Hop til indhold

Hunden snuser gæsterne bagi - ok eller fy?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg havde i dag besøg af en veninde. Et minut efter hun var trådt ind af døren, råbte hun af Bella. Det viste sig at det var fordi Bella havde snust min veninde i røven. Mit svar var at det gør hunde, hendes svar var, at det gør de ikke når de er ordentligt opdraget.

 

Min ydmyge holdning er, at hunde snuser alle (andre hunde, katte, mennesker) bagi. Fordi det er dér duften er stærkest. Og det skal de have lov til - med måde!

 

Måden Bella gør det er, når folk er kommet ind og har fået sko og jakker af, går hun om bag dem og tager et snif på et par sekunder eller fem. Det er det.

 

Hun gør det kun ved folk hun ikke kender i forvejen - de skal jo undersøges grundigt:-)

 

Min holdning er altså at det er ok. Tilgengæld er det slet ikke ok at min veninde råber af min (ret følsomme) hund i Bellas eget hjem.

 

Jeg ser ikke noget problem i Bellas opførsel. Hun er diskret og hurtig i sin undersøgelse, og det er det.

 

Hvad siger i andre? Må jeres hunde undersøge nye folk? Er det helt galt at tillade at hunden laver et lynvisit ved bagenden? Og hvor går egentlig grænsen for hvornår gæster må skælde ud på hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bryder mig IKKE om at hunde gør det, hverken i skridtet eller i bagenden... Synes det er super ubehageligt, og jeg ville selv fjerne en hund der gjorde det ved mig... Men jeg hverken irettesætter eller siger noget.. Jeg fjerner blot hunden/flytter mig så den ikke kan snuse, og viser at det gider jeg ikke have uden at lave det store postyr...

 

Jeg har aldrig oplevet en der snuste mig i bagen, men i skridtet oplever jeg engang imellem (Synes specielt hvis man har sin menstruation at man får en sniffer, hold da op hvor bliver man bare :oops: over sådan noget!)...

 

Dexter gør det ikke, men det er nok mere et af de heldige træk ved at have en hund der er reserveret overfor fremmede :lol:

 

Han ville ikke få lov at hilse på fremmede på den måde... Men jeg synes det er sådan ja.. hvad folk mener er okay... Hvis det bare er et lille snif så tror jeg også jeg nok bare ville tænke "oh well"... Men problemet opstår jo at folk som måske ikke er hundemennesker kan føle det super overvældende med sådan en hundesnude lige i måsen :lol: (Dexter har en tendens til at bide en i røvballen når man står med ryggen til og han vil have opmærksomhed, se DET er træls!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla befinder sig i et noget lavere luftlag, så vi har ikke rigtigt det problem. :lol:Hun putter dog tit hovedet/ panden ind i skødet til folk (og mig) hvis man knæler ned ved hende, men det er mere fordi hun vil nusses. Det kan folk måske godt opfatte forkert, men så siger jeg det bare. Jeg ville ikke bryde mig om (eller acceptere ), hvis hun eller anden hund snuste mig/ andre i skridtet. Så ville jeg fjerne hundens hovede/ gå væk. Eller sige ''nej''. Synes det er at bringe folk i forlegenhed. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst celinamoon

Jeg har ikke noget imod det, og hvis jeg har, skubber jeg bare hundens hoved væk. Jeg synes ikke det er OK at din veninde råber af Bella, men jeg synes tilgengæld at du måske skal advare nye gæster, så de er klar over at sådan gør Bella altså den første gang de er med hjemme, så gæsterne ikke bliver forskrækkede og på den måde kommer til at skælde hende ud. Jeg synes også det kan blive for meget når en hund bliver ved med at søge skridtet, men hvis det som du siger bare er 2-5sekunder, så kan jeg ikke se hvad skade det skulle gøre at lade hende snuse færdig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg syntes ikke det er ok at du lader din hund gøre det, jeg ville afgjort kalde mine væk, det er for mig en dum vane som ikke er ok her, hundene kan snuse andre hunde bagi men mennesker skal de ikke gøre det ved og ærlig talt jeg giver din veninde ret, det er et opdragelsesproblem og jeg ville bestemt også have fjernet hunden jeg gider det ikke:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min berner var rigtig slem til det, da han var yngre(han bliver 3 år i næste måned). Vi bad ham om at stoppe, hvis han fortsatte mere end 5 sekunder( og det gjorde han tit ;-) også fordi der aldrig var nogen af vores gæster der brød sig om det.

