Hop til indhold

Barf.


Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at gå over til at fodre min hund med barf.

Men inden jeg beslutter mig er der nogle ting jeg gerne vil vide.

Hvordan tilvænner jeg min hunds mave til barf?

Hvad kræver det af fryserplads?

Hvad koster det ca om måneden?

Hvor får man lagt en plan, og hvad koster det at få lagt en plan?

Hvad med vitaminer er det noget der skal tilføjes?

 

Håber nogen er klogere end mig, og kan besvare mine spørgsmål:-)

 

Vh. Marie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer at gå over til at fodre min hund med barf.

Men inden jeg beslutter mig er der nogle ting jeg gerne vil vide.

Hvordan tilvænner jeg min hunds mave til barf?

Hvad kræver det af fryserplads?

Hvad koster det ca om måneden?

Hvor får man lagt en plan, og hvad koster det at få lagt en plan?

Hvad med vitaminer er det noget der skal tilføjes?

 

Håber nogen er klogere end mig, og kan besvare mine spørgsmål:-)

 

Vh. Marie.

 

Jeg sprang bare ud i det. De fleste siger dog at man skal lade hunden gå 24 timer fra den får tørfoder sidste gang og til du giver den rå (sorry jeg hader ordet barf)

 

Hvad størrelse hund har du?

 

Jeg har en kummefryser, det kan ikke betale sig andet, hvis man har en hund af mellem/stor størrelse.

 

Det kommer an på, om du kan finde nogle slagterier og sådan. Men kontakt en "rigtig hundemad" forhandler i din nærhed, de vil kunne hjælpe med foderplan og priser.

 

Jeg tilføjer ikke vitaminer og mineraler. Men det er meget forskelligt, man kan råfodre på mange forskellige metoder.

 

Og ellers kan du få en masse info ved at google "barf" eller "råfodring"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Bør denne tråd ikke ligge i foder-forum? Der er også mange andre tråde om barf, du måske kan søge og få info i, TS. Pøj pøj med det, for mange hunde er råfodring jo supergodt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har sådan en butik lige rundt om hjørnet. Så må derned og snakke med dem.

Det er en blandings und jeg har, hun er 6 mdr nu og vejer 20 kg ca. Jeg vil tro hun bliver størrelsesmæssigt, som en lille lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare ikke mulighed for en kummefryser her hvor jeg bor. Men tænkte om det ikke kan lade sig gøre med den fryser jeg har nu, og så købe ind 1 om ugen. Jeg kører nemlig forbi butikken hver dag til og fra job. Hvor meget spiser din hund om dagen og hvad koster de ca pr md? Min hund skal spise 1 kg om dagen, ku jeg se på en tabel fra deres hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

1 kg om dagen for en hund på 20 kg??!? :shock: Er du gal. Nu elsker jeg mine hundes mad (de får tør- og vådfoder blandet) endnu mere. Jeg gad godt nok ikke slæbe ca. 1.5 kg hundefoder hjem pr. dag i gennemsnit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op for nogle positive indlæg du kommer med!! Min hund er stadig hvalp, derfor skal hun have 5% af sin kropsvægt. Hvis du tænker det er forkert, må du da meget gerne komme med vejledning til. Men mere positivt tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Hold da op for nogle positive indlæg du kommer med!! Min hund er stadig hvalp, derfor skal hun have 5% af sin kropsvægt. Hvis du tænker det er forkert, må du da meget gerne komme med vejledning til. Men mere positivt tak!

 

Nejnej, undskyld. Jeg tænker ikke, det er forkert. Det var bare mængden, wow. Men selvfølgelig vil det være mere, når det ikke er koncentreret eller noget, og ja, hvalpe i voksealderen skal have rigeligt.

