Gæst Namilla Skrevet December 18, 2011 Rapporter Share Skrevet December 18, 2011 Vi har været nødt til at aflive vores hvide schæfer (på kun 3 år), fordi han blev blind. Vi har stadig en retriever på 7 år. Nu vil kæresten gerne have en ny hund, men der er det lille "men", at vi har en baby på 7 uger, og jeg synes faktisk vi har nok at se til! Kæresten har ikke alverden med vores datter at gøre, så han synes godt han kunne have tid til en hvalp... jeg vil ikke sige nej, for jeg kan trods alt også godt se, at det passer bedre nu (inden vores datter skal til at færdes på gulvet) end det ellers vil gøre de næste 3 år... får vi en hvalp nu, så kan den trods alt nå at være renlig og lydighedstræningen påbegyndt, inden baby skal på gulvet. Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg helst ville nøjes med vores gamle hund, men jeg vil heller ikke sige nej til kæresten, han ved godt, at han selv kommer til at stå for 95% af arbejdet med den. Han vil gerne have en hvid schæfer igen, men jeg ville meget gerne have en hund der ikke fælder så meget! Det er nemlig mig der gør rent herhjemme, og jeg støvsugede en gang om dagen da vi havde schæferen, og når vores datter skal til at færdes på gulvet, ville jeg skulle støvsuge to gange om dagen med en schæfer i huset... Men jeg har brug for jeres hjælp til at finde en hunderace, som ikke fælder så meget, som er børnevenlig, kan med andre hunderacer, og til at købe for penge... desuden skal det være en stor race, ikke mindre end en formel1 retriever... desuden skal det være en race der kan finde ud af, at lystre mig, også selvom jeg ikke er ude og træne med den hver dag... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret December 18, 2011 Rapporter Share Besvaret December 18, 2011 Min Bella er blanding af almindelig og hvid schæfer. Halvdelen af kuldet var sorte, halvdelen lyse (ikke hvide). Bonus er at hun stort set ikke fælder, da hun kun har meget lidt underuld. Jeg ved at avler planlægger et kuld her omkring marts. Racen kender i jo:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 18, 2011 Rapporter Share Besvaret December 18, 2011 jeg synes, at det ikke lyder som en særligt godt idé at få jer en hund til. jeg ved godt, at det ikke er det du efterspørger, men nu siger jeg det lige alligevel. alt hvad du skriver får mig til at tænke, at du på ingen måde kan rumme en hvalp lige nu. selv om din kæreste skal stå for pasning og træning, skal du jo stadig have en relation til hunden, og jeg går ud fra at med en baby kommer du til at være klart mest sammen men hvalpen i hverdagen? kommer du ikke til at være vildt frustreret over tis på gulvet og bideri og hvalpeflip osv? har du overskud til at være sammen med hvalpen på en for den positiv måde og oparbejde en god relation til den? den ligger jo ikke bare og venter på, at din mand kommer hjem og er sammen med den. jeg kan såmænd sagtens forstå, at du ikke har lyst, jeg ville på ingen måde have overskud til lille baby og krævende hvalp på samme tid. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 18, 2011 Rapporter Share Besvaret December 18, 2011 ikke mindre end en formel1 retriever.. "Formel1" har intet med størrelsen på hunden at gøre. En formel 1-lab er en lab ganske som alle andre labber. Eneste forskel er at det er en lab af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. ALtså har det med egenskaberne indeni hunden at gøre. Ikke udseendet. Bare som info :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 18, 2011 Rapporter Share Besvaret December 18, 2011 Jo, jeg ville helt klart helst være fri for at skulle have en hvalp i huset... altså hvalpe er fantastiske og jeg elsker da at have en hvalp, men med en ny baby, som i øvrigt har haft kolik de første 6 uger af sit liv, og som vi derfor først er ved at "lære at kende" fordi kolikken er ved at aftage, så har jeg bare ikke energien til en hvalp... Kæresten ville dog gerne planlægge det, så vi fik hvalpen hjem, når han går på barsel, så er han hjemme 6 uger, og kan derfor nå at gøre den renlig, mens han går hjemme... men ja, efter de 6 uger, ville det jo så være mig der skulle overtage den... Vi har heldigvis en stor lukket have, som jeg kunne lukke hvalpen ud i i løbet af dagen, og kæresten går en lang tur med hund/hunde både morgen og aften... Men har I gode råd til racer, eller til hvordan jeg forklarer kæresten, at det måske ikke er smart at få en hvalp nu? Altså der er jo flere grunde til at han gerne vil have en hund mere...dels for at give den gamle hund nogle ekstra år, og for at den gamle hund også skulle hjælpe med at opdrage den nye hund... derudover passer det, som nævnt, bedre nu, end det ellers ville gøre de næste 3 år, og om 3 år er jeg ikke sikker på at vi har den gamle hund stadigvæk... Så jeg kan jo dels også godt forstå ham...han er hundemenneske og har sagt at han altid vil have hund (ikke mit behov), det er også okay med mig, så længe han står for alle gå-ture, fodring osv... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 én ting er pasningen, og det lyder jo som om, at din kæreste er indstillet på, at det er hans ansvar. sådan er det i en del familier, og det kan sikket være fint nok. men jeg synes bare, at det er vildt vigtigt, at du kan rumme hvalpen i dit hjerte. det lyder måske sådan lidt ... halløjsa. men hvis du allerede nu ved, at du kommer til at synes, at hvalpen er lidt en pest, så synes jeg, at det er rigtig unfair over for både dig og hvalp. jeg ved godt, at den efter 6 uger kan være (rimeligt) renlig og have lært at være alene osv., men der er jo VILDT meget krudt i sådan en 14-20 ugers hvalp. den er på mange måder meget mere krævende end en hvalp på 8-10 uger, der jo ret meget bare skal sove-spise-skide. jeg synes jeg kan huske, at du havde problemer med jeres tidligere hund, at du "var træt af" den. og jeg ser bare en virkelig stor risiko for, at historien gentager sig med en ny hvalp. når du dybest set slet ikke har hverken lyst eller overskud. jeg synes for så vidt bare, at du skal være helt ærlig med din kæreste ifht. dine tanker omkring det. i øvrigt har jeg ingen idéer til fældefattige racer oppe i den størrelse, de fleste er mindre. jeg kan kun komme i tanke om schnauzer, portugisisk vandhund og storpudel og de er alle, i hvert fald helt sikkert de to første, nok for krævende/aktive til jeres ønske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Har I overvejet at få en omplaceringshund? I har jo mistet en hund på 3 år, så måske I skulle tage en ny ind på 3 år? Derved kan I også forhøre jer hos ejer hvor meget den fælder, om den er børnevenlig, om den er opdraget osv. Det ville tage en del ansvar af dine skuldre, og der er SÅ mange hunde der savner et godt hjem! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Jeg er meget enig med søster lagkage, jeg sidder selv med en baby og jeg ville godt nok nødig have en hyper hvalp rendende rundt herhjemme samtidig med. Jeg synes ikke det er et godt udgangspunkt for et hvalpekøb at den part der skal gå hjemme det meste af tiden reelt ikke orker hvalpen. Heller ikke selvom din mand tager sig godt af den når han så er hjemme Jeg synes dog at lilleraev kommer med et godt forslag. Der er så mange børnefamilier der pludselig opdager at de ikke har tid og overskud til deres voksne hund, hvis i gør jeres forarbejde kan i få en skøn børnevant og renlig hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 Jeg har forslået en voksen hund, men kæresten vil have en hvalp... jeg tror dog jeg vil gøre hvad jeg kan for at overbevise ham om at vi ikke skal have en ny hund... jeg sover bare ikke nok til at jeg kan overskue en hundehvalp. Det er jo nemmere for ham, når han sagtens kan sove om natten, og dermed have overskud om dagen... Mht den anden hund, så var det ikke fordi jeg ikke gad den, han lystrede mig bare ikke...jeg fik hjælp herindefra og det blev meget bedre...det var heller ikke vores gode vilje vi aflivede ham, men det er ikke fair overfor hunden, at han gik ind i lygtepæle og møbler... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 19, 2011 Rapporter Share Besvaret December 19, 2011 hvad med en retriever mere? Men nu ved jeg ikke hvad i ellers gerne vil med jeres hunde eller kan lide. Mange af mynderne fælder ikke så meget. En puddel kunne også være en ide, men det er måske ikke lige din mands stil. Måske en stabyhoun var noget? Hvad træner din mand med hundene? Måske i kan snakke jer frem til at ordning omkring hvor hvalpen er når den er hjemme sammen med dig, at det feks er ok at den lærer at være nogle timer i haven/baggang? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Vi har et godt bryggers hvor det også er meningen at hvalpen i givet fald skal lære at være i løbet af dagen når vi er på arbejde. Selvom jeg er på barsel nu, så bliver jeg jo ikke ved med at være det. Men jeg synes også det er synd hvis den skal være der i længere tid når jeg er hjemme...også fordi at så skal den gamle hund jo også være der, og han er vant til at være med i min dagligdag inde i huset... puddel og mynde er helt klart ikke kærestens stil...han vil gerne have en hund med lidt mere "pondus"... for ét halvt års tid siden havde vi indbrud, mens vi sov, men de blev skræmt væk af schæferen, og det er nok det kæresten gerne vil have... Vi har snakket om en berner sennen, men jeg ved ikke hvor meget de fælder? Kæresten har lovet at børste den hver dag, men realistisk set bliver det nok nærmere en gang om ugen... Det er bare de mest almindelige ting han træner...altså hundene har gået på hvalpekursus og så har han fortsat trænet indkald, dæk, sit osv med dem... Retrieveren har også lært en masse tricks, uden egentligt at være blevet lært det...