Hop til indhold

Har lige et par Beagle spørgsmål....


Gæst MollysMor
 Share

Recommended Posts

Gæst MollysMor

Hej

 

Som sagt har jeg lige et par spørgsmål, har lidt svært ved at finde nogle entydige svar på nettet.

 

1. Hvad er gennemsnits vægten for en voksen Beagle pige?

2. Molly er 23 uger og vejer 9,4 kg, er det en ok vægt?

3. Hun er ved at skifte tænder, hvor langt tid tager det normalt, og vil hun holde op med at gumle i alting bagefter?.

 

Håber der er nogen af jer der ved det, og vil hjælpe :-D

 

Venlig Hilsen Molly og mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Som sagt har jeg lige et par spørgsmål, har lidt svært ved at finde nogle entydige svar på nettet.

 

1. Hvad er gennemsnits vægten for en voksen Beagle pige?

 

Det er lidt forskelligt, men typisk omkring 11-13kg

 

2. Molly er 23 uger og vejer 9,4 kg, er det en ok vægt?

 

Umiddelbart vil jeg mene at det er meget passende, men det er svært at sige uden at have set hunden. Du skal kunne ane ribbenene når du kører hånden hen ad siden på hende, og hun skal have let talje. Det er ideelt :)

 

3. Hun er ved at skifte tænder, hvor langt tid tager det normalt, og vil hun holde op med at gumle i alting bagefter?.

 

Håber der er nogen af jer der ved det, og vil hjælpe :-D

 

Venlig Hilsen Molly og mor

 

Tænderne klør jo lige nu, så gumleriet er på sit højeste. Det vil aftage når hun bliver ældre. Tiden for et tandskifte er varierende, og jeg kender ikke noget gennemsnitstid, desværre... Men noget af det sidste de skifter er som regel hjørnetænderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Hej stjernetosse

 

Mange tak for dine svar, kan se at hun vist er som hun skal være.

Hun har været ved at skifte tænder i to uger nu, og hjørnetænderne er der stadig, synes bare at det er lidt synd for hende, da hun stort set ikke kan tygge andet end dåsemad.

Men jeg kan regne ud at der kommer til at gå lidt endnu.

 

MollysMor

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej stjernetosse

 

Mange tak for dine svar, kan se at hun vist er som hun skal være.

Hun har været ved at skifte tænder i to uger nu, og hjørnetænderne er der stadig, synes bare at det er lidt synd for hende, da hun stort set ikke kan tygge andet end dåsemad.

Men jeg kan regne ud at der kommer til at gå lidt endnu.

 

MollysMor

 

Ja der er altså en mindre periode, hvor de ikke rigtig har nogle tænder, men så lang tid tager det heller ikke. De nye tænder vokser relativt hurtigt ud når mælketænderne er faldet ud.

 

Svea har tabt to tænder i undermunden, og der er så småt ved at komme nye frem. Oscar tabte alle fortænder før de nye begyndte at titte frem, så han var ret tandløs :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Ang tænder så kunne min Oscar ikke tygge sin mad en periode, det hele kom retur, så jeg knuste hans tørfoder med kødhammeren så han kunne spise.

En voksen beagle vejer cirka 12-13 kg for tæver og et par kilo mere for hanner

hilsen Ina

Redigeret af Ina
glemte at underskrive mig
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor
Hej

Ang tænder så kunne min Oscar ikke tygge sin mad en periode, det hele kom retur, så jeg knuste hans tørfoder med kødhammeren så han kunne spise.

En voksen beagle vejer cirka 12-13 kg for tæver og et par kilo mere for hanner

hilsen Ina

 

Ja hendes fortænder var det første der røg, men nu erdet som om hendes kindtænder nærmest sidder dobbelt, fordi de nye presser de gamle ud.

Hun kan spise blødt mad, men savner sine godbidder.:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Jeg forstår godt det med godbidderne. Hvad med at give hende et godt gnave reb, de her flettede reb som hun kan tygge og gnave i. Dem var ,mine hunde vældig glade for. De fås både som bolde og aflange reb. Eller en dummy. Vi går aldrig tur uden dummy, som mine hunde elsker at lege og bære rundt på som belønning i stedet for godbidder.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hendes fortænder var det første der røg, men nu erdet som om hendes kindtænder nærmest sidder dobbelt, fordi de nye presser de gamle ud.

Hun kan spise blødt mad, men savner sine godbidder.:(

 

Brug nogle blødere godbidder i denne periode. Cocktail pølser fra dåse eks er noget hun med garanti stadig kan "tygge".

 

Og hold lige øje med de dobbelte tænder. Der må ikke gå for lang tid inden de gamle falder ud, ellers kan de påvirke tandstillingen hvis de nye ikke kan vokse ordentligt ud....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Hun har sine flettede reb, dem har hun haft sidenhun var helt lille. Hun er meget glad for dem, og bruger dem flittigt.

Som en anden slags godbidder bruger jeg kogt kyllingsom jeg tager med i en lille dåse. Ville være ked af hvjs vores træning gik helt i stå fordi hun ikke kan tygge sine godbidder.

Skal nok være obs på de tænder, men hvornår er for længe at gå med de tænder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har sine flettede reb, dem har hun haft sidenhun var helt lille. Hun er meget glad for dem, og bruger dem flittigt.

Som en anden slags godbidder bruger jeg kogt kyllingsom jeg tager med i en lille dåse. Ville være ked af hvjs vores træning gik helt i stå fordi hun ikke kan tygge sine godbidder.

