Hop til indhold

Den danske spids


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Jeg har et familiemedlem der brændende ønsker sig en dansk spids og i den forbindelse har jeg lovet at lave lidt research.

 

Hun har haft en dansk spids tilbage for mange år siden, så selve racen kender hun godt til. Men det store spørgsmål er jo, hvor man så skal få den fra!

 

Og så er det, jeg satser på at nogen af jer ligger inde med lidt insider viden :lol:

For jeg kan se at der findes to kenneler under DKK, og et par stykker som avler udenfor - som efter deres eget udsagn fokuserer mere på at få det rette temperament fremfor udseendet.

Og så kan jeg ydermere finde frem til, at der har været noget snak om indavl/linjeavl i den knap så heldige form.

 

Man kan selvfølgelig snakke med opdrætterene, og det er klart også planen, men det kunne være meget godt hvis der var nogen der vidste noget om noget og kunne gi' nogle fifs ;-)

 

Så kom! Hvad ved I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klart tage kontakt til DKK-opdrætterne. Det er dem, der officielt rekonstruerer racen og de tager gerner spidser ind uden stamtavle, så længe de skulle bestå visse ting-agtigt. Da racen netop er under rekonstruktion.

 

Indavl kan man jo intet sige om, ved dem der avler uden tavle - for hvordan pokker skulle de kunne tjekke for det og undgå det, ved en antalsmæssigt så lille race? De kan sige nok så meget om fokus på temperamentet, men når de i bund og grund ikke aner, hvad de arbejder med (kva manglende oplysninger om aner), så kan det jo ikke bruges til så meget igen.

 

Skal siges, at jeg ikke har den store viden om racen, udover jeg engang selv tog kontakt til en opdrætter for flere år siden, da min søster var interesseret. Og det kan jeg ærlig talt ikke rigtig huske noget af, udover vedkommende virkede flink nok :-)

 

Men snak med opdrætterne, mød hundene - mød eventuelt op til en udstilling, hvor der er nogle tilmeldt. Så kan I jo ved selvsyn se, om der er noget i vejen med temperamentet og eventuelt finde den af opdrætterne, som I synes arbejder mest ansvarligt med opdrættet.

 

Der er højst sandsynligt også mere end de to kenler, du kender til, det er ikke alle opdrættere, der lader sig registrere på DKK's opdrættervejviser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Jeg har selv en dansk spids :lun: Fantastisk hund...

jeg ved, at i deres avlsprojekt har der vist været noget med indavl osv selv indenfor dkk. Min er købt på lolland hos Keldslykkegaard. De avler både dansk spids samt samojede spids og avler for gode gener og Ikke for udseende. Jeg valgte dem, da jeg under et besøg der simpelthen følte mig rigtigt godt behandlet, samt at de ønsker at følge deres hunde til hunden går bort. Man kan også altid ringe og spørge til råds. Vores er uden dkk stamtavle, da det vigtigste for mig var, at hunden kom et sted fra, hvor jeg følte den havde haft det godt og hvor hundene er højt placeret i familien. Jeg kan smide dem en besked om at kommentere denne tråd, ved dog, at de foretrækker at man ringer og snakker med dem. :-D

Ønsker man sig en dansk spids, så skal der kigges på gener, samt hvor den kommer fra, da det er en race man forsøger at genskabe. Der kan være lidt forskellige ting, som man skal kigge nærmere på.

Men helt klart synes jeg man skal ringe og besøge opdrætterne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en dansk spids :lun: Fantastisk hund...

jeg ved, at i deres avlsprojekt har der vist været noget med indavl osv selv indenfor dkk. Min er købt på lolland hos Keldslykkegaard. De avler både dansk spids samt samojede spids og avler for gode gener og Ikke for udseende. Jeg valgte dem, da jeg under et besøg der simpelthen følte mig rigtigt godt behandlet, samt at de ønsker at følge deres hunde til hunden går bort. Man kan også altid ringe og spørge til råds. Vores er uden dkk stamtavle, da det vigtigste for mig var, at hunden kom et sted fra, hvor jeg følte den havde haft det godt og hvor hundene er højt placeret i familien. Jeg kan smide dem en besked om at kommentere denne tråd, ved dog, at de foretrækker at man ringer og snakker med dem. :-D

Ønsker man sig en dansk spids, så skal der kigges på gener, samt hvor den kommer fra, da det er en race man forsøger at genskabe. Der kan være lidt forskellige ting, som man skal kigge nærmere på.