Og så skal jeg nok blande mig udenom - jeg er ikke barf-ekspert. Jeg synes det er supergodt til hunde, som trives på det, og som ikke har problemer med at omsætte proteinerne - og cool at folk magter det mere besvær, det da må være at råfodre. Man skal jo passe meget på med at få alle de der vitamintilskud og sådan med også ... hvalpe har jo også brug for ekstra næringsstoffer.

Men som sagt, der er mange tråde om det i foder-forum, hvor du forhåbentlig kan blive meget klogere og få rigtig meget godt input. :-D :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare ikke mulighed for en kummefryser her hvor jeg bor. Men tænkte om det ikke kan lade sig gøre med den fryser jeg har nu, og så købe ind 1 om ugen. Jeg kører nemlig forbi butikken hver dag til og fra job. Hvor meget spiser din hund om dagen og hvad koster de ca pr md? Min hund skal spise 1 kg om dagen, ku jeg se på en tabel fra deres hjemmeside.

 

Hvis du udelukkende skal købe kød hos "Rigtig Hundemad" så bliver det ret dyrt med et kilo om dagen... Det meste koster omkring 50 kr pr. kilo. Du skal jo købe varieret, og i små portioner. Der er først rabat hvis du køber 10 kg eller mere..

 

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11049/25/Prisliste_RigtigHundemad_Barf_2011.pdf

 

 

Jeg har prøvet 2 kg hjort derfra til 100 kr. DET var ikke særlig lækkert, og det var endda ikke engang ren hjort, for min allergi-hund reagerede på det, så jeg måtte kassere det. Det hed "løsfrosset", men da det var tøet var det ubestemmeligt fnuller og blod:badr:.

 

Find hellere et slagteri. Og prøv at finde ud af, om du ikke har familie eller venner, der bor så du kan have en kummefryser stående hos dem.

 

Alternativ: Køb kød på tilbud i supermarkederne, når det er nedsat til halv pris på grund af sidste salgsdato. Hunde tager ikke skade af at spise kød, der er frosset ned sidste salgsdato og tøet igen efter behov. Jeg foretrækker også hjortekød fra supermarkederne hvis hun skal have det for variationens skyld. Lige før jul fik jeg to dyrerygge på hver knap 2 kg, --nedsat til 100 kr pr. stk.

 

Men du har stadig brug for god fryserplads.

 

Hvis Silke kunne tåle det, så ville jeg købe "gamle" kyllinger til hende i supermarkederne. Hun tåler kun med sikkerhed gris, så jeg køber store kamstege og fryser ned i stykker. Og stegeflæsk, når hun bliver for tynd. Og hun elsker rå grisehaler. DE er tit på "sidste salgsdato-udsalg":mrgreen:.

 

Jeg har kun en almindelig skabsfryser, men Silke får en blanding af kød og mosede kartofler. Jeg er ikke overbevist BARF-fan..

Silke har sin egen hylde i fryseren. Det kan lige gå... Men tit må jeg købe kød til fuld pris. Svin er dog ikke så dyrt.

Og det er kylling jo heller ikke.

 

Jeg forstår SLET ikke, hvorfor det meste af "rigtig hundemad"s kød er hakket eller skåret i meget små stykker. Den halve fornøjelse for en hund må da være at partere kødet.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været dernede idag og har lavet en deal, så jeg får 15% på alle køb dernede. Og så har Zera fået sin egen skuffe i fryseren, og der kan alligevel ligge nogle kilo. Det er kun til hun bliver 1 år hun skal have så meget om dagen. Men tænker når jeg lige bliver lidt bedre til at finde ud af det hele, så kan jeg købe kødet nogle andre steder.

Nu er jeg bare nervøs for at glemme at tage det ud af fryseren!

Putter i noget vitamin tilskud over kødet? Jeg blev anbefalet at man bare skiftevis kunne blande frugt eller grønt i kødet og så ville hun være dækket ind med hvad hun har brug for nu til at vokse af.

Men et alternativ istedet for frugt og grønt, kunne også være at tilsætte vitaminer og fiskeolie selv. Jeg tænker at hun skal ha fisk 1 gang om ugen, så det er nok ikke nødvendigt med fiskeolie.

Men er i tvivl med vitaminerne? Hvad gør I?

Nu får hun det første måltid kød imorgen tidlig, og det er jeg spændt på hvad hun siger til, glæder mig helt tild det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været dernede idag og har lavet en deal, så jeg får 15% på alle køb dernede. Og så har Zera fået sin egen skuffe i fryseren, og der kan alligevel ligge nogle kilo. Det er kun til hun bliver 1 år hun skal have så meget om dagen. Men tænker når jeg lige bliver lidt bedre til at finde ud af det hele, så kan jeg købe kødet nogle andre steder.

Nu er jeg bare nervøs for at glemme at tage det ud af fryseren!

Putter i noget vitamin tilskud over kødet? Jeg blev anbefalet at man bare skiftevis kunne blande frugt eller grønt i kødet og så ville hun være dækket ind med hvad hun har brug for nu til at vokse af.

Men et alternativ istedet for frugt og grønt, kunne også være at tilsætte vitaminer og fiskeolie selv. Jeg tænker at hun skal ha fisk 1 gang om ugen, så det er nok ikke nødvendigt med fiskeolie.

Men er i tvivl med vitaminerne? Hvad gør I?

Nu får hun det første måltid kød imorgen tidlig, og det er jeg spændt på hvad hun siger til, glæder mig helt tild det:-)

 

Nej, Luna får hverken frugt, grønt eller vitamin. Hun får olie, men det er fordi hun har dårlige led. Hvis hun i perioder får grønt/frugt er det for at mætte hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bekymrer du dig om?

Jeg tænker dagligt, mon hun keder sig? mon hun får hvad hun har brug for af mad? Mon hun har det ok når hun er alene? Får hun hvad hun skal af motion, kontakt, træning og jeg ku blive ved.

Er bare SÅ glad for hende. Og nu skal vi snart ud og rejse i en uge, og jeg har så dårlig samvittighed overfor hende, for jeg ved hun kommer til at savne os. Og tænk hvis der sker noget med hende når vi er afsted. Ih altså, det er ikke rart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg har været dernede idag og har lavet en deal, så jeg får 15% på alle køb dernede. Og så har Zera fået sin egen skuffe i fryseren, og der kan alligevel ligge nogle kilo. Det er kun til hun bliver 1 år hun skal have så meget om dagen. Men tænker når jeg lige bliver lidt bedre til at finde ud af det hele, så kan jeg købe kødet nogle andre steder.

Nu er jeg bare nervøs for at glemme at tage det ud af fryseren!

Putter i noget vitamin tilskud over kødet? Jeg blev anbefalet at man bare skiftevis kunne blande frugt eller grønt i kødet og så ville hun være dækket ind med hvad hun har brug for nu til at vokse af.

Men et alternativ istedet for frugt og grønt, kunne også være at tilsætte vitaminer og fiskeolie selv. Jeg tænker at hun skal ha fisk 1 gang om ugen, så det er nok ikke nødvendigt med fiskeolie.

Men er i tvivl med vitaminerne? Hvad gør I?

Nu får hun det første måltid kød imorgen tidlig, og det er jeg spændt på hvad hun siger til, glæder mig helt tild det:-)

 

Jeg vil da anbefale at give hende lakse- eller EFA-olie hver dag. De essentielle fedtsyrer er gode for SÅ mange ting. For fordøjelsen, for leddene, for hjertet, hjernen, nærmest hvad som helst. Jeg ville ikke turde stole på, at min hund fik nok af det ved fisk bare en gang om ugen. Og netop også for at støtte hendes led mens hun vokser er det da en god ide.

 

Og hvis jeg barf-fodrede, ville jeg også give et vitamintilskud. Når hvalpe vokser er især D1-vitamin samt calcium og fosfor vigtige for knogleudviklingen. Zink er vigtigt for pelsen og huden. A-vitamin er godt for øjne, hud og slimhinder, og mangler hunden a-vitamin kan den være disponeret for infektioner.

B-vitamin er ligeledes sundt for hud og slimhinder og også for nervesystemet. Og så er der E-vitamin, som er en vigtig antioxidant. Man skal dog være opmærksom på, at A- og D-vitamin lagres i kroppen, så hunden skal ikke have overdosis af disse.

Aptus laver gode multivitaminer til hunde, både i tablet- og pulverform - forestiller mig, det er nemmest med pulver, når det er barf, men det kommer måske an på, hvordan man fodrer. De har både en til hvalpe og til voksne hunde, såvel som ældre, men der er jo lang tid til din hund er det.

 

Olietilskud ville jeg i hvert fald aldrig undvære til mine dyr. Jeg er som sagt ikke barf-ekspert, så jeg er ikke sikker på, om de får alt det, de skal i kødet ellers. Jeg ved, der er taurin nok i kødet til at det ikke mangler, i hvert fald. Og lutein, som også er vigtigt, kan de få via spinat eller grønkål.

Det kommer jo bare også an på, hvor nemme de er til at få til at spise grøntsager, som ikke er blandet meget sammen med kødet.

 

Håber da du kunne bruge det input til noget. Og forstår godt du bekymrer dig, det gør man jo som en god hundeforælder, for man vil jo bare gerne give dem alt det bedste. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nejnej, undskyld. Jeg tænker ikke, det er forkert. Det var bare mængden, wow. Men selvfølgelig vil det være mere, når det ikke er koncentreret eller noget, og ja, hvalpe i voksealderen skal have rigeligt.

Og så skal jeg nok blande mig udenom - jeg er ikke barf-ekspert. Jeg synes det er supergodt til hunde, som trives på det, og som ikke har problemer med at omsætte proteinerne - og cool at folk magter det mere besvær, det da må være at råfodre. Man skal jo passe meget på med at få alle de der vitamintilskud og sådan med også ... hvalpe har jo også brug for ekstra næringsstoffer.

Men som sagt, der er mange tråde om det i foder-forum, hvor du forhåbentlig kan blive meget klogere og få rigtig meget godt input. :-D :kys:

 

Nu skriver du jo godt nok, at du ikke er ekspert og at du vil blande dig udenom, men alligevel skriver du, at der skal huskes vitamintilskud osv og at hvalpe har brug for ekstra næringsstoffer.

 

Vi er rigtig mange, der ikke bruger tilskud og der vokser årligt rigtig mange sunde hvalpe op, som ikke får tilskud - jeg har selv fodret begge vores op på den måde.

 

Mht hvalpe og ekstra - det er jo bla derfor, at hvalpene skal have så stor en mængde råt = større mængde næringsstoffer.

 

Jeg vil da anbefale at give hende lakse- eller EFA-olie hver dag. De essentielle fedtsyrer er gode for SÅ mange ting. For fordøjelsen, for leddene, for hjertet, hjernen, nærmest hvad som helst. Jeg ville ikke turde stole på, at min hund fik nok af det ved fisk bare en gang om ugen. Og netop også for at støtte hendes led mens hun vokser er det da en god ide.

 

Og hvis jeg barf-fodrede, ville jeg også give et vitamintilskud. Når hvalpe vokser er især D1-vitamin samt calcium og fosfor vigtige for knogleudviklingen. Zink er vigtigt for pelsen og huden. A-vitamin er godt for øjne, hud og slimhinder, og mangler hunden a-vitamin kan den være disponeret for infektioner.

B-vitamin er ligeledes sundt for hud og slimhinder og også for nervesystemet. Og så er der E-vitamin, som er en vigtig antioxidant. Man skal dog være opmærksom på, at A- og D-vitamin lagres i kroppen, så hunden skal ikke have overdosis af disse.

