff (bare for at være trekantet).

 

Hvorfor er det man ikke bare kan få nogle enkelte venlige svar på det man efterlyser, men i stedet skal belæres om alt muligt. Det gør virkelig at man har lyst til at pakke sydfrugterne herinde fra!!

 

Hej Lisette.

 

Først vil jeg byde dig velkommen herinde.

 

Jeg er lidt ærgelig over du tager det som kritik det de andre siger. Jeg tror ikke de prøver at belære dig noget, blot stiller de spørgsmålstegn til at du vil avle med en hund du ikke ved hvad består af, og derfor er det umuligt at sige hvordan evt. hvalpe vil blive??

 

Jeg håber da du bliver herinde, her er mange mennesker som har megen forstand på hunde, også DKWiechert & Tweesa, og de vil bestemt kunne hjælpe dig på vej.

 

Hvis du skulle få et kuld hvalpe, så ønsker jeg dig held og lykke, også må du jo gerne skrive hvordan det går med dem :roll::mrgreen:

Redigeret af Larsen'
stavefejl (:
Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er det rigtige sted jeg har postet det!

 

Vi har gået og tænkt lidt over at få hvalpe på vores tæve Sara. Ikke lige i morgen men til næste år engang (hun er 1½ år nu). Der er dog det forbehold at hun lige skal genfotograferes for HD, da hun fik konstateret dette som hvalp. Ja vi ved nu det var alt for tidligt at fotografere, men dengang gjorde vi bare hvad vi fik anbefalet. HVIS det er forsvundet eller blevet så godt som en B har vi fået af vide at vi godt kan avle på hende.

 

Sara er en blanding mellem en flatcoated retriver (eller måske en sort schæfer) og en bordercollie, eller dvs. det tror vi hun er, for hun er internat hund så vi ved det ikke med sikkerhed. Hun har så godt som intet jagtinstinkt, men stort hyrdeinstinkt! Jeg skal forsøge at finde et billede og sætte ind af hende.

 

Så vi vil gerne have nogle forslag til hvilken hanhund der ville være godt at sætte på hende og hvilke egenskaber man ville få ud af det. Manden er helt vild med goldens, men jeg er bange for at den bliver for kraftig til hende. Men kom som sagt med jeres forslag, og en begrundelse hvorfor :-).

 

Så skal jeg se om jeg kan fikse et billede!

 

Hold da fast en aktiv blanding!

 

Jeg har selv en dejlig blandingshund, jeg ikke er helt sikker på hvad indeholder:)

Og gennem tiden har mange spurgt mig om jeg ikke skulle have hvalpe på hende, da hun jo var sådan en rolig hund, lige det de kunne tænke sig.

Men, hun er meget aktiv og kræver mere end en tur rundt i kvarteret for at være tilfreds. Og samtidig ved jeg ikke hvilke temperament hvalpene vil få, så hvis jeg ender med at have 8 hvalpe, jeg skal afsætte, og jeg skal finde 8 familer, der har mere en gennemsnitlig tid til de her meget aktive hunde, så er jeg på den..

Og problemet er jo lidt, at det kan godt være min hund er ret rolig og faren måske også, men de gener der ligger tilbage i min hund, kan så være af den mere krævende slags og de kan sagtnes komme frem i hvalpene men jeg kan ikke vide det.. Og så er det svært at finde købere.. I hvertfald nogle som JEG ville have det godt med.

 

Der er saft susemig, SÅ mange hunde til salg derude og desværre er det nok blandingshunde der først bliver tabt på gulvet. Det er da i hvertfald let at se på internater at det primært er blandinger og hunde uden papirer de har. Det har jo nok noget at gøre med, at man ikke behøver tænke sig så godt om når man bare skal hoste op med 1500-2000 i stedet for 10,000!

 

Men det er da hyggeligt med at kuld hvalpe, men jeg venter i hvertfald til jeg har en hund, som jeg ved kan forbedre racen og som jeg VED jeg vil kunne finde GODE købere til. Andet har jeg i hvertfald ikke samvittighed til:-)

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da fast en aktiv blanding!