(fx at lægge sig når vi siger "vi spiser" eller gå ud i bryggerset når vi siger "gå i kurven")... jeg ville gerne have en retriever mere, fordi de næsten ikke fælder...den gamle vi har gør i hvert fald ikke, men kæresten vil som sagt gerne have en der kan skræmme tyve væk.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 alle glathårede hunde fælder dvs. retriever, schæfer, berner sennen osv. der er sikkert individuelle forskelle, men som udgangspunkt fælder de en del. de fældefattige racer er jo typisk langhårede eller ruhårede (trimmehunde), så det kommer måske til at clashe med din mands forestilling om, hvordan en hund skal se ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Altså, alle hunde sviner jo. Jeg passer tit andres hunde, og synes at de korthårede racer "sviner" mere, fordi deres pels ikke bliver til store nullermænd, men derimod ligger overalt - som støv. Omvendt tager der mere langhårede racer en masse skidt med ind i pelsen.... Vi støvsuger hver dag, men det er pga. alt det jord og skidt hun slæber med ind, ikke så meget pelsen. Og igen, Bella fælder stort set ikke. Og tror umiddelbart at hun ville opfylde din kærestes krav - hun er schæfer, meget vagtsom, nem at træne osv. I er velkomne til at få tilsendt billeder af hende, eller komme og se hende. Jeg har i øvrigt bestilt en hvalp fra det kommende kuld til min bror og svigerinde - de vil nemlig gerne have en hund der ikke fælder så meget:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 nu tænker jeg bare højt... din kæreste ønsker en hund der kan skræmme indbrudstyve væk. Om et par år har i huset fuldt af jeres datters legekammerater der kommer væltende ind. Man skal godt nok vide hvad man gør når man har en vagthund i en børnefamilie. jeg synes ærlig talt din kæreste burde lytte lidt til dig. hvad nu hvis i får en hvalp der ikke vil finde sig i at være lukket ude i bryggerset og som står og hyler og gør hele dagen. Personligt synes jeg også det er synd at den skal holdes adskilt fra jer når nu i er hjemme det er møghårdt at have en baby, især hvis din kæreste ikke rigtig er så involveret i arbejdet. Hvis du så derudover skal stresse over en hvalp... Ja som du nok kan fornemme så synes jeg det er en dårlig ide at i får en hvalp lige det første års tid. men jeg skal jo ikke bestemme :blink: mht fældning så er labrador en af de værste racer, i har været utroligt heldige hvis i har en der ikke fælder. vi støvsuger dagligt og har alligevel hundehår overalt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg stemmer i, det er stort set det værste tidspunkt at få en hvalp på. Din kæreste får meget mere med baby at gøre, håber jeg da, klart han de første uger er det bare en skrigende og skidende sovende baby... men de bliver også større ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg vil vise ham jeres svar..for jeg har svært ved at trænge ind... han siger, at når han skal gå hjemme på barsel, så er hunden jo renlig bagefter, og det er måske også rigtigt, men den er jo ikek færdig med at lave narrestreger, og jeg har såmænd svært nok ved at rende efter kattene, når de laver ulykker (og de er trods alt ude det meste af døgnet)... jeg kan jo ikke bare smide hvalpen ud i haven når jeg bliver træt af den... Mht. vagthund, så var det vist ikke en decideret vagthund han vil have,men han kan godt lide en hund der giver lyd når der kommer nogen og som fremmede ville have respekt for, ud fra dens udseende...ligsom folk har med schæfere... og jeg kunne da også se fordelen i det, da vi havde indbrud! For tyvene havde taget alle husene på vejen, men blev altså skræmt da de stod ansigt til ansigt med en schæfer... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 jeg kunne i hvert fald godt forestille mig at jeg ville blive pænt bitter både på hvalpen og min kæreste hvis jeg havde en hyper hvalp (som jeg slet ikke ville have i første omgang) hængende i anklerne mens jeg skulle passe en baby oveni. selvfølgelig kan man have hvalp og baby sammen, men så skal det være en fælles beslutning hvor alle er indstillede på at det første års tid betyder mere arbejde og en masse unoder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg synes det er lidt trist at I er så uenige. Jeg er lidt i samme situation, ikke med baby, men mere i forhold til at min kæreste IKKE vil have en hund mere. Det må jeg respektere, også selvom det er mig der primært vil stå for samværet i det daglige. For uanset hvordan jeg prøver at vende og dreje den, vil det påvirke hans dagligdag også. For ikke at tale om, at ferier og endagsture, vil blive noget mere besværlige, og pasning bliver noget nær umulig at finde. Jeg kunne sikkert gennetrumfe den, man er vel kvinde, men også at det vil jeg fortryde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg kunne godt acceptere at få en voksen hund...det gik egentligt okay da vi havde den gamle hund...de ligger jo stille og slapper af det meste af dagen... Men jeg kan måske tydeligere huske da schæferen var hvalp, end kæresten kan (ja hvordan skal han også kunne det, han var jo ikke den der gik hjemme med den hele dagen, da jeg havde hjemmearbejde dengang)... men at rende og tage babys legetøj, sutter, tøj osv fra den flere hundrede gange om dagen...ej det kan jeg bare ikke overskue... og jeg kan mærke med mig selv mere og mere, som I også skriver, at jeg ville få spat af det...og det ville nok ende med at hvalpen blev smidt i bryggerset det meste af dagen, fordi jeg bare har nok at gøre med en baby... Selvfølgelig bliver det også nemmere med baby på et tidspunkt, men så skal jeg jo også starte på arbejde, og så bliver tiden knap igen... Nej den bedste løsning er nok, ikke at få ny hund nu... så håber jeg at jeg kan overbevise kæresten... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 Jeg kunne godt acceptere at få en voksen hund...det gik egentligt okay da vi havde den gamle hund...de ligger jo stille og slapper af det meste af dagen...Men jeg kan måske tydeligere huske da schæferen var hvalp, end kæresten kan (ja hvordan skal han også kunne det, han var jo ikke den der gik hjemme med den hele dagen, da jeg havde hjemmearbejde dengang)... men at rende og tage babys legetøj, sutter, tøj osv fra den flere hundrede gange om dagen...ej det kan jeg bare ikke overskue... og jeg kan mærke med mig selv mere og mere, som I også skriver, at jeg ville få spat af det...og det ville nok ende med at hvalpen blev smidt i bryggerset det meste af dagen, fordi jeg bare har nok at gøre med en baby... Selvfølgelig bliver det også nemmere med baby på et tidspunkt, men så skal jeg jo også starte på arbejde, og så bliver tiden knap igen... Nej den bedste løsning er nok, ikke at få ny hund nu... så håber jeg at jeg kan overbevise kæresten... jeg synes du skal vise ham det her indlæg :5up: og held og lykke med det hele :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 En labra-doodle fælder ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 labra-doodle er blandring af labrador og puddel ikke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 labra-doodle er blandring af labrador og puddel ikke? jo, men de er ikke altid letfældende. de kan arve pelstype efter begge racer eller en kombination, og det er klart, at en kort- og glathåret labradoodle fælder præcis lige så meget som dens retrieverophav. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 jeg synes, at det ikke lyder som en særligt godt idé at få jer en hund til. jeg ved godt, at det ikke er det du efterspørger, men nu siger jeg det lige alligevel. alt hvad du skriver får mig til at tænke, at du på ingen måde kan rumme en hvalp lige nu. selv om din kæreste skal stå for pasning og træning, skal du jo stadig have en relation til hunden, og jeg går ud fra at med en baby kommer du til at være klart mest sammen men hvalpen i hverdagen? kommer du ikke til at være vildt frustreret over tis på gulvet og bideri og hvalpeflip osv? har du overskud til at være sammen med hvalpen på en for den positiv måde og oparbejde en god relation til den? den ligger jo ikke bare og venter på, at din mand kommer hjem og er sammen med den. jeg kan såmænd sagtens forstå, at du ikke har lyst, jeg ville på ingen måde have overskud til lille baby og krævende hvalp på samme tid.Jeg vil give Søster ret.. Jeg ville aldrig nogensinde sælge en hvalp til en familie hvor det er manden der vil have hund og kvinden er ambivalent... Den anden vej rundt (hvor kvinden gerne vil men manden ikke er så interesseret) ville jeg ikke have problemer med... det er min erfaring at det er kvinden der hænger mest på rengøring osv. hvis hun ikke kan overskue hunden så ryger den snart ud igen..på den ene eller den anden måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 20, 2011 Rapporter Share Besvaret December 20, 2011 En labra-doodle fælder ikke Dét er der så ingen garantier for. Udover dét får man temmelig meget mere med i "bagagen" så at sige, end dét. hvis man går dén vej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts