Hop til indhold

Cavapoo hvalp søges..


Gæst VIM
 Share

Recommended Posts

Fint , nemme at lære lydighed, ja da, hvis de ikke også er mixet med en jagthund??? Så jeg får en hund der både jagter og hyrder, det er ikke så sjovt.

 

Hvad filan har Jagthunderacer med dét der at gøre?

 

Det forholder sig da nærmere omvendt end hvad du beskriver. Jagthunde SKAL være let dresserbare, som udgangspunkt. Hvis ikke de er dét, tager det simpelthen for lang tid at træne dem op og gøre dem klar til brug.

 

Og oven i dén hat kan jeg da afsløre at der ikke er ret mange jagthunderacer der er avlet til at jagte noget som helst. Og da slet ikke på egen pote.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 109
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo netop et X og der ikke og bliver ikke taget højde for at foretage alle de test og undersøgelser som man må forvente en god opdrætter gør.Og jeg kalder ikke dem som har hovsa kuld eller andre former for blanding, for opdrættere, men nærmere avlere.

Min elste datter talte på et tidspunkt om at få en labradoodl, så jeg så på flere sider med dem,,, jeg fandt ud af at mange bliver ved med at lave 1generations doodler, det er i mine øjne ikke berettiget til en tittel som opdrætter, en opdrætter bruger selv sit avl og følger, nettop som Ulla H skriver, op på svagheder,sygdomme og at de passer med rase standarten, både op ned og til siderne i stamtræet.

Om man kaldet det det ene eller det andet, er vel op til en selv. Det kommer vist meget an på hvordan man lige definerer de enkelte betegnelser :-) Jeg har det så lige modsat ;-)

 

og selv om alt bliver gjort kan man stadig løbe ind i ting, som ikke kan forudses, specielt hvis der ikke er fuld åbenhed om alt vedrørende hundenes helbred.

Dét kan man.. Det sker med alle dyr - både med og uden tavle - at man ender med en syg hund, også selvom man gjorde sit forarbejde ordentligt. Jeg ved godt, at man har langt større chancer for at undgå sygdomme, hvis der er tavle på. I hvert fald hos DKK. Men det ændrer i min verden ikke på, at hvis man ønsker at lave et blandingskuld, burde man tænke nogle tanker omkring hvalpenes sundhed.

 

Man kan ikke forvente, at et enkelt stuekuld, har været genstand for samme arbejde, omkring gener og helbred i detaljer, det er et stort arbejde, at sætte sig ind i selv hos hunde med stamtavle, og så godt som umuligt for blandings hunde,,,, men en hul i hæggen hund kan give lige så megen kærlighed og dejligt selskab, som en hund med papir,:-P

Nej, det kan man ikke forvente - det er jeg klar over :-D Men hvis jeg skulle købe en blandingshvalp engang, så ville jeg helt sikkert forvente det alligevel. Hvis opdrætter/avler ikke er villig til at gøre en ekstra indsats ift. at lave nogle gode hvalpe end gennemsnittet, så ville jeg ikke købe hos dem. Så simpelt er det.
Link til indlæg
Del på andre sites

Om man kaldet det det ene eller det andet, er vel op til en selv. Det kommer vist meget an på hvordan man lige definerer de enkelte betegnelser :-) Jeg har det så lige modsat ;-) Dét kan man.. Det sker med alle dyr - både med og uden tavle - at man ender med en syg hund, også selvom man gjorde sit forarbejde ordentligt. Jeg ved godt, at man har langt større chancer for at undgå sygdomme, hvis der er tavle på. I hvert fald hos DKK. Men det ændrer i min verden ikke på, at hvis man ønsker at lave et blandingskuld, burde man tænke nogle tanker omkring hvalpenes sundhed. Nej, det kan man ikke forvente - det er jeg klar over :-D Men hvis jeg skulle købe en blandingshvalp engang, så ville jeg helt sikkert forvente det alligevel. Hvis opdrætter/avler ikke er villig til at gøre en ekstra indsats ift. at lave nogle gode hvalpe end gennemsnittet, så ville jeg ikke købe hos dem. Så simpelt er det.

