Hop til indhold

Recommended Posts

Vinnie er begyndt at fare op og snappe i luften hvis nogen går forbi medens hun sover.

Det plejer at være Cicero det går ud over, og som regel har han fortjent det, men efterhånden skal han godt nok ikke særligt tæt på før hun reagerer :hmm:

For lidt siden var det så mig, der lige kom til at strejfe hende med kanten af et tæppe, fordi hun lå ved siden af mig i sofaen.

Hun har aldrig brudt sig om at blive vækket, men så kraftig reaktion har der ikke været før. Hun var ved dyrlægen for en måned siden, og der var ikke noget fysisk i vejen med hende, så jeg tænker på om hun simpelthen er blevet lettere at forvirre når hun lige er vågnet? :vedikke: Men hun er kun 6 år. Jeg ved godt man siger at GD'er ikke lever så længe, men præ-senil allerede i den alder, kan det passe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også tro at det var en af sanserne der var begyndt at svækkes.Hvis det er syn vil du nok opdage det. Da min hanhund fik dårligt syn stødte han ind i ting, mest anhængerkroge på biler der ikke var kørt helt ind på folks grunde.

Men denne reaktion har jeg ikke haft på nogle af mine, og muligheden for, at det er på grund af evt smerte er jo også indlysende,.

Link til indlæg
Del på andre sites

startede det da cicero kom?

For så kunne jeg forstille mig at hun bare tror det er ham hver gang hun mærker noget der forstyrrer hende og derfor reagerer stærkere for hver gang?

Måske du kan lære hende et signal for at nu bliver hun forstyrret og kople det med noget positivt, så du akn advare hende om at nu kommer du lige forbi feks?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du mærket hende igennem selv? Jeg tænker på om hun har fået et slag, stød, vrid eller lign. og er lidt øm et sted? Hun er vel stadig sådan ret hopla-agtig, ikke? Så det er jo ikke usandsynligt at hun er kommet til skade med en tå eller lign. :-)

Jeg tvivler, for hun har haft diverse knubs før, uden at blive hys. Men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke det, og jeg vil give mig til at gramse hende godt igennem ved førstkommende lejlighed ;-)

Og ja, hun er ret hopla-agtig:lol:

startede det da cicero kom?

For så kunne jeg forstille mig at hun bare tror det er ham hver gang hun mærker noget der forstyrrer hende og derfor reagerer stærkere for hver gang?

Det er ikke noget dumt gæt, det kan faktisk godt være :5up:

Lidt ærgerligt, for til andre tidspunkter er hun rigtig glad for ham:vedikke:

Måske du kan lære hende et signal for at nu bliver hun forstyrret og kople det med noget positivt, så du akn advare hende om at nu kommer du lige forbi feks?

Det vil jeg se på. Det er bare ikke nemt når hun selv kommer og lægger sig ved siden af mig, og så flipper ud når jeg bevæger mig - men jeg må jo huske at sige til først...

Jeg har også overvejet at få en rumdeler og stille foran hendes seng, så Cicero ikke lige kan løbe op i hovedet på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler, for hun har haft diverse knubs før, uden at blive hys. Men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke det, og jeg vil give mig til at gramse hende godt igennem ved førstkommende lejlighed ;-)

Og ja, hun er ret hopla-agtig:lol:

Det er ikke noget dumt gæt, det kan faktisk godt være :5up:

Lidt ærgerligt, for til andre tidspunkter er hun rigtig glad for ham:vedikke:

Det vil jeg se på. Det er bare ikke nemt når hun selv kommer og lægger sig ved siden af mig, og så flipper ud når jeg bevæger mig - men jeg må jo huske at sige til først...

Jeg har også overvejet at få en rumdeler og stille foran hendes seng, så Cicero ikke lige kan løbe op i hovedet på hende.

Jamen hun kan jo også sagtens være glad for ham når hun er vågen, der er altså bare nogen der synes det er mega træls at blive forstyrret når de sover og når så de selv synes de bliver det for tit, så eskalerer reaktionen:) Jeg kender det fra når jeg har passet unghund/hvalp med sheila. Hun er rimelig tålmodig med at blive forstyrret når hun sover til at begynde med, men sker det for mange gange i træk så bliver hun mere hys! Min opgave at sikre at hvalpedyret ikke kan drille så jo.

Tror det ville være en rigtig god ide med en afskærmning:)

Og ja advare hende. Måske træne det først hvor hun ligger men ikke sover, så du siger "Vinnie, jeg skubber" aer hende og giver hende en godbid eller noget i den stil. Når hun så hører samme sætning i søvne vil hun forvente en berøring som hun forhåbentlig tænker positivt om:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba

Min kan heller ikke lide, at blive forstyrret når han sover.

Havde en hundetræner som sagde, at det var meget normalt.

Ofte så ligger han sig i sin hundekurv når han ikke vil forstyrres. altså når

han ligger sig ved siden af mig og jeg rør eller bevæger mig så siger han ingenting :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint du er opmærksom på forandringen! Kan det være noget så simpelt som at hun kan være overstimuleret pga. ????? lige nu. Selv oplever jeg at Pelle kan være meget mistænksomt opfarende hvis han er blevet overstimuleret af det ene eller det andet f.eks. smerter/irritation, men det kan også bare være oplevelser han skal tage stilling til, hundegæster, behandling mv.

Har du mulighed for at prøve at give hende et smertestillende præparart et par dage? Så kan du få en indikation på om der er smerter/irritation og forhåbentlig udelukke dette.

