Hop til indhold

Alene hjemme spørgsmål


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu er der jo ey par stykker herinde der er utroligt kloge og samtidig også et par stykker der har megen erfaring i adfærd omkring alene hjemme...

 

Karla kan fint være alene i haven og mens vi er i lejligheden kan hun snildt være i et andet rum... hun er også oppe på at være alene hjemme i halvanden time hvor vi er ude af huset...

 

så det går jo egentlig fint nok.... men!

 

Når vi går piver hun 3 gange... så stopper hun.. og giver sig til at lege eller bide i sine ting.... (vi har kamera)... hun sover ikke (eller har ihvertfald ikke gjort det indtil videre) mens vi er væk...

 

Og når vi kommer hjem igen får jeg skæld ud :( altså sådan "pibesnak" i ca 5 minutter og så er alt ok igen.... og så skal hun sove, op af mig!

 

Det ser ud til at det kun er mig der skal have skæld ud for at efterlade hende alene og hvis det er manden der går fra hende siger hun også kun piv een gang istedet for 3....

 

Hun er helt sikkert mor-hund.... men er det fordi vi er gået for hurtigt frem at hun "skælder ud" og ikke sover....? det synes ikke at være at hun er stresset.... hun er glad for at se os men ok rolig (hun er jo en hvalp) men "snakker" altså bare en del til mig....

 

Eller er der bare nogen hunde der er sådan?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp er på samme måde. Brokker sig lidt når man går, og finder sig så ganske hurtigt til rette. Når vi kommer hjem, er der også masser af snak, men jeg opfatter det som det stik modsatte af skældud, nemlig en hjertelig velkomst, fra en der har savnet os meget.

 

At du får mere, ser jeg som at du er "mere værd" - som du siger: en mor-hund. Derfor er der også dig der bliver hilst mest energisk på.

 

Jeg ville ikke være nervøs, og ser det som normal hvalpeadfærd. Men måske andre har andre erfaringer og oplevelser end mig?

 

Tilføjelse: ser først nu hun ikke lægger sig til at sove når I går - der adskiller vores hunde sig. Det gør min nemlig i løbet af to minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Gode observationer i har lavet:)

 

Jeg synes ikke det lyder som om Karla er helt tryg ved at du/I går fra hende. Hun kan tilsyndeladende ikke slappe af når i er væk og hun viser at hun har været urolig ved at ville have intens nærkontakt, når i kommer hjem.

 

Jeg tror du skal gribe det lidt an i hverdagen og ikke kun når du går fra hende. Hvis hun er sådan en hund, der trasker i hælene på dig, så lad være at valde for fristelsen til at nusse hende hver gang hun har fulgt med dig ind i et andet rum. Det er nemlig lidt det samme, som at sige, ja det er nemlig rigtigt, du skal holde øje med mig, ellers bliver jeg væk..:-)

 

Hun skal istedet opmuntres til at hygge sig for sig selv. At kunne ligge i sin kurv med et ben, men i sidder lidt væk, at kunne falde i søvn uden at skulle ligge lige op af jer.

Det skal i bare langsomt arbejde jer hen imod, ved at rose hende og snakke med hende, når hun vælger at ligge for sig selv og ved at tilbyde hende gode ting feks i sin kurv.

 

Og så kan i lave alene hjemme træningen lidt om. Dels korte den ned, dels sørge for hun er helt i ro og lidt søvning når i går. Det kan også betyde at du må gå først og vente udenfor 15 min på din kæreste, så det er ham der forlader hende til sidst.

 

De sidste 15-30 min inden i går, skal i ikke beskæftige jer ret meget med hende. Der handler det om at hun falder ned og har lyst til at sove:)

 

Håber i kunne bruge det , jeg lige kunne komme i tanke om:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Gode observationer i har lavet:)

 

Jeg synes ikke det lyder som om Karla er helt tryg ved at du/I går fra hende. Hun kan tilsyndeladende ikke slappe af når i er væk og hun viser at hun har været urolig ved at ville have intens nærkontakt, når i kommer hjem.