 

Hatten af for det:-D

der har været en på killingelisten, som prøvede at opdrætte huskatte, hun var træt af, at hun flere gange havde fået en killing( gårdkat) som viste sig at have fip eller fel (smitsomme katte sygdomme) så hun startede med nye katte, og før de kom i avl, blev de undersøgt på lige fod med de andre rasekatte, og hendes pris var der efter, ca den samme som det vi kalder kælekat:5up: hvem ved det sker måske en dag for blandings hunde:confused:

Mange hunderaser er jo også opstået ved tilfældig blanding i et lokal område, eller bevist arbejde på at forbedre en rase, og sidst men ikke mindst skabe en ny rase, i de 2 sidste tilfælde har de nok haft fokus på helbredet, den første :hmm: kan jo have været udsat for naturens udvælgelse, kan du ikke klare dig så dør du, det vil jeg være alt for blødhjertet til, og er ikke en akseptabel løsning, det er jo også derfor der foreninger som reder hunde fra udlandet:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til DKW

Selvfølgelig skal en jagthund da ikke jage på egen pote, den vil da kun jage alt vildt væk. Og for mig har så denne hund været svær at styre, og ser hans hyrdeinteresse og tillige jagtpassion , med at ville løbe, løbe som en uhensigtmæssig mix af egenskaber. Min nok vishzlamix er faktisk nemmere at have fri- hun hyrder jo hellerikke alt der bevæger sig ala cykler og knallerter, eller flyvende mågeflokke.Og har f.eks ikke storintersse i ænder, hvorimod agerhøns fasaner og harer trikker hende voldsomt. Og så har jeg svært ved at beskrive hvad jeg mener, med vanskelig at styre. Men primært indkald, og ikke at kunne sætte eller dække på afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

[/size]

 

Hatten af for det:-D

der har været en på killingelisten, som prøvede at opdrætte huskatte, hun var træt af, at hun flere gange havde fået en killing( gårdkat) som viste sig at have fip eller fel (smitsomme katte sygdomme) så hun startede med nye katte, og før de kom i avl, blev de undersøgt på lige fod med de andre rasekatte, og hendes pris var der efter, ca den samme som det vi kalder kælekat:5up: hvem ved det sker måske en dag for blandings hunde:confused:

Mange hunderaser er jo også opstået ved tilfældig blanding i et lokal område, eller bevist arbejde på at forbedre en rase, og sidst men ikke mindst skabe en ny rase, i de 2 sidste tilfælde har de nok haft fokus på helbredet, den første :hmm: kan jo have været udsat for naturens udvælgelse, kan du ikke klare dig så dør du, det vil jeg være alt for blødhjertet til, og er ikke en akseptabel løsning, det er jo også derfor der foreninger som reder hunde fra udlandet:bighug:

Der er jo faktisk nogen, der har forsøgt at stable en forening for blandingshunde på benene, hvor det netop skal være et krav, at avlsdyrene skal testes inden avl. Det er dog aldrig blevet til noget, og jeg tror også, at man virkelig skal brænde for det - og også være lidt hårdhudet - for sådan et projekt vil møde rigtig meget modstand rundt omkring og det vil da kræve nogle ildsjæle at få det til at fungere.

 

Og så vil det selvfølgelig kræve at man er villig til at sætte sig ind i hvad man laver og ikke bare kaster sig ud i det - det er sgu nok ikke sådan lige til :-D

 

Men respekt for hende katteopdrætteren :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo faktisk nogen, der har forsøgt at stable en forening for blandingshunde på benene, hvor det netop skal være et krav, at avlsdyrene skal testes inden avl. Det er dog aldrig blevet til noget, og jeg tror også, at man virkelig skal brænde for det - og også være lidt hårdhudet - for sådan et projekt vil møde rigtig meget modstand rundt omkring og det vil da kræve nogle ildsjæle at få det til at fungere.

 

Og så vil det selvfølgelig kræve at man er villig til at sætte sig ind i hvad man laver og ikke bare kaster sig ud i det - det er sgu nok ikke sådan lige til :-D

 

Men respekt for hende katteopdrætteren :5up:

 

:5up: det er da godt at høre at nogen forsøger, jeg tror at de fleste der har været med til, at forbedre/skabe en rase, er rige lidt eksentriske mennesker.