Hvis det er opstået fra den ene dag til den anden tror jeg knap så meget på sanseforringelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur havde vi opdraget til at i sengen lå man altså stille, så da Luna flyttede ind syntes han bestemt også at hun skulle ligge stille!

Luna var så en urolig lille en, og mere end én gang er jeg vågnede ved at Baldur snerrede helt vildt og snappede ud efter hende :shock:

Men han lavede aldrig en skramme på hende, og efterhånden lærte hun, at i sengen der sover man altså! Han gjorde det så ikke andre steder, men i sengen skulle der altså være ro, så måske er det det samme som Vinnie reagerer på?

Så tror du ikke bare at hun i forvirringen over at blive vækket, ikke opdagede at det var dig, og derfor reagerede som var det Cicero?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint du er opmærksom på forandringen! Kan det være noget så simpelt som at hun kan være overstimuleret pga. ????? lige nu.

Det er meget muligt at ny hvalp i huset har vendt lidt for meget op og ned på hendes tilværelse. Det er jo længe siden hun har leget så meget, og er blevet vækket så tidligt om morgenen

Har du mulighed for at prøve at give hende et smertestillende præparart et par dage? Så kan du få en indikation på om der er smerter/irritation og forhåbentlig udelukke dette.

Foreløbigt tror jeg ikke så meget på at der er smerter, men jeg vil huske dit gode råd hvis det bliver aktuelt :5up:

Hvis det er opstået fra den ene dag til den anden tror jeg knap så meget på sanseforringelse

Godt nok ikke lige fra den ene dag til den anden, men over ret kort tid, så jeg tror også mere på at det er noget andet (læs: Cicero).

Baldur havde vi opdraget til at i sengen lå man altså stille, så da Luna flyttede ind syntes han bestemt også at hun skulle ligge stille!

Luna var så en urolig lille en, og mere end én gang er jeg vågnede ved at Baldur snerrede helt vildt og snappede ud efter hende :shock:

Men han lavede aldrig en skramme på hende, og efterhånden lærte hun, at i sengen der sover man altså! Han gjorde det så ikke andre steder, men i sengen skulle der altså være ro, så måske er det det samme som Vinnie reagerer på?

Interessant! Vinnie er helt klart vanedyr, så det er meget muligt.

Så tror du ikke bare at hun i forvirringen over at blive vækket, ikke opdagede at det var dig, og derfor reagerede som var det Cicero?

Det lyder meget logisk :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også, som Lonny, set at den gamle hund lærer den nye hvordan husreglerne er, og hopper på den med at Vinnie måske bare har påtaget sig rollen som underviser i at man ikke forstyrer dem der sover. At det så sommetider kan være dig det går ud over, kan måske skyldes at hun sover tungere nu end før og ikke når at registrere hvem der er det forstyrende element.

Jeg ville nok, for en sikkerheds skyld, afprøve Ninjamors forslag med at give smertestillende, for det skader jo ikke noget og så kan man slette den mulighed af listen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget muligt at ny hvalp i huset har vendt lidt for meget op og ned på hendes tilværelse. Det er jo længe siden hun har leget så meget, og er blevet vækket så tidligt om morgenen

Ja, det lyder sansynligt. Det er enten det, eller et begyndende sansesvigt. Sanser kan svigte i enhver alder, der må du ikke tage noget for givet, men bør holde øje med andre indikationer der tyder på sansesvigt.

Så er der jo kommet en ny i huset, og det tager nu engang lidt tid at vænne sig til det. Det er muligt at Cicero nu har lært at holde lidt afstand fra Vinnie, men har Vinnie fundet ud af at Cicero har lært det? Indtil videre er det bedste du kan gøre at sørge for at det ikke går ud over Cicero, og vænne Vinnie til at det sansynligvis er dig der [sørger for at] berører hende ind imellem. Så burde det gå over efterhånden.

Strengt taget kan det også være forårsaget af et insektstik mens hun sov. Der burde det også gå over efterhånden nå rhun opdager at det er falsk alarm hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...

UPDATE: Jeg tror jeg har fundet i mønster i frøknens surhed. Der har været en lang periode, hvor der ikke var noget galt, men i går blev hun pludselig opfarende igen. Samtidig sov hun det meste af dagen, og natten med, uden at vække mig som hun ellers plejer, fordi hun skal ud at tisse. I dag har hun så haft tynd mave, så jeg tror simpelthen hun er sur når hun har det småskidt - det er jeg i øvrigt også selv :genert:

Hun åd masser af græs på vores formiddagstur, og virker nu lidt gladere igen. Desuden var det første gang Cicero var helt mutters alene uden at være i bur, og det gik rigtigt godt uden hyleri og ødelæggelser :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg har det fremragende i dag, tak ;-)

:mrgreen:

Det jeg mente med krammet var, at nogengange er det vi oplever så simpelt som at kigge på en selv. Jeg ser også indimellem adfærd som jeg i mit hoved måske gør lidt for meget ud af at tænke over og problematisere - og så ligger svaret lige der - inde i en selv.

Og faktisk synes jeg jo det er lidt fantastisk at man på den måde indimellem blot kan tage udgangspunkt i sig selv :-) og det er jo en skøn opdagelse. Så derfor et kram. Og kram fordi det jo er helt ok at have en off dag hvor man ikke reagerer som man plejer eller som de andre ønskede man gjorde :vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites