Hop til indhold

DUM


AnjaCS
 Share

Recommended Posts

Jeg tror nu også godt at langt de fleste af dem, forstår hvad det er de melder sig til, og at der bliver redigeret og klippet i det.

 

De har jo alle set programmerne, så det kommer næppe bag på dem.

Det er vel Amanda-Sisses tredje sæson, og Malou Stella er ikke så meget med længere, emn har jo til gengæld fået sin egen serie, og været med fra start, så hun er nok også godt klar over, hvordan hun bliver fremstillet.

 

De Unge Mødre er jo en løbende joke, men alligevel står unge mødre på spring for at være med, så de ser det nok ikke som så skidt en ting.

 

Og de er jo ikke åndssvage, de har bare et andet forhold til hvordan de bliver fremstillet, end mange af os andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

og i øvrigt synes jeg så ikke KUN at de fremstilles dumme og fjollede. jo, der er sjove scener og "godt tv", men der er også en relativt loyal fremstilling af pigernes udfordringer, synes jeg. så jeg ser det bestemt ikke kun som underholdning, men som dokumentar på lige fod med så meget andet. og jeg har hverken ondt af pigerne eller børnene - med undtagelse af de piger og de børn som åbenlyst mistrives, de er der jo desværre også, men det er slet ikke dem alle.

 

jeg er så også klar over, at jeg er farvet af, at min veninde fortæller meget om pigerne og optagelserne. men det hun fortæller, giver mig absolut kun mere fidus til deres generelle evner både intellektuelt og forældremæssigt. med undtagelse igen selvfølgelig af nogle enkelte piger, men der tages så også affære.

Link til indlæg
Del på andre sites

og i øvrigt synes jeg så ikke KUN at de fremstilles dumme og fjollede. jo, der er sjove scener og "godt tv", men der er også en relativt loyal fremstilling af pigernes udfordringer, synes jeg. så jeg ser det bestemt ikke kun som underholdning, men som dokumentar på lige fod med så meget andet. og jeg har hverken ondt af pigerne eller børnene - med undtagelse af de piger og de børn som åbenlyst mistrives, de er der jo desværre også, men det er slet ikke dem alle.

 

jeg er så også klar over, at jeg er farvet af, at min veninde fortæller meget om pigerne og optagelserne. men det hun fortæller, giver mig absolut kun mere fidus til deres generelle evner både intellektuelt og forældremæssigt. med undtagelse igen selvfølgelig af nogle enkelte piger, men der tages så også affære.

 

Helt enig.

 

Jeg har ondt at nogle af børnene, men langt de fleste følger jeg jo bare?

Altså, jeg har været trofast seer, siden jeg var på alder med dem, og det er en dokumentar. En af de største seersucceser af sin slags i DK. De danske afsnit er solgt til både norge og sverige, som også har lavet sin egen version.

 

Det er jo en dokumentar, og jo, nogle gange virker de dumme, men det er nu også nogle af de piger som fordummer sig lidt.

Jeg synes MS er et glimrende eksempel, for jeg tror simpelthen ikke på at hun er dum. Jeg tror hun siger ting uden at tænke sig om, og jeg tror hun er egoistisk, men dum, det er hun altså ikke!..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du det afsnit hvor hun vist var gået i panik over at være blevet tyk og gravid, frem for slank og lækker?

Hun skulle til JM, iført hvid kort kjole, med rød bh under, stramt sort bælte over den ikke-eksisternede talje, håret trukket helt tilbage. Helt fine pande-øjenbryn, guldøjenskygge over det hele, og eyeliner ud til hårgrænsen næsten :klap:

 

Men ja, hun er en rigtig køn pige.. Ville klæde hende lidt, om han var mere besværlig, så hun ikke havde tid til al den krigsmaling..

 

haha præcis! Hun så vild og frygtelig ud :lol:

 

 

ja og det er netop det som er så sørgeligt, at familien Danmark nyder at se de stakkels unge mennesker opføre sig dumt og at man nyder at gøre nar af mennesker som har det svært og ofte måske ikke er de skarpeste knive i skuffen, jeg forstår det ikke og har inderligt ondt af de stakkels mødre og børn.