Men jeg holder mig til en Løwchen med DKK tavle, og en opdrætter jeg stoler på!

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: det er da godt at høre at nogen forsøger, jeg tror at de fleste der har været med til, at forbedre/skabe en rase, er rige lidt eksentriske mennesker.

Men jeg holder mig til en Løwchen med DKK tavle, og en opdrætter jeg stoler på!

Tror ikke hensigten er at skabe nye racer, men bare at give blandingshunde nogle lidt bedre vilkår. Tror tanken er, at der altid vil være blandingshundeavl, så de vil forsøge at gøre det så "ordentligt" (i mangel af bedre ord) som muligt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er dette med ordenligt forarbejde ikke lige det, jeg ser her i området. Hvis en lille mixtæve skal parres , finder man en hanhund ,man kan lide. Ofte viser det sig så , at denne hanhund ikke kan finde ud at det, og så går det stærkt med at finde en ny, og hvis han så kan, så er der hvalpe. Sådan sker det desværre for ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er dette med ordenligt forarbejde ikke lige det, jeg ser her i området. Hvis en lille mixtæve skal parres , finder man en hanhund ,man kan lide. Ofte viser det sig så , at denne hanhund ikke kan finde ud at det, og så går det stærkt med at finde en ny, og hvis han så kan, så er der hvalpe. Sådan sker det desværre for ofte.
Sådan tror jeg også det foregår i langt de fleste tilfælde. Men det er sørme heller ikke noget jeg støtter og jeg synes virkelig det er dårligt.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg var så heldig at finde en dejlig Cavapoo hvalp, af nogle sunde og raske forældre - opdrætter har oprettet hjemmesiden Cavapoo.dk, hvis nogle skulle have interesse.

 

Mvh.

Vicki

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var så heldig at finde en dejlig Cavapoo hvalp, af nogle sunde og raske forældre - opdrætter har oprettet hjemmesiden Cavapoo.dk, hvis nogle skulle have interesse.

 

Mvh.

Vicki

 

Tillykke med den :-D..har du fået den hjem ? Vil da meget gerne se billeder af din hvalp :-D

 

Så var jeg lige inde og kigge på hjemmesiden og hvor er de søde :lun:. Hvilken en af dem er din?

Redigeret af Tullemus
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

De ser da sørme lækre ud :))

 

Hmm.. min dyrlæge er dybt uenig i at blandingshunde skulle være sundere end racehunde. De danner da ikke flere antioxidanter bare fordi de bliver blandet? Hvis forældredyrene har arvelige sygdomme er risikoen for at give dem videre vel lige så stor som ved racehunde?? Men måske har forskellige dyrlæger forskellige holdninger og meninger til dette :)

Og så lige noget jeg ikke aner en disse omkring - derfor spørgsmålet :D Er pudler allergi-venlige? og hvordan kan man være sikker på at hvalpene bliver det? Hvad hvis de får cavelierens pels?

 

Men lækre ser de i hvert fald ud - super nuttet! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

De ser da sørme lækre ud :))

 

Hmm.. min dyrlæge er dybt uenig i at blandingshunde skulle være sundere end racehunde. De danner da ikke flere antioxidanter bare fordi de bliver blandet? Hvis forældredyrene har arvelige sygdomme er risikoen for at give dem videre vel lige så stor som ved racehunde?? Men måske har forskellige dyrlæger forskellige holdninger og meninger til dette :)

Og så lige noget jeg ikke aner en disse omkring - derfor spørgsmålet :D Er pudler allergi-venlige? og hvordan kan man være sikker på at hvalpene bliver det? Hvad hvis de får cavelierens pels?

 

Men lækre ser de i hvert fald ud - super nuttet! :)

 

Du har helt ret, blandingshunde danner hverken flere antioxidanter eller antistoffer end 'rene' hunde. Og de har ligeså stor risiko for at blive syge. Men man kan sige, at der er en større genpulje at lege med, så ting, som ligger recessivt hos en af forældrene har større chance for at 'forsvinde', fordi der ikke nødvendigvis er samme skavanker hos den anden race.

