Hop til indhold

Schæfer som førstekøbs hund


Gæst Elliott
 Share

Recommended Posts

Gæst Elliott

Hej, faldt tilfældigt over dette forum, efter søgen med nogle informationer om schæferhunden.

 

Jeg har nu i 2-3 år ville have en schæferhund, og skal nu meget snart flytte sammen i lejlighed, vi er blevet enige om at vi skal have en schæfer, og jeg har fundet en opdrætter som bor i samme by som mig selv, og sælger schæfer med stamtavle & medlem af DKK. Han har meddelt hans hvalpe vil være salgsklare i februar, hvis alt går som planlagt.

 

Forholdene:

 

Den lejlighed vi flytter ind i er på 83 kvm, dog er den på 1. sal så der er ingen have, men så må vi bare gå flere små ture, og er forberedt på at skulle bærer den ned af trapperne af hensyn til HD sygdommen.

 

Jeg er fuld tid i netto, og mine arbejdstider hedder for det meste 0630/0700 til 1500. Jeg har så fri hver tirsdag, der kan være nogle dage hvor jeg skal på kursus og tiderne er anderledes, jeg arbejder hver anden lørdag som skal hedde fra 1200-1730.

 

Meningen med min lørdag skal være fra 1200, er så jeg kan nå at komme til hunde træning med hunden.

 

Min kæreste går på hhx og har lidt forskellige tider, dog skal hun efter sommerferien næste år, være elev så hendes tider bliver 9-16.

 

Jeg er i hjv, og har snakket med hundeføreren som er i mit kompagni, om at jeg også kan komme ind og være hundefører, hvilket jeg gerne vil.

 

Vil dog gerne vide om hunden ville kunne vænne sig til de lange arbejdstider, vi kan have?

 

Hvornår må man begynde at "træne" med hvalpen når man får den, med dette tænker jeg på sit, dæk og ligne kommandoer?

 

Jeg har tænkt mig at søge ind til falck som redder, og arbejdstiderne kan blive meget anderledes, hvordan skal man forholde sig til det, når man har hund? Muligt falck har en afdeling, hvor man kan have hund med på arbejde?

 

Angående med at aktivere hunden, bliver det en gå tur om morgenen, muligvis kun 20 min, så den kan få lov at besørge. Når jeg så kommer hjem fra arbejde vil jeg gå endnu en tur med den, samt træne/lege med den.

Dette ville nemt være 1-1½, måske lidt mindre til at starte med når den stadig er hvalp, så bare flere gange af små gange. :)

 

Vil selvfølgelig komme en masse små gå ture hvor den kan få lov at tisse og diverse sager. :)

 

Vil også lige hører hvordan man nu gør med andre hunde som er en del ældre end den selv, min storebror og hans kæreste har en hyrdehund, ( kan ikke huske race), men han er over 1 år nu, og har læst at man skal passe på at ens hvalp leger med hunde som er meget større end den selv, da den kan miste selvtillid, hvis den gang på gang "taber" mod den anden hund.

 

Andre ting som jeg muligvis skulle tænke over eller har glemt må i meget gerne skrive det? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej.

jeg er ked af at sige det, men jeg ville synes at det ville være synd for både dig og i sær hunden. det at have en arbejds hund i en lejlighed, er ikke det mest hensigts messige, især fordi du ikke har mere tid til den. den har jo slet ikk mulighed for at aktivere sig selv. Og 20 min om morgenen og 1-1½ time om aftenen er slet ikke nok for en shæfer.

du får ikke lov til at tage din hund med på arbejde, som falck redder, der er for det første lige et skole/elevforløb på 4 år. og der er ikke lige så meget plads i en ambulance eller brandbil, og som jeg lige husker det, er der lidt ulovlig at transportere sin bedste ven på forsædet af en bil, ikke det mindste rimelig farligt for hunden hvis der sker en ulykke.

hundefører i hjv; snak lige med de gamle garvede af slagsen om det, så finder du hurtig ud af at 1½ time om dagen ikke er nok til at ''vedligeholde'' hundes træning, og slet ikke i opstarts fasen.

tænk dig godt om at få hund er ligesom at få et barn, har du ikke tid eller overskud til det i hverdagen, så få lidt ro og stabilitet på tilværelsen før du får hund.