 

Jeg har selv en dejlig blandingshund, jeg ikke er helt sikker på hvad indeholder:)

Og gennem tiden har mange spurgt mig om jeg ikke skulle have hvalpe på hende, da hun jo var sådan en rolig hund, lige det de kunne tænke sig.

Men, hun er meget aktiv og kræver mere end en tur rundt i kvarteret for at være tilfreds. Og samtidig ved jeg ikke hvilke temperament hvalpene vil få, så hvis jeg ender med at have 8 hvalpe, jeg skal afsætte, og jeg skal finde 8 familer, der har mere en gennemsnitlig tid til de her meget aktive hunde, så er jeg på den..

Og problemet er jo lidt, at det kan godt være min hund er ret rolig og faren måske også, men de gener der ligger tilbage i min hund, kan så være af den mere krævende slags og de kan sagtnes komme frem i hvalpene men jeg kan ikke vide det.. Og så er det svært at finde købere.. I hvertfald nogle som JEG ville have det godt med.

 

Der er saft susemig, SÅ mange hunde til salg derude og desværre er det nok blandingshunde der først bliver tabt på gulvet. Det er da i hvertfald let at se på internater at det primært er blandinger og hunde uden papirer de har. Det har jo nok noget at gøre med, at man ikke behøver tænke sig så godt om når man bare skal hoste op med 1500-2000 i stedet for 10,000!

 

Men det er da hyggeligt med at kuld hvalpe, men jeg venter i hvertfald til jeg har en hund, som jeg ved kan forbedre racen og som jeg VED jeg vil kunne finde GODE købere til. Andet har jeg i hvertfald ikke samvittighed til:-)

 

Jeg kan kun give dig ret. En overgang snakkede vi om hvalpe på Speedy, men det var KUn fordi vi viste hvike to racer hun var blanding af, og så skulle hun parres med en race som hun havde i sig.

Jeg ville ikke blande på en hund hvis fortid jeg ikke kender, samt ikke ved hvad indeholder af racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun give dig ret. En overgang snakkede vi om hvalpe på Speedy, men det var KUn fordi vi viste hvike to racer hun var blanding af, og så skulle hun parres med en race som hun havde i sig.

Jeg ville ikke blande på en hund hvis fortid jeg ikke kender, samt ikke ved hvad indeholder af racer.

 

ja, men det er ikke kun det... det er nok ligeså meget det med at der bare generelt laves alt for mange hvalpekuld.. Det kan man jo se bare inde på den blå avis, på omplaceringer..

 

Hvis ikke det var helt så nemt at få kastet en hund i hovedet, så var der nok heller ikke så mange der lige sådan, hov, fik en hund, der sørme, hov ikke havde tid til alligevel!

Og det gælder jo egnetlig også racehunde. Når man rundt omkring på hos opdrættere kan se 6 mdr gamle hvalpe de ikke er kommet af med endnu ovs, så er der lavet for mange kuld!

 

(undskyld hvis jeg bliver lidt ilter, men det er lidt en akilleshæl)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men det er ikke kun det... det er nok ligeså meget det med at der bare generelt laves alt for mange hvalpekuld.. Det kan man jo se bare inde på den blå avis, på omplaceringer..

 

Hvis ikke det var helt så nemt at få kastet en hund i hovedet, så var der nok heller ikke så mange der lige sådan, hov, fik en hund, der sørme, hov ikke havde tid til alligevel!

Og det gælder jo egnetlig også racehunde. Når man rundt omkring på hos opdrættere kan se 6 mdr gamle hvalpe de ikke er kommet af med endnu ovs, så er der lavet for mange kuld!

 

(undskyld hvis jeg bliver lidt ilter, men det er lidt en akilleshæl)

 

Rolig nu:mrgreen: Speedy fik aldrig hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enig med Luckyluna :-) Jeg er ret meget imod at avle, bare for at prøve det af.. Måske morhunden er dejlig og rar - men hvad med farmand? Og hans aner? Gode hofter er ikke ens med super sind..