Hvis han en sjælden gang gør det nu stopper han når vi beder ham om det. Jeg bryder mig heller ikke om det selv, hverken med egne eller andres hunde.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke bryde mig om at blive snust til på den måde, så jeg ville nok forsøge at forhindre min hund i at snuse til gæster på den måde.

 

Med hensyn til din veninde, så skal INGEN, og jeg mener INGEN skælde min hund ud! Hvis mine gæster har et problem med min hund, så kan de sige det til mig, og så skal jeg nok håndtere situationen. Så hvis din veninde havde gjort det samme hos mig, så havde hun nok fået sig noget af en overraskelse når hun så min reaktion på at hun mente hun skulle opdrage på min hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det kunne ikke generer mig mindre, om en hund tager sig en sniffer - de opfatter det jo ikke på samme måde, som mennesker.

Jeg syntes det er ubehageligt, hvis hunden begynder, at 'give ens røvballe en skalle' (puffe med hovedet) og det må også gøre pænt ondt på en mand, hvis lign. sker omme foran :shock:

 

Så hunde er velkomne til, at sniffe alt det de lyster :blink:

 

Mht andre mennesker og skælde ud på vores hunde, så plejer jeg, at være på forkant med det - men skulle det andet ske, så skulle det stå dem frit for, at sige nej til hunden, hvis de føler deres grænse overskrides og jeg ikke griber ind inden... jeg ville selv gøre det samme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht andre mennesker og skælde ud på vores hunde, så plejer jeg, at være på forkant med det - men skulle det andet ske, så skulle det stå dem frit for, at sige nej til hunden, hvis de føler deres grænse overskrides og jeg ikke griber ind inden... jeg ville selv gøre det samme!

 

Nu syntes jeg så også at der er stor forskel på om gæsten siger "nej" i et ordentlig tonefald, eller om de, som i det her tilfælde, råber af hunden.

 

Mine gæster må såmænd gerne sige nej til Luna, men de skal så sandelig hverken skælde ud eller råbe af hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu syntes jeg så også at der er stor forskel på om gæsten siger "nej" i et ordentlig tonefald, eller om de, som i det her tilfælde, råber af hunden.

 

Mine gæster må såmænd gerne sige nej til Luna, men de skal så sandelig hverken skælde ud eller råbe af hende!

 

Jeg kan nu også godt finde på, at råbe af andres hunde... ikke som gæst i deres hjem, men hvis de er på besøg i vores hjem.

 

Det måtte en hundeven til vores 2 banditter sande, da den ville ind og kigge nærmere på hønsehuset - det var såmænd ikke noget, som jeg havde planlagt og det kom vist lige så meget bag på mig, som på hundevennen, men det virkede da :lol: ... eneste undskyldning fra min side er, at det var en simpel refleks.

Det samme er sket, hvis hundegæster sæter efter vores katte - letter ben, hvor der ikke må lettes ben osv. i den retning, hvor et nej rimelig sikkert ville blive overhørt...

 

Og nej, selvfølgelig bør man ikke råbe af andres hunde, men i nogle situationer kan det altså komme over den bedste (mig) :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu også godt finde på, at råbe af andres hunde... ikke som gæst i deres hjem, men hvis de er på besøg i vores hjem.

 

Det måtte en hundeven til vores 2 banditter sande, da den ville ind og kigge nærmere på hønsehuset - det var såmænd ikke noget, som jeg havde planlagt og det kom vist lige så meget bag på mig, som på hundevennen, men det virkede da :lol: ... eneste undskyldning fra min side er, at det var en simpel refleks.

Det samme er sket, hvis hundegæster sæter efter vores katte - letter ben, hvor der ikke må lettes ben osv. i den retning, hvor et nej rimelig sikkert ville blive overhørt...

 

Og nej, selvfølgelig bør man ikke råbe af andres hunde, men i nogle situationer kan det altså komme over den bedste (mig) :genert:

 

 

Nu er de situationer du nævner nok også situationer hvor jeg kunne komme til at råbe, men her er intentionen jo ikke at skælde hunden ud, men derimod en reaktion på en kommende katastrofe, og det syntes jeg måske er lidt anderledes :genert:

 

Som en bevidst handling kunne jeg aldrig finde på at råbe af Luna eller andre hunde, men i pressede situationer så lever jeg ikke altid helt op til mine egne høje forventninger om altid at bevare selvkontrollen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er på grænsen, men ved godt at mange især unge hunde gør dette. Men hvis det går ud over et mindre barn er det da især galt. Ældre mennesker kan også let vældes, hvis hunden er for ivrig.

Mennesker har jo da også disse kropslige privatzonen , som ikke ønskes overskredet. Det må unghundene så lære, såvel som ikke hundefolk skal lære om hundenes måde at opfatte og reagerer på , når vi overskrider deres kropszoner.

Min ene hund reagerer ligeledes meget nærgående med folk i pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt ikke det er ok at lade sin hund snuse fremmede mennesker hverken bagi eller i skridtet.

 

Du skriver: "Min ydmyge holdning er, at hunde snuser alle (andre hunde, katte, mennesker) bagi. Fordi det er dér duften er stærkest. Og det skal de have lov til - med måde!"

 

Prøv om vend den om og tænk på, hvordan vi mennesker normalt forholder os. Hos os er det jo IKKE normalt at andre snuser os hverken bagi eller i skridtet. For langt de fleste af os er det i den grad en overskridelse af vores grænser, hvis andre snuser eller berører os disse steder.

 

Hvorfor er det hundene, der skal sætte dagsordenen? Hvorfor skal der ikke tænkes på, hvad der for os mennesker er normalt?

 

Min holdning er den, at eftersom vi lever side om side med vores hunde, må vi forsøge at opdrage dem på en måde, så vi alle kan være her uden at vores grænser overskrides.

 

Personligt gider jeg ikke komme i et hjem, hvor hundene får lov at overskride mine grænser på den måde, uden at enten ejeren bryder ind, eller jeg selv må have lov at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heldigvis slet ikke det problem, eftersom min hund jo kun går folk til knæerne.

 

Men jeg kender flere hunde der gør det. Og jeg synes det er ubehageligt. Nogle hunde går nærmeste under en, så man står i spakat, fordi deres store hoved moser sin ind mellem skridtet på en, det synes jeg tit jeg oplever i en hundeskov.

 

Jeg synes det er meget ubehageligt og ikke mindst irreterende, nærmest at blive løftet helt op, eller puffet til.

 

Så nej jeg synes ikke de skal have lov til det. Problemet er nok snarer hvordan man lærer dem det, det ligger jo ret dybt i dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu syntes jeg så også at der er stor forskel på om gæsten siger "nej" i et ordentlig tonefald, eller om de, som i det her tilfælde, råber af hunden.

 

Mine gæster må såmænd gerne sige nej til Luna, men de skal så sandelig hverken skælde ud eller råbe af hende!

 

I princippet er jeg enig, men vi er altså kun mennesker og kan råbe i forskrækkelse eller hvis man har erfaring fra en meget anmassende hund og en ejer som intet selv foretog sig.

Vi er kun mennesker og det må altså være godkendt at vise menneskelig adfærd engang imellem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste 5 gange jeg har været hos min veninde, er hendes han gået hen til mig og har taget en ordentlgit sniffer i skridtet på mig - min. 5 gange pr besøg!

