Hop til indhold

DUM


AnjaCS
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har altså heller ikke det indtryk at teenagegraviditeter er et stigende problem i Danmark.

 

Og det er altså heller ikke alle teenageforældre der er uden hjerneceller.

 

Min lillesøster blev mor som 17-årig. Jeg var den første i familien der fik at vide hun var gravid. Hende og kæresten havde planlagt det, og hun var så stolt. Men jeg var rystet og ikke engang i stand til at sige tillykke. Min mor begyndte at græde.

Med andre ord, var det ikke liiige hvad vi ønskede for hende, men vi måtte jo acceptere det og bakke hende op, og hende og kæresten klarer pasning og opdragelse over al forventning. Min lille niece på snart 3½ år er en kvik, glad og trivelig lille pige.:hjerte:

 

Og det er ikke bare noget jeg skriver, fordi hun er min søster. Vi har ikke voldsomt meget tilfælles og kan nemt blive uenige om mange ting, men man kan ikke sætte en finger på hendes håndtering af sin datter. Hun er så også MEGET obs på ikke at blive stemplet som ung dum mor. Hun føler sig ekstra observeret af andre mennesker, når hun f.eks. er ude og handle med sin datter, fordi hun er ung mor. Og det er sikkert rigtigt nok at unge forældre skal kæmpe mere for deres anerkendelse fra andre, end dem der først får børn i tyverne.

Men det var et bevidst valg fra hendes side at blive gravid, og det må hun tage konsekvenserne af.

Og selvom hun klarer det godt, og jeg ikke ville undvære min lille niece, så er jeg stadig af den mening at det var lige tidligt nok at få børn.

 

Hvert år bliver 3.000 piger under 20 år gravide i Danmark. 2.000 får foretaget en abort, mens 1.000 bliver teenagemødre.

 

Selvfølgelig er der også ansvarsbevidste teenage mødre-og fædre, ingen tvivl om det. Og det er slet ikke fordi jeg fordømmer teenagemødre på nogen måde. Da jeg gik i skole, var der da en i min klasse (1976) , der fik en søn som 16 årig og passede ham til punkt og prikke.

Men der er jo også dem, hvem det lige pludselig går op for dem, hvad de egentlig går glip af ved, at have fået et barn i så ung en alder og det er der jeg mener, at sådan et projekt, måske kan være med til, at udskyde den beslutning til de er blevet lidt ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvert år bliver 3.000 piger under 20 år gravide i Danmark. 2.000 får foretaget en abort, mens 1.000 bliver teenagemødre.

 

Selvfølgelig er der også ansvarsbevidste teenage mødre-og fædre, ingen tvivl om det. Og det er slet ikke fordi jeg fordømmer teenagemødre på nogen måde. Da jeg gik i skole, var der da en i min klasse (1976) , der fik en søn som 16 årig og passede ham til punkt og prikke.

Men der er jo også dem, hvem det lige pludselig går op for dem, hvad de egentlig går glip af ved, at have fået et barn i så ung en alder og det er der jeg mener, at sådan et projekt, måske kan være med til, at udskyde den beslutning til de er blevet lidt ældre.

 

Men er tallet stigende? Udover den forventede stigning, i forhold til befolkningsvækst osv?

 

Men det der "gå glip af" det har jeg svært ved at forholde mig til. Altså, hvem siger at de ikke sagtens kunne undvære det??? Tror jeg har været i byen 5 gange i mit liv. Det havde nok ikke været anderledes, hvis jeg havde fået min søn for 8 år siden?..

 

Og så synes jeg i øvrigt, at selvom de er meget unge voksne, og vi griner lidt af dem, så vokser de fleste af dem rigtig rigtig meget med opgaven!.. (men gør vi ikke alle det når vi får børn - uanset alder?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er pauseklovnen!.. Som tog til lægen, fordi hun havde plukveer og mente han skulle give hende et kejsersnit.. 4 uger før planlagt ks..

 

Ja det er Line :D hahaha!

 

 

hihi :lol:

 

iiih hvis jeg havde råd i denne måned så købte jeg altså lige en måneds Kanal4 HD på nettet så jeg kunne komme Up-to-date :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Christina fra Amager: 'Jeg køber aldrig

økologisk mad, ved egentlig ikke hvad økologi står for. Det smager sikkert også

dårligt!'

 

Peter fra Amager:

'Vi fik at vide, at Lukas fik forkert ernæring, så nu får han bare kylletter

ligesom os. Der er jo ingen der har sagt, at det vi spiser er forkert'

 

Christina fra Amager: 'Det ikk' rigtigt, at Lucas

ikke får sine grøntsager. Vi får da pomfritter'

 

Christina fra Randers: 'Det er jo ikke vores

skyld, at jeg er blevet gravid igen. Der har bare været så mange problemer med

kommunen, at jeg har glemt at tage mine p-piller!'

 

Ann Beths mor pustende og stønnende udbryder: 'Du

skylder mig en flaske vodka' - lige da hendes barnebarn ser dagens lys..

 

Bentes David: 'Bare fordi man er på kontanthjælp,

så kan man ikke låne 1 mio i banken...'

 

Bentes

David: 'Tyrkiet ligger et sted mellem

Danmark og Sahara.' Bentes David på vej ind i en tyrkisk restaurant kun med

danske penge: 'you take danish money?' Så siger tykeren: 'Yes Euros

right?' Så svarer David: 'Yes Yes'. Når de så skulle betale måtte

venneparet hoster op med kontanterne, da David ikke kunne betale med danske

penge.

 

June: 'Jeg kan godt mærke nu, at Nutella fik jeg

ikke som barn, så det spiser jeg nu - til morgenmad, også cocopops og sådan

noget fik jeg ikke dengang så det får jeg nu....og det er det samme får Hans

Christian'

 

June (da hun var

gravid): 'Nu må den også godt snart komme ud, jeg kan jo ikke engang gå til

banko mere'

 

Michelle, da

hun har fået en ny kæreste: 'Jeg håber da stadig, at mig og Simon kan finde

sammen igen'

 

Malou Stellas

mor: 'Du skal tage dine P-piller, jeg ved du skal til havnefest'

 

Den svovlgule gravide Christina siger noget i

retningen af: 'Jeg ryger bare endnu mere når jeg er gravid'

 

June siger: 'At få et barn, det er ligesom at få

en hundehvalp.'

 

Malou

Stella der forklarer hvorfor hun blev gravid: 'Lægen syntes at jeg var for

ung til P-piller ( 13 eller 14 år på daværende tidspunkt) og kondomer

kan man jo ikke stole på så jeg blev gravid efter jeg havde mødt ham gennem

arto.'

 

June kommenterer på, hvorfor hun ryger under

graviditeten: 'Min mor røg også, da jeg var gravid og jeg har ingen skade

taget'

 

Bentes David:

'Det er jo lidt svært at spare op til indskud når man også sparer op til en

ferie'

 

:skraek::skraek::skraek::skraek::skraek::skraek:

 

Håber virkelig de har en familierådgiver/terapeut/et eller andet til rådighed!!

 

Fra en anden virkelighed som minder meget om de citater...

Baby ligger med bæfyldt ble - moren "jeg skal lige ryge færdig!"

dame med 4 børn hvor de 3 ikke er hjemme "hvis de tager den sidste fra mig, laver jeg bare en ny"

en anden målgruppe, nemlig de børn der har oplevet svigt på den grusomme måde... en blev solgt som barn en anden voldtog sin egen søster....

Fælles for dem alle er at det er nogen jeg har stiftet bekendtskab enten via job, praktik eller på anden vis!

- og de der citater skære virkelig i hjertet, ikke så meget de der unge mødre der udstiller sig, men for hulen deres børn - hvilken fremtid går de i møde? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Christina fra Amager: 'Jeg køber aldrig

økologisk mad, ved egentlig ikke hvad økologi står for. Det smager sikkert også

dårligt!'

 

Peter fra Amager:

'Vi fik at vide, at Lukas fik forkert ernæring, så nu får han bare kylletter

ligesom os. Der er jo ingen der har sagt, at det vi spiser er forkert'

 

Christina fra Amager: 'Det ikk' rigtigt, at Lucas

ikke får sine grøntsager. Vi får da pomfritter'

 

Christina fra Randers: 'Det er jo ikke vores

skyld, at jeg er blevet gravid igen. Der har bare været så mange problemer med

kommunen, at jeg har glemt at tage mine p-piller!'

 

Ann Beths mor pustende og stønnende udbryder: 'Du

skylder mig en flaske vodka' - lige da hendes barnebarn ser dagens lys..

 

Bentes David: 'Bare fordi man er på kontanthjælp,

så kan man ikke låne 1 mio i banken...'

 

Bentes

David: 'Tyrkiet ligger et sted mellem

Danmark og Sahara.' Bentes David på vej ind i en tyrkisk restaurant kun med

danske penge: 'you take danish money?' Så siger tykeren: 'Yes Euros

right?' Så svarer David: 'Yes Yes'. Når de så skulle betale måtte

venneparet hoster op med kontanterne, da David ikke kunne betale med danske

penge.

 

June: 'Jeg kan godt mærke nu, at Nutella fik jeg

ikke som barn, så det spiser jeg nu - til morgenmad, også cocopops og sådan

noget fik jeg ikke dengang så det får jeg nu....og det er det samme får Hans

Christian'

 

June (da hun var

gravid): 'Nu må den også godt snart komme ud, jeg kan jo ikke engang gå til

banko mere'

 

Michelle, da

hun har fået en ny kæreste: 'Jeg håber da stadig, at mig og Simon kan finde

sammen igen'

 

Malou Stellas

mor: 'Du skal tage dine P-piller, jeg ved du skal til havnefest'

 

Den svovlgule gravide Christina siger noget i

retningen af: 'Jeg ryger bare endnu mere når jeg er gravid'

 

June siger: 'At få et barn, det er ligesom at få

en hundehvalp.'

 

Malou

Stella der forklarer hvorfor hun blev gravid: 'Lægen syntes at jeg var for

ung til P-piller ( 13 eller 14 år på daværende tidspunkt) og kondomer

kan man jo ikke stole på så jeg blev gravid efter jeg havde mødt ham gennem

arto.'

 

June kommenterer på, hvorfor hun ryger under

graviditeten: 'Min mor røg også, da jeg var gravid og jeg har ingen skade

taget'

 

Bentes David:

'Det er jo lidt svært at spare op til indskud når man også sparer op til en

ferie'

 

:shock:

:stupid:

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

:skraek::skraek::skraek::skraek::skraek::skraek:

 

Håber virkelig de har en familierådgiver/terapeut/et eller andet til rådighed!!

 

Fra en anden virkelighed som minder meget om de citater...

Baby ligger med bæfyldt ble - moren "jeg skal lige ryge færdig!"

dame med 4 børn hvor de 3 ikke er hjemme "hvis de tager den sidste fra mig, laver jeg bare en ny"

en anden målgruppe, nemlig de børn der har oplevet svigt på den grusomme måde... en blev solgt som barn en anden voldtog sin egen søster....

Fælles for dem alle er at det er nogen jeg har stiftet bekendtskab enten via job, praktik eller på anden vis!

- og de der citater skære virkelig i hjertet, ikke så meget de der unge mødre der udstiller sig, men for hulen deres børn - hvilken fremtid går de i møde? :???:

 

det er det min biologiske mor har gjort :evil:.

 

Men ja, ved ikke hvilke fremtid de går i møde. Men man kan ofte selv dreje den, hvis man har viljen.

Jeg tror ikke på den sociale arv, jeg vil aldrig ende på den lokale bodega hver dag, eller få taget mine børn fra mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

det er det min biologiske mor har gjort :evil:.

 

Men ja, ved ikke hvilke fremtid de går i møde. Men man kan ofte selv dreje den, hvis man har viljen.

Jeg tror ikke på den sociale arv, jeg vil aldrig ende på den lokale bodega hver dag, eller få taget mine børn fra mig..

 

Jeg tror de fleste har viljen til ville have det godt, men hvis man ikke ved hvordan man kommer dertil så kommer man jo ikke langt... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er tallet stigende? Udover den forventede stigning, i forhold til befolkningsvækst osv?

 

Men det der "gå glip af" det har jeg svært ved at forholde mig til. Altså, hvem siger at de ikke sagtens kunne undvære det??? Tror jeg har været i byen 5 gange i mit liv. Det havde nok ikke været anderledes, hvis jeg havde fået min søn for 8 år siden?..

 

Og så synes jeg i øvrigt, at selvom de er meget unge voksne, og vi griner lidt af dem, så vokser de fleste af dem rigtig rigtig meget med opgaven!.. (men gør vi ikke alle det når vi får børn - uanset alder?)

 

Ved ikke om tallet er stigende , men 1000 er vel også en sjat, selvfølgelig ikke set i forhold til, hvor mange mennesker der bor her i landet.

Og selvfølgelig er det ikke alle der går i byen hver weekend eller som heller vil være sammen med veninderne, men der skal da nok være et par stykker blandt de 1000 der gør/vil det. Spørgsmålet er jo så bare om de er villig til at undvære det.

Og selvfølgelig vokser vi med opgaven, når vi får børn, de af os fleste ihvertfald og så er der jo desværre dem , der ikke magter det og hvor resultatet bliver en tvangsfjernelse af barnet/børnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er det min biologiske mor har gjort :evil:.

 

Men ja, ved ikke hvilke fremtid de går i møde. Men man kan ofte selv dreje den, hvis man har viljen.

Jeg tror ikke på den sociale arv, jeg vil aldrig ende på den lokale bodega hver dag, eller få taget mine børn fra mig..

Hvorfor tror du ikke på den sociale arv? Hvis jeg må spørge :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tror du ikke på den sociale arv? Hvis jeg må spørge :-)

 

Helt iorden.

Jeg tror ikke på den, fordi jeg evt. ville være endt som en alkoholiker. Fordi min mor er en, og jeg har oplevet en masse ubehageligt.

 

Min lillebror (hvor vi har samme mor) og hans far også er en slem en, han klare sig også fint i skolen osv.

 

__

Tror man ofte selv bestemmer over sit eget liv, hva man vil osv.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt iorden.

Jeg tror ikke på den, fordi jeg evt. ville være endt som en alkoholiker. Fordi min mor er en, og jeg har oplevet en masse ubehageligt.

 

Min lillebror (hvor vi har samme mor) og hans far også er en slem en, han klare sig også fint i skolen osv.

 

__

Tror man ofte selv bestemmer over sit eget liv, hva man vil osv.

 

 

Ja...nogen familier har bare svært med at holde sig fra sprutten :cry:

 

Min lillesøster er resultatet mellem 2 alkoholikere, den ene med borderline og den anden med druk i hele familien. Hun har ikke store chancer for et godt liv, væk fra værtshusene :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

:skraek::skraek::skraek::skraek::skraek::skraek:

 

Håber virkelig de har en familierådgiver/terapeut/et eller andet til rådighed!!

 

Fra en anden virkelighed som minder meget om de citater...

Baby ligger med bæfyldt ble - moren "jeg skal lige ryge færdig!"

dame med 4 børn hvor de 3 ikke er hjemme "hvis de tager den sidste fra mig, laver jeg bare en ny"

en anden målgruppe, nemlig de børn der har oplevet svigt på den grusomme måde... en blev solgt som barn en anden voldtog sin egen søster....

Fælles for dem alle er at det er nogen jeg har stiftet bekendtskab enten via job, praktik eller på anden vis!

- og de der citater skære virkelig i hjertet, ikke så meget de der unge mødre der udstiller sig, men for hulen deres børn - hvilken fremtid går de i møde? :???:

 

de fleste af de piger, er i kommunens søgelys. Og hele tre piger, har fået anbragt deres børn i år, mens en 4. har tabt sag om forældremyndigheden, og begge hendes børn bor nu hos deres fædre (det glimt man så sidst hun deltog, så ellers rigtig fornuftigt ud!)

 

 

Den sociale arv findes, men der er heldigvis nogen der er i stand til at bryde mønsteret :-D

 

Glæder mig til de nye afsnit i morgen :mrgreen:

 

Helt enig. Den sociale arv er noget som er meget vigtigt, og bestemt ikke noget at kimse.

 

Ligesom Dani, satser jeg også stærkt på, at den kan brydes, hvis man virkelig arbejder for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt iorden.

Jeg tror ikke på den, fordi jeg evt. ville være endt som en alkoholiker. Fordi min mor er en, og jeg har oplevet en masse ubehageligt.

 

Min lillebror (hvor vi har samme mor) og hans far også er en slem en, han klare sig også fint i skolen osv.

 

__

Tror man ofte selv bestemmer over sit eget liv, hva man vil osv.

Men så er det vel bare fordi dig og din bror har brudt den sociale arv - eller hvad? Jeg forstår ikke helt, at man kan benægte, at den sociale arv betyder noget bare fordi man selv har klaret sig godt. Det er der jo rigtig mange, der ikke gør.

Og ja, man har selv et ansvar for sit eget liv, men det kræver jo noget at bryde dårlige mønstre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...