 

Ej helt ærligt! De har selv meldt sig, og de er vel ikke dummere end at de godt ved at folk sidder og griner lidt af de dumme ting de siger. Og de ved jo ligesom også alt det inden de melder sig til programmet. Det er blevet moderne at blive gravid som teenager, fordi du bliver kendt på tv :roll:

 

Skal vi så også til at have ondt af idioterne på paradise hotel? Fordi de dummer sig på tv og hele landet sidder og griner af dem? Eller hvad med singleliv? Tror du måske ikke Sidney Lee har følelser?

 

De er squ da pisse ligeglade :lol: hvis de følte sig udnyttede eller latterliggjorte så sprang de squ da bare fra. Det er et aktivt valg de har taget at medvirke, så ingen skal fordømme mig fordi jeg sys det er sjovt at sidde og grine af tossede teenagere der forsøger at være voksne! :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er blevet moderne at blive gravid som teenager, fordi du bliver kendt på tv :roll:

 

jeg ved godt, at den der har været fremme i medierne et par gange, sikkert af hysteriske tanter som vibeke manniche, men den køber jeg altså ikke, og jeg har heller ikke set nogen beviser eller eksempler på, at det skulle være tilfældet.

 

men altså, en anden ting. teenagemødre findes. nogle klarer det godt, nogle klarer det dårligt, nogle får tvangsfjernet deres børn. det er virkeligheden. hvad er problemet i at vise den? som dokumentarist har man selvfølgelig et stort ansvar for sine medvirkende. men der er jo også dokumentarserier med f.eks. stofmisbrugere, anbragte børn og unge osv. vigtigt at vise den side af dk også, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg finder det sørgeligt at nogen syntes det er morsomt at se andre mennesker dumme sig:(, jeg kan kun have ondt af dem og forstår virkelig ikke hvordan man kan nyde at se den slags, der er vi meget forskellig kan jeg se :(, jeg savner i den grad empati, hvordan kan det være morsomt og hvordan kan man få sig selv til at grine af "tossede teenagere der forsøger at være voksne" jeg forstår det ikke må jeg indrømme.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved godt, at den der har været fremme i medierne et par gange, sikkert af hysteriske tanter som vibeke manniche, men den køber jeg altså ikke, og jeg har heller ikke set nogen beviser eller eksempler på, at det skulle være tilfældet.

 

men altså, en anden ting. teenagemødre findes. nogle klarer det godt, nogle klarer det dårligt, nogle får tvangsfjernet deres børn. det er virkeligheden. hvad er problemet i at vise den? som dokumentarist har man selvfølgelig et stort ansvar for sine medvirkende. men der er jo også dokumentarserier med f.eks. stofmisbrugere, anbragte børn og unge osv. vigtigt at vise den side af dk også, synes jeg.

 

tværtimod.. de kendte kloge baby-dimser, fortæller jo at man tværtimod ser hvor skidesvært det er at være ung mor, og hvor meget der skal kæmpes, samt at nogle slet ikke magter det..

 

Det anklages i hvert fald ikke for at glorificere teenage-graviditeter.. (ikke af de kloge anyways)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg finder det sørgeligt at nogen syntes det er morsomt at se andre mennesker dumme sig:(, jeg kan kun have ondt af dem og forstår virkelig ikke hvordan man kan nyde at se den slags, der er vi meget forskellig kan jeg se :(, jeg savner i den grad empati, hvordan kan det være morsomt og hvordan kan man få sig selv til at grine af "tossede teenagere der forsøger at være voksne" jeg forstår det ikke må jeg indrømme.

