Hop til indhold

Alene hjemme spørgsmål


Amocca
 Share

Recommended Posts

En bekendt foreslog at vi kun gik fra hende når hun allerede sov - men det har jeg ikke lyst til.... hvad så når hun vågner og ikke kan finde os? Det må da være frygteligt skræmmende at vågne til....

 

Ikke for at fornærme din bekendte, men det var da et skrækkeligt dårligt råd! Som du siger, vil hun jo så vågne og gå i panik fordi I ikke er der. Min adfærdsbehandler har understreget meget kraftigt, at Tyson altid skal vide, hvornår jeg går, da det ellers kan sabotere træningen. Jeg må f.eks. heller ikke luske ud, mens han er optaget af at spise og måske ikke opdager, at jeg går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at fornærme din bekendte, men det var da et skrækkeligt dårligt råd! Som du siger, vil hun jo så vågne og gå i panik fordi I ikke er der. Min adfærdsbehandler har understreget meget kraftigt, at Tyson altid skal vide, hvornår jeg går, da det ellers kan sabotere træningen. Jeg må f.eks. heller ikke luske ud, mens han er optaget af at spise og måske ikke opdager, at jeg går.

 

Helt ok at fornærme hende ;-) jeg brød mig heller ikke om rådet og har ikke villet følge det.... Hun skal da have alle "facts" på bordet, eller ihvetrfald dem hun kan forholde sig til ;-) altså at vi går og at vi kommer tilbage igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoerne kan desværre ikke optages - det er kun live feed, så kan ikke se dem igennem....

 

Men hun ved tydeligvis når det er "rigtigt" og når det ikke er.... for hun piver ikke når vi går fra hende i de forskellige rum eller når vi går ud og ind af døren.... det er kun når vi "tager rutinen"...

 

Altså vi har gået tur, lavet fodersøg, ladet hende lege selv i ca et kvarter / 20 minutter.... så siger vi "farvel, ha det godt" og så går vi.... og så kan jeg høre "piv piv piv" og så bliver der stille....

 

Så kan jeg jo følge på videoen at hun går hen til sit legetøj, at hun drikker lidt vand osv....

 

Så det må være os der gør at det er anderledes... måske er vi ikke helt så afslappede som jeg synes vi prøver at være....

 

I starten gav jeg hende noget ekstra lækkert, fx et ben eller noget leverpostej.... men så læste jeg i en af mine bøger at det var en fejl, for så ville hunden blive ked af det når den var færdig med sin "distraktion".... I starten nåede hun jo så slet ikke at blive færdig med det.... så der var ingenting....

 

Nu smider jeg blot foder til hende på gulvet og sørger for at hendes yndlingslegetøj og tyggesnack ting er i kurven.... Men det har hun jo så gennemskuet nu...

 

Jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal starte! Jeg er overbevist om at det må være mig der agerer anderledes når jeg går "rigtigt" og det er derfor hun reagerer på det....

 

Jeg tror det er forskelligt hvad der virker for forskellige hunde, men generelt tror jeg altid det er en god ide at hunden er helt afslappet når man går, dvs. ikke leger med noget, men ligger og hviler. Det er i hvert fald det der har virket herhjemme. Dvs. ingen kontakt i måske 1/2 time inden vi går, der får han bare lov til at falde til ro.

 

Mht. at smide foder - for nogen virker det, for andre ikke. Her resulterede både ben og fodersøg blot i, at hunden ikke ville spise noget om morgenen fordi den vidste at det betød "farvel". Så den rutine har vi droppet, da han begyndte at forbinde det med noget dårligt.

 

Gode råd tør jeg ikke rigtig give, men jeg synes Ninjamors/PPP-Peros råd, ang. det at starte med at afdramatisere selve rutinen når i går, ikke lyder helt tosset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lige sige mange tak for alle de gode råd og tips og komme med en lille opdatering....

 

Vi har trænet intensivt i de sidste 4 dage... Især har jeg været meget obs på at træne at gå "for alvor" og så alligevel komme tilbage et øjeblik efter.... og hun er blevet rigtigt dygtig....

 

Idag har hun taget en halv time, hvor de første 5 minutter gik med lige at tjekke om vi mon ikke kom igen og daske lidt til legetøjet.... og derefter gik hun i seng :5up: og sov stadig da jeg kom "hjem" igen... (jeg havde jo siddet nede i kælderen med computeren og holdt øje med hende.... men havde sørget for at "smække" hoveddøren både da jeg "gik" og "kom hjem" igen.....

 

Så selvom vi ikke bliver klar til fuld arbejdsdag på mandag - så er det rigtigt gode takter... og vi har svigerfar klar som halvdagsdaagpleje, så hun får lov at være alene en time eller to (afhængig af hvor godt det går i løbet af resten af ugen) og så kommer han og henter hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lige sige mange tak for alle de gode råd og tips og komme med en lille opdatering....

 

Vi har trænet intensivt i de sidste 4 dage... Især har jeg været meget obs på at træne at gå "for alvor" og så alligevel komme tilbage et øjeblik efter.... og hun er blevet rigtigt dygtig....

 

Idag har hun taget en halv time, hvor de første 5 minutter gik med lige at tjekke om vi mon ikke kom igen og daske lidt til legetøjet.... og derefter gik hun i seng :5up: og sov stadig da jeg kom "hjem" igen... (jeg havde jo siddet nede i kælderen med computeren og holdt øje med hende.... men havde sørget for at "smække" hoveddøren både da jeg "gik" og "kom hjem" igen.....

 

Så selvom vi ikke bliver klar til fuld arbejdsdag på mandag - så er det rigtigt gode takter... og vi har svigerfar klar som halvdagsdaagpleje, så hun får lov at være alene en time eller to (afhængig af hvor godt det går i løbet af resten af ugen) og så kommer han og henter hende....

 

Det lyder rigtig godt! At I er oppe på en halv time efter at være startet forfra er jo faktisk ret hurtigt, så jeg synes, at I skal belønne hende med masser af godbidder. :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Pero så altid, at vi gik, men valgte at fordybe sig i den aktivitet vi havde givet ham. Det var som om, at det var fint at være alene så længe han kunne være aktiveret, men når den aktivitet så var blevet uinteressant begynder han at gå rastløs rundt og pive.

 

Men det kan godt være, at Pero har været anderledes på det punkt :-)

 

Pero ER jo stort set ANDERLEDES :-P

 

Et af de gode fif ved f.eks. legekassen er at lære sin hund at lægge sig til at putte, når aktiviteten er overstået. Så er der stor sandsynlighed for at den også vil gøre dette, når den er alene.

 

Men der vil altid være hunde, der ikke reagerer som flertallet. De giver os grå hår i hovedet, men det er samtidig dem vi lærer mest af - og ihhh hvor kan det være hårdt at lære :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i min kælder og kigger på min hvalp der sover på et tæppe i køkkenet.... Hun har været alene i 16 minutter og sovet i 14 af dem :lun: hun er såååå dyyyygtig...

 

Jeg har lyst til at gå op og rose hende, men det ødelægger ligesom lidt ideen :lol: så vi giver hende små tyve minutter mere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder i min kælder og kigger på min hvalp der sover på et tæppe i køkkenet.... Hun har været alene i 16 minutter og sovet i 14 af dem :lun: hun er såååå dyyyygtig...

 

Jeg har lyst til at gå op og rose hende, men det ødelægger ligesom lidt ideen :lol: så vi giver hende små tyve minutter mere....

 

Sikke en dygtig lille englehund, I har. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...