Hop til indhold

Hjælp, min cocker vækker hele familien hver dag ...


Gæst Vibeke G
 Share

Recommended Posts

Gæst Vibeke G

Vi har 2 cocker spaniels på henholdsvis 1 og 2 år. Den lille cocker vil ikke sove om morgenen og når den vågner rundt kl 5-6 så vækker den hele familien ved at kradse på døren. Hunderne sover ude i gangen. Den bliver ved med at kradse helt til vi står op, lige meget om det tager 1,2 eller 3 timer. Han piver også en del dog er kradsing det værste. Vi står ikke op og skælder ud når den kradser, da vi ved det er pedagogisk fejl. Men til sidst bliver vi jo nødt til at stå op, og så er jeg bange for at hunden tror vi kommer ud pga dens opførsel. Og så har han jo vundet i sit hovedet. Vi har prøvet med ændrede spisetider (ingen morgenmad mere), længer aftensture etc men ingenting hjælper.

 

Nu klarer vi snart ikke mere eftersom vi har underskud på søvn, hele familien. Er det nogen som har nogle gode råd til hvordan vi kan ændre hans opførsel? Vi begynder at blive meget desperate...

 

hilsen Vibeke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Har i prøvet med en "børnelåge" så han kan se, at i ikke er på den anden side af døren?

Når i står op og han kan høre jer, bliver han så stille? - hvis han gør, så prøv at se, om ikke i kan vente nogle sek. med at åbne døren, så det netop ikke forbindes med, at i kommer løbende når han gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vibeke G

Hej og tak for alle svar. Vi havde vore 2 hunde i soveværelse til at starte med- men den lille vækket os hver morgen, altfor tidlig, med at pive helt til vi stod op. Derfor blev de flyttet ud i gangen begge to, hvilket er fint med den store. Det er den lille som piver og kradser. Den lille er ok med at blive lagt om aften, den starter først når den mener vi skal stå op om "morgenen" hvilket er meget tidlig. Når vi står op bliver han ikke stille, han kradser bare endda mere da han bliver glad. Han er helt vildt når vi åbner døren, akkurat som om han ikke har set os i mange uger.

 

Hundene er alene hjemme om dagen uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hund er lukket ude af soveværelset om natten, svarer det til at han i den er "alene hjemme", han er udelukket fra fællesskabet og om morgenen når han skraber på, så synes han altså det er på tide med noget kontakt og savner jer (hvilket også ses på hans tydelige begejstring, når I åbner døren) ... Når han så også er alene hjemme om dagen, så kommer timeantallet for hans alene hjemmetid ret højt op....

 

Jeg ville give ham adgang til soveværelset, og tror I vil opleve, at han sover længere og ikke vækker jer så tidligt... Lad det da komme an på en prøve :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ide til hvordan det skal løses, man kan jo ikke forhindre at hunden skraber og river man døren op enten for at skælde ud eller blot fordi man er stået op, ja så får hunden jo den den skrabede for, nemlig kontakt.

 

 

Så hvis det på nogen måde er muligt, kan hundene så sove i jeres soveværelse, eller i det rum som ligger op til, og så evt med et gitter imellem døren til soveværlset og det andet rum ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft store problemer med at lære Maggie at sove hele natten.

 

Da hun var mindre, kunne hun finde på at tisse i sengen, hvis jeg ikke kom hurtigt nok op og ud med hende. Det gjorde jo så, at jeg var meget obs på hende og fik vænnet hende til at skulle ud midt om natten.

 

Her for en lille måneds tid siden besluttede jeg mig for, at nu skulle det være slut.

 

Når hun vågner før vækkeuret ringer kl. 5, bliver hun ignoreret. Jeg kryber langt ned under dynen eller vender mig, når hun begynder at søge kontakt. I starten var det hårdt, lidt en test af hvem af os, der var mest stædig. Det var jeg altså.