 

Jeg tror du skal gribe det lidt an i hverdagen og ikke kun når du går fra hende. Hvis hun er sådan en hund, der trasker i hælene på dig, så lad være at valde for fristelsen til at nusse hende hver gang hun har fulgt med dig ind i et andet rum. Det er nemlig lidt det samme, som at sige, ja det er nemlig rigtigt, du skal holde øje med mig, ellers bliver jeg væk..:-)

 

Hun skal istedet opmuntres til at hygge sig for sig selv. At kunne ligge i sin kurv med et ben, men i sidder lidt væk, at kunne falde i søvn uden at skulle ligge lige op af jer.

Det skal i bare langsomt arbejde jer hen imod, ved at rose hende og snakke med hende, når hun vælger at ligge for sig selv og ved at tilbyde hende gode ting feks i sin kurv.

 

Og så kan i lave alene hjemme træningen lidt om. Dels korte den ned, dels sørge for hun er helt i ro og lidt søvning når i går. Det kan også betyde at du må gå først og vente udenfor 15 min på din kæreste, så det er ham der forlader hende til sidst.

 

De sidste 15-30 min inden i går, skal i ikke beskæftige jer ret meget med hende. Der handler det om at hun falder ned og har lyst til at sove:)

 

Håber i kunne bruge det , jeg lige kunne komme i tanke om:)

 

Tak for råd, men synes egentlig også det er det vi har gjort :???: og hun er overhovedet ikke klæbende i hverdagen, hun kan sagtens lege selv, bruger masser af tid med at hygge med sine tyggeting i sin kurv (alle hendes tyggeting er adgang forbudt i sofaen) - faktisk kun når hun skal sove.... Så vil hun helst sove i sofaen sammen med os.... men hvis vi ikke er i sofaen sover hun i sin egen kurv eller på tæppet inde i spisestuen....

 

Før vi går fra hende går vi en dejlig tur og bruger tid i haven på at søge foder... Og så får hun faktisk lov til at være for sig selv.... For det meste er det Lasse der går sidst, fordi det gør ondt på mig at hun piver :oops: også selvom jeg ved at hun stopper efter 2 sek...

 

Jeg ved ikke om det ændrer det at korte tiden ned, for hun opfører sig på denne måde ligegyldigt om vi er væk i en halv time eller halvanden time.... Men jeg vil da forsøge....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd, men synes egentlig også det er det vi har gjort :???: og hun er overhovedet ikke klæbende i hverdagen, hun kan sagtens lege selv, bruger masser af tid med at hygge med sine tyggeting i sin kurv (alle hendes tyggeting er adgang forbudt i sofaen) - faktisk kun når hun skal sove.... Så vil hun helst sove i sofaen sammen med os.... men hvis vi ikke er i sofaen sover hun i sin egen kurv eller på tæppet inde i spisestuen....

 

Før vi går fra hende går vi en dejlig tur og bruger tid i haven på at søge foder... Og så får hun faktisk lov til at være for sig selv.... For det meste er det Lasse der går sidst, fordi det gør ondt på mig at hun piver :oops: også selvom jeg ved at hun stopper efter 2 sek...

 

Jeg ved ikke om det ændrer det at korte tiden ned, for hun opfører sig på denne måde ligegyldigt om vi er væk i en halv time eller halvanden time.... Men jeg vil da forsøge....

 

Ok, men så skal i nok starte helt forfra med kun bare lige at tage tøj på gå ud af døren og kom ind igen og så tage den derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes nu stadig ikke det lyder til hunden er utryg. Hun slapper, som læser jeg det (måske er jeg for ivrig og springer noget over?) af, men sover ikke. Hun ødelægger altså ikke noget, vandrer ikke hvileløst rundt eller finder på "spændende aktiviteter" som at bide i dørkarme eller andet jeg ville forbinde med utryg adfærd.

 

Vi bruger to timer til at forberede os på at komme ud af døren. Ikke i form af tilløb eller andet til den store afsked, men aktiverer hunden, så den er så træt, at den er ved at falde i søvn det sidste kvarter inden vi går. Så lægger hun sig til at sove to minutter efter vi er ude af døren. Skal vi gå igen senere på dagen (efter at være kommet hjem fra arbejde eller lignende), sørger vi for at have været ude med hende, og generelt været sociale. Her hedder det også min. to timer.

 

Det er for mig meget naturligt at hundene har en gensynsglæde, og giver udtryk for det. Det gør min gamle på otte, og hun har det fint med at være alene. Kan til tider ikke vente på jeg er gået ud af døren, så hun kan komme over og sove. Det er mere her, ved hjemkomst, jeg mener man skal være opmærksom på, at man ikke kommer til at give for meget opmærksomhed, så hunden får en fornemmelse af, at det har været skidt at være alene.

 

Begge mine hunde bruger et par minutter på at byde mig velkommen hjem. Den store skal bare have noget hun kan bære på, mens den lille har det med at sætte lyd på, mens de begge render rundt og logrer med bagdelen. Der er ganske forskellige af sind. Den lille hilser i øvrigt lige så hjerteligt og højlydt om morgenen, hvor hun har brugt otte timer i fodenden af sengen.

 

Men andres hunde byder måske ikke deres ejere velkommen hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke noget tyder på at hun er utryg på kameraet... Hun leger, spiser og drikker... det eneste hun ikke gør er sover.... Hun er da helt sikkert mere obs på lyde.... men hun sidder ikke ved døren, eller går hvileløst rundt og søger efter os...

 

Jeg ville jo have syntes det var optimalt at hun sov mens vi var væk - men det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme.... Det var mere piberiet når jeg kom hjem jeg funderede over.... jeg synes det lyder som skæld ud ... i stil med: "hvorfor gik du fra mig?" men det kan da godt være det er mere "hvor er det dejligt du er her igen..."

 

Jeg må lytte lidt bedre efter imorgen når vi træner ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men så skal i nok starte helt forfra med kun bare lige at tage tøj på gå ud af døren og kom ind igen og så tage den derfra.

 

det vil hun overhovedet ikke registrere som at være alene.... vi går ud og ind af hoveddøren en million gange i løbet af en dag - hun reagerer overhovedet ikke på at den går op eller i.... så det er i orden....

 

som sagt - hun virker ikke utryg, hun sover bare ikke og så er der piberiet når vi kommer tilbage ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen - og bare min mening - jeg er ganske overbevist om hun har det fint. Gik hun hvileløst rundt, peb konstant eller ødelagde ting, var det noget andet. Men er sikker på, at det I ser på jeres optagelser, er sådan som det ser ud: at hun affinder sig med at være alene. Hun vil selvfølgelig hellere være med jer, men har det udmærket når hun er ladt alene.

 

Velkomsten tror jeg du ser på med din "dårlige samvittighed", som du nævnte du har ved afsked. Nu har jeg ikke set det, men tror bestemt hun hilser dig velkommen. Ville syntes det var mærkeligt, om hun ignorerede dig når du kom hjem.

 

Det er sådan noget min gamle hund gør, hvis vi har været ude at rejse og hun er blevet passet ved min mor. Hun starter med at hilse hjerteligt, men kommer efter et par minutter i tanker om, at jeg rejste uden hende, og hun i virkeligheden er lidt fornærmet. Så sidder hun demonstrativt ved min mor et kvarters tid inden hun varmer op.

 

Bare nysgerrig: hvordan skulle hun reagere for at du var sikker på, at hun har det godt og har klaret det at være alene uden problemer? Jeg har ikke opfattelsen af, at du syntes hun klarer det godt når du ser optagelserne?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville helst hun sov :oops: og så ville min dårlige samvittighed helst at hun ikke "græd" når jeg kom igen....

 

Og selv om jeg ikke synes hun virker utryg på kameraet, så tænker jeg alligevel, at det at hun vil sove når vi kommer hjem igen (hun tager sig en ordentlig skraber) tyder på at hun er helt "udmattet" mentalt af at have været alene....?

 

Men igen, måske er det bare mig der overfortolker pga. dårlig samvittighed....

 

Vi har en uge endnu inden vi starter på arbejde, og der er nødplaner der kan sættes igang hvis hun ikke er klar.... Så jeg ved ikke hvad det er der gør mig så bekymret .... :roll: jeg er vist bare total pylremor....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu er der jo ey par stykker herinde der er utroligt kloge og samtidig også et par stykker der har megen erfaring i adfærd omkring alene hjemme...

 

Karla kan fint være alene i haven og mens vi er i lejligheden kan hun snildt være i et andet rum... hun er også oppe på at være alene hjemme i halvanden time hvor vi er ude af huset...

 

så det går jo egentlig fint nok.... men!

 

Når vi går piver hun 3 gange... så stopper hun.. og giver sig til at lege eller bide i sine ting.... (vi har kamera)... hun sover ikke (eller har ihvertfald ikke gjort det indtil videre) mens vi er væk...

 

Og når vi kommer hjem igen får jeg skæld ud :( altså sådan "pibesnak" i ca 5 minutter og så er alt ok igen.... og så skal hun sove, op af mig!

 

Det ser ud til at det kun er mig der skal have skæld ud for at efterlade hende alene og hvis det er manden der går fra hende siger hun også kun piv een gang istedet for 3....

 

Hun er helt sikkert mor-hund.... men er det fordi vi er gået for hurtigt frem at hun "skælder ud" og ikke sover....? det synes ikke at være at hun er stresset.... hun er glad for at se os men ok rolig (hun er jo en hvalp) men "snakker" altså bare en del til mig....

 

Eller er der bare nogen hunde der er sådan?

 

Generelt: Den modtagelse du får genspejler karlas følelser for at være alene hjemme!

Så ja! Du går for hurtigt frem!

 

3 piv og derefter legetøj tyder på frustration som hun afreagerer på legetøjet = Hun er ikke Ok i situationen.

 

At hun efterfølgende skal være tæt på dig fortæller at hun er bekymret for at du forsvinder igen.

 

Hun SKAL til at sove når hun forlades. Ellers risikerer du at hun er vågen i 8 timer, når den tid kommer :shock:

Det at hun ikke sover viser, at hun ikke er afslappet nok i situationen.

 

Det er en ommer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg ville helst hun sov :oops: og så ville min dårlige samvittighed helst at hun ikke "græd" når jeg kom igen....

 

Og selv om jeg ikke synes hun virker utryg på kameraet, så tænker jeg alligevel, at det at hun vil sove når vi kommer hjem igen (hun tager sig en ordentlig skraber) tyder på at hun er helt "udmattet" mentalt af at have været alene....?

 

Men igen, måske er det bare mig der overfortolker pga. dårlig samvittighed....

 

Vi har en uge endnu inden vi starter på arbejde, og der er nødplaner der kan sættes igang hvis hun ikke er klar.... Så jeg ved ikke hvad det er der gør mig så bekymret .... :roll: jeg er vist bare total pylremor....

 

 

NEJ! Du er ikke en pylremor!

 

Og du "ser" rigtigt, hun bør ikke være så træt/udmattet af at være alene hvis hun er OK med det. Hvis hun fortsøtter med det hvad så når hun skal være alene i flere timer?

 

Lytteriet fortæller også hvordan hun har det. Kommer de? Kommer de nu? Nu? NU?

 

Gå evt forbi min hjemmeside www.hundeliv.dk - artikler - alene hjemme og læs om der er noget du har overset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg synes jeg har læst alt og alting om at være alene hjemme og synes også jeg har gjort alt det "rigtige".... men det hjælper jo ikke når barnet ikke vil være alene alligevel....

:roll:

 

Nå, jeg må prøve igen.... Finde ud af hvor længe der er ok nu og så starte der igen...

 

Hvis hun piver når du går, tror jeg at du skal starte helt forfra. :ae:

 

Held og lykke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg synes jeg har læst alt og alting om at være alene hjemme og synes også jeg har gjort alt det "rigtige".... men det hjælper jo ikke når barnet ikke vil være alene alligevel....

:roll:

 

Nå, jeg må prøve igen.... Finde ud af hvor længe der er ok nu og så starte der igen...

 

Du skriver hun piber straks du er gået. Altså kan hun ikke forlades!

Hvis din alenetræning skal være succesfuld skal du ned under Karlas reaktionsgrænse.

 

Hvad gør hun INDEN hun piber?

Piberi er et udtryk for hvordan hun har det i situationen, men er jo ikke den første adfærd hun viser. Det er muligvis den første du lægger mærke til, men hun kan sagtens være "startet" længe inden.

 

Prøv at se videoer igennem og kik efter sænket hale, lav hovedholdning eller andet som er ens i "før afskedssituationerne"

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoerne kan desværre ikke optages - det er kun live feed, så kan ikke se dem igennem....

 

Men hun ved tydeligvis når det er "rigtigt" og når det ikke er.... for hun piver ikke når vi går fra hende i de forskellige rum eller når vi går ud og ind af døren.... det er kun når vi "tager rutinen"...

 

Altså vi har gået tur, lavet fodersøg, ladet hende lege selv i ca et kvarter / 20 minutter.... så siger vi "farvel, ha det godt" og så går vi.... og så kan jeg høre "piv piv piv" og så bliver der stille....

 

Så kan jeg jo følge på videoen at hun går hen til sit legetøj, at hun drikker lidt vand osv....

 

Så det må være os der gør at det er anderledes... måske er vi ikke helt så afslappede som jeg synes vi prøver at være....

 

I starten gav jeg hende noget ekstra lækkert, fx et ben eller noget leverpostej.... men så læste jeg i en af mine bøger at det var en fejl, for så ville hunden blive ked af det når den var færdig med sin "distraktion".... I starten nåede hun jo så slet ikke at blive færdig med det.... så der var ingenting....

 

Nu smider jeg blot foder til hende på gulvet og sørger for at hendes yndlingslegetøj og tyggesnack ting er i kurven.... Men det har hun jo så gennemskuet nu...

 

Jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal starte! Jeg er overbevist om at det må være mig der agerer anderledes når jeg går "rigtigt" og det er derfor hun reagerer på det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg synes desværre også det lyder som om hun er utryg ved at være alene.:ae:

Og tro mig - jeg kender alt det med at have gjort "alt det rigtige" uden resultat. Vi blev så pressede, at vi bare accepterede Peros lille piv (nogle gange et enkelt, andre gange lidt flere) fordi han straks derefter lagde sig til at sove.

Men han var altså slet slet ikke okay med det. Når han vågnede igen gik han rundt og pev og pev og pev og da han var 15 uger gik det galt - en dag pev han lidt længere tid end normalt inden han lagde sig til at sove, den næste endnu mere og til sidst kom vi hjem og kunne høre gøen og hylen i opgangen! Den gang var han startet med at pive, men stoppede ikke igen og i længden kan det blive til gøen og hylen.

 

Pero lavede heller ikke ulykker når han var alene - han var verbal. Så man kan altså ikke føle sig sikker bare fordi hvalpen ikke ødelægger noget.

 

Vi brugte i starten også Kong'er og andet lækkert når vi gik - men det udskød bare ulykkeligheden. Det spildte vi meget tid på faktisk.

 

Jeg vil anbefale dig at starte forfra med træningen - inklusiv rutinerne inden. Faktisk er det jo selve rutinen, der gør hende utryg. Hver gang i laver rutinen bliver hun bekræftet i, at det ender med at I går fra hende. Så det skal først afdramatiseres. Hvis jeg var dig, ville jeg også lade hende få længere tid til at få ro inden i går - altså måske mere en halv time. Hvis hun leger meget i den halve time synes jeg I i stedet for skal tilbyde hende en rolig aktivitet, som I ved hun er færdig med inden i går.

 

Jeg kan ikke lige skrive mere nu, men måske jeg skriver noget mere senere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes desværre også det lyder som om hun er utryg ved at være alene.:ae:

Og tro mig - jeg kender alt det med at have gjort "alt det rigtige" uden resultat. Vi blev så pressede, at vi bare accepterede Peros lille piv (nogle gange et enkelt, andre gange lidt flere) fordi han straks derefter lagde sig til at sove.

Men han var altså slet slet ikke okay med det. Når han vågnede igen gik han rundt og pev og pev og pev og da han var 15 uger gik det galt - en dag pev han lidt længere tid end normalt inden han lagde sig til at sove, den næste endnu mere og til sidst kom vi hjem og kunne høre gøen og hylen i opgangen! Den gang var han startet med at pive, men stoppede ikke igen og i længden kan det blive til gøen og hylen.

 

Pero lavede heller ikke ulykker når han var alene - han var verbal. Så man kan altså ikke føle sig sikker bare fordi hvalpen ikke ødelægger noget.

 

Vi brugte i starten også Kong'er og andet lækkert når vi gik - men det udskød bare ulykkeligheden. Det spildte vi meget tid på faktisk.

 

Jeg vil anbefale dig at starte forfra med træningen - inklusiv rutinerne inden. Faktisk er det jo selve rutinen, der gør hende utryg. Hver gang i laver rutinen bliver hun bekræftet i, at det ender med at I går fra hende. Så det skal først afdramatiseres. Hvis jeg var dig, ville jeg også lade hende få længere tid til at få ro inden i går - altså måske mere en halv time. Hvis hun leger meget i den halve time synes jeg I i stedet for skal tilbyde hende en rolig aktivitet, som I ved hun er færdig med inden i går.

 

Jeg kan ikke lige skrive mere nu, men måske jeg skriver noget mere senere...

 

Ja der er vist ikke andet for... :( end at starte igen.... Det er helt sikkert rutinen der gør det - for som sagt er der ingen reaktion hvis man bare går uden de "indledende øvelser"...

 

En bekendt foreslog at vi kun gik fra hende når hun allerede sov - men det har jeg ikke lyst til.... hvad så når hun vågner og ikke kan finde os? Det må da være frygteligt skræmmende at vågne til....

 

Godt at vi har nødplan i form af pasning tilrettelagt, for vi bliver da ikke klar til at starte på arbejde om en uge :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Videoerne kan desværre ikke optages - det er kun live feed, så kan ikke se dem igennem....

 

Men hun ved tydeligvis når det er "rigtigt" og når det ikke er.... for hun piver ikke når vi går fra hende i de forskellige rum eller når vi går ud og ind af døren.... det er kun når vi "tager rutinen"...

 

Altså vi har gået tur, lavet fodersøg, ladet hende lege selv i ca et kvarter / 20 minutter.... så siger vi "farvel, ha det godt" og så går vi.... og så kan jeg høre "piv piv piv" og så bliver der stille....

 

Så kan jeg jo følge på videoen at hun går hen til sit legetøj, at hun drikker lidt vand osv....

 

Så det må være os der gør at det er anderledes... måske er vi ikke helt så afslappede som jeg synes vi prøver at være....

 

I starten gav jeg hende noget ekstra lækkert, fx et ben eller noget leverpostej.... men så læste jeg i en af mine bøger at det var en fejl, for så ville hunden blive ked af det når den var færdig med sin "distraktion".... I starten nåede hun jo så slet ikke at blive færdig med det.... så der var ingenting....

 

Nu smider jeg blot foder til hende på gulvet og sørger for at hendes yndlingslegetøj og tyggesnack ting er i kurven.... Men det har hun jo så gennemskuet nu...

 

Jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal starte! Jeg er overbevist om at det må være mig der agerer anderledes når jeg går "rigtigt" og det er derfor hun reagerer på det....

 

 

Distraktion f.eks. et ben ER godt. Problemet opstår hvis hunden bliver så distraheret af aktiviteten, at den IKKE ser man går!

 

En distraktion, som f.eks. legekassen, er god fordi hunden selv vælger den til MEN ved at den forlades.

 

Der kan indlæres rutiner for at hunden efter aktiviteten (når man er hjemme forstås) efterfølgende går hen og putter, dette vil den højst sandsynligt også gøre når den forlades.

 

Et eller andet i din rutine fortæller Karla, at nu er det "alvor".

 

Måske går du mere målbevidst rundt?

Er mere stille?

Finder udstyr frem som taske, bilnøgler etc. etc.?

Bruger længere tid på badeværelset eller med at tage sko på eller..........?

 

Det optimale er at øve "alvor" situationen og så blot gå ud af døren og straks komme tilbage og så tage den derfra...

 

Prøv at have i baghovedet, at det din hvalp gør i en situation, er det hun vænner sig til hun "skal" gøre i situationen.

Så hvis du træner "piv piv piv" er det, hvad hun lærer hører til alene hjemme situationen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Distraktion f.eks. et ben ER godt. Problemet opstår hvis hunden bliver så distraheret af aktiviteten, at den IKKE ser man går!

 

 

Pero så altid, at vi gik, men valgte at fordybe sig i den aktivitet vi havde givet ham. Det var som om, at det var fint at være alene så længe han kunne være aktiveret, men når den aktivitet så var blevet uinteressant begynder han at gå rastløs rundt og pive.

 

Men det kan godt være, at Pero har været anderledes på det punkt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville helst hun sov :oops: og så ville min dårlige samvittighed helst at hun ikke "græd" når jeg kom igen....

 

Og selv om jeg ikke synes hun virker utryg på kameraet, så tænker jeg alligevel, at det at hun vil sove når vi kommer hjem igen (hun tager sig en ordentlig skraber) tyder på at hun er helt "udmattet" mentalt af at have været alene....?

 

Men igen, måske er det bare mig der overfortolker pga. dårlig samvittighed....

 

Vi har en uge endnu inden vi starter på arbejde, og der er nødplaner der kan sættes igang hvis hun ikke er klar.... Så jeg ved ikke hvad det er der gør mig så bekymret .... :roll: jeg er vist bare total pylremor....

 

Se det er det jeg reagerer på, DIN mave fornemmelse. For den siger jo faktisk at hun netop synes det er hårdt at være alene. Nej, hun er ikke voldsomt utryg, men hun har heller ikke alderen til at ødelægge eller hyle i lang tid:)

Men hvis du forlader en træt hund og hun ikke lægger sig til at hvile/sove på 1,5 time, så er hun ikke tryg nok til det.

Hun kan også have lært, at måden at få jer til at komme hjem på, er at være aktiv, istedet for at sove?

Og den udvikling er uheldig, da hun så måske med alderen "leger" mere med andet end hendes eget legetøj:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Se det er det jeg reagerer på, DIN mave fornemmelse. For den siger jo faktisk at hun netop synes det er hårdt at være alene. Nej, hun er ikke voldsomt utryg, men hun har heller ikke alderen til at ødelægge eller hyle i lang tid:)

Men hvis du forlader en træt hund og hun ikke lægger sig til at hvile/sove på 1,5 time, så er hun ikke tryg nok til det.

Hun kan også have lært, at måden at få jer til at komme hjem på, er at være aktiv, istedet for at sove?

Og den udvikling er uheldig, da hun så måske med alderen "leger" mere med andet end hendes eget legetøj:)

 

jeg tror du kan have ret i, at hun har "lært" at vi kommer igen når hun leger.... for vi har jo været meget obs på at vi skulle gå ind igen mens hun ikke var utryg.... så vi er jo nok ofte gået ind når vi kunne se hun var igang med at lege med nogle af sine ting....

 

0en hvad gør man så? Skal vi så vente med at gå ind indtil hun har lagt sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror du kan have ret i, at hun har "lært" at vi kommer igen når hun leger.... for vi har jo været meget obs på at vi skulle gå ind igen mens hun ikke var utryg.... så vi er jo nok ofte gået ind når vi kunne se hun var igang med at lege med nogle af sine ting....

 

0en hvad gør man så? Skal vi så vente med at gå ind indtil hun har lagt sig?

 

Igen, så bliver i nødt til at starte derfra hvor hun kan lægge sig med det samme, eller måske allerede ligger ned når i går.

 

Og det kan godt betyde forfra med afskedsrutinen:)

 

I skal ikke bare holde ud udenfor døren og vente til hun har lagt sig, men få opbygget en rutine hvor i for mulighed for at komme hjem når hun er afslappet og rolig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nysgerrig igen - med mulighed for at lære mere: kan kortvarigt piberi ikke være et udtryk for utilfredshed over situationen snarere end utryghed. Altså et "øv, I går!" og ikke et "aaaargh, I forlader mig, og kommer aldrig tilbage. Det bliver min sikre død!".

 

Og hvordan skal en hund, der ikke har været utryg ved at være alene, reagere når ejeren returnerer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nysgerrig igen - med mulighed for at lære mere: kan kortvarigt piberi ikke være et udtryk for utilfredshed over situationen snarere end utryghed. Altså et "øv, I går!" og ikke et "aaaargh, I forlader mig, og kommer aldrig tilbage. Det bliver min sikre død!".

 

Og hvordan skal en hund, der ikke har været utryg ved at være alene, reagere når ejeren returnerer?

 

Jo og det kommer jo nok an på hvordan hunden er ellers.

 

Og mange hunde er verbale når ejere kommer hjem, uden der er noget forkert i det.

Jeg har selv en meget glad hund når jeg kommer hjem, men jeg kan se på hende hvornår hun ikke har været tryg, feks fordi hun har været et fremmed sted. Der er hun langt mere hektiks i sin velkomst, stresset om man vil.

 

Det bedste jeg ved er når jeg kan komme ind til en hund der mellem at hun logrer rundt med et stykke legetøj, lige skal strække sig og gabe. Så ved jeg hun har sovet godt lige optil jeg kom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...