 

Det gider jeg ikke rigtig og så beder jeg ham skride.

 

Et diskret wif, af en hundeperson tager jeg ikke så tungt, men Basse fik ikke lov at rende rundt og snuse folk i tide og utide.

 

Er dog helt enig med Lonny i at INGEN skal irettesætte hunden. Så må man lade være at komme i et hundehjem, eller henvende sig til ejeren.

 

jeg irettesætter kun min venindes hunde fordi ejg er der så ofte, og gerne må for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde i dag besøg af en veninde. Et minut efter hun var trådt ind af døren, råbte hun af Bella. Det viste sig at det var fordi Bella havde snust min veninde i røven. Mit svar var at det gør hunde, hendes svar var, at det gør de ikke når de er ordentligt opdraget.

 

Min ydmyge holdning er, at hunde snuser alle (andre hunde, katte, mennesker) bagi. Fordi det er dér duften er stærkest. Og det skal de have lov til - med måde!

 

Måden Bella gør det er, når folk er kommet ind og har fået sko og jakker af, går hun om bag dem og tager et snif på et par sekunder eller fem. Det er det.

 

Hun gør det kun ved folk hun ikke kender i forvejen - de skal jo undersøges grundigt:-)

 

Min holdning er altså at det er ok. Tilgengæld er det slet ikke ok at min veninde råber af min (ret følsomme) hund i Bellas eget hjem.

 

Jeg ser ikke noget problem i Bellas opførsel. Hun er diskret og hurtig i sin undersøgelse, og det er det.

 

Hvad siger i andre? Må jeres hunde undersøge nye folk? Er det helt galt at tillade at hunden laver et lynvisit ved bagenden? Og hvor går egentlig grænsen for hvornår gæster må skælde ud på hunden?

 

Først og fremest må det komme an på hvad den undersøgte gæst synes om det!

 

Et snif i luften ville for mig naturligvis være helt okay, men anmassende voldsnusning vil jeg ikke lægge krop til hverken i "toppen" eller i "bunden". Er jeg gæst og bliver udsat for en for mig for påtrængende kontankt fra værtens hund beder jeg værten stoppe hunden. Kan eller vil h*n ikke, så må jeg selv træde i karakter, da det er min kropszone som invaderes og derfor min at forsvare. Min kropszone (og evt flødekage på bordet ;-) ) vil blive forsvaret med det der nu engang skal til fra min side af afledning, lyde og selvsikkert kropssprog. Hjælper det ikke må enten hunden i line eller jeg gå.

 

Har man en hund som er meget følsom, er det ens egen pligt at passe på at hunden ikke lider overlast. Følsom eller ej, så skal sådan en hund også opdrages og have rammer :-D og som en anden skrev gælder det ofte bare om at være på forkant og muligvis også at forvente alt det værste fra gæsterne, så man ikke bliver taget med fletningerne i postkassen.

 

Jeg har selv i årevis måtte være på forkant med de situationer som kunne opstå med visse familiemedlemmer og mine hunde, når familien var på besøg og strategien var altid lagt på forhånd, så gik det såmænd meget nemt :-D

 

Som jeg startede med må det være den individuelle gæsts grænser som afgør om denne form for kontakt er okay eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ene hund reagerer ligeledes meget nærgående med folk i pels.

 

Totalt off topic: Min datter var også meget nærgående overfor pelse da hun var helt lille. Stod vi ved en fodgængerovergang eller i en kø hvor der stod en bepelset dame foran os, skulle jeg være oppe på mærkerne for Maj-Britt skulle altid "ae" pelsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Totalt off topic: Min datter var også meget nærgående overfor pelse da hun var helt lille. Stod vi ved en fodgængerovergang eller i en kø hvor der stod en bepelset dame foran os, skulle jeg være oppe på mærkerne for Maj-Britt skulle altid "ae" pelsen :-D

klik godbid:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Udfra de flestes indlæg her i tråden, så kan jeg næsten blive helt angst ved tanken om, at få besøg af hundefolk jeg ikke kender rigtig godt, hvis de også har deres hund(e) med :scared:

 

Jeg forstår selvfølge godt, at man ikke gider, at andre opdrager på ens egne hunde - men hvis ejer ikke selv træder i karakter og enten holder hunden i kort snor eller har et øje på den konstant OG bryder ind, så kan jeg godt se potentielle problemer/uvenskaber bryde frem, for selvom jeg elsker hunde, så elsker jeg også mit hjem og jeg ville ikke kunne 'tøjle' mig selv, hvis jeg ser en hund (min egen eller andres) 'bryde en af husreglerne' og ejeren ikke selv bryder ind og gør hunden opmærksom på det.

 

Efter sådan en debat som her, så forstår jeg bedre en veninde, der også har hund - hun fortæller folk, at hendes hund æder andre hunde og de derfor skal lade deres egne hunde blive enten hjemme eller i bilen, når de kommer på besøg, for som hun siger, så blev hun træt af, at lægge hus til diverse hunde, hvor ejeren har mere travlt med at snakke, end holde øje med deres 4-benede ven og når oldemors sofapude for 3. gang er blevet tisset på og hundens ejer ikke får reageret i tide, men efterfølgende bare undskylder, så stopper hundebesøgene altså.

 

Jeg kan mærke, at jeg selv er ved, at få det på samme måde. Enkelte forstår godt, at deres hunde er underlagt de samme regler som vores egne hunde, når de er på besøg, mens andre ser stort på det og det kan være lig med:

Agilityredskaber, der tisses på gang på gang.

Katte og høns der jagtes.

Får, heste osv, der skal gø´es af i halve og hele timer, så naboerne efterfølgende ser godt knotne ud.

Terrassemøbler der bliver overstrintet.

Sofaer, der skal agere landingsbane af våd og møgbeskidt hund osv osv osv....

 

Jo - måske man skulle 'arve' metoden med 'bidsk hund'... så risikerer man da ikke, at et ellers godt venskab bliver ødelagt....

 

Men jeg tager sgu hatten af for Jer, der stadig kan stå med et stort smil på, mens I ser til, at Jeres egne grænser bliver overskredet gang på gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Til Ninjamor.

Uh ,da min datter var lille, og også som teenager var min skræk, at hun sagde højt , meget højt: MOR, tror du ,hun selv har slået alle disse dyr ihjel.???????

 

Tror jeg ville have svært ved ikke, at grine af sådan en kommentar :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke fordi jeg opfordrer Bella til at snuse. MEN når nu hun er så diskret, ser jeg ikke det store problem i det. Det er ikke fordi hun hænger folk i røven i flere minutter eller rører dem - det er bare to sekunders snif i luften.

 

Min veninde har selv hund, og jeg er meget uenig i deres måde at gøre tingene på. At en hund må jagtes af et barn og ikke have et frirum, at den må tage mad fra bordet, at den kun har brug for at blive luftet 5 min. om dagen, at man må sparke (!!!!!!) den når den ikke hører efter.

 

Uanset hvad kunne jeg aldrig finde på at råbe af hverken deres barn eller deres hund i deres hjem - i mit eget hjem er det en anden sag. Den rette reaktion, synes jeg, ville være et nej og evt. skubbe hovedet væk. Men under ingen omstændigheder råb og skrig! Der er for mig stor forskel på kommandoer og skideballer. Jeg skriger jo heller ikke af deres barn på halvandet når han sidder med begge hænder på mine babser?!

 

Hun bad også hunden klappe i. Bella snakker meget (man er vel schæfer), og min erfaring er, at hun ret hurtigt stopper hvis bare vi ignorerer det. Hvis vi derimod snakker til hende, ser hun det som en mulighed for at føre en længere samtale.

 

Dér bad jeg min veninde om selv at klappe i og ignorere hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...