 

Det har nu hjulpet så meget, at hun ca. 4 ud af 5 dage sover til vækkeuret ringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hund er lukket ude af soveværelset om natten, svarer det til at han i den er "alene hjemme", han er udelukket fra fællesskabet og om morgenen når han skraber på, så synes han altså det er på tide med noget kontakt og savner jer (hvilket også ses på hans tydelige begejstring, når I åbner døren) ... Når han så også er alene hjemme om dagen, så kommer timeantallet for hans alene hjemmetid ret højt op....

 

Jeg ville give ham adgang til soveværelset, og tror I vil opleve, at han sover længere og ikke vækker jer så tidligt... Lad det da komme an på en prøve :-D

 

:5up: Lige mine ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også det der "Vågn nu op problem", det er dog ikke fordi de vil ned og tisse. Vi har prøvet forskellige ting og det der virker for os er, at når hundene vågner, ca. ved 5 tiden, så tager min mand sin dyne og går ind i gæsteværelset og putter med dem. Så er der ro på. Er det weekend, vågner hundene igen kl. 7.30 og kradser på døren. Det er så et tegn til at nu skal jeg stå op og komme ind og putte med dem. Så kan vi godt ligge der inde og snue hele formiddagen :-D

De sover hver nat ved siden af min mands side på dyner og puder, men har altså alligevel brug for nusse kontakten. Vi kan godt ignorerer dem om morgenen, så lægger de sig bare igen, men det er nu også dejligt med sådan en lille hundemule der gerne vil putte hos én.

Vi har før prøvet at sætte dem ned i køkkenet, men så blev de vågne og gøede somme tider af trafikken og så fik vi heller ikke sovet. Jeg tror man lige skal finde det der bedst passer ind i hverdagen for alle. Jeg håber I snart finder ud af hvad der er bedst for jer, for man bliver altså godt nok træt, når man ikke får ret meget nattesøvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Berta får lov til at være i hele huset. Alligevel er hendes indre ur sat til kl 6 - hvilket er fint til hverdag. Men hun ved jo ikke det er weekend. Kl seks +\% 5 min kommer hun ind og puster min mand lige op i synet. Og efter 5 min står han op og går en dejlig morgen tur med hende. Mission opnået. Når jeg derimod er alene hjemme fra tid til anden kommer hund glad ind når hun hører jeg vågner ved en 7-8 tiden. Og så går vi tur. Så jeg tror det er tilvænning. For kl 6 søndag morgen bad jeg hende nemlig pænt om at putte sig igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Berta får lov til at være i hele huset. Alligevel er hendes indre ur sat til kl 6 - hvilket er fint til hverdag. Men hun ved jo ikke det er weekend. Kl seks +\% 5 min kommer hun ind og puster min mand lige op i synet. Og efter 5 min står han op og går en dejlig morgen tur med hende. Mission opnået. Når jeg derimod er alene hjemme fra tid til anden kommer hund glad ind når hun hører jeg vågner ved en 7-8 tiden. Og så går vi tur. Så jeg tror det er tilvænning. For kl 6 søndag morgen bad jeg hende nemlig pænt om at putte sig igen.

 

:5up::klap::pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvis de er så meget alene - både om dagen og om natten er der jo ikke noget at sige til at der "bankes på døren". Hunde vil da være sammen med deres flok - så luk de kære vuffer ind i soveværelset - så skal der nok blive ro med tiden.

 

For mig at se handler det der natteroderi også om et ordentligt mønster gennem hele dagen, hvor hundene aktiveres, trænes, leges med osv. så de bliver mentalt trætte. Cockere er jo jagthunde - de kræver at få brugt deres næser og rendt krudtet af sig - så vil de også være rolige om natten når familien sover.

 

Mine hvalpe har altid lært det mønster ved at sove i bur om natten - de første 2 måneder - dermed kan man også kontrollere renligheden og de render ikke rundt og laver ulykker - men lærer fra start at man sover om natten. Senere fra 4 måneders alderen kommer de over i deres egen kurv og sover. I dag sover alle mine beagler i soveværelset i egen kurv - selvom det jo sker at en af dem sniger sig op i sengen i nattens mulm og mørke - men det er jo kun hyggeligt :lol: - Mine beagler er dovne og vågner først ved 8-8:30 tiden om morgenen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...