mvh redder og fhv. hundefører i hæren

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har 2 schæferhunde i en lille lejlighed og de trives ganske fint

meeeen det er hunde som har behov for daglig især motion samt udfordrende træning som giver hunden en tilfredstillelse lydighed er sjældent nok ligemeget om det er brugslinjer eller højavl

 

spor,rondering feltsøg ,gr.c, er blot nogle af de ting som ligger meget naturligt for racen de gør det nemt og det ligger i deres gener så hvis yderligere træning udover alm lydighed ikker er på programmet synes jeg det er synd men der er selvfølgelig hunde som trives uden

 

mange schæfere har en tendens til at kunne blive lidt skøre pga kedsomhed og de knytter sig stærkt til deres fører kedsomhed kan give øget aggresion/skarphed imod hunde,mennesker samt gøen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LunaHeldigeEjer

altså jeg har haft min labrador hvalp i en uge, og hun kan sit, dæk og gi pote.

- så spørgsmål om hvornår man må starte træning, vil jeg sige når den er faldet til ro (:

 

- jeg bor også i lejlighed, det går helt fint (:

- held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo lang tid siden tråden blev lavet, men kan meddele min hver dag har været lidt stresset for tiden, men der er ved at være ro på den igen. Hvor meget tid bruger du som redder? Er det de normale 37 timer eller mere? Der vil blive meget mere tid til en hund.

 

Er dog også kommet i kontakt med en hunde opdrætter og formand for kennel klubben, som jeg har snakket meget med, som ser positivt på tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hej.

jeg er ked af at sige det, men jeg ville synes at det ville være synd for både dig og i sær hunden. det at have en arbejds hund i en lejlighed, er ikke det mest hensigts messige, især fordi du ikke har mere tid til den. den har jo slet ikk mulighed for at aktivere sig selv. Og 20 min om morgenen og 1-1½ time om aftenen er slet ikke nok for en shæfer.

du får ikke lov til at tage din hund med på arbejde, som falck redder, der er for det første lige et skole/elevforløb på 4 år. og der er ikke lige så meget plads i en ambulance eller brandbil, og som jeg lige husker det, er der lidt ulovlig at transportere sin bedste ven på forsædet af en bil, ikke det mindste rimelig farligt for hunden hvis der sker en ulykke.

hundefører i hjv; snak lige med de gamle garvede af slagsen om det, så finder du hurtig ud af at 1½ time om dagen ikke er nok til at ''vedligeholde'' hundes træning, og slet ikke i opstarts fasen.

tænk dig godt om at få hund er ligesom at få et barn, har du ikke tid eller overskud til det i hverdagen, så få lidt ro og stabilitet på tilværelsen før du får hund.

mvh redder og fhv. hundefører i hæren

 

 

 

 

er meget enig i mange punkteter

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være du er enig, men som sagt se hvad jeg har skrevet senere, jeg har erfaret at jeg kommer til at have meget tid til overs. Hvilket vil betyde at jeg fx også har tid efter arbejde. Vil kunne give den træning minimum 2 timer om dagen i gennemsnit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være du er enig, men som sagt se hvad jeg har skrevet senere, jeg har erfaret at jeg kommer til at have meget tid til overs. Hvilket vil betyde at jeg fx også har tid efter arbejde. Vil kunne give den træning minimum 2 timer om dagen i gennemsnit.

 

Hvad med din kæreste?, vil hun også gerne have en schæfer og skal I have børn?. De tager altså rigtig meget tid!!!!!.

 

Min far var Falck redder og arbejdede tit om aftenen, hvilket vil sige at der ikke bliver så meget alene hjemme tid, hvis det er den vej du vil gå. Så det synes jeg lyder fornuftigt. Dog ville jeg anbefale en lidt længere tur inden hunden forlades, for 20 min. trætter ikke meget, hvis hunden skal ligge i 6-7 timer.

 

Jeg havde selv 2 ret store hunde i en 1-værelses lejlighed og hvor der er en vilje, er der en vej. :-D Bare tænk det rigtig godt igennem, for det er et levende væsen I får ind ad døren som skal bo sammen med jer i forhåbentlig 10-12 år. Det forpligter!!!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det kan godt være du er enig, men som sagt se hvad jeg har skrevet senere, jeg har erfaret at jeg kommer til at have meget tid til overs. Hvilket vil betyde at jeg fx også har tid efter arbejde. Vil kunne give den træning minimum 2 timer om dagen i gennemsnit.

 

 

 

som du selv skriver lyder det til i har bestemt jer hvilket er fint håber i kan tilgodese denne pragtfulde race med meningsfuld tid og træning udover det normale:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to jagthunde i lejlighed på anden sal midt i København - I forstår ikke hvor tit jeg skal redegøre for, om det nu også er helt smart med sådan en hund sådan et sted.

 

Derfor har jeg længe haft dette svar lagret på rygraden: det er ikke indendørs hunden skal have sin motion. Det er i hjemmet den skal slappe af og sove. Derfor er det i princippet ligegyldigt hvor stort hjemmet er. Det det handler om er, at man har ønsket om og viljen til, at sørge for hunden bliver aktiveret i sådan en grad, at den netop sover når den er hjemme.

 

I perioden hvor hunden er hvalp (og har et fantastisk aktivitetsbehov om morgenen) står jeg op to timer før end jeg skal være ude af døren. Starter straks med at gå ned med hundene, for så at gå op og gøre mig selv udholdelig at se på, mens jeg spiser min morgenmad. Herefter går vi en tur på en halv times tid, og bruger lidt tid på at komme hjem og stresse af/falde ned. Først her er hvalpen i stand til at være alene hjemme uden menneskefamilie.

 

Når man kommer træt hjem fra skole og arbejde, er det et spørgsmål om at komme ud og lade hunden få afløb for al den opsparede energi, den har samlet sammen i de otte timer den har været alene.

 

Men alt kan lade sig gøre, når viljen er til stede. Du skal nok bare skrue lidt op for tiden det kræver at aktivere hunden i hverdagen. Er sikker på du og kæresten nok skal få det til at fungere, og det lyder som om, du ønsker at give hunden et indholdsrigt liv. Der burde ikke være noget der holder dig tilbage. Bare bliv ved med at huske det engagement du ligger for dagen nu her!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, ang. det med børn ja vi skal måske have børn dog ikke endnu. Lige det mener jeg selv er for tidligt. :) Ja hun vil gerne have en schæfer, og jeg har tit spurgt ind til om det var i orden med hende. Lige nu når jeg arbejder i netto, er mine møde tider tit 5-15, men har tænkt mig at få glattet dagene mere ud så det giver mere jævne dage. Hvilket også vil gavne mig selv. :)

 

Har fået den opfattelse hvis man siger til falck at man er "familie" menneske kan man godt have vagter der hedder 8-16. :) Men det er jo som så meget andet, hvad man selv magter og vil.

Redigeret af Elliott
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Altså jeg har også hund i en lejlighed og kan kun give ret i at det ikke er indenfor den skal aktiveres men udenfor....ALLE hunde kræver i princippet aktivering .....

 

Det er vigtigt at man finder et godt "morgen-ritual" - vi går ikke mere end 20 min om morgenen hvor hun netop kommer ud og bliver luftet af - og så kommer hun ind og ser på jeg bliver klar til at tage afsted....da hun var hvalp havde vi mange problemer netop med at hun virkede meget stresset når vi havde været ude med hende om morgenen fordi det gik med leg og træning.....

 

Men efter at morgen gå-turen blev lidt "kedelig" så var der egentlig ikke rigtig mere....så er det om eftermiddagen vi tager "hævn" og der bliver så trænet og leget.....

 

Og jeg kan da ikke se det skulle være et problem at have skiftende arbejdstider når man har en kæreste der kan hjælpe lidt til hist og pist....

 

Og hvis man arbejder på "skæve" tidspunkter så træner man jo bare hunden når man har fri - det vænner de sig altså hurtigt til.... :)

 

Held og lykke med det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dem som vil have en interesse, har jeg tænkt mig at tage 3 ugers vagt kursus, også søge ind til vagt selskab, og bruge hunden der, og når jeg så kan søger jeg ind til politiet. Nogen som ved om hunden ville kunne klare at arbejde for et vagtselskab samt hjv, for senere at skifte fra vagt til politi og stadig være i hjv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dem som vil have en interesse, har jeg tænkt mig at tage 3 ugers vagt kursus, også søge ind til vagt selskab, og bruge hunden der, og når jeg så kan søger jeg ind til politiet. Nogen som ved om hunden ville kunne klare at arbejde for et vagtselskab samt hjv, for senere at skifte fra vagt til politi og stadig være i hjv?

 

Altså den der skal Pegasus vist lige ind over...

 

Hans ( eller vores ) hund Ramses er ved at blive uddannet som tjeneste hund indenfor hjv. Pegasus selv har været hundefører i maaange år.

 

Jeg får ham lige til puteren når han engang kommer hjem fra øvelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Til dem som vil have en interesse, har jeg tænkt mig at tage 3 ugers vagt kursus, også søge ind til vagt selskab, og bruge hunden der, og når jeg så kan søger jeg ind til politiet. Nogen som ved om hunden ville kunne klare at arbejde for et vagtselskab samt hjv, for senere at skifte fra vagt til politi og stadig være i hjv?

 

 

 

tror bestemt ikke du selv kan bestemme om det skal være din forhenværende vagt/patruljehund som du vil bruge videre i politiet den skal jo trænes på politiskolen samt så skal de mentaltestes hos politiet så det er slet ikke det samme og slet ikke som ny hundefører gerne inden den er 1 år

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Stargirl skriver så har jeg været hundefører i Hjemmeværnet i mange år, og min første hund var en schæfer.

 

Dengang boede jeg i en lejlighed på 65 kvm, og det gik fint. Dagligdagen gik med ½ times luftetur om mogenen, 2 timer træning, gåtur og hygge efter arbejde og ½ times luftetur inden sengetid. Weekenden bestod af 3 timers træning på pladsen den ene dag og 2 timers selvtræning den anden dag, plus lufteture selvfølgelig.

 

Om at kombinere tjenste i vagt selskab og hjemmeværnstjeneste med hunden kan jeg ikke se der er et problem i.

 

Men du kan nok glemme alt om at skulle bruge din hund i politiet. Hvis det er en du anskaffer i nærmeste fremtid, vil den være alt for gammel til at begynde træning i politiet, når du engang er færdig med politiskolen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svaret, så må jeg jo tage tingene derfra. Hvad angår hund i politiet.

 

Er der nogen som kan fortælle om arbejde i politiet og gerne som hundefører?

 

Da jeg er meget familie menneske ønsker jeg gerne nogle normale arbejdstider, kan det lade sig gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Takker for svaret, så må jeg jo tage tingene derfra. Hvad angår hund i politiet.

 

Er der nogen som kan fortælle om arbejde i politiet og gerne som hundefører?

 

Da jeg er meget familie menneske ønsker jeg gerne nogle normale arbejdstider, kan det lade sig gøre?

 

 

det hedder sig normalt 3-holdsskift i politiet det er vidst ikke til debat :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svaret, så må jeg jo tage tingene derfra. Hvad angår hund i politiet.

 

Er der nogen som kan fortælle om arbejde i politiet og gerne som hundefører?

 

Da jeg er meget familie menneske ønsker jeg gerne nogle normale arbejdstider, kan det lade sig gøre?

 

Jeg tror i bund og grund at du skal se dig om efter noget andet.

Det du drømmer om harmonere ikke særligt godt med at du gerne vil

have normale arbejdstider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Okay. : / Så det er ikke muligt at få det job også have mulighed for at have et familie liv ved siden af?

 

 

jo man kan sagtens have et familieliv da både vagter/politibetjente har familier men det kræver at begge parter er indstillet på at det er nat og aften arb også samt weekender,jul,nytår osv osv helligdage

 

jeg arb selv som patruljevagt om aften/natten

 

min bedre halvdel er ikke meget for de arb tider men det er ikke noget han bestemmer det bliver sådan

 

men det er meget forskelligt fra familie til familie :confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. : / Så det er ikke muligt at få det job også have mulighed for at have et familie liv ved siden af?

 

jo men nu var det jo normale arbejdstider du gerne ville have. Og der er nu engang betjente på arbejde døgnet rundt, også hundefører. Så det siger vel sig selv at man ikke kan forvente normale arbejdstider indenfor politiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
jo men nu var det jo normale arbejdstider du gerne ville have. Og der er nu engang betjente på arbejde døgnet rundt, også hundefører. Så det siger vel sig selv at man ikke kan forvente normale arbejdstider indenfor politiet.

 

 

 

er helt enig:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...