Skal nok være obs på de tænder, men hvornår er for længe at gå med de tænder?

 

Ja det ved jeg ikke helt... Der er du næsten nødt til at ringe til dyrlægen og høre hvad de siger. Det koster heldigvis ikke noget :)

 

Fandt dette på nettet:

Hvad er tilbageholdte mælketænder?

Hvalpen har 28 mælketænder. Hvalpens tænder er små og spidse. Mælketænderne ses først i 3-4 ugers alderen, mens alle tænder er fremme i 6 ugers alderen. Der bliver større og større afstand mellem tænderne når hvalpen vokser sig større. Hvalpe begynder at skifte deres fortænder i 4-5 måneders alderen, mens kindtænderne skiftes i 5-6 måneders alderen. Hjørnetænderne skiftes som de sidste, dvs. i 6-7 måneders alderen. Den voksne hund har 42 tænder.

I de fleste tilfælde foregår hvalpens tandskifte uden problemer. Hos visse hunde kan der dog ses problemer med tandskiftet. Her kan én eller flere mælketænder bliver siddende, hvorved de nye, blivende tænder får mindre plads i kæben. Hvis mælketænder bliver siddende, kaldes dette tilbageholdte mælketænder. Problemet kan ses blandt alle mælketænder i munden, problemet ses dog hyppigst ved hvalpens fortænder og / eller hjørnetænder.

Forskere kan endnu ikke helt forklare, hvorfor visse hunde og visse hunderacer har forøget risiko for at få tilbageholdte mælketænder, man regner dog med at tendensen er arvelig. Lidelsen ses især blandt små hunderacer, og ejere af små hunderacer bør derfor være ekstra påpasselige med at kontrollere hvalpens tandskifte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Tak Stjernetosse det var en god ting du fandt på nettet. Molly er 5½ mdr. så hun har da et stykke tid til at smide de sidste tænder.

Fortænderne er skiftet, kindtænderne er igang med det og hjørnetænderne sidder der stadig. Men vil så absolut holde godt øje med min lille pus!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Idag har hun smidt hele to hjørnetænder, nemlig dem i undermunden.

Det blødte helt vildt, troede først hun var kommet til skade :oops:.

Jeg fandt endda de to tænder, så de er kommet i en lille pilleæske.

Så nu mangler der kun to mere af de kanyle agtige ting som de så sødt kalder hvalpetænder :lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

du skal ikke være så bekymret over tabte/kommende tænder.

De fleste hunde lader sig ikke mærke med tandskift, udover at de selvfølgelig vil gnave noget mere. Min den yngste Oscar som snart runder sit første år, var den af mine beagler der havde det "værst". Først nu er de to sidste tænder (dem ved siden af hjørnetænderne) i overmunden på vej ned. Jeg har ærlig talt ikke bekymret mig over det for han spiste godt nok og hans saksebid er normalt.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Prøver også at tage det med et gran salt, men hun gumler stort set i alt der ikke er naglet fast hvilket gi´r store huller, og bløder en del fra gummerne når tænderne smutter.

Jeg ved godt selv at jeg er en rigtig hønemor, men jeg er bare blevet så utrolig glad for min lille pige.

Men hun spiser rigtig godt, alt hvad jeg giver hende bliver nærmest støvsuget op. Dog kan hun ikke spise hendes tørfoder og hendes normale godbidder, da de er for hårde.

 

Slår hermed koldt vand i blodet.....:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Åhh Jeg forstår kun alt for godt det med hønemor, sådan bliver vi jo med vores "børn". Da min Charlie blev stukket i næsen af en pindsvin og måtte akut til dyrlæge, da lå jeg også nærmest vandret i luften, det stakkels dyr!

Heldigvis er det med tænderne bare en overgang, godt hun spiser, men hun er jo også en beagle ik!

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MollysMor

Ja Molly blev stukket af en hveps lige i rumpetten for 14 dage siden....hun skreg simpelthen så højt og hjerteskærende.

Jeg tudede helt vildt da jeg ringede til dyrlægen!

Hun havde det dog fint igen efter et par gode godbidder og lidt putten hos mor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst beagle-lover
Hej

Ang tænder så kunne min Oscar ikke tygge sin mad en periode, det hele kom retur, så jeg knuste hans tørfoder med kødhammeren så han kunne spise.

En voksen beagle vejer cirka 12-13 kg for tæver og et par kilo mere for hanner

hilsen Ina

 

Alice vejer kun 11,5 kg og kommer hun over den vægt så skal hun på kur.

 

Hun har været på kur 1 gang. Hendes vægt kom op på 12,3 kg og det satte sig på sidebenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alice vejer kun 11,5 kg og kommer hun over den vægt så skal hun på kur.

 

Hun har været på kur 1 gang. Hendes vægt kom op på 12,3 kg og det satte sig på sidebenene.

 

Ja jeg kender også nogle stykker der vejer under 12kg. Men det er svært at sætte præcis vægt på, fordi der er forskelle i størrelsen af dem. De skal bare veje det der nu passer til dem, så de ikke er for tykke eller tynde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Ja jeg kender også nogle stykker der vejer under 12kg. Men det er svært at sætte præcis vægt på, fordi der er forskelle i størrelsen af dem. De skal bare veje det der nu passer til dem, så de ikke er for tykke eller tynde....

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...