Hop til indhold

DcH forbyder pighalsbånd og "gå pænt" seler

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

I en ny pressemeddelelse forbyder DcH al brug af pighalsbånd (dem der ellers stadig er lovlige) og gå pænt seler.

http://www.dch-danmark.dk/Pressemeddelelse_Selv%20lovlige%20pighalsb%C3%A5nd%20er%20dyrplageri.pdf

Dejligt at DcH rent faktisk går forud loven med at forbyde disse redskaber på træningspladsen. :5up:

Ærgre mig dog lidt over at helkvæl ikke også er med på listen. Hvis man kan træne en hund til at gå pænt uden brug af de nævnte redskaber, så kan man også uden kvælerhalsbånd - Og så er der vel ingen grund til at bruge det på træningspladserne :vedikke:

Men et skridt i den rigtige retning - Dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Er det kæde du hentyder til, når du mener de også burde forbyde kvæler?

Både ja og nej - Det er kvælerfunktionen jeg hentyder til og ikke halsbåndet som sådan eller materialet.

Bruger jo selv læderkvæl på min ene hund til daglig, men den fungere ikke som et træningsredskab, når de bruger den argumentation de gør.

Så det er funktionen og ikke halsbåndet jeg mener ikke bør være en del af træningen, når de nu forbryder de andre redskaber.

Er gå-pænt-seler skåret ud i pap et sted? Er Halti inkluderet? Synes altid det er godt med bedre vilkår end bare lige lovens krav :5up:

Næ, det tror jeg ikke. Men tror det er dem hvor der går to nylonagtige elastikker ind mellem forbenene - Men ved det ikke.

Og haltier tror jeg ikke er med i forbuddet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Er gå-pænt-seler skåret ud i pap et sted? Er Halti inkluderet? Synes altid det er godt med bedre vilkår end bare lige lovens krav :5up:

Efter at have skimmet nyhedsbrevet, er det vist mest et politisk signal (bestyrelsesbeslutning). Det var nok bedre at have ventet med udmeldingen, til de har udarbejdet nærmere regler

:blink:

Både ja og nej - Det er kvælerfunktionen jeg hentyder til og ikke halsbåndet som sådan eller materialet.

Bruger jo selv læderkvæl på min ene hund til daglig, men den fungere ikke som et træningsredskab, når de bruger den argumentation de gør.

Så det er funktionen og ikke halsbåndet jeg mener ikke bør være en del af træningen, når de nu forbryder de andre redskaber.

Ok.. Men er det ikke lidt instruktørens opgave at vejlede deres kursister korrekt vedr. brugen? Hvorfor forbyde ting bare fordi de kan bruges forkert? Listen over forbudte redskaber bliver da pænt lang så :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Efter at have skimmet nyhedsbrevet, er det vist mest et politisk signal (bestyrelsesbeslutning). Det var nok bedre at have ventet med udmeldingen, til de har udarbejdet nærmere regler

:blink:

Er det ikke lidt generelt for DcH at deres udmeldinger kommer sådan lidt ud af det blå, uden ret mange egentlige retningslinier. :vedikke:

Men synes de trænger til at komme med en klar udmelding der gælder for alle klubber - Fatter bare ikke at de ikke slår ned der hvor problemet er.

Der bliver stadig brugt positiv straf i mange DcH klubber og det er temmelig meget op til den enkelte klub at bestemme hvordan træningen skal foregå - Så har en mistanke om at udmeldingen er mere til internt brug end eksternt.

Ok.. Men er det ikke lidt instruktørens opgave at vejlede deres kursister korrekt vedr. brugen? Hvorfor forbyde ting bare fordi de kan bruges forkert? Listen over forbudte redskaber bliver da pænt lang så :hmm:

Absolut.

Jeg ville da også helst at trænerne kunne uddanne folk til korrekt brug af kvæl...

Omvendt, hvorfor putte kvæl på sin hund i en træningssituation hvis man ikke bruger den?

Så svært er et halvkvæl heller ikke at få af hunden i øvelserne hvor den ikke skal bære halsbånd.

Desværre har jeg set hvordan kvæl især bliver brugt i nogle klubber - Og hvordan træningsmetoderne foregår og hvad man i visse kredse bliver undervist i.

Så jeg synes der er helt andre ting galt - Pointen er bare, at "nogle" nemt opfatter udeladelsen af brug af kvæl på træningsbanen som en godkendelse af brugen af det som træningsredskab.

Link til indlæg
Del på andre sites