Hop til indhold

At dope eller ej


Trei
 Share

Recommended Posts

Det med hestene til OL var så vidt jeg forstod ikke indsprøjtning af medicin, men en form for lokalbedøvende salve, der gør at hestene ikke er bange for at ramme bommene (se evt. link).

Der må jeg lige rette dig lidt, stoffet gør det modstatte af at virke smertestillende hos de fleste heste. Det kan sammenlignes med at man støder albuen det rette sted og det gør nuller naller i lang tid derefter, det samme følder hestene på deres ben hvis de kommer til at ramme en bom.

 

I hestespringverdenen er der også brugt bomme med søm så hestene kom til skade ved at ramme dem, samt man havde mere kontrol over en ivrig hest ved at sætte små jernknobber ind i trensen og næsebåndet så hesten fik ondt når den blev for ivrig og der blev stoppet med tøjlerne. JEP hesteverdnen er sandelig en hyggelig verden, med mange små piger der lærer af deres "dygtige" idoler...

 

Fakta om dopingstoffet capsaicin

Fakta om det forbudte stof capsaicin, der er fundet hos i alt fire heste under OL

 

Capsaicin er et produkt, der har to forskellige virkninger:

 

- Det kan bruges til at stimulere blodcirkulationen og dermed øge følsomheden hos hestene. Det kan bevirke - hvis det påføres hestenes ben - at man skaber en større frygt hos hestene, der derved gør endnu mere for at forcere bommene på ridebanen. Tidligere i ridesporten har man brugt glasskår bundet til hestenes ben for at opnå samme effekt.

 

- Capsaicin kan samtidigt bruges som smertestillende middel, da det påvirker nerveenhederne i huden. Det virker, hvis der tale om mindre smertefulde tilstande. Ifølge dyrlæger er virkningen af stoffet dog relativt lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opklaring - jeg kvækkede blot papegøje fra det link jeg fandt. Kender desværre godt til fænomenet "barring". Også med pindsvine"skind" eller hvad der ellers har været omtalt.

 

Og til Gryn: har nu aldrig oplevet eller læst, at det skulle være ulovligt at bruge minkoliespray og lignende på DKK udstillinger!

 

Det eneste jeg ved er, at lak kun er tilladt til topknots så vidt jeg husker, og det er vist det. Men du har måske læst noget andet? I så fald: link gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opklaring - jeg kvækkede blot papegøje fra det link jeg fandt. Kender desværre godt til fænomenet "barring". Også med pindsvine"skind" eller hvad der ellers har været omtalt.

 

Og til Gryn: har nu aldrig oplevet eller læst, at det skulle være ulovligt at bruge minkoliespray og lignende på DKK udstillinger!

 

Det eneste jeg ved er, at lak kun er tilladt til topknots så vidt jeg husker, og det er vist det. Men du har måske læst noget andet? I så fald: link gerne.

 

sidste år måtte det ikke bruges på Pudler, så går ud fra det gælder alle hunde. Lak er helt forbudt, jeg ved der har været en del røre om det.

har ikke links.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...