Aptus laver gode multivitaminer til hunde, både i tablet- og pulverform - forestiller mig, det er nemmest med pulver, når det er barf, men det kommer måske an på, hvordan man fodrer. De har både en til hvalpe og til voksne hunde, såvel som ældre, men der er jo lang tid til din hund er det.

 

Olietilskud ville jeg i hvert fald aldrig undvære til mine dyr. Jeg er som sagt ikke barf-ekspert, så jeg er ikke sikker på, om de får alt det, de skal i kødet ellers. Jeg ved, der er taurin nok i kødet til at det ikke mangler, i hvert fald. Og lutein, som også er vigtigt, kan de få via spinat eller grønkål.

Det kommer jo bare også an på, hvor nemme de er til at få til at spise grøntsager, som ikke er blandet meget sammen med kødet.

 

Håber da du kunne bruge det input til noget. Og forstår godt du bekymrer dig, det gør man jo som en god hundeforælder, for man vil jo bare gerne give dem alt det bedste. :-)

 

Du vil ikke være nervøs for, at overdosere vitaminerne med de skadelige følgevirkninger det kan give?

 

Kød, indmad og ben + et par æg i ny og næ indeholder jo alt sammen de næringsstoffer som en hund skal have, så inden man begynder at hælde kunstigt fremstillede tilskud i hunden, så kunne det være en god ide i stedet, at tjekke via blodprøver om hunden vitterligt har behovet, eller om det kun er et behov, som ejeren har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvis du udelukkende skal købe kød hos "Rigtig Hundemad" så bliver det ret dyrt med et kilo om dagen... Det meste koster omkring 50 kr pr. kilo. Du skal jo købe varieret, og i små portioner. Der er først rabat hvis du køber 10 kg eller mere..

 

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11049/25/Prisliste_RigtigHundemad_Barf_2011.pdf

 

 

Jeg har prøvet 2 kg hjort derfra til 100 kr. DET var ikke særlig lækkert, og det var endda ikke engang ren hjort, for min allergi-hund reagerede på det, så jeg måtte kassere det. Det hed "løsfrosset", men da det var tøet var det ubestemmeligt fnuller og blod:badr:.

 

Find hellere et slagteri. Og prøv at finde ud af, om du ikke har familie eller venner, der bor så du kan have en kummefryser stående hos dem.

 

Alternativ: Køb kød på tilbud i supermarkederne, når det er nedsat til halv pris på grund af sidste salgsdato. Hunde tager ikke skade af at spise kød, der er frosset ned sidste salgsdato og tøet igen efter behov. Jeg foretrækker også hjortekød fra supermarkederne hvis hun skal have det for variationens skyld. Lige før jul fik jeg to dyrerygge på hver knap 2 kg, --nedsat til 100 kr pr. stk.

 

Men du har stadig brug for god fryserplads.

 

Hvis Silke kunne tåle det, så ville jeg købe "gamle" kyllinger til hende i supermarkederne. Hun tåler kun med sikkerhed gris, så jeg køber store kamstege og fryser ned i stykker. Og stegeflæsk, når hun bliver for tynd. Og hun elsker rå grisehaler. DE er tit på "sidste salgsdato-udsalg":mrgreen:.

 

Jeg har kun en almindelig skabsfryser, men Silke får en blanding af kød og mosede kartofler. Jeg er ikke overbevist BARF-fan..

Silke har sin egen hylde i fryseren. Det kan lige gå... Men tit må jeg købe kød til fuld pris. Svin er dog ikke så dyrt.

Og det er kylling jo heller ikke.

 

Jeg forstår SLET ikke, hvorfor det meste af "rigtig hundemad"s kød er hakket eller skåret i meget små stykker. Den halve fornøjelse for en hund må da være at partere kødet.....

 

Det fremhævede - så vil jeg tro, at det kan være pga, at der ikke rigtig er nogle hele stykker at vise frem.