Men helt klart synes jeg man skal ringe og besøge opdrætterne :5up:

 

Men indavl kan jo ikke undgås i så lille en race, hvor alle hundene jo netop er i tæt familie og hunde udefra netop er nødvendige. Jeg forstår ikke, at din opdrætter, hvis hun er så dedikeret, ikke er en del af DKK og søger at opnå de fordele, dette giver. Jeg kan ikke se, hvordan man i længden kan rekonstruere en race selvstændigt ved avl uden samarbejde på tværs og mulighed for kendskab til diverse linier.

 

Dansk spids og samojedespids er én og samme race, ligesom de også kaldes grønlænderspids - mente du måske samojedehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Men indavl kan jo ikke undgås i så lille en race, hvor alle hundene jo netop er i tæt familie og hunde udefra netop er nødvendige. Jeg forstår ikke, at din opdrætter, hvis hun er så dedikeret, ikke er en del af DKK og søger at opnå de fordele, dette giver. Jeg kan ikke se, hvordan man i længden kan rekonstruere en race selvstændigt ved avl uden samarbejde på tværs og mulighed for kendskab til diverse linier.

 

Dansk spids og samojedespids er én og samme race, ligesom de også kaldes grønlænderspids - mente du måske samojedehund?

De blander vist nok noget samojede ind i nogle kuld, det har jeg ikke helt styr på. Ved de har været i dkk, men synes de selv skal forklare, da jeg ikke kan genkalde hele historien og måske udelader noget. Ved de skriver om det på deres hjemmeside også :-D Jeg valgte som sagt ud fra deres stueopdræt samt at de var så behagelige og jeg ved, at uanset hvad der sker, så kan man bare kontakte dem på alle tider i døgnet. Men også at de var dedikeret og valgte at parre ud fra aner osv. De laver også en "stamtavle" på hundene, så man kan se deres aner... Men altså som sagt, så synes jeg man skal ringe eller maile dem vedr. Spm, for jeg vil ikke risikere at skrive noget ukorrekt eller sådan :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi prøver at ringe til hvalpeanviseren og få en snak. Det kan i hvert fald ikke skade!

 

Jeg kan godt se, at indavl i en vis grad er nødvendigt, når vi har med så lille en race at gøre. De der avler uden stamtavle blander samojede ind i avlen, og hvis den afstamning jeg kan finde på det sidste kuld hvalpe stemmer, så er de i hvert fald ikke beslægtede ud i 3. generation. Men igen, det kan jo ikke dokumenteres 100%.

 

Hendes første danske spids døde bare 3 år gammel, og man kunne dengang ikke finde en forklaring ud fra obduktionen. Men teorien gik på, at det var dårlig avl, der kostede ham livet. Derfor er hun selvfølgelig meget bekymret for at støde ind i det samme igen - og når hun så støder på ordet indavl, så er der ikke noget at sige til, at hun bliver en anelse skræmt. Så ligenu er hun mest hooked på et lille stueopdræt uden for DKK.

 

Næste gang råder jeg hende sgu til at finde sig en lidt mere etableret race at kaste sin kærlighed over :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at forklare din ven at netop indavl kunne være måden at få en langtidsholdbar hund. Indavl bruget i alle racer, store som små. Indavl giver ikke problemer i sig selv, det giver problemer hvis det man dobler på har et problem. Derimod er det rigtig fornuftigt at benytte indavl hvis den hund man dobler på har vist sig at producere sundt afkom og selv har levet et langt og godt liv. Sådan en form for indavl dobler chancen for at afkommet vil blive gamle og være sunde.

 

Går hun uden om tavlen afskriver hun muligheden for at undersøge om der er indavl i en kommende hvalp, og eftersom racen er lille kan man sige sig selv at det er ganske sandsynligt at to hunde har familiemæssig relation, hun kan bare ikke se det når ikke hun kender til hundenes ophav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg måske dumt, men der findes en samojede og en japansk spids... hvad er så en dansk spids?? Synes den ligner en af de to andre?? (Har ikke lige set størrelsen på den).

 

Den danske spids er større end den japanske og mindre end samojeden. Og så har den en del mindre pels. Og så skulle den ikke være så krævende som samojeden kan være.

Den er tidligere blevet kaldt samojedespids og grønlandshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er indavl jo heller ikke bare indavl - for jeg er med på, at det kan fremme racen, hvis man vel og mærke bruger det med stor forsigtighed. Men linjeavl vil jeg stadig se på som mere brugbart end decideret indavl.

 

Men hvad er alt, så er hun nu kommet på venteliste til en lille hvalp! Tæven er vist lige blevet parret, og der er eftersigende ikke mange på venteliste, så det bliver spændende :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er indavl jo heller ikke bare indavl - for jeg er med på, at det kan fremme racen, hvis man vel og mærke bruger det med stor forsigtighed. Men linjeavl vil jeg stadig se på som mere brugbart end decideret indavl.

 

Men hvad er alt, så er hun nu kommet på venteliste til en lille hvalp! Tæven er vist lige blevet parret, og der er eftersigende ikke mange på venteliste, så det bliver spændende :banan:

 

Brugbart til hvad?

 

Linjeavl/indavl er jo et definitionsspørgsmål eller et spørgsmål om signalværdi. Koncepterne har i sidste ende samme formål, at kunne producere ensartede hunde eller fremme en bestemt egenskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er indavl jo heller ikke bare indavl - for jeg er med på, at det kan fremme racen, hvis man vel og mærke bruger det med stor forsigtighed. Men linjeavl vil jeg stadig se på som mere brugbart end decideret indavl.

 

Men hvad er alt, så er hun nu kommet på venteliste til en lille hvalp! Tæven er vist lige blevet parret, og der er eftersigende ikke mange på venteliste, så det bliver spændende :banan:

 

Uhh, må man høre hvorfra? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Brugbart til hvad?

 

Linjeavl/indavl er jo et definitionsspørgsmål eller et spørgsmål om signalværdi. Koncepterne har i sidste ende samme formål, at kunne producere ensartede hunde eller fremme en bestemt egenskab.

 

Joe jae, det kan man jo egentlig sige. I bund og grund er linjeavl vel bare når det går godt og indavl når det går skidt. Uanset hvad, mener jeg at man skal være meget påpasselig og i den grad vide hvad man har med at gøre før man gør brug af det. For det har da om noget vist sig at kunne skade langt mere end det gavner.

 

Om alt andet - jeg er så langt fra at være ekspert på området, så jeg tier snart stille :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Joe jae, det kan man jo egentlig sige. I bund og grund er linjeavl vel bare når det går godt og indavl når det går skidt.

Hæhæ ej det er nu ikke *GG*

 

Uanset hvad, mener jeg at man skal være meget påpasselig og i den grad vide hvad man har med at gøre før man gør brug af det.

Det er fuldstændig rigtigt - har en opdrætter gjort brug af indavl/linjeavl, så mener jeg da det er oplagt at spørge vedkommende hvad formålet er. Men det er det osse selvom der er avlet 100% ud, har en opdrætter ikke et helt specifikt formål med en kombination burde den ikke være lavet. Men man skal jo huske at det ikke er mere sikkert at kombinere to ubekendte end to bekendte.

 

For det har da om noget vist sig at kunne skade langt mere end det gavner.

Har det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...