 

Og ja - der ER frygtelig mange blandingshunde på internater.. Og når der bliver sagt at det er fordi man selv ønsker en hvalp, og "nok skal finde andre købere" så er det at jeg bliver vagtsom.. For hvad nu hvis man står der med otte hvalpe og kun to interesserede?

Nej - jeg ved godt at jeg igen rakker ned.. Men jeg kan helt ærligt ikke forstå det.. Jeg har også to hunde, hvoraf den ene kan få hvalpe med papirer.. Men jeg vil ikke avle på hende.. Fordi jeg mener der er nok af hvalpe at tage af - og i mine øjne vil jeg ikke tilføre hundeverden noget den ikke kan undvære... Også selvom jeg ville elske en hvalp fra hende af..

Og her snakker vi altså et kuld på max 3...

 

Aaaanyway... Hvis du beslutter dig at lave hvalpe, så er det vel i princippet ligegyldig hvad farmand er, når du ikke er 100% hvad mor er..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Jeg vil ikke kommentere mere på om det er en god ide at få hvalpe på hende eller om vi kan komme af med hvalpene. Det må være udelukkende vores sag og ikke noget jeg har lagt op til debat!

 

Og for at slå noget fast med syvtommer søm så VED vi UDEMÆRKET godt hvad der kræves for at avle! VI har selv et araberstutteri samt et stort marsvine opdræt. Så ingen behøver at fortælle os noget om hvor let eller svært det er at komme af med sit afkom, eller om der er for mange dyr derude. Det er der ved ALLE dyrearter til salg. Der er for mange katte, der er for mange hunde, der er for mange rotter, der er for mange kaniner, der er for mange heste etc.... så lad os nu fokusere på det der er emnet nemlig hvilken hanhund der kunne tænkes at passe til vores tæve. Ellers håber jeg at I kan respektere mit indlæg nok til at starte et nyt hvis I vil debatterer om dette!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Aaaanyway... Hvis du beslutter dig at lave hvalpe, så er det vel i princippet ligegyldig hvad farmand er, når du ikke er 100% hvad mor er..

 

Det var dog det værste vrøvl :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tror jeg godt, jeg ved hvem du er fra et marsvineforum.

 

Jeg forstår ikke, hvorfor du vil til at avle et hvalpekuld ?

 

Ja det rager som sådan ikke mig. Men ved du har døjet med sygdom, manglende lyst til dine marsvin og alt muligt andet. Og flere gange proklameret at skulle skære ned osv. Derfor undrer det mig en smule.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Kan man egentlig tage blodprøver og andre dimse prøver og fastslå hvilke racer der er i en blanding?

 

man kan til en vis grad - hvor man gennem blodprøver kan sige hvilken race gruppe hunden tilhører, men ikke specifikke racer.. endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kommentere mere på om det er en god ide at få hvalpe på hende eller om vi kan komme af med hvalpene. Det må være udelukkende vores sag og ikke noget jeg har lagt op til debat!

 

Og for at slå noget fast med syvtommer søm så VED vi UDEMÆRKET godt hvad der kræves for at avle! VI har selv et araberstutteri samt et stort marsvine opdræt. Så ingen behøver at fortælle os noget om hvor let eller svært det er at komme af med sit afkom, eller om der er for mange dyr derude. Det er der ved ALLE dyrearter til salg. Der er for mange katte, der er for mange hunde, der er for mange rotter, der er for mange kaniner, der er for mange heste etc.... så lad os nu fokusere på det der er emnet nemlig hvilken hanhund der kunne tænkes at passe til vores tæve. Ellers håber jeg at I kan respektere mit indlæg nok til at starte et nyt hvis I vil debatterer om dette!

OK, du stiller et spørgsmål, og så skal vi svare det du ønsker.

Undskyld, men det er et debatforum du er på.;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

man kan til en vis grad - hvor man gennem blodprøver kan sige hvilken race gruppe hunden tilhører, .