 

 

Og nogen mangler humor...men sådan er vi så forskellige.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes heller ikke, at det på et generelt plan af sørgeligt. mange af pigerne klarer det ok, også selv om de måske ikke er mødre, på samme måde som jeg bliver. og så ser jeg som udgangspunkt ikke noget problem i at vise en dokumentarserie om unge mødre og de udfordringer de må klare og de problemer de har med at løfte opgaven. en dokumentarserie om overskudsmødre fra østerbro ville jo ikke være specielt interessant. og altså ... ja, jeg ved ikke. måske lidt nedladende at forestille sig, at fordi pigerne er unge og for nogles vedkommende ikke så ressourcestærke - at så kan de ikke selv forstå, hvad de er med i. for de flestes vedkommende tror jeg sådan set godt, at de kan gennemskue fordele og ulemper. og de melder sig jo selv. selv om produktionsselskabet selvfølgelig har et stort ansvar, hvilket det i øvrigt er mit indtryk, at de tager meget alvorligt.

 

Det hører også med til historien, at en del af pigerne bliver stjerner i deres eget miljø. Og jeg tror helt sikkert, at det er et bevidst valg, de tager, når de vælger at medvirke - bevidst i begge betydninger af ordet. I hvert fald for de flestes vedkommende, jeg har hørt om et par, der vist nærmede sig det retarderede, der kan vi måske diskutere, om det er ok, men dem har jeg ikke set, så det kan jeg ikke udtale mig om. Et eller andet sted synes jeg, at det er lidt nedladende og formynderisk, hvis vi skal gøre os til dommere over, om de udstiller sig, og vi derfor vil "beskytte dem" ved ikke at lade dem deltage, fordi VI mener, at de ikke forstår konsekvenserne. Måske har de bare et andet syn på, hvad konsekvenserne er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg ogsaa der er forskel paa om man sidder og goer grin med Amanda Sisse og hendes eyeliner bryn, eller om man goer grin med de problemer hun har vaeret igennem... Hun er faktisk en af de forholdvis fornuftige i den serie....

 

Jeg synes Hannah virkelig forsoeger, men desvaerre har hun bare stadig ikke helt det som skal til for at vaere fuldtidsmor... Men hvis man ser hvor meget hun f.eks. har laert at kontrollere sit temperament, saa er der jo en verden til forskel...

 

Jeg synes det er HELT fair at goere lidt grin med naar de dummer sig, ligesaa vel som jeg griner af luksusfaelder f.eks... Der er jeg endda endnu mere doemmende og siger hold da fast de er sgu da ogsaa selv uden om det!!!

 

Det er jo ikke Hannahs egen skyld at hendes barn bliver fjernet, hun har kaempet SAA meget, og jeg synes virkelig hun har vist styrke... Men derfor goer hun jo stadig dumme ting osv...

 

Camilla er en af mine absolutte favouritter, og en af dem som virkelig viser hvordan det bare gaar op og ned... Det er da ogsaa fjollet at blive gift og saa skilt efter 3 mdr... Og hun er endda en af de fornuftige i serien...

 

Jeg synes ikke man skal nedgoere deres evner som mor, men jeg synes det er helt okay at grine af den underholdningsvaerdi de SELV har valgt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være en del af pigerne ikke er så skarpe, men jeg er sikker på at de godt ved hvad de går med til, og de nyder at være i rampelyset.

 

Tag f.eks. Malou-Stella der bæres rundt på hænder og fødder af sin mor, og flere gange har måttet opgive at gennemføre 9. klasse.

Hun ville være sidde rigtig skidt i det, hvis ikke hun havde været med i DUM, for så var hun heller ikke kommet med i andre TV-serier (Så hende den anden dag i "Mig og min mor.") og der er endda nogen der har ladet hende udgive en CD, trods hun ikke har en tone i livet.

Jeg troe helt ærligt hun hygger sig med det, selvom det også har sin pris. Faktum er at hun ingenting ville være, hvis hun ikke havde været med i DUM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Camilla Framnes er blevet skilt af økonomiske grunde, da hendes eksmand blev fyrret.. Også går Camilla ind og er forsøger.

 

__

Men igen, synes jeg slet ikke den serie er sørgelig!

Pigerne har selv valgt at være med i programmet, og har altid kunne melde sig ud af den igen.

De unge mødre er et underholdnings program, ligesom singleliv, big brother, paradise hotel og for lækker til love.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set det nogle gange, men gider ikke mere.

Tænkte på, at hvis man gjorde, som flere steder i Norge, der får nogle 9. klasser en "levende" dukke med hjem, som så skal passes og plejes, nøjagtig som et lille barn, så var der nok flere der tænkte over konsekvensen, inden de selv begyndte, at lege far, mor og børn.

--- Social arv --- DR Undervisning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set det nogle gange, men gider ikke mere.

Tænkte på, at hvis man gjorde, som flere steder i Norge, der får nogle 9. klasser en "levende" dukke med hjem, som så skal passes og plejes, nøjagtig som et lille barn, så var der nok flere der tænkte over konsekvensen, inden de selv begyndte, at lege far, mor og børn.

--- Social arv --- DR Undervisning

Den dukke fik Hannah også, da kommunen fik afvide hun var gravid :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dukke fik Hannah også, da kommunen fik afvide hun var gravid :o)

 

Ok..Det er så nogle, af de afsnit, som jeg ikke har set :5up:... men det skulle jo også helst være inden de blev gravide.;-)

Jeg synes ihvertfald, at det lyder, som et godt projekt, som DK også burde indføre i 9-10 klasserne.

Jeg siger ikke, at det kan få alle til at tænke sig om, men det ser da ud til, at have haft en positiv effekt i Norge.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville føle mig enormt krænket og talt ned til, hvis jeg som teenager blev tvunget til at bære rundt på en dukke, så jeg kunne lære at ikke komme i graviditetsmæssige vanskeligheder. faktisk havde jeg nok nægtet. ordentlig information er nok nærmere vejen frem, efter min mening, og heldigvis har jeg på ingen måde indtryk af, at teenagegraviditeter er hverken særligt ofte forekommende eller stigende i antal. og helt elimineres kan de jo nok ikke - når folk er kønsmodne og dyrker sex, ja så vil det jo ske engang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

De unge mødre er et underholdnings program, ligesom singleliv, big brother, paradise hotel og for lækker til love.

 

Det jeg synes er rigtig sørgeligt, er at man kan have lyst til være underholdning på den måde, at det er fedt at udstille sig selv som dum, billig eller halvskør, fordi så "er man noget". At den slags "noget" er bedre end et ganske normalt liv, uden tv-crews og natklubber og parties med alle de "rigtige" (dvs alle de andre "noget").

At ungdommen i dag vil være "kendte" uanset prisen, og uanset konsekvenserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Eyecatcher

Jeg må indrømme at jeg også er faldet i at se De Unge Mødre og følger dem spændt hver uge. Det er vel sådan set det samme som at se Årgang 0, det er bare med teenage døtre. De fejl de laver i løbet af serien kan vi have risikoen for at støde ind i, vi vælger bare ikke at udstille os selv. De har valgt at de vil opdrage på TV, så må de tage de tæsk der kan komme fra omverdenen :-)

 

Altså mht Amanda Sisse, meget kan man sige om hendes udseende. Men efter hun har fået barn er hun bare vokset helt vildt. Det er helt vildt flot med hende !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså heller ikke det indtryk at teenagegraviditeter er et stigende problem i Danmark.

 

Og det er altså heller ikke alle teenageforældre der er uden hjerneceller.

 

Min lillesøster blev mor som 17-årig. Jeg var den første i familien der fik at vide hun var gravid. Hende og kæresten havde planlagt det, og hun var så stolt. Men jeg var rystet og ikke engang i stand til at sige tillykke. Min mor begyndte at græde.

Med andre ord, var det ikke liiige hvad vi ønskede for hende, men vi måtte jo acceptere det og bakke hende op, og hende og kæresten klarer pasning og opdragelse over al forventning. Min lille niece på snart 3½ år er en kvik, glad og trivelig lille pige.:hjerte:

 

Og det er ikke bare noget jeg skriver, fordi hun er min søster. Vi har ikke voldsomt meget tilfælles og kan nemt blive uenige om mange ting, men man kan ikke sætte en finger på hendes håndtering af sin datter. Hun er så også MEGET obs på ikke at blive stemplet som ung dum mor. Hun føler sig ekstra observeret af andre mennesker, når hun f.eks. er ude og handle med sin datter, fordi hun er ung mor. Og det er sikkert rigtigt nok at unge forældre skal kæmpe mere for deres anerkendelse fra andre, end dem der først får børn i tyverne.

Men det var et bevidst valg fra hendes side at blive gravid, og det må hun tage konsekvenserne af.

Og selvom hun klarer det godt, og jeg ikke ville undvære min lille niece, så er jeg stadig af den mening at det var lige tidligt nok at få børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget kan man sige om DUM, men underholdende det er det altså.....

 

Jeg er helt pas på hende den nye fra Middelfart, der går op til lægen og spørger om ikke bare de kan tage ungen ud, 4 uger før tid, for hun er ret besværet af det der graviditet... Ammen undskyld mig meget, så ber man altså selv om at folk griner lidt af en....

 

Men den bedste de til dato har været med i DUM er altså June, hun var dæleme også sjov.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Christina fra Amager: 'Jeg køber aldrig

økologisk mad, ved egentlig ikke hvad økologi står for. Det smager sikkert også

dårligt!'

 

Peter fra Amager:

'Vi fik at vide, at Lukas fik forkert ernæring, så nu får han bare kylletter

ligesom os. Der er jo ingen der har sagt, at det vi spiser er forkert'

Christina fra Amager: 'Det ikk' rigtigt, at Lucas

ikke får sine grøntsager. Vi får da pomfritter'

 

Christina fra Randers: 'Det er jo ikke vores

skyld, at jeg er blevet gravid igen. Der har bare været så mange problemer med

kommunen, at jeg har glemt at tage mine p-piller!'

 

Ann Beths mor pustende og stønnende udbryder: 'Du

skylder mig en flaske vodka' - lige da hendes barnebarn ser dagens lys..

Bentes David: 'Bare fordi man er på kontanthjælp,

så kan man ikke låne 1 mio i banken...'

Bentes

David: 'Tyrkiet ligger et sted mellem

Danmark og Sahara.' Bentes David på vej ind i en tyrkisk restaurant kun med

danske penge: 'you take danish money?' Så siger tykeren: 'Yes Euros

right?' Så svarer David: 'Yes Yes'. Når de så skulle betale måtte

venneparet hoster op med kontanterne, da David ikke kunne betale med danske

penge.

June: 'Jeg kan godt mærke nu, at Nutella fik jeg

ikke som barn, så det spiser jeg nu - til morgenmad, også cocopops og sådan

noget fik jeg ikke dengang så det får jeg nu....og det er det samme får Hans

Christian'

 

June (da hun var

gravid): 'Nu må den også godt snart komme ud, jeg kan jo ikke engang gå til

banko mere'

 

Michelle, da

hun har fået en ny kæreste: 'Jeg håber da stadig, at mig og Simon kan finde

sammen igen'

 

Malou Stellas

mor: 'Du skal tage dine P-piller, jeg ved du skal til havnefest'

Den svovlgule gravide Christina siger noget i

retningen af: 'Jeg ryger bare endnu mere når jeg er gravid'

June siger: 'At få et barn, det er ligesom at få

en hundehvalp.'

Malou

Stella der forklarer hvorfor hun blev gravid: 'Lægen syntes at jeg var for

ung til P-piller ( 13 eller 14 år på daværende tidspunkt) og kondomer

kan man jo ikke stole på så jeg blev gravid efter jeg havde mødt ham gennem

arto.'

 

June kommenterer på, hvorfor hun ryger under

graviditeten: 'Min mor røg også, da jeg var gravid og jeg har ingen skade

taget'

 

Bentes David:

'Det er jo lidt svært at spare op til indskud når man også sparer op til en

ferie'

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...