 

Manden, der i første omgang skabte labradoodlen, skammer sig meget over at have gjort dette og gjort det til en modehund under falske forudsætninger. Der er naturligvis kun en 50% (plus/minus) sandsynlighed for, at hvalpene får pudlens pels- og skællags egenskaber. Ergo er alle de ting, der bliver lovet, altså ganske uden beviser.

Desuden kan det så siges, at der heller ikke er direkte beviser på, at en puddel er allergivenlig. Det er der ikke på nogen hunderacer overhovedet - men erfaringen siger, at folk med allergi godt kan tåle disse racer - så man må jo bare håbe på, at det er rigtigt..

 

Og for at besvare din næste tråd, mener jeg ikke, at hanhunden har DKK stamtavle, men en eller anden anden stamtavle - synes jeg, jeg har hørt fra specialdogs.dk selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh tusinde tak fordi du gad at svare på mine mange spørgsmål :)

 

Hvis hanhunden ikk har DKK tavle så er det da en fejl oplysning for det står da inde på siden?

 

Ja, nu skal jeg ikke sige hverken det ene eller det andet, for kan ikke rigtigt huske det, men min far og hans familie var nede at kigge på labradoodles fra specialdogs, og der mener jeg altså hun sagde, at han havde DKK stamtavle, men at de ikke var medlem af klubben længere og istedet var i en eller anden anden. Men som sagt, er jeg altså ikke 100% sikker - mener bare hun sagde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jo jo den har så ment en dkk stambog her er den percy.jpg

Den er jo efter som Specieldog ikke i dkk ikke udstillet, øjnlyst eller prøvet på nogle måder, så hvordan de kan skrive den er avlsgodkendt ved jeg ikke.

 

Jeg har Diesel til træning herude, Percy er far til den, han er en ret fin hund, nu 2 år og fejler ikke noget.

Percy har lavet mange hvalpe både "ægte" pudler og masser af doddels, synes altid det er farligt at bruge en hund så meget i avl uden at tjekke afkom.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan slet slet ikke forstå at nogen kan finde på at købe hund et sådan sted, deet er da en hvalpefabrik af den anden verden tænk at man kan få sig selv til at støtte det, jeg fatter det ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan slet slet ikke forstå at nogen kan finde på at købe hund et sådan sted, deet er da en hvalpefabrik af den anden verden tænk at man kan få sig selv til at støtte det, jeg fatter det ikke!

 

Ja stedet hvor faderen til kuldet er fra, er en hvalpefabrik. 38 hunde er de oppe og have pt. Kastrerer hanhunde i en alder af 7 uger. Oooog vi kunne blive ved. Æv hvor trist:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var jo altså dernede med min far og hans familie, og synes egentlig det så ok ud. Synes ikke det lignede en hvalpefabrik. Ja, hun har mange hunde, men hundene har det godt, render ude og inde, kommer hver for sig når de er drægtige og skal have hvalpe, der er gode faciliteter og hundene virker glade og harmoniske. Men det var også nok til, at hverken min far eller jeg syntes det var optimalt at købe derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var jo altså dernede med min far og hans familie, og synes egentlig det så ok ud. Synes ikke det lignede en hvalpefabrik. Ja, hun har mange hunde, men hundene har det godt, render ude og inde, kommer hver for sig når de er drægtige og skal have hvalpe, der er gode faciliteter og hundene virker glade og harmoniske. Men det var også nok til, at hverken min far eller jeg syntes det var optimalt at købe derfra.

 

Jeg har også været der - og brød mig bestemt ikke om stedet, men det var mere hendes træningsmetoder jeg stjelede over. De var meget Milan'ske

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også været der - og brød mig bestemt ikke om stedet, men det var mere hendes træningsmetoder jeg stjelede over. De var meget Milan'ske

 

jeg var lige inde på hjemmesiden. De fraråder ferie ved køb af hvalp, det mest optimale er at hente hvalpen en fredag og så smide den i udendørs hundegård om mandagen når man kører på arbejde :( dog med en varmelampe :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...