 

Det løsfrosne jeg har set, har som det du har set, bestået af alt muligt andet end kød og udfra det jeg kunne se af de enkelte større stykker fnuller der lå i posen, så ligner det ikke reelt kød, der er skåret i mindre stykker, men mere noget, der er fejet op fra under en båndsav, så derfor er det jo umuligt, at de skærer det i større stykker.

 

Jeg tænkte ellers på dig her i julen, hvor jeg modtog et par hele (dog parterede) stykker råvildt - havde du boet tættere på, ville jeg med glæde have foræret dig noget af det, så du slap for de høje priser fra butikkerne en enkelt gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har været dernede idag og har lavet en deal, så jeg får 15% på alle køb dernede. Og så har Zera fået sin egen skuffe i fryseren, og der kan alligevel ligge nogle kilo. Det er kun til hun bliver 1 år hun skal have så meget om dagen. Men tænker når jeg lige bliver lidt bedre til at finde ud af det hele, så kan jeg købe kødet nogle andre steder.

Nu er jeg bare nervøs for at glemme at tage det ud af fryseren!

Putter i noget vitamin tilskud over kødet? Jeg blev anbefalet at man bare skiftevis kunne blande frugt eller grønt i kødet og så ville hun være dækket ind med hvad hun har brug for nu til at vokse af.

Men et alternativ istedet for frugt og grønt, kunne også være at tilsætte vitaminer og fiskeolie selv. Jeg tænker at hun skal ha fisk 1 gang om ugen, så det er nok ikke nødvendigt med fiskeolie.

Men er i tvivl med vitaminerne? Hvad gør I?

Nu får hun det første måltid kød imorgen tidlig, og det er jeg spændt på hvad hun siger til, glæder mig helt tild det:-)

 

Som du kan se i mine andre indlæg, så bruger jeg ikke tilskud eller olier af nogen art.

 

Kommer vi ind i en periode med tør hud - oftest, hvis der kommer hård frost - så får de ekstra fedt og det virker rigtig godt, vi giver også i perioder en del fed fisk og det er hundene ret glade for.

 

Har man ikke adgang til en 'fiskekontakt', så har både spar, super best og sikkert også andre, sild der er frosset seperat til rimelige penge. Jeg mener prisen er ca 15-20 kr for vistnok 5 hele sild, men det kan du jo evt prøve at tjekke ud.

 

Mht at glemme at tage ud af fryseren, så kan du jo overveje, at forsøge dig med, at give det frossent.

Vi har altid givet det direkte fra fryseren - både til de voksne og til hvalpene og det fungerer rigtig godt. Jeg har dog hørt om hunde, hvor maverne ikke er så glade for det og så skal man nok også tænke over det, hvis man har en ekstrem lille hund (under et par kg), da de åbenbart er mere udsat for nedkøling....dette er dog kun noget jeg har hørt og altså ikke noget jeg selv har haft erfaring med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare jeg holder mig til at give hende frugt og grønt, sammen med kødet. Jeg kan forstå at det kan gøres meget billigere end ved 'rigtig hundemad'. Men hvis jeg går i supermarkedet, eller til slagteren ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter? Og kan ex få kallun der?

 

Det var iøvrigt en sand fornøjelse at give hende mad imorges, hun forlod ikke skålen før den var tom, skønt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg tror bare jeg holder mig til at give hende frugt og grønt, sammen med kødet. Jeg kan forstå at det kan gøres meget billigere end ved 'rigtig hundemad'. Men hvis jeg går i supermarkedet, eller til slagteren ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter? Og kan ex få kallun der?

 

Det var iøvrigt en sand fornøjelse at give hende mad imorges, hun forlod ikke skålen før den var tom, skønt:-)

 

Du kan jo bruge alt der ikke er marineret eller krydret.

 

Kallun er det mange år siden jeg har set i supermarkeder og for at få det hos slagteren, skal du finde en slagter, der slagter dyrene selv - der kan du så også ofte få det til et symbolsk beløb :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...