 

 

Men ville man så ikke kunne bedømme hvilken race hanhunden skulle komme fra?

 

 

Og så tror jeg at når man poster herinde, vil man få svar for og imod det man poster. Dette er noget man må forvente.

Så må man bare se gennem fingre med at folk har en mening man ikke kan bruge og så lade det sive ind det ene sted og ud det andet sted.

Men slippe for meninger kan man ikke :blink:

 

Det kunne være at TS besluttede ikke at gennemføre det grundet de forklaringer og meninger der har været her.

Det kunne også være at de blev endnu mere fast besluttet.

 

Hvis i stadig vil lave et kuld, håber jeg at i finder den rigtige han og får et over dejligt roligt og perfekt kuld.

 

Dog vil jeg hælde til at der sikkert er nok blandings hunde derude, men jeg har ikke noget at skulle have sagt :blink: (og kan godt forstå at man gerne vil have en hvalp fra sin egen perfekte hund)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Ja det er debatforum, hvorfro der også er rigeligt plads til at lave nye tråde om de ting som man ønsker at debattere, man behøver ikke at (mis)bruge andres ;-)

 

Mariah, hvad pokker relevans har den info der så lige :confused:. Kan godt nok ikke lige se hvad mine marsvin har med hundene at gøre!!! Desuden burde du vel næppe udtale dig om noget som du ikke ved noget som helst om.

 

 

OK, du stiller et spørgsmål, og så skal vi svare det du ønsker.

Undskyld, men det er et debatforum du er på.;-)

 

Gryn, tak fordi du lægger ord og mening i munden på mig :roll:. Det eneste jeg gerne vil er at folk forholder sig til mit spørgsmål og ikke en masse andet, det er da ikke så svært er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mariah, hvad pokker relevans har den info der så lige :confused:. Kan godt nok ikke lige se hvad mine marsvin har med hundene at gøre!!! Desuden burde du vel næppe udtale dig om noget som du ikke ved noget som helst om.

 

Nej men når du de sidste par år har været meget nede og ikke kunnet overskue dyrene i længere perioder, så undrer jeg mig bare og beklaget dig en del over det :???: Nej jeg ved kun hvad du har skrevet på forum over 1½ år ;-)

 

Og så er det for mig lige meget om det er marsvin, hunde eller katte du har gang i - dyr er vel dyr :rolleyes:

 

Men jeg er off og skal nok blande mig udenom for nu af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Næh bland du dig bare ;-) Jeg behøver ikke at forklare noget som helst for nogen, og at du bringer det på bane kan vel næppe have anden relevans end at du føler jeg skylder dig en forklaring.

 

Bare sjovt at folk har så travlt med alle andre end dem selv. Hvor svært kan det være at svare venligt på en forespørgsel, og hvis man absolut ikke kan styre sin nysgerrighed, så kunne man jo sende en pb. Men jeg kan da godt se det er sjovere at blande det ind i en helt anden debat - om ikke andet så for at fjerne den sidste tvivl om at jeg er HELT forkert på den fordi jeg OVERVEJER (et ret overset ord i denne debat) at få et kuld hvalpe på min tæve. Ja fydada - slemme mig :lol:

 

Over and out herfra. Skal tilbage til mit ynkelige liv og beklage mig på nogle flere forums :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er debatforum, hvorfro der også er rigeligt plads til at lave nye tråde om de ting som man ønsker at debattere, man behøver ikke at (mis)bruge andres ;-)

 

Mariah, hvad pokker relevans har den info der så lige :confused:. Kan godt nok ikke lige se hvad mine marsvin har med hundene at gøre!!! Desuden burde du vel næppe udtale dig om noget som du ikke ved noget som helst om.

 

 

 

 

Gryn, tak fordi du lægger ord og mening i munden på mig :roll:. Det eneste jeg gerne vil er at folk forholder sig til mit spørgsmål og ikke en masse andet, det er da ikke så svært er det?

 

Det er jo så som man læser det:roll:

jeg mener vi